Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

A

A

15-08-2018 om 23:49

Tips en schrijf het van je af....

Goedenavond,

Ik zit al een aantal avonden te denken over het van me af schrijven over mijn situatie en ook omtrent tips voor mijn situatie.

Sinds anderhalve maand heb ik de stekker uit onze huwelijk getrokken. We voelden beiden dat dit eraan kwam alleen vonden het lastig om het laatste duwtje te geven. 4 jaar getrouwd geweest en door een druk bestaan (jonge kinderen, druk werk etc.) elkaar uit het oog verloren.
Uiteindelijk niet meer voor elkaar door het vuur willen gaan en de andere opvattingen niet meer kunnen accepteren. Enerzijds is er een overlevingsmodus bij mij aanwezig anderzijds ook veel pijn omtrent de kinderen. Op dit moment zijn we in gesprek bij een mediator en moet zeggen dat het echt heel snel gaat. Bijna zo snel dat je weleens denkt is dit wel wat ik wil. Mijn ex zal in ons ouderlijk huis blijven en ik ben op zoek naar een nieuwe woonplek, wat nog helemaal niet zo makkelijk is in de randstad. Als iemand nog tips heeft voor een "divorced" huis of goede tips heeft qua huisvesting graag......

- Heeft iemand boekentips omtrent de fases waar je doorheen gaat in scheiding (iets wat makkelijk leest een actie boek heb ik al)?
- Is er een club met mannen/vrouwen die door een scheiding zijn heen gegaan (heb erg veel vragen namelijk)?
- Heeft er iemand ervaring met het intrekken bij ouders na de scheiding?

Ik ben benieuwd welke reacties hierop volgen en alvast dank hiervoor.

Groeten
A

Hier

Ik denk dat je hier je vragen kunt stellen. Er zijn wel veel groepen mensen die gescheiden zijn, maar dat is dan vaak onder een andere naam, iets met verwijzing naar 'single'.
Ik vraag me inderdaad met jou af of het verstandig is om in het ergste spitsuur van je leven dergelijke drastische besluiten te nemen. Tenzij er sprake is van problematisch gedrag natuurlijk. Ik ben helemaal geen therapie-mens, maar ik geloof dat ik nu toch zou overwegen om relatietherapie voor te stellen.
Als de kinderen zo jong zijn zullen ze er geen last van hebben, dat wil zeggen dat ze niet weten hoe het anders is. Ze missen dus niks. Mijn jongste was 2,5 jaar en ze was later heel verbaasd dat haar vader en moeder ooit samengewoond hadden. Het is dan wel belangrijk dat je daarna geen gevechten meer hoeft te leveren met elkaar.
Ik ben fan van Hoefnagels, samen getrouwd, samen gescheiden. Maar dat gaat vooral over het scheidingsproces zelf.

Tsjor

Niki73

Niki73

16-08-2018 om 12:36

Onverstandig

"Ik vraag me inderdaad met jou af of het verstandig is om in het ergste spitsuur van je leven dergelijke drastische besluiten te nemen."

Ik heb daar wel een mening over: het is onverstandig. Jullie zitten midden in de tropenjaren. Door de drukte en vermoeidheid zie je het allemaal niet meer zo helder, voel je je niet optimaal EN vergeet je aandacht aan elkaar te besteden.
Zouden jullie niet eens wat relatietherapie proberen, om te kijken of er echt niets meer te redden valt? En ook vanaf NU beginnen met elke week op een vaste avond een oppas en dan met zijn tweetjes wat doen. Praten, hopelijk lachen, iets beleven. Weer een stel worden, in plaats van alleen ouders? En ook ieder elke week een vaste dag thuis en de ander dan even vrij geven om te doen wat hij of zij wil. Sporten, vrienden opzoeken, cursus doen, thuis een boekje lezen, eigen keuze. Dus investeren in de relatie en in jezelf.
Scheiden kan altijd nog.

JJ

JJ

16-08-2018 om 12:45

my 2 cents

Wat Tsjor zegt inderdaad, die gedachte kreeg ik ook toen ik dit las.

"Ik ben helemaal geen therapie-mens, maar ik geloof dat ik nu toch zou overwegen om relatietherapie voor te stellen."

Je geeft oorzaken aan, werk, kinderen, elkaar uit het oog verloren, eigenlijk het klassieke verhaaltje aan argumenten, maar je geeft niet echt aan wat je eraan gedaan hebt om -zeker met kinderen, maar niet alleen voor de kinderen- bij elkaar te blijven.

