Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Take-it-or-leave it bod mediation scheiding zonder inzicht in cijfers ex (ZZPer)???


Mensen in scheidingen zijn volgens mij altijd geneigd erg in het voordeel van zichzelf te rekenen. En wij lezen het verhaal altijd van één kant, aan alle scheidingsverhalen hier op het forum zit ook altijd een heel andere kant en die komt misschien niet altijd overeen met de manier waarom mensen hem hier schetsen. Dat zou trouwens wel eens interessant zijn om twee draadjes te hebben van twee mensen die van elkaar gaan scheiden. 

Foetsie schreef op 01-03-2023 om 11:12:

[..]

Hij heeft uitstel gevraagd voor zijn IB en zegt geen cijfers te hebben. Dus we hebben geen idee wat hij verdient en dus ook niet of hij wel of geen FOR heeft opgebouwd voor zijn pensioen. De belastingdienst vind het helemaal niet raar als je 100.000 + op je zakelijke rekening hebt staan als je veel verdient. Want dan heb je nogal wat reserves nodig voor omzetbelasting en inkomstenbelasting. En dat scheelt wel degelijk een behoorlijk bedrag aan belasting. Als zzp'er die goed boert betaal je al snel 50.000 tot 60.000 euro aan belasting, dus dat moet wel ergens op een rekening staan.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat TS zijn inkomen als netto ziet, terwijl er nog belasting af moet.

Het verhaal rammelt aan vele kanten, want blijkbaar is hij nog niet zo lang ZZP’er én zijn de cijfers vanaf 2021 nog niet ingediend, dus hoeveel zal hij dan eventueel officieel aan FOR hebben kunnen opbouwen? Daarnaast, als je in een eenmanszaak €60.000 aan belasting moet betalen, zou hij dan geen BV hebben ipv een eenmanszaak? 

Mijn ervaring is dat het heel lastig gaat worden als je niet iemand erbij hebt die verstand heeft van zaken. Natuurlijk kun je een eigen advocaat nemen, maar dan moet je er wel eentje hebben die begrijpt hoe het werkt met een eenmanszaak en wat er netto overblijft.
Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is het LBIO, maar alleen op het gebied van de alimentatie. Daar wordt dan berekend hoeveel wie aan wie moet betalen aan alimentatie.
Wat betreft de schulden die er zijn. Doordat jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen betekend het dat de schulden niet verdeeld kunnen worden. In de praktijk komt het er dus op neer dat als hij niet betaald aan de schulden dat ze bij jou het geld kunnen halen. Zeker omdat hij een eenmanszaak heeft, komen ze het graag bij jou halen omdat het veel makkelijker is om een loonbeslag te leggen dan geld te halen bij een zelfstandige. Het is dan aan jou om het geld weer bij je ex terug te halen als het bij een convenant is vastgelegd dat hij die verantwoordelijkheid op zich neemt. Kortom er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Persoonlijk zou ik dus aansturen op partneralimentatie en levensonderhoud voor de kinderen. De partneralimentatie zou ik gebruiken om de schulden af te lossen (is voor hem lood om oud ijzer, hij betaalt het geld aan jou en jij betaalt de schulden ermee).

Verder zou ik mij echt niet rijk rekenen. Een beetje creatief boekhouden en een Rechter die geen tot weinig verstand heeft van financiële zaken rondom een eenmanszaak en zijn inkomen lijkt een stuk minder dan het in werkelijkheid is (helaas ervaring met verschillende rechters die het maar moeilijk konden bevatten wat mijn ex-partner allemaal verkeerd berekende en hoe het in werkelijkheid zat). Veel beter is om je te richten op jullie uitgavenpatroon van de voorgaande jaren. Zeker als de schulden niet zijn toegenomen, maar zijn afgenomen is dat veel duidelijker.

Verder, accepteer je verlies. Laat het los en ga zorgen dat voor jou je toekomst beter wordt. Kijk naar jullie kinderen en zorg dat zij het bij beide ouders goed hebben, waarbij het verschil niet al te groot is. Je gaat scheiden en dan zijn er alleen maar verliezers.

Foetsie schreef op 01-03-2023 om 11:12:

[..]

