Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Straks dakloos?

mijn man heeft aangegeven te willen scheiden. Nu wonen wij in een koophuis welke wij beiden niet alleen kunnen betalen en deze zal dus verkocht moeten worden. Nu heeft mijn (ex) man een ruim inkomen en kan dus gewoon een andere woning kopen of huren in de particuliere sector. Voor mij is dit een heel ander verhaal, ik kan geen hypotheek krijgen welke toereikend is voor een woning hier in de buurt . Zelfs met de overwaarde van de huidige woning heb ik niet genoeg ( krijg maar 100.000 hypotheek) een sociale huurwoning is onbereikbaar aangezien ik pas net ingeschreven sta en de wachttijd meer dan 10 jaar is hier. 
we hebben een tweeling van 12 jaar die het natuurlijk allemaal al moeilijk genoeg vinden. En ik wil hun dus echt bij me hebben en niet in de steek laten. Maar hoe doe ik het straks als we uit ons huidige huis moeten en ik dus op straat sta met mijn kinderen? In de omgeving heb ik geen familie bij wie ik terecht kan en ik wil ook niet ver weg want de kinderen zitten net in de brugklas . 
ik wordt hier radeloos van als ik eraan denk hoe dat zo moet. Iemand tips/ advies? 

Wat een nare situatie. Wat als eerste bij me opkomt als oplossing voor jouzelf voor de eerste maanden is anti-kraak, een vakantiewoning, chalet of caravan. Een oproep plaatsen of zoeken op social media, misschien zijn er mensen die tijdelijk een ruimte te huur of te leen hebben. Misschien vrienden of kennissen in de buurt met ruimte over zoals een zolder, schuur of tuinhuisje wat je kunt isoleren en verbouwen tot tijdelijke woning. Ik dacht niet dat je in deze specifieke woonsituaties je kinderen wettelijk mag laten verblijven. Daar zijn regels voor. Misschien weet het (gratis) juridisch loket daar meer over. Je kunt daar ook advies vragen over jullie koophuis. Het lijkt me sterk dat je ex man je zomaar op straat kan zetten. Voor je kinderen is dat al helemaal niet aan de orde want zij hebben recht op een dak boven hun hoofd, bij wie van jullie dat ook zal zijn. Sterkte in ieder geval. 

Leene

Leene

07-11-2022 om 13:20

Ik zou als ik jou was de gemeente bellen en vragen om urgentie. Nu hangt dat enorm af in welke gemeente je woont. Bij mijn gemeente kun je dat vergeten maar ik heb het hier op het forum al eerder gehoord dat het in sommige plaatsen wel lukt.
Verder inderdaad zoals Zonne al schrijft juridisch advies inwinnen. Want je man wil weg, jij niet. Kan hij dan zomaar het huis verkopen?? ik zou het wel terecht vinden dat hij in ieder geval mee helpt denken en zoeken naar een oplossing voor jou ( en de kinderen) de kinderen kunnen dan wel bij hem in huis maar wat willen de kinderen? Hij mag jou de kinderen niet onthouden. En wil hij überhaupt het meeste zorgen voor de kinderen.
Volgens mij kan het toch niet waar zijn dat hij zegt "ik wil scheiden en jij zoekt het maar uit"' maar goed ik ben niet juridisch onderlegd.
Verder heeft Zonne je al vast wat tips gegeven.
Ik vraag me wel af wat voor werk je doet en of je meer kunt gaan werken of evt een extra opleiding volgen. Dit om je inkomen te verhogen. Er zijn zoveel vacatures. Je kinderen zijn ook al iets meer zelfstandig. Maak je zelf zo snel mogelijk minder afhankelijk van je ( ex) man en allerlei regels van de overheid. Maar goed ik weet niet of dat een optie is?

Staat het huis op jullie beider naam? Zo ja, dan kan je man niet zomaar het huis te koop zetten.