Ik zag pas een stukje van die Esther Perel over vreemdgaan, maar ook over relaties an sich en die zei

"En dan hebben we tegenwoordig met nog een paradox te maken. Vanwege dit romantisch ideaal bouwen we met unieke ambitie op de trouw van onze partner. Maar we zijn ook meer dan ooit geneigd om te vreemd te gaan, niet omdat we nu andere verlangens hebben..
"

en nu komt het:

"maar omdat we leven in een tijdperk waarin we vinden dat het ons goed recht is onze verlangens na te streven, dit is tenslotte de cultuur waar ik recht heb op mijn geluk. En gingen we vroeger scheiden omdat we ongelukkig waren, tegenwoordig scheiden we omdat we niet gelukkig genoeg zijn. En daar waar we ons schaamden om te gaan scheiden, schamen we ons tegenwoordig als we blijven waar we ook weg hadden kunnen gaan.

Dus kan Heather niet met haar vriendinnen praten, bang als ze is voor hun oordeel omdat ze nog steeds van Nick houdt, en overal waar ze komt krijgt ze hetzelfde advies: "Ga toch bij hem weg. Zet die hond op straat." En als de situatie omgekeerd was zou Nick dat net zo hebben. Bij elkaar blijven is de nieuwe schande."

4 jaar pas getrouwd en kinderen. Weet je zeker dat jullie niet meer naar elkaar toe kunnen groeien?

Bij ouders

Mijn ouders hadden gelukkig een groot huis. Kinderen waren indertijd net 6 en 8 jaar geworden.
We reisden iedere(!) dag naar onze oude buurt voor werk, school, sport en vader.
Na een jaar konden we terug.
Het zal ook afhangen van de relatie die je met je ouders hebt.
Hier is het goed verlopen.

Pennestreek

Pennestreek

16-08-2018 om 14:28

Tja, de liefde is niet altijd freewheelen

Je zult er je best voor moeten doen. En dat kan ook in de vorm dat je accepteert dat het nu even minder gaat, vanwege de tropenjaren. Jonge kinderen en carrières die nog opgebouwd moeten worden zijn nu eenmaal geen ideale combinatie. Maar als je al helder hebt dat daar de schoen wringt, dan snap je ook dat geduld een schone zaak is, want dat verandert vanzelf.

Maar na 4 jaar (en dus waarschijnlijk heel jonge kinderen) de handdoek al in de ring gooien, ik weet niet, ik vind het niet getuigen van doorzettingsvermogen. En geen goed voorbeeld. Julie hebben een grote verantwoordelijkheid naar de kinderen. Wat hebben jullie er tot nu toe aan gedaan? Nu vind ik zeker niet dat je koste wat het kost bij elkaar moet blijven, maar je zegt niet dat jullie elkaar de tent uit vechten en dat het allemaal blijkbaar in harmonie gaat. Dan denk ik dat je eerst moet proberen de relatie weer vlot te trekken.

Sowieso is relatietherapie verstandig. Al was het maar om goed met elkaar te kunnen blijven communiceren. Maar ik denk dat jullie met hulp elkaar best wel weer eens zouden kunnen terugvinden. Je geeft aan dat jullie vooral een probleem hebben met drukte. Jonge kinderen en druk werk. Is het dan misschien niet ook een kwestie van prioriteiten stellen? Is werk belangrijker dan jullie gezin? Kijk eens of je allebei wat aan dat werk zou kunnen veranderen. Het zou toch eeuwig zonde zijn als je uit elkaar gaat, terwijl je ook veel zou kunnen bereiken door allebei op werkvlak een stapje terug te doen? Nou ja, dat zijn mijn overwegingen bij je verhaal.

Verder heb ik niet echt tips voor je. De boeken die ik heb gelezen waren vooral gericht op mezelf en op herstel van de relatie (Houd me vast van Sue Johnson kan ik je aanraden). Een club van gescheiden mensen ken ik niet, maar op fora (zoals dit) is veel kennis en ervaring, dus dit is al een goede plek. En intrekken bij je ouders, tja, iedere situatie is anders, dus of advies van anderen je daarbij kan helpen weet ik niet. Wel zou ik denk ik zorgen dat het een (erg) tijdelijke oplossing is. Voor woonruimte kun je ook eens kijken naar anti-kraak bijvoorbeeld. En verder je eisen aanpassen. Net als wanneer je op kamers gaat, je moet opbouwen. Dus een klein appartement zonder lift in een niet zo goede buurt, heb je sneller dan een prachtige 4-kamerflat op een toplocatie...

Sterkte.

verslaafd aan liefde

Veel van voorgaande reacties zeggen al wat ik ook denk, is het inderdaad zo erg om de handdoek in de ring te gooien? Je zegt dat je andere opvattingen niet meer kan accepteren. Misschien is het boek Verslaafd aan liefde door Jan Geurtz wat. Dat geeft een hoop inzicht in de keuzes die je maakt en hoe je eigen houding en denkwijze een relatie beinvloed. Ik wou in ieder geval dat ik dat had gelezen voordat ik de handdoek had gegooid, zou ik t niet hebben gedaan.