Hij heeft uitstel gevraagd voor zijn IB en zegt geen cijfers te hebben. Dus we hebben geen idee wat hij verdient en dus ook niet of hij wel of geen FOR heeft opgebouwd voor zijn pensioen. De belastingdienst vind het helemaal niet raar als je 100.000 + op je zakelijke rekening hebt staan als je veel verdient. Want dan heb je nogal wat reserves nodig voor omzetbelasting en inkomstenbelasting. En dat scheelt wel degelijk een behoorlijk bedrag aan belasting. Als zzp'er die goed boert betaal je al snel 50.000 tot 60.000 euro aan belasting, dus dat moet wel ergens op een rekening staan.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat TS zijn inkomen als netto ziet, terwijl er nog belasting af moet.

Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat wat jij stelt, niet helemaal klopt. De belastingdienst vind het niet PER DEFINITIE raar als er 100k op een zakelijke rekening staat. Een en ander is afhankelijk van je bedrijfsomvang. Maar een normale zzp'er, die rond de 100k omzet op jaarbasis draait, heeft geen enkele zakelijke noodzaak aan 100k+ op een zakelijke rekening. Ik kan je dan ook garanderen dat dit bij controle onzakelijk wordt aangemerkt. Ik heb meerdere ZZp'ers als klant en daarbij zijn er niet heel erg veel die 50/60k aan belasting hoeven te betalen. 

Reserves aanspreken voor de inkomstenbelasting... Inkomstenbelasting is een privé aangelegenheid en wordt boekhoudtechnisch ook als zodanig aangemerkt. Wat wil zeggen: Jij betaald 40k aan belasting vanaf je zakelijke rekening, dan valt dit in je kapitaalsvergelijking. Eigenlijk zou je dat dus al in je maandelijkse uitbetalingen naar jezelf moeten verwerken. 

Ik wil er niet al teveel een technisch spelletje van maken, want daar is TO niet bij gebaat. Maar ik ben wel van mening dat TO het met correcte informatie moet doen en de informatie die jij geeft is nogal biased op waarschijnlijk je eigen situatie. Dat iets gedaan wordt, wil nog niet zeggen dat het mag of verstandig is. 


 TO moet gewoon net zo lang doorzetten totdat er een aangifte IB overlegd wordt en vanuit daar kun je verder werken.

RoodVruchtje schreef op 01-03-2023 om 11:54:

[..]

Het verhaal rammelt aan vele kanten, want blijkbaar is hij nog niet zo lang ZZP’er én zijn de cijfers vanaf 2021 nog niet ingediend, dus hoeveel zal hij dan eventueel officieel aan FOR hebben kunnen opbouwen? Daarnaast, als je in een eenmanszaak €60.000 aan belasting moet betalen, zou hij dan geen BV hebben ipv een eenmanszaak?

Nee, het gat (fiscaal gezien) tussen het hebben van een b.v. en een eenmanszaak is met verruiming van belastingschijven en tarieven groter geworden. Vroeger adviseerden accountants fiscaal vanaf een 100k winst een b.v., die grens ligt nu een stuk hoger.

Voor wat betreft de rest heb je gelijk: Hij is nog maar net ZZP'er en heeft als laatste aangifte IB 2020. Dat was geen goed jaar, begrijp ik van TO. Dan is de kans heeeeeeeeeeel erg klein dat er überhaupt FOR is. Sterker nog: Je mag geen FOR doteren als er een negatief kapitaal in de onderneming zit. En het feit dat er een privé rekening gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden, zegt mij dat er een hele grote kans is dat dat kapitaal negatief is. 


Elpisto schreef op 01-03-2023 om 12:03:

[..]

Nee, het gat (fiscaal gezien) tussen het hebben van een b.v. en een eenmanszaak is met verruiming van belastingschijven en tarieven groter geworden. Vroeger adviseerden accountants fiscaal vanaf een 100k winst een b.v., die grens ligt nu een stuk hoger.


Ik weet niet wat voor jou ‘vroeger’ is, maar het kantelpunt eenmanszaak/BV lag voor mij zo’n 8 jaar geleden bij 150k. 

Maar goed, vooralsnog horen we niets meer van TO 😉

RoodVruchtje schreef op 01-03-2023 om 12:13:

[..]

