Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Sport trainer

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Mijn ex partner is trainer/coach bij de voetbal van de kinderen. Nu we gaan scheiden  brengt dit het volgende dilemma met zich mee. De weekenden en doordeweekse dagen dat de kinderen bij mij zijn blijft hij wel de trainingen geven en wedstrijden coachen. Dat wil dus zeggen dat ik hem dan om de dinsdag en zaterdags of zondags in het weekend dat de kinderen bij mij zijn tegen kom of samen naar wedstrijden gaan. De meeste trainers doen de wedstrijden en trainingen om en om omdat elk team 2 trainers heeft maar mijn man is er altijd. Ik merk dat ik dit erg lastig vind. En dat hij dit als een manier ziet om de kinderen extra te zien. Opzich zou ik het geen probleem vinden dat als hij geen trainer was hij een keer kwam kijken naar een wedstrijd als de kinderen daar naar vragen. Maar nu is het dat je elkaar verplicht nog tegen komt elk weekend en dat vind ik (nog) niet prettig. Hoe zouden jullie dit vinden of hebben jullie tips hier in? Alvast bedankt. En natuurlijk wil ik de kinderen niet bij hun vader weg houden begrijp me niet verkeerd


Is het een optie dat ze af en toe met een ander meerijden of dat je hen afzet en weer ophaalt na de training? 

Dit lijkt me behoorlijk onloplosbaar, je kunt hem niet verbieden om naar de trainingen te komen kijken. Je hoeft als toeschouwers bij die trainingen elkaar niet op te zoeken he. Kun jij niet bij een andere ouder aanhaken of aan de andere kant van het veld gaan staan?
Samen naar een wedstrijd toe rijden lijkt me inderdaad heel vervelend, maar je hoeft hem toch niet in jouw auto mee te nemen? Hij zoekt maar mooi ander vervoer.

Vreselijk zeg een vader die betrokken blijft bij de sport van zijn kinderen. 

In de teams van mijn kinderen zaten altijd wel wat kinderen van gescheiden ouders. Tijdens wedstrijden in het weekend waren inderdaad vaak beiden ouders er. Ook als ze niet tegen elkaar spraken. ik vond het altijd wel wat hebben. Een zusje die even snel hallo kwam zeggen tegen papa en daarna weer terug naar mama ging. In jouw weekend ga jij met je kind naar een wedstrijd en je ex is er dan ook. Jullie hoeven niet samen te rijden. 

Decembermamma schreef op 10-09-2023 om 17:52:

Vreselijk zeg een vader die betrokken blijft bij de sport van zijn kinderen.

Ja, echt helpend deze reactie. Ze zegt toch niet dat ze daar tegen is? 

AnnaPollewop schreef op 10-09-2023 om 21:48:

[..]

Ja, echt helpend deze reactie. Ze zegt toch niet dat ze daar tegen is?

Ze zegt juist dat als het af en toe is dat ze het niet erg vind maar nu elke week heeft ze de moeite mee. Ik begrijp die moeite niet je kunt als moeder ook de keuze maken elke week bij die wedstrijden te zijn.

En wat is er mis mee dat hij het als manier ziet om zijn kinderen éxtra' te zien? Je klinkt heel erg rancuneus. Probeer gewoon te focussen op de kinderen, vraag je af wat goed is voor hen en schik zelf gewoon een beetje in. 
Jullie hebben er voor gekozen te scheiden; niemand zei dat het makkelijk ging worden.

hij geeft ze nu al die training, dat veranderd niet en moet ook niet veranderen.
Hij hoeft niet met jou mee te rijden en ook niet bij jou thuis te komen in de weekenden.
Belangrijkste is dat de kinderen gewoon door kunnen gaan zoals nu en dat betekend dus hun vader als trainer en coach aanwezig bij alle wedstrijden en dat is zwaar voor jou maar jij en hij zijn de volwassenen in dit verhaal en jullie hebben er maar een modus in te vinden.

Dus je zet ze af en staat bij andere ouders langs de lijn of zit in de kantine etc. 

Dat zal nog veel vaker zo zijn want ook bij belangrijke momenten in hun leven zullen jullie samen moeten zijn. Denk groep 8 musical, diploma uitreiking, hun verjaardagen als ze op zichzelf wonen want je kunt niet verwachten dat zij omwille van jullie dingen dubbel gaan regelen. Trouwen, kleinkinderen jullie blijven tot de dood aan elkaar verbonden door de kinderen. Ook voor school zullen jullie samen verder moeten, denk aan tafeltjes avonden of introductie avonden. 
En ja dat doet pijn en is moeilijk maar praat daarna met vrienden of familie maar doe het hoor je kinderen, zij zijn je er later dankbaar voor.  

Hachee

Hachee

11-09-2023 om 07:34 Topicstarter

Decembermamma schreef op 10-09-2023 om 22:00:

[..]

Ze zegt juist dat als het af en toe is dat ze het niet erg vind maar nu elke week heeft ze de moeite mee. Ik begrijp die moeite niet je kunt als moeder ook de keuze maken elke week bij die wedstrijden te zijn.

Nee niet echt helpend dit. Want het is dus niet de bedoeling dat ik in 'mijn' weekenden langs het veld ga staan want dan heb ik er niets te zoeken... want ik geef geen training of coach. Dan kan ik ook wel elke avond in het speeltuintje gaan zitten waar ze altijd spelen want dat deed ik voorheen ook, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Ik zou het prettig vinden als er een soort balans komt, ook voor de kinderen. En het is helemaal oke als hij betrokken blijft dat is ook helemaal mijn intentie niet. Maar waarom niet net als alle andere trainers om de week. En vorig jaar trainde en coachte hij ook om de week, en nu is hij er elke week. 