A

A

19-08-2018 om 00:17

bedankt

Voor iedereen die een reactie heeft achtergelaten dank daarvoor.
Wij hebben inderdaad relatie therapie gevolgd en na bijna twee jaar niet het gevoel te hebben gehad dat dit zal werken voor ons.
Ik kan me heel erg vinden in het stukje van my 2 cents over niet gelukkig genoeg zijn.
Dit is eigenlijk heel treffend voor mij, mijn leven was vrij compleet en ik zou ook nog jaren dit vol kunnen houden alleen veranderde mijn toekomstige ex meer en meer op een negatieve manier voor mij. Ik ben van mening dat elke actie een reactie geeft dus zal ik ongetwijfeld ook zijn veranderd in mijn gedrag in deze fase (dit zal ik niet ontkennen).
Je wordt egoïstischer in zo'n situatie en het kost steeds meer energie......daarnaast waardeer ik de adviezen en hoop ik dat er een plotselinge verandering zal plaatsvinden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-08-2018 om 04:00

JJ citeert Esther Perel:

"En daar waar we ons schaamden om te gaan scheiden"

Dat, ik vind het shockerend dat iemand na 4 jaar en (minstens) 2 kinderen hier zonder enig teken van schaamte komt vertellen dat ze gaat scheiden.

Ik zou me te pletter schamen. Volgens mij wordt het hoog tijd om onze kinderen anders op te gaan voeden. Deze cultuur is niet gezond.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-08-2018 om 18:57

Hopen op een plotselinge verandering?

feeën met een toverstokje bestaan niet he.

Jullie zijn vier jaar samen, hebben twee kinderen, en hebben twee jaar (als ik het goed begrijp) relatietherapie gedaan ? Of het is twee jaar geleden?

Anderen zeiden het al: de tijd met kleine kinderen is hard werken. Dat wordt weleens onderschat, mede doordat iedereen roept 'Geniet er maar van!' Ik heb herhaaldelijk gelezen dat veel ouders zich in die jaren minder gelukkig voelen. En de gedachte 'niet gelukkig genoeg' zou de sleutel kunnen zijn.

Pak het anders aan. Jullie zijn met elkaar verbonden, jullie hadden zoveel vertrouwen in elkaar dat jullie twee (?) kinderen kregen. De praktijk van het dagelijkse leven blijkt pittig - dat herkennen alle jonge ouders! Maar dat ontslaat jullie niet van de opdracht er samen wat goeds van te maken, ook al voelt het op dit moment 'niet gelukkig genoeg'.

Je schrijft dat je egoïstischer bent geworden. Hoe bedoel je dat? Het zou juist helpen als jullie allebei meer zouden inzetten op elkaars belang. Dan kom je verder.

Problemen

Wat ik tot nu toe lees zijn de problemen:
- niet meer voor elkaar door het vuur willen gaan;
- andere opvattingen niet meer kunnen accepteren
- partner verandert op een negatieve manier;
- zelf egoïstischer worden.
Stel dat je los kunt laten, dat het in een relatie op de eerste plaats om de relatie zelf gaat: de romantische liefde, die van het beeldscherm af spettert, waarin mensen bereid zijn hun leven te geven voor elkaar.
Dat is mooi voor het eerste jaar, mooi voor de film, mooi voor de berichtjes op je mobieltje. Maar niemand houdt dat vol.
Er is ook nog iets anders: je bent elkaars maatje, dat wil zeggen je hebt een maatschap, een samenwerkingsverband. Dat gaat in op het moment dat er kinderen zijn. Vanaf dat moment moet je je ego aan de kant zetten en moet je samen een samenwerkingsverband aangaan, waarbij je elkaar respecteert, elkaar zoveel mogelijk ontziet en samen een veilige omgeving voor de kinderen opbouwt. Er is heel veel te doen, echt heel veel.
Wat je niet kunt hebben is dat je andere opvattingen niet meer kunt accepteren: daar moeten echt gesprekken over komen en daar moet je ook echt kijken in hoeverre je elkaar de ruimte kunt geven zodat ieder naar eigen opvatting de kinderen kan opvoeden (als belangrijkste taak). Let wel: als je gescheiden bent zijn die verschillen in opvatting er ook, maar dan heb je geen enkele invloed meer op elkaars gedrag.
Wat je ook niet kunt hebben is dat iemand egoïstisch wordt. Daar is nu geen tijd voor. het leven wordt niet mooier van egoïsme, want dan leef je alleen voor jezelf. Er wordt nu van je gevraagd dat je je leven deelt, sterker nog, dat je je inzet voor anderen, met name de mensen die je nabij zijn: partner en kinderen.
Dan is er natuurlijk wel iets wat zorgelijk is: partner verandert, negatief. Ik vrees dat het te persoonlijk wordt, maar dat zou mij dan intrigeren: waar zit het in, waardoor komt dat, hoe ervaart partner dat, wilde partner wel veranderen etc. etc. Ik neem aan, ik hoop, dat hier de gesprekken in de relatietherapie over zijn gegaan.
Jammer dat het zo weinig resultaat heeft gehad.

Tsjor

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.