Ik weet niet wat voor jou ‘vroeger’ is, maar het kantelpunt eenmanszaak/BV lag voor mij zo’n 8 jaar geleden bij 150k.

Maar goed, vooralsnog horen we niets meer van TO 😉

Omdat een en ander afhankelijk is van omstandigheden. Maar vroeger is idd wat langer geleden dan 8 jaar. Tegenwoordig zou het meer richting de 200k gaan. En misschien nog wel meer. Zijn altijd erg voorzichtig met het adviseren van een b.v. puur om fiscale redenen. Je bent al je "vrijheden" kwijt en ik heb dat al vaak genoeg mis zien gaan. B.V. opstarten voor de voordelen en dan vervolgens alsnog een privé aansprakelijkheid dragen omdat die pinpas te pas en te onpas gebruikt wordt voor privé doeleinden.

Maar inderdaad, TO blijft angstvallig stil. 

Curygirl76

Curygirl76

01-03-2023 om 12:33 Topicstarter

Hartelijk dank voor de reacties! Heb weer wat nieuwe inzichten gekregen gelukkig. Wat een goede opmerking over de benodigde financiele gegevens voor de hypotheek! Ik dacht zelf ook aan prognoses die wat meer inzicht zouden kunnen geven. Dat kan ik meenemen want daar moet hij toch mee aan de slag nu. 

Nog even mijn reactie op wat opmerkingen die de revue passeerde:

Vwb de kinderen: mijn topic gaat over de financiele afwikkeling, niet over co-ouderschap en het zorgplan. Gelukkig hebben we ze sinds oktiober (net na mijn verhuizing) 50-50 en gaat het naar omstandigheden goed met ze. Ik heb een woning in dezelfde straat kunnen krijgen dus voor hun ideaal. Ze zijn altijd welkom bij me in zijn week en andersom ook. Ze pendelen wat heen en weer. Had ik dat maar toen mijn ouders gingen scheiden!
Mijn ex komt alleen helaas zijn verplichtingen niet na t.a.v. begeleiden met schoolwerk, lezen stimuleren, luizen kammen (al 3x kwamen ze van hem vandaan met een hoofd vol!), bedtijden aanhouden etc. Ook moet ik elke week weer expliciet aangeven wat hij moet inpakken omdat hij dat zelf niet kan bedenken. Maar goed, dit moet ik maar accepteren. De afspraken zullen een formaliteit zijn die door mijn ex toch niet worden nageleefd. Gelukkig heb ik hier meer last van dan de kids dat hebben. 

Tav advocaten: we zijn juist afgestapt van dure advocaten omdat ik al 10k had uitgegeven zonder resultaat. Ik wil niet eindeloos procederen voor een paar honderd extra. Bovendien vertrouw ik advocaten niet meer aangezien hun belang is om zo veel mogelijke uren te factureren.
We dachten er samen met een mediator wel uit te kunnen komen nu we gelukkig fatsoenlijk met elkaar omgaan en met oog op de toekomst (we komen elkaar tegen in ons dorp van 5000 inwoners). Ik had verwacht dat hij nu ook wel transparant zou zijn mbt zijn financieen. Helemaal eens met de opmerking dat hij kennelijk wat te verbergen heeft. Dat gevoel heb ik dus ook. 

Vwb de schenkingen en erfenissen: Beide vallen helaas in de gemeenschap omdat het niet was vastgelegd dat de koude kant werd uitgesloten.
Even voor de duidelijkheid: ik wil mijn ex niet kaalplukken, daar hebben mijn kinderen indirect ook last van. Ik wil dat hij in onze woning kan blijven voor hun. Ik vind het alleen gek dat hij meteen een eindbod doet zonder diverse scenario's te hebben geinventariseerd en dat de mediator hierin meegaat. We moeten allebei idd zelf weten wat we met ons geld doen...maar dan wel nadat het eerlijk is verdeeld, en het liefst als de schulden zijn afgelost. Ipv 2x op wintersport te gaan had mijn ex ook zijn studieschuld kunnen aflossen.  

Helaas heeft niemand zijn ervaring gedeeld t.a.v. hoe het onderhandelen via mediation gaat. Of het gebruikelijk is om met een eindbod de onderhandeling in te gaan (en ook zonder alle cijfers op tafel te gooien) en te dreigen (heb ervaring met hoe het met advocaten gaat en dat was niet het geld waard. De afspraken die we destijds hadden gemaakt werden ook niet allemaal door mijn ex nageleefd). 