Ik zou zeker NIET vrijwillig vertrekken en iets anti-kraak etc gaan zoeken. Zo ver is het nog lang niet. 

Begin bij een advocaat. Die kan je aan de hand nemen en je de stappen vertellen die nu genomen moeten worden. 1 van die stappen zou kunnen zijn het vragen van voorlopige voorzieningen waarbij jij voorlopig in het huis kunt blijven met je kinderen terwijl je man elders onderdak zoekt en de scheidingsprocedure in gang wordt gezet. 

Dan: heb je inzicht in de financiele situatie? Heb je in kaart gebracht hoeveel alimentatie je man zal moeten betalen voor de kinderen en of jij in aanmerking komt voor toeslagen etc.? Als je dat nog niet gedaan hebt: doen.

Dus: rustig adem blijven halen, niet in paniek rare dingen gaan doen en een advocaat in de arm nemen.

Hij kan vast wel een kamertje betalen en dan jullie samen het koophuis voor een jaar of 6. Probleem opgelost. Als hij een ander heeft trekt hij daar volgend jaar vast in.

Als je man ergens anders een huis kan kopen of huren staan je kinderen niet op straat. Die kunnen dan bij hem wonen. de zin “ik wil ze dus echt bij me hebben” triggert me. Die kinderen zijn niet van jou alleen. Je man heeft recht op evenveel tijd met ze. 
neem geen overhaaste stappen. Als hij wil scheiden, moet jij niet de fout maken alles al te gaan regelen. Ga jezelf wel wijzer maken. Kun je fulltime gaan werken als je nu niet of parttime werkt? En ja, dat kan gewoon als moeder. Ik zie hier vaak berichten van vrouwen die denken dat dat niet kan, maar als je geen echtgenoot hebt die ook geld binnenbrengt, dan moet jij dat doen. Kijk wat je rechten en plichten zijn. 
sterkte er ermee

Leene

Leene

07-11-2022 om 19:38

Rhonda schreef op 07-11-2022 om 18:16:

Als je man ergens anders een huis kan kopen of huren staan je kinderen niet op straat. Die kunnen dan bij hem wonen. de zin “ik wil ze dus echt bij me hebben” triggert me. Die kinderen zijn niet van jou alleen. Je man heeft recht op evenveel tijd met ze.
neem geen overhaaste stappen. Als hij wil scheiden, moet jij niet de fout maken alles al te gaan regelen. Ga jezelf wel wijzer maken. Kun je fulltime gaan werken als je nu niet of parttime werkt? En ja, dat kan gewoon als moeder. Ik zie hier vaak berichten van vrouwen die denken dat dat niet kan, maar als je geen echtgenoot hebt die ook geld binnenbrengt, dan moet jij dat doen. Kijk wat je rechten en plichten zijn.
sterkte er ermee

Nee de kinderen van TO zijn niet alleen van haar. Dat zegt ze ook nergens. En man heeft recht op evenveel tijd met ze. Dat zal ook waar zijn. Maar jouw reactie triggert mij ook. Het probleem is natuurlijk als man zegt "ik ga weg, we verkopen het huis" dat vragenstelster de kans loopt anti kraak te moeten gaan wonen of in een caravan. En kunnen de kinderen dan nog bij haar wonen en is dat dan eerlijk? 
Man wil weg, het lijkt erop dat dit behoorlijk onverwacht is zo te lezen, dan kan hij het volgens mij niet maken om het huis onder haar kont te verkopen en dan maar te zeggen; "zoek het uit" . Want dan ontneemt hij haar het recht om evenveel voor de kinderen te kunnen zorgen. Bovendien wil hij wel de kinderen de helft van de tijd. Dat weten we allemaal niet

Maar goed misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. En ik begrijp nu ook dat het ook niet zomaar kan als het huis op beider naam staat. Als het inderdaad allemaal nogal abrupt is gegaan dan gaat deze meneer nog lelijk op kijken.. het is me al vaker opgevallen dat iemand meedeelt te scheiden en dan zo maar denkt het huis te verkopen en dat ex dan met de schillen en de dozen achterblijft en het maar moet uitzoeken.

