Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

jacci

jacci

20-06-2009 om 19:23

Tips testament?

Hoi, de titel zegt het eigenlijk al. Ik ga van de week naar de notaris om een testament op te laten maken. Situatie; inmiddels allenstaand met 2 kids, waarvan 1 met PDDNOS. Ik beschik over een prettige bankrekening die uiteraard steeds iets minder prettig wordt, omdat daar mijn huur van betaald wordt. Ik heb mijn zusje gevraagd om voogd te worden en verantwoordelijk te zijn in geval van mijn hemelen.
Wie heeft er al eerder een testament op laten maken na de echtscheiding en heeft tips wat er in moet staan. Mocht ik al snel, je weet het nooit, overlijden, erven de kids, maar ze zijn minderjarig, dus zou ex over het geld kunnen beschikken. Mijn zusje komt daartussen, zij beslist dan hoe of wat, dat is de bedoeling. Zodat de kids niet alles aan pa geven.
Wie zegt; oh denk vooral ook daaraan.....
Jacci

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, ik heb het gedaan

Ik heb een fijne ex die heel graag de plaatselijke horeca blij zou maken met mijn zuurverdiende centjes en de overwaarde van mijn huis.
De notaris waar ik naartoe ging, zag het als een leuke uitdaging! Het is alsvolgt geregeld: zolang dochter minderjarig is, komt er bij mijn overlijden een fonds, waarin al het geld wordt gestort. Mijn zus wordt daarvan beheerder (en ik heb ook een reserve-beheerder benoemd, mocht zus samen met mij doodgaan). Zus betaalt daaruit opleiding en andere dingen die vader niet kan betalen wegens teveel schuld. Als dochter 21 wordt, kan zij zelf over het geld beschikken.
Verder heb ik de uitdrukkelijke wens uitgesproken dat vader met zus overlegt over de verblijfplaats van dochter. Vader is niet zo stabiel maar heeft wel ouderlijke macht, dus in principe heeft hij het recht om het kind bij hem in huis te nemen. Maar omdat hij bijna niet naar haar omkijkt lijkt me dat niet zo handig. Afhankelijk van haar leeftijd is er al andere opvang voorhanden: een vriendin met twee kinderen waar dochter als jongste zo kan inschuiven of - als dochter ouder is - mijn zus, die erg goed is met pubers maar niet zo met jongere kinderen die nog echt verzorging nodig hebben (daar wordt ze iebelig van).
Tot slot heb ik alvast in het testament laten opnemen dat mijn toekomstige schoonzoon (of -dochter, mocht mijn dochter op vrouwen blijken te vallen) niet van mij zal erven, zelfs niet als dochter in gemeenschap van goederen zal trouwen. Ik heb net iets te vaak gezien dat de kouwe kant er nog net voor de scheiding met een flinke som geld vandoor ging, terwijl de (meestal) dochter weliswaar achterbleef met de andere helft van het geld, maar ook met een sliert kinderen die gevoed en gekleed moesten worden. Als dochter lang en gelukkig leeft, is er niks aan de hand, dan kunnen ze samen het geld lekker opmaken. Treft ze net zo'n loser als haar vader, dan kan ze haar erfenis lekker zelf houden.
Een goede notaris vindt het leuk om mee te denken. Vertel wat jij NIET wilt dat er gebeurt met je erfenis en hij verzint iets om dat te voorkomen. Succes!

jacci

jacci

21-06-2009 om 20:36

Meer?

Dank stoepkrijt, voor je reactie. Ex staat dieprood, en de kids weten dat. Dus mocht er mij wat gebeuren, dan weet ik al waar het geld verdwijnt. Nou ben ik van plan om het eerst zelf op te maken, maar je hebt het niet voor het zeggen. Ik hoop dat anderen ook nog tips hebben. gr Jacci

Vic

Vic

21-06-2009 om 21:07

Bewindvoerder

Ik heb in mijn testament een bewindvoerder aangewezen die de erfenis beheert als mijn kinderen nog minderjarig zijn. Ex kan volgens mij dan wel aan het geld komen, maar slechts met instemming van de bewindvoerder en ten behoeve van de kinderen. Je kunt ook nog uitsluiten dat je ex geld van de kinderen erft dat ze eerst van jou hebben geërfd (dus als je kinderen eerder overlijden dan je ex), maar zover wilde ik niet gaan. Ik heb ook de partners van mijn kinderen niet uitgesloten, dat vond ik een gebrek aan vertrouwen (naar de kinderen).

Oja, ook gedaan

Ik heb inderdaad ook geregeld dat mocht dochter overlijden voor haar 21 (en ik voor haar), mijn erfenis weer naar mijn familie gaat en niet naar haar vader.
Ik zie het niet als gebrek aan vertrouwen naar mijn dochter dat ik haar toekomstige partner uitsluit. Als ze samen nog lang en gelukkig leven (wat ik hoop) profiteert partner gewoon mee van de erfenis. Blijkt hij/zij toch op mijn ex te lijken (die ook pas raar werd na een paar jaar huwelijk en een kind), dan zal ze de centjes hard nodig hebben en vind ik het niet nodig dat de partner de helft krijgt. Maar hopelijk is ze ook zo verstandig om op huwelijkse voorwaarden te trouwen.
Mijn zus (of de reserve-aangewezene) heeft tot dochters 21e zeggenschap over het fonds dat wordt opgericht bij mijn overlijden. Ik heb met haar afgesproken dat zij hem geen geld geeft, maar alles rechtstreeks voor dochter betaalt. Dus ook met dochter gaat winkelen voor kleren, balletspullen én schoolgeld rechtstreeks overmaakt. Anders verdwijnt het in zijn zwarte gat en heeft dochter er nog niks aan.
Ex is absoluut geen partij voor mijn zus, helemaal niet als het om haar nichtje gaat, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.