Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

P

P

17-09-2018 om 08:39

Studie kosten dochter te hoog , kinderalimentatie herberekenen?

Sas

Sas

21-09-2018 om 18:36

V@@s

Ja, jouw uitleg zou ook kunnen.
Dan hoop ik dat ze als de kinderen 18 jaar zijn, ze alsnog tot bijstandsniveau kan krijgen.
Of wordt er dan eerst naar de ex gekeken om bij te dragen in de vorm van partneralimentatie?

Moeder

Moeder

21-09-2018 om 19:18

Huh

Moeder heeft bijna 2500 te besteden en klaagt over financiële problemen?
Ik ken hele gezinnen die met minder moeten.

Sorry hoor. Hiervan had je met gemak kunnen sparen. Of ietsje minder luxe gaan wonen.
Niet zeuren dus.

Eely

Eely

22-09-2018 om 00:00

Nou, met gemak kunnen sparen...

Ze heeft inderdaad veel te besteden maar haar huur is hoog, bijna €800,00. Ik heb de helft minder kinderalimentatie maar heb lagere woonlasten maar moet heel goed opletten om rond te komen. Het gaat wel en ik spaar ook zo'n €50-€100 per maand maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk, de kosten zijn in verhouding te hoog en wat je spaart is vaak nodig voor zaken als vervanging witgoed, fietsen kinderen en eigen risico zorg. De periode met pubers is een heel dure tijd en niet alleen qua school maar denk ook aan othodentie, lenzen, rijles etc. Ik hoop voor ts dat ze snel een andere woning kan huren. Want hoe moet dat in vredesnaam als je rond de €1000,00 ontvangt en je huur is al €800,00?

Moeder

Moeder

22-09-2018 om 07:44

Eely

Het is uiteindelijk haar keuze om in een te duur huis te blijven wonen. Ik begrijp heel goed dat je niet zomaar kunt verhuizen en de huizen niet voor het oprapen liggen.

Maar TO heeft het er ook niet over. Ook doet dochter een dure studie. Ze krijgt al fors betaald. En nu wil ze meer.
Ze kan ook kiezen om eerst naar haar eigen situatie te kijken voordat ze vader om meer geld vraagt.

Nogmaals, ik ken gezinnen die het met veel minder moeten doen.

Natuurlijk kost een puber veel geld. Ze willen en verwachten veel. Maar als er geen geld is, is er geen geld. En ik weet waar ik over spreek. En ik zeg ook niet dat het meevalt. Ik weet dat het zwaar is, als single moeder leven.

Flavia

Flavia

22-09-2018 om 07:50

aannames, aannames en nog meer aannames

We weten helemaal niet wat het totale inkomen is. Een kleine WAO uitkering kan ook heel laag zijn het is afhankelijk van wat je voor afkeuren verdiende.

We weten 2x € 400 alimentatie. We weten niets over bijkomende zorgkosten, die kunnen best heel erg hoog zijn.

Dees

Dees

22-09-2018 om 07:57

Uitgaven en inkomsten

Daar is ze duidelijk heel vaag over blijkbaar met een reden anders geef je wel aan wat je totale inkomsten zijn. Ze Schermt alleen met die 800 euro in de maand en dat is heel veel geld voor alleen maar de kosten van 2 kids.

En dan zijn er nog inkomsten uit de WAO die zijn laag maar voor de een is 500 euro laag voor de ander is dat 1200 euro en weer een ander vindt 2000 al laag. En dan hebben we het nog niet over zorgtoeslag, kindgebonden budget en de huurtoeslag zijn die er??

M a.w. TS is bewust vaag en waarom is dat? Maar als je een laag inkomen hebt en dan al je alimentatie in je huur stopt ben je in ieder geval niet slim bezig en heb je totaal geen toekomstvisie. Belangrijk te weten lijkt mij waar al dat geld voor de kinderen naartoe is gegaan. Wij hebben er 1 maar echt niet dat ik puur en alleen aan heb netto 400 euro uitgeef in de maand.

Flavia

Flavia

22-09-2018 om 08:06

Dees

natuurlijk ben je vaag, het is een openbaar forum!
Je hoeft hier niet je hele hebben en houden te benoemen. Dat doet geen enkel weldenkend mens.

Ik denk dat je heel snel 400 uit geeft per maand aan je kind.
Heb je een auto? Rijd je daar wel eens speciaal voor je kind in? Bv naar zwemles of een uitje? Die kosten horen bij je kind, dat pakje vouwblaadjes, het kadootje voor de verjaardag van een vriendje of vriendinnetje, de handdoek, het water dat gebruikt wordt voor wassen, ALLES bij elkaar gaat het heel snel.

Ik zou als ik TO was deze aanvallen helemaal niet fijn vinden, het is ook helemaal niet nodig. Haar vraag is duidelijk: kan ik van mijn ex een extra bijdrage verwachten.
Het antwoord daarop is even simpel: Nee!

En vervolgens wordt ze afgeslacht.
Lekker forum zijn we aan het worden.

