Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Daan

Daan

24-07-2019 om 12:16

Stiefouder - wel financieel verantwoordelijk maar geen rechten

Hallo Allemaal,

De ex-man van mijn vrouw weigerd al een aantal maanden zijn alimentatie en andere financiele verplichtingen te voldoen. Hij claimt zijn baan kwijtgeraakt te zijn, maar we weten dat hij meer dan voldoende middelen heeft om zijn verplichtingen te blijven voldoen. Dat laat hij ook zonder schroom zien op social media.

Mijn vrouw was voordat de problemen begonnen haar baan kwijtgeraakt en net daarna ontdekte we dat ze zwanger was.

Dat resulteert er in dat ik nu alle financiele lasten op mij mag nemen, maar ik kan juridisch gezien niets tegen hem beginnen. Ik krijg van de advocaten te horen dat dit een zaak tussen hem en mijn vrouw is.
Omdat wij weten en kunnen bewijzen dat hij de middelen wel heeft, voelt dit voor mij als pure diefstal uit mijn portemonee.
Het kromme is dat ik moet betalen omdat ik als volwassenen een zorg verantwoordelijkheid heb over minderjarigen in het huishouden, dus ook financieel. Als ik zou wijgeren te betalen, los van het morele aspect, dan ben ik wel strafbaar omdat ik minderjarigen verwaarloos.

Naast bestolen voel ik me ook gegijzeld in deze situatie. Nu kunnen we het wel redden op 1 salaris, maar een weekendje weg zit er niet in. De ex daarentegen heeft regelmatig een weekendtrip met het geld waarvan de alimentatie betaald zou kunnen worden (en dus indirect mijn geld).

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie en/of ideen wat er aan te doen?

LBIO

https://www.lbio.nl/
Niet betaalde alimentatie kun je laten regelen via het lbio. Dat kan je vrouw zelf. Zo lang er een rechterlijke uitspraak is over de alimentatie.

Daan

Daan

24-07-2019 om 12:34

expat / buitenland

Dank je voor de LBIO informatie, maar helaas gaat dat niet op in onze situatie. Wij en hij wonen in het buitenland (buiten EU) en hij heeft de franse nationaliteit.

Internationale invordering

http://www.trx-legal.com/enforcement-of-foreign-money-judgments-in-france/

Heb je wel een goede advocaat? Kan best zijn dat het ingewikkeld is.

"As for the countries outside the European Union without an international treaty with France, such as the United-States, Canada, Japan or Australia and many others, the recognition and enforcement of money judgments follows the rules laid down by the famous 2007 French Supreme Court case (Cour de cassation February 20th, 2007 n°05-14082). "

Maar misschien wil je alleen maar bevestiging dat het wel een hele waardeloze situatie is, en dat is het.

Paasei

Paasei

24-07-2019 om 12:54

Inderdaad

Je zegt het goed: een stiefouder is financieel verantwoordelijk maar heeft geen rechten. Dat houdt de verbintenis in die je bent aangegaan toen je trouwde met een vrouw die al een kind had van iemand anders. Tenminste, dat maak ik op uit je verhaal: 'Mijn vrouw was voordat de problemen begonnen haar baan kwijtgeraakt en net daarna ontdekte we dat ze zwanger was.' 'We' ontdekten..? Dat kind is toch van haar ex en niet van jou? Bedoel je soms dat jullie samen ook kinderen hebben?

Van internet geplukt:
'In de wet staat daarover het volgende geschreven (artikel 1:392 lid 1 onder c BW): stiefouders zijn, op grond van aanverwantschap, gehouden tot het verstrekken van levensonderhoud. In artikel 1:395 BW staat nader omschreven: een stiefouder is, gedurende zijn huwelijk of geregistreerd partnerschap jegens de tot zijn gezin behorende kinderen van zijn echtgenoot of geregistreerde partner, die de leeftijd van 21 jaar niet hebben bereikt, verplicht te voorzien in de kosten.'
Ik denk dat die wet wel een keer aangepast gaat worden naar de actuele situatie, nu er steeds meer samengestelde gezinnen zijn. Het lijkt mij redelijk dat een stiefouder naast plichten ook wel rechten zou mogen hebben.

Ik kan trouwens alleen maar mijn mening geven vanuit de Nederlandse situatie/wet, het kan zijn dat e.e.a. anders geregeld is in het land waar jullie wonen. Maar als je zegt dat jouw advocaat aangeeft dat het alleen iets is tussen je vrouw en haar ex, dan zal het wel overeen komen. In NL hebben we dus het LBIO die achter achterstallige alimentatie aan gaat. Misschien is er bij jullie een andere instantie. Anders moet je vrouw er achter aan, met een advocaat.

En verder; laat lossss.. ja het is krom en niet eerlijk. Hij zou moeten betalen en doet dat niet, hoewel hij dat (volgens jullie) best kan. Mag je best boos over zijn. Zolang het kind in kwestie daar maar niets van merkt.

Daan

Het is een zaak tussen je vrouw en haar ex. Goed advies van AnneJ om het internationaal uit te zoeken. Het LBIO geeft ook informatie op de website over innen in het buitenland. Het kan wel, maar het kost wat meer procedures.
Ondertussen lijkt het alsof het voorzien in levensonderhoud alleen op jou terecht komt, maar heeft je vrouw ondertussen alweer ander werk gevonden?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.