Wie weet komen die ervaringen alsnog. Ik hou het forum in de gaten. Nogmaals dank voor alle reacties! En tips zijn altijd welkom!

 

Een mediator die jou over druk zet en van hem geen transparantie vraagt mbt financien is geen goede mediator. Dus daar zou ik sowieso mee stoppen.

En hoezo moet je procederen met advocaten? Die van mij onderhandelt namens mij. Gewoon in goed overleg, maar wel zonder dat ik onder druk kon te staan. 

Elpisto schreef op 01-03-2023 om 12:01:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Ik geef alleen aan dat wat jij stelt, niet helemaal klopt. De belastingdienst vind het niet PER DEFINITIE raar als er 100k op een zakelijke rekening staat. Een en ander is afhankelijk van je bedrijfsomvang. Maar een normale zzp'er, die rond de 100k omzet op jaarbasis draait, heeft geen enkele zakelijke noodzaak aan 100k+ op een zakelijke rekening. Ik kan je dan ook garanderen dat dit bij controle onzakelijk wordt aangemerkt. Ik heb meerdere ZZp'ers als klant en daarbij zijn er niet heel erg veel die 50/60k aan belasting hoeven te betalen.

Reserves aanspreken voor de inkomstenbelasting... Inkomstenbelasting is een privé aangelegenheid en wordt boekhoudtechnisch ook als zodanig aangemerkt. Wat wil zeggen: Jij betaald 40k aan belasting vanaf je zakelijke rekening, dan valt dit in je kapitaalsvergelijking. Eigenlijk zou je dat dus al in je maandelijkse uitbetalingen naar jezelf moeten verwerken.

Ik wil er niet al teveel een technisch spelletje van maken, want daar is TO niet bij gebaat. Maar ik ben wel van mening dat TO het met correcte informatie moet doen en de informatie die jij geeft is nogal biased op waarschijnlijk je eigen situatie. Dat iets gedaan wordt, wil nog niet zeggen dat het mag of verstandig is.


TO moet gewoon net zo lang doorzetten totdat er een aangifte IB overlegd wordt en vanuit daar kun je verder werken.

Maar ze zijn er wel, zeker in het advies segment. Geen idee wat de ex van TS doet, maar met een uurtarief van 100 euro en fulltime werken zit je zo op de 150.000 omzet. 

En als TS met een goede vaste baan het huis niet kan betalen en ex wel, terwijl hij pas kort zzp'er is,  dan moet er wel een verdomd hoge omzet of een flink kapitaal tegenover staan, anders krijg je gewoon geen hypotheek. 

Curygirl76 schreef op 01-03-2023 om 12:33:

Hartelijk dank voor de reacties! Heb weer wat nieuwe inzichten gekregen gelukkig. Wat een goede opmerking over de benodigde financiele gegevens voor de hypotheek! Ik dacht zelf ook aan prognoses die wat meer inzicht zouden kunnen geven. Dat kan ik meenemen want daar moet hij toch mee aan de slag nu.

Nog even mijn reactie op wat opmerkingen die de revue passeerde:

Vwb de kinderen: mijn topic gaat over de financiele afwikkeling, niet over co-ouderschap en het zorgplan. Gelukkig hebben we ze sinds oktiober (net na mijn verhuizing) 50-50 en gaat het naar omstandigheden goed met ze. Ik heb een woning in dezelfde straat kunnen krijgen dus voor hun ideaal. Ze zijn altijd welkom bij me in zijn week en andersom ook. Ze pendelen wat heen en weer. Had ik dat maar toen mijn ouders gingen scheiden!
Mijn ex komt alleen helaas zijn verplichtingen niet na t.a.v. begeleiden met schoolwerk, lezen stimuleren, luizen kammen (al 3x kwamen ze van hem vandaan met een hoofd vol!), bedtijden aanhouden etc. Ook moet ik elke week weer expliciet aangeven wat hij moet inpakken omdat hij dat zelf niet kan bedenken. Maar goed, dit moet ik maar accepteren. De afspraken zullen een formaliteit zijn die door mijn ex toch niet worden nageleefd. Gelukkig heb ik hier meer last van dan de kids dat hebben.