Afslachten

Of meedenken. Want het antwoord kan dan wel 'nee' zijn, maar daarmee is het probleem niet opgelost. Het probleem kan aan twee kanten zitten: de uitgaven (voor studie), is het normaal of kan het minder; en de inkomsten: is het wel of niet redelijk wat ex aan KB betaalt, wat komt er nog meer binnen.
Ik zie de reacties net als afslachten, maar als meedenken om het probleem op te lossen. TS geeft aan dat er een probleem is. Ex is niet de flappentapper.
En in het algemeen: als je om wat voor reden dan ook bij een scheiding afspraken maakt, ook al zijn die afspraken op dat moment 'onder druk' gemaakt of op wat voor gronden dan ook, een afspraak is een afspraak. Als je toen ermee instemde dat je geen PA zou krijgen en de KA iets lager zou worden, dan is dat het gegeven waarmee je moet leven; en niet een argument dat je later desgewenst weer van stal kunt halen. Afgezien van veranderde omstandigheden, maar dat kinderen naar de middelbare school gaan en daarna een opleiding volgen is geen veranderde omstandigheid.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-09-2018 om 11:33

Flavia

Natuurlijk kosten kinderen veel geld, maar dat hoeft niet alleen bij vader vandaan te komen. Jij bent van de percentages, twee kinderen kosten 23% van je inkomen, zoiets? Als moeder 2500 euro inkomen heeft gaat het dan om 600 euro. Dat wordt ruim geleverd door vader.
Ik slacht niemand af, maar breng hooguit een beetje realiteitszin.

Flavia

Flavia

22-09-2018 om 11:59

33%

Maar wie zegt dat het inkomen €2500 is?
Kleine WAO uitkering + alimentatie kan net boven bijstand uitkomen.
Wellicht is verhuizen wegens woningaanpassingen helemaal niet mogelijk. Weten we niet, we zijn aan het speculeren.

Het is ook de toon waarop het gezegd wordt, er zit geen compassie in.

OND

OND

22-09-2018 om 12:31

Ja Flavia

Maar met "compassie" koop je geen brood. Er komen met enige regelmaat mensen bij me langs met dat soort problemen. Dan kan je maar beter de kille boekhouder zijn die, om te beginnen, alle inkomsten en uitgaven oplijst en kijkt wat er daar zoal mogelijk is, veeleer dan de empatische sympathieke kerel uit te hangen die je een goed gevoel geeft, tot je na het gesprek buiten wandelt...

Flavia

Flavia

22-09-2018 om 12:37

OND

Tussen advies geven en gewoon bot zijn zoals hier gebeurt zit een verschil.

Ik geef ook aan dat ze over de toekomst moet na denken maar hoef daarbij niet te melden dat ze waarschijnlijk inkomen x heeft en dat ze beter had moeten opletten. En dat het haar eigen schuld is.

Dees

Dees

22-09-2018 om 12:45

Flavia

Ik heb wel een auto maar rijdt er niet speciaal voor mijn kind mee. Doen we gewoon op de fiets. Verjaardagsfeestjes koop je cadeautjes voor binnen budget wij meestal tussen 5-10 euro maar als ik 800 euro aan woonlasten had gehad was dat waarschijnlijk iets van 2,50 geweest. Wij zijn qua waterverbruik en stoken sinds de komst van ons kind nauwelijks omhoog gegaan in de kosten maar dan zal ik daar maandelijjs 10 euro voor rekenen. Maar goed er is hier 800 alimentatie, waarschijnlijk kindgebonden budget en kinderbijslag.....dus er komt voor de kinderen genoeg geld binnen ik denk alleen dat er uitgaven van worden gedaan die niet kindgebonden zijn.

Alle uitgaven zijn afhankelijk van je inkomen. Net zoals uitgaven aan een studie van je kind. Mijn ouders konden mijn studie ook niet betalen en ik was ook te jong voor de financiering ik heb dus flink gewerkt voor mijn studie.

OND

OND

22-09-2018 om 12:47

Daar kan ik u enkel in bijtreden.

Het idee van de € 2 500/maand is ook maar dat: een idee, gebaseerd op wat vrijblijvende speculatie.
Dan kan je wel proberen om wat tips te geven en dat is allemaal heel goed, maar wel vaker wordt de realiteit uit het oog verloren, en die is: je kan makkelijker besparen op je uitgaven, naarmate je inkomsten groter zijn.
"Schuld"... tja... dat hoor ik ook regelmatig: "het is hun eigen schuld, ze moeten dus hun plan maar trekken!". Tot veel oplossingen leidt dat natuurlijk niet.

Sas

Sas

22-09-2018 om 12:54

Dees

Kinderalimentatie is niet speciaal bedoeld voor kindgebonden kosten.
Die is bedoeld om bij te dragen aan de woon-leefkosten voor de ouder met het minste inkomen en/of de meeste zorg. Daar hoort kleding, sport, studie, etc. bij maar ook huis, vervoer, gas-water-licht, voeding en vakantie, etc.

