Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tip! Podcast Papa en mama gaan scheiden

Mooie podcast waarin kinderen aan het woord komen over de scheiding van hun ouders. In sommige gevallen breekt het mijn hart om ernaar te luisteren, maar het is mooi dat er naar ze geluisterd wordt, i.i.g. door de maakster van de podcast

Lente

Lente

25-12-2019 om 19:00

Dubbel plaatsen mag niet

Vinden wij (forumdeelnemers) niet leuk.
Dus svp aan de forum redactie vragen om je vraag te verwijderen (1x)

Ysieux

Ysieux

25-12-2019 om 19:47 Topicstarter

Heb redactie gemaild

.

NPO: bedoel je deze?

https://www.nporadio1.nl/podcasts/papa-en-mama-zijn-gescheiden

Scheiden is in. We hebben net het boekje Gezin in scheiding in de bus gekregen.
https://familyfactory.nu/gezin-in-scheiding/

Ook na zoveel jaar is de scheiding nog een topic hier in huis. Dochter greep meteen het boekje. 6. Ondertitelen beveelt ze aan. Ze had daar zelf wel wat meer van willen krijgen.

"Als je ouders uit elkaar gaan, is dat al ingewikkeld genoeg. Maar als ze jou dan zien huilen, of ze voelen de spanning bij jou als ze iets over je ex zeggen, begrijpen ze er soms helemaal niets meer van.

Op dat soort momenten is het fijn als de 'ondertiteling' even aangaat. Een beetje extra tekst en uitleg bij de vraag waarom papa zich verdrietig voelt of waarom oma onverwacht komt oppassen. Dat soort dingen. Want van wat je niet begrijpt, word je alleen maar onrustiger.

...En voor je het weet ondertitelen de kinderen zelf ook.

In het boekje en op de site diverse verhalen waarin je herkenning en tips kunt vinden. Uiteraard ben ik het niet overal mee eens.

Er staat in feite maar 1 keer een verhaal in van de scheiding van een moeilijke partner en dan nog wat verbloemd. Het blijft lastig, daar zou wat meer 'ondertiteling' en tips ook wel welkom zijn.

Ysieux

Ysieux

25-12-2019 om 20:21 Topicstarter

Ja die

Die bedoel ik inderdaad. Toen mijn ouders gingen scheiden (38 jaar geleden) was er volgens mij nog niet veel bekend over de gevolgen voor de kinderen, bijvoorbeeld bij het opnieuw aangaan van een relatie door 1 van de ouders.
Nu het veel vaker voorkomt is er meer bekend en toch maken gescheiden ouders soms bizarre keuzes. Ik sprak laatst een kind van 16 jaar. Beide ouders nieuwe relatie en nieuwe kinderen. Beide ouders relatie met iemand die ook al een kind had uit eerdere relatie. Kind van 16 pendelt tussen twee steden heen en weer en is vol begrip over de keuzes van ouders. Kind heeft bij een van de ouders geen eigen plek meer, kind komt immers veel minder dan ander kind bij die ouder.
Nauwelijks meer een-op-een contact met haar ouders, die handen vol hebben aan het kleine grut. Ik vind het behoorlijk pijnlijk klinken allemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.