Tav advocaten: we zijn juist afgestapt van dure advocaten omdat ik al 10k had uitgegeven zonder resultaat. Ik wil niet eindeloos procederen voor een paar honderd extra. Bovendien vertrouw ik advocaten niet meer aangezien hun belang is om zo veel mogelijke uren te factureren.
We dachten er samen met een mediator wel uit te kunnen komen nu we gelukkig fatsoenlijk met elkaar omgaan en met oog op de toekomst (we komen elkaar tegen in ons dorp van 5000 inwoners). Ik had verwacht dat hij nu ook wel transparant zou zijn mbt zijn financieen. Helemaal eens met de opmerking dat hij kennelijk wat te verbergen heeft. Dat gevoel heb ik dus ook.

Vwb de schenkingen en erfenissen: Beide vallen helaas in de gemeenschap omdat het niet was vastgelegd dat de koude kant werd uitgesloten.
Even voor de duidelijkheid: ik wil mijn ex niet kaalplukken, daar hebben mijn kinderen indirect ook last van. Ik wil dat hij in onze woning kan blijven voor hun. Ik vind het alleen gek dat hij meteen een eindbod doet zonder diverse scenario's te hebben geinventariseerd en dat de mediator hierin meegaat. We moeten allebei idd zelf weten wat we met ons geld doen...maar dan wel nadat het eerlijk is verdeeld, en het liefst als de schulden zijn afgelost. Ipv 2x op wintersport te gaan had mijn ex ook zijn studieschuld kunnen aflossen.

Helaas heeft niemand zijn ervaring gedeeld t.a.v. hoe het onderhandelen via mediation gaat. Of het gebruikelijk is om met een eindbod de onderhandeling in te gaan (en ook zonder alle cijfers op tafel te gooien) en te dreigen (heb ervaring met hoe het met advocaten gaat en dat was niet het geld waard. De afspraken die we destijds hadden gemaakt werden ook niet allemaal door mijn ex nageleefd).

Wie weet komen die ervaringen alsnog. Ik hou het forum in de gaten. Nogmaals dank voor alle reacties! En tips zijn altijd welkom!

Omdat dit afhankelijk is van 1. de mediator en 2. hoe de omgang gaat. Dus dat is lastig adviseren. Ik begrijp dat je afgestapt bent van advocaten, maar vraag me wel serieus af in hoeverre de omgang goed is tussen jullie nu hij afkopen wil. Zeker ook omdat jullie aparte rekeningen hebben. Eigenlijk weet je niks. En dat is altijd een hele slechte raadgever in dit soort gevallen. Sterker nog, je zou een en ander nog kunnen laten wegstrepen tegen de uitkoop die die moet doen.


Jij hebt het over een aantal schulden. Stel je krijgt 50k omdat hij je moet uitkopen van de woning ( staat inderdaad verder los van de alimentatie vraag) dan vraag je toch gewoon om van 50% van je schulden weg te strepen en dat van je uitkoop af te halen? 


Dan pas komt alimentatie aan bod: NIET AKKOORD GAAN ZONDER CIJFERS. Zo, even weer in hoofdletters. Ik kan het niet VAAK GENOEG benadrukken. Of partneralimentatie in je ogen nu wel of niet eerlijk geregeld is ( Het is een vrij ouderwets begrip) je hebt er recht op als hij bij wijze van 10k in de maand verdient en jij het straks met 2k moet doen. Zo makkelijk is het.


Het feit dat hij direct zo'n bod op tafel gooit en naar mijn mening dat er redelijk snel probeert door te drukken, zorgt ervoor dat bij mij alle alarmbellen afgaan. Hou dus vol en ga niet akkoord tot die aangifte inkomstenbelasting op tafel ligt. Met winstaangifte. je hebt recht om de onderliggende stukken in te zien. Zo makkelijk is het.  Ik heb te vaak gezien dat de vrouw er bekaaid vanaf kwam omdat ze er klaar mee was en weg wou. Doe dit niet. Krijg je later spijt van.