Stel dat er co-ouderschap is en de inkomens zijn gelijk, dan wordt er helemaal geen kinderalimentatie betaald. Elke ouder financiert dan de eigen kosten voor wonen/leven.
En als de zorgverdeling niet 50/50 en/of het inkomen is niet 50/50, dan wordt er kinderalimentatie betaald.

Paasei

Paasei

22-09-2018 om 16:27

Bijdragen niet verplicht

Ik neem aan dat het gaat om een MBO studie (kind is 16)? Dan berekent de DUO groep hoeveel beide ouders zouden moeten kunnen bijdragen. Onafhankelijk van elkaar (dus samenwonend of niet) en op basis van de financiele gegevens van de belastingdienst. Alleen.. die bijdrage is een richtlijn, geen betalingsplicht. Dus als vader volgens DUO bedrag X zou moeten kunnen bijdragen en daar vervolgens niets mee doet, kun je op je kop gaan staan als kind. Geldt uiteraard ook voor de bijdrage van een weigerachtige moeder. Je kunt vader niet dwingen. Alleen een gerechtelijke procedure starten. Jij namens dochter, omdat ze nog minderjarig is. Is dochter eenmaal 18 dan moet ze zelf procederen.

Ik heb zelf nooit om KA gevraagd; ik kon mezelf redelijk bedruipen met de kinderen en ik had er mijn redenen voor. Voor mezelf ook nooit spijt gehad van die beslissing. Alleen heb ik nooit nagedacht over de situatie dat kinderen zouden gaan studeren.. omdat vader geen KA verplichting had ontvingen kinderen niets na hun18e verjaardag. Ook niet toen DUO dat van hem verwachtte. Hij weigerde bij te dragen. En daar konden ze niets tegen doen. Ja, procederen, maar welk kind spant een procedure aan tegen de eigen vader..?

Dat is wat ik ouders die nu denken aan echtscheiding zou willen mee geven. Denk bij de beslissingen die je nu neemt vooral ook aan later!

OND

OND

23-09-2018 om 10:00

Paasei - OT

"Alleen heb ik nooit nagedacht over de situatie dat kinderen zouden gaan studeren.. omdat vader geen KA verplichting had ontvingen kinderen niets na hun18e verjaardag. Ook niet toen DUO dat van hem verwachtte. Hij weigerde bij te dragen. En daar konden ze niets tegen doen. Ja, procederen, maar welk kind spant een procedure aan tegen de eigen vader..?".

Een van de voordelen van het betalen van alimentatie is dat de betaler makkelijker betrokken blijft bij de opvoeding van de kinderen. En dat hij dan misschien al eens wat sneller geneigd is om financieel tussen te komen in de "moeilijke maanden", voor zover dat mogelijk is.
In welke mate dat wenselijk is, is een ander paar mouwen...

Bosbes

Bosbes

23-09-2018 om 20:25

niet helemaal Paasei

Dit schrijf jij:
"Alleen.. die bijdrage is een richtlijn, geen betalingsplicht. Dus als vader volgens DUO bedrag X zou moeten kunnen bijdragen en daar vervolgens niets mee doet, kun je op je kop gaan staan als kind."

Dit geldt niet als er een alimentatiebedrag door de rechter is vastgesteld. Dat vervalt niet zomaar zodra een kind een opleiding gaat doen. Dat blijft in ieder geval tot het 21e jaar gewoon dezelfde plicht. Als deze niet nagekomen wordt, kan je als ouder (tot 18) of als kind (vanaf 18) -na je eigen pogingen- naar het LBIO voor de inning.

In jouw geval heb je de geen geld voor jullie kinderen van hun vader willen ontvangen, dan gaat het natuurlijk niet op en ben je daarna inderdaad afhankelijk van goodwill. Dan hebben jullie kinderen pech. Ik begrijp niet helemaal dat als de relatie kennelijk zo ontzettend slecht was, dan hadden ze ook wel een procedure kunnen starten om alimentatie aan te vragen. Maar goed dat hoef je natuurlijk hier niet uit te leggen, dat is vast een heel verhaal

Paasei

Paasei

23-09-2018 om 21:29

Inderdaad

Daar zit inderdaad een heel verhaal achter.. ik schrijf mee in meer draadjes (weet je vast wel OND..). Kort en goed komt het er op neer dat ik wist dat ik de volledige verantwoordelijkheid voor de kinderen kreeg. In alle opzichten.
Maar goed, zoals ik al zei, ik heb voor mezelf geen spijt van de keuze van toen. Ik heb het prima in mn eentje (financieel) gered. Ik had me dus alleen niet gerealiseerd dat dat ook zou betekenen dat de kinderen geen recht hadden op geld. Inderdaad, als er een KA afspraak had bestaan dan hadden de kinderen het geld rechtstreeks ontvangen toen ze gingen studeren. Nu kregen ze niks.

TS heeft trouwens wel een KA afspraak. Mijn bericht is dan ook meer bedoeld als waarschuwing voor hen die (convenant) afspraken moeten gaan maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.