De kinderen, met name de oudste vind het niet prettig dat vader er altijd bij is als trainer/ coach en dat zorgt juist regelmatig voor escalatie. Hij geeft zelfs aan te willen stoppen bij dit team. Dit heb ik ook al besproken met mijn ex, maar die wil er nog over nadenken. 


Hachee schreef op 11-09-2023 om 07:34:

[..]

Nee niet echt helpend dit. Want het is dus niet de bedoeling dat ik in 'mijn' weekenden langs het veld ga staan want dan heb ik er niets te zoeken... want ik geef geen training of coach. Dan kan ik ook wel elke avond in het speeltuintje gaan zitten waar ze altijd spelen want dat deed ik voorheen ook, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Ik zou het prettig vinden als er een soort balans komt, ook voor de kinderen. En het is helemaal oke als hij betrokken blijft dat is ook helemaal mijn intentie niet. Maar waarom niet net als alle andere trainers om de week. En vorig jaar trainde en coachte hij ook om de week, en nu is hij er elke week.

De kinderen, met name de oudste vind het niet prettig dat vader er altijd bij is als trainer/ coach en dat zorgt juist regelmatig voor escalatie. Hij geeft zelfs aan te willen stoppen bij dit team. Dit heb ik ook al besproken met mijn ex, maar die wil er nog over nadenken.


Maar dat trainen/coachen is toch niet vrijblijvend lijkt mij? En blijkbaar heeft hij hij in jouw weekenden dus verplichtingen bij die club 

Hachee

Hachee

11-09-2023 om 09:44 Topicstarter

Hij kiest er zelf voor om er in 'mijn' weekenden extra bij te zijn als 'hulp' coach. Terwijl dit niet nodig is. Dit was vorig jaar ook niet zo. En was er een verdeling van on het weekend of om de 3 weekenden.

Hachee schreef op 11-09-2023 om 09:44:

Hij kiest er zelf voor om er in 'mijn' weekenden extra bij te zijn als 'hulp' coach. Terwijl dit niet nodig is. Dit was vorig jaar ook niet zo. En was er een verdeling van on het weekend of om de 3 weekenden.

Maar dat is toch geheel aan hem of hij dat wil of niet? Hoe vervelend ook maar jij kan daar weinig van zeggen. 

Hachee schreef op 11-09-2023 om 07:34:

[..]

Nee niet echt helpend dit. Want het is dus niet de bedoeling dat ik in 'mijn' weekenden langs het veld ga staan want dan heb ik er niets te zoeken... want ik geef geen training of coach.

 [...]

Ik ken zat gescheiden ouders die juist bij/door de sport in het weekend betrokken blijven bij de kinderen. Kinderen vinden het vaak leuk als hun ouders bij hun komen kijken (soms na een bepaalde leeftijd niet meer) of ze nu gescheiden zijn of niet.

Ik ken ook een gescheiden vader waarvan zijn ex niets om de sport gaf, hij nam dan juist in niet-zijn-weekend de rijbeurten voor zijn rekening, zo had hij extra tijd met zijn kinderen die sporten en kwam het niet ten laste van de andere kinderen (die hij in 'zijn eigen weekenden' ook had).

TS, ik denk dat het in principe het beste werkt als je doet alsof je uitgaat van de goede trouw van je ex. Daarmee bedoel ik: gedraag je alsof jij ervan uitgaat dat ex nu extra coacht omdat hij graag de sportclub ondersteunt. En kijk het verder aan. 

Jij hoeft, als je kinderen daar dropt, alleen maar even van een afstand te knikken of je hand op te steken naar je ex. Mochten jullie elkaar tegenkomen, dan hou je een beleefd mooi weer/slecht weer-praatje, en dat is het dan. 

Pas als zou blijken dat je ex die extra trainingen op zo'n manier geeft dat je kinderen er last van hebben, of dat hij onaanvaardbare druk op jou legt, dan kan je besluiten dat er iets moet veranderen. Dus als hij telkens de kinderen gaat uithoren of jij al een nieuwe vriend hebt, of elke keer tegen jou aan komt zeuren met verwijten of gedrag in die categorie, dan kan hij zich niet gedragen, en dan heb je reden om er wat van te zeggen. Maar gedraagt hij zich verder netjes, dan heb jij geen reden om te klagen (klagen mag nog steeds, maar daarvoor moet je dan maar met je vriendinnen de kroeg in oid)

Dat jij het rot vindt je ex te zien als dat voor jouw gevoel niet nodig is, is een gevalletje jammer de bammer, denk ik eerlijk gezegd. Zoals iemand anders ook al zei: dit zal je vaker tegenkomen, dat heb je nou eenmaal bij een scheiding. Doe maar net alsof het je koud laat. 
Was de scheiding op zijn initiatief? Want dan denk ik dan gelijk als je aangeeft dat je het zo moeilijk vindt om hem te zien (maar ik kan er natuurlijk volkomen naast zitten). 

Is het nodig om elke training en wedstrijd langs de lijn te staan? Ik zou daar zelf helemaal geen behoefte aan hebben. Af en toe een keer kan prima, maar niet elke keer. Zeker niet als vader er al bij is. Je hoeft niks met hem. Je hoeft niet samen te rijden (want hij vertrekt van zijn huis, jij van het jouwe), je hoeft geen praatje te maken (hij is immers druk met coachen) en als jouw kind wil stoppen met de betreffende sport of team om welke reden dan ook, dan is dat ook prima. Dat is een probleem tussen kind en vader. Ik vind persoonlijk wel dat vader dat signaal serieus mag nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.