Bij mij (ook ZZP er) kon ik bij de mediator ook al mijn gegevens inleveren. Deze mediator gebruikte hetzelfde rekenprogramma als de rechtbank. Waar het nogal eens fout gaat is dat het inkomen van de IB aangifte wordt overgenomen. Dit klopt niet bij een ondernemer (zonder BV). Bij alimentatie berekeningen moet de netto omzet (bruto- alle zakelijke kosten) als inkomen worden gezien, dus zonder zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling. Dit is immers inkomen wat de ex wel te besteden heeft. Hierover wordt eerste de kinderalimentatie berekend en daarna de partneralimentatie.

Zoem schreef op 01-03-2023 om 13:17:

Bij mij (ook ZZP er) kon ik bij de mediator ook al mijn gegevens inleveren. Deze mediator gebruikte hetzelfde rekenprogramma als de rechtbank. Waar het nogal eens fout gaat is dat het inkomen van de IB aangifte wordt overgenomen. Dit klopt niet bij een ondernemer (zonder BV). Bij alimentatie berekeningen moet de netto omzet (bruto- alle zakelijke kosten) als inkomen worden gezien, dus zonder zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling. Dit is immers inkomen wat de ex wel te besteden heeft. Hierover wordt eerste de kinderalimentatie berekend en daarna de partneralimentatie.

Voor een groot gedeelte heb je gelijk. Er zijn echter aftrekposten waar een latente belastingclaim op rust en die moeten dan weer wel meegenomen worden in deze berekening. Dus het is niet helemaal het volgen van het bruto resultaat van de onderneming. 

Curygirl76 schreef op 01-03-2023 om 12:33:


Tav advocaten: we zijn juist afgestapt van dure advocaten omdat ik al 10k had uitgegeven zonder resultaat. Ik wil niet eindeloos procederen voor een paar honderd extra. Bovendien vertrouw ik advocaten niet meer aangezien hun belang is om zo veel mogelijke uren te factureren.
We dachten er samen met een mediator wel uit te kunnen komen nu we gelukkig fatsoenlijk met elkaar omgaan en met oog op de toekomst (we komen elkaar tegen in ons dorp van 5000 inwoners). Ik had verwacht dat hij nu ook wel transparant zou zijn mbt zijn financieen. Helemaal eens met de opmerking dat hij kennelijk wat te verbergen heeft. Dat gevoel heb ik dus ook.

Het feit dat jij vindt dat je teveel geld aan advocaat hebt uitgegegeven is een nietszeggende uitspraak. Je beschuldigt en passant een beroepsgroep van graaien en voor hun eigen belang gaan. En je hoopt te kunnen onderhandelen over iets waar je niets van weet én je ex niets over zegt.

Ik zou denken: begin met een (betere) advocaat te zoeken én begin je eigen kennis op te bouwen. 

Het is makkelijk om te zeggen dat het om paar honderdjes gaat maar je kunt zelf behoorlijk het schip in gaan en dan neem je je kinderen mee én je zit nog jaren aan je ex vast (via de kinderen maar ook via financiële zaken). Tijd om je eigen kennis en begrip voorop te zetten zodat je realistische en financieel duidelijke afspraken kunt maken. Dat die dan ook 'nageleefd' moeten worden is mogelijk weer een ander probleem en misschien kun je op een gegeven moment besluiten dat je geen moeite gaat doen om bepaalde financiële nadelen op te lossen. MAar nu kun je dat onderscheid nog helemaal niet maken.

gr Angela

Ik ben geen accountant of jurist, maar wel gescheiden. 
Volgens mij kun je niet beoordelen of zijn bod redelijk is zonder alle cijfers gezien te hebben. Dus dit bod aannemen gaat gewoon niet.
Jouw deel van schulden door hem laten afkopen klinkt leuk, maar hoe voorkom je dat schuldeisers toch bij jou komen aankloppen wanneer hij niet betaalt? Dat kan alleen wanneer hij schulden 100% op zijn naam zet, en wat dat betreft denk ik altijd: eerst zien en dan geloven.
Deze mediator maakt er een potje van.
Volgens mij heb je echt een gespecialiseerde advocaat nodig. Die kun je instrueren dat je het niet wilt rekken, dat je niet elke strijd aan wilt gaan, maar dat de verdeling wel eerlijk en volgens de regels moet verlopen. Heus, dat kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.