Verder wel eens met het vervolg van je post. 

TO; Je man gaat echt weg, zoek hulp, laat hem zo veel mogelijk zelf alles uitzoeken.. hij wil weg. En probeer wat je maar kan om meer te gaan verdienen. Want op bijstandsniveau zitten of net daar boven moet je ook niet willen en bovendien zit je aan allerlei regeltjes vast als je in de bijstand belandt.

AnitaD

AnitaD

08-11-2022 om 07:47 Topicstarter

Ik werk 35 uur per week als catering manager maar dat verdiend helaas niet heel veel ( bruto €2300) dus veel meer kan ik niet werken helaas. En om een beetje hypotheek te kunnen krijgen of particuliere huur moet je toch al rond de €3500 bruto zitten en dat is dus niet haalbaar. Behalve als ik 7 dagen in de week zou gaan werken maar dat lijkt me niet wenselijk met de kinderen. Ik heb de bal even bij hem neergelegd nu om uit te gaan zoeken wat de mogelijkheden zijn. Ondertussen verdiep ik mij er uiteraard ook in .

Leene

Leene

08-11-2022 om 08:19

Hmmm dat is erg weinig ja voor 35 uur. 
Ik snap dat je hoofd er nu ook niet naar staat om iets anders te gaan doen of te leren maar als ik dit zo lees dan denk ik tijd om om te scholen wellicht en iets anders te gaan doen. In heel veel sectoren wordt nu ook je opleiding betaalt, alles om maar personeel binnen te krijgen.  Of allereerst eens te onderhandelen voor een hoger salaris. Als ze jou niet kwijt willen. Maar ja je gaat nooit van 2300 naar 3500 euro..
Sterkte met alles

Rustig blijven. Je man wil weg, laat hem de scheiding maar in gang zetten, maar ga in de tussentijd hard aan de slag om je financiele positie goed in kaart te brengen. Als alleenstaande ouder met geen enorm hoog salaris kom je straks in aanmerking voor een hoop toeslagen. Bovendien zal je man alimentatie voor de kinderen moeten betalen. Onder aan de streep is je inkomen straks echt geen 2300 euro bruto, maar meer. Zorg dat je je goed inleest in de financien, zodat je voorbereid bent.

Je huis onder je kont verkopen kan, als het op jullie beider naam staat, echt niet zomaar. Dat komt pas aan de orde bij de verdeling van de boedel. Voorlopig woon je dus gewoon waar je woont en zoals gezegd: een echtscheiding begint vaak met het vragen van voorlopige voorzieningen die bepalen dat jij en de kinderen voorlopig in het huis blijven wonen en dat je man zal moeten verhuizen. Dus: neem een advocaat. En een tip: neem niet een gezamenlijke advocaat, je wil straks iemand die echt alleen voor jou is en alleen jouw belangen behartigt.

Eens met de andere posters hier. Neem een advocaat in de arm, zodat je in ieder geval iemand hebt die voor jouw belangen opkomt. En verdiep je zelf in jullie financiële situatie. Zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden? Als je man (veel) meer verdient dan jij zal hij ook partneralimentatie moeten betalen. Dat is eindig, 5 jaar meen ik, maar dat geeft jou wel ruim tijd om je financiële situatie te verbeteren.
Dus geen paniek, je wordt echt niet zomaar dakloos. Maar wel zaak om goed voor jezelf op te komen. En daar zou ik dus een advocaat voor in de arm nemen. Ja, dat kost nu wat, maar dat is de moeite meer dan waard als het je oplevert dat je er zo goed mogelijk uit komt.
Overigens, je man moet straks ook verder kunnen met zijn leven natuurlijk. Dus niet het onderste uit de kan willen, maar hij wil scheiden dus daar zal hij wat voor over moeten hebben.
Sterkte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.