Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Uit elkaar kind één jaar

Wij wonen nu apart en willen graag doen wat in het belang is van onze zoon. Mijn ex vindt dat hij zo veel mogelijk bij haar moet zijn en dat ik als ik mijn dagen en nachten met hem heb, die ook het best daar kan doorbrengen. Ik twijfel of het niet ook goed is voor hem om nachten bij mij door te brengen. Ik denk dat ritme en regelmaat voor een kind heel belangrijk is en dat een kind het altijd moeilijk zal vinden dat hij niet bij beide ouders tegelijk kan zijn, maar ik zie niet in waarom hij niet één of twee nachten per week bij mij zou kunnen slapen.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij vertellen wat een goede plek is om advies in te winnen?

Noet

Noet

24-08-2015 om 12:02

11 maanden

onze dochter was 11 maanden toen wij uit elkaar gingen.

Wij hebben er in overleg met een psycholoog en advies hier op het forum voor gekozen om er geen standaard weekend regeling van te maken, maar min of meer het zorgritme vast te houden dat we hadden.

Dochter ging (en gaat nog steeds) 1 door de weekse nacht naar vader, en om en om het weekend van vrijdag tot maandagochtend. Ze is dus tenminste 2 nachten per week in het gezin van haar vader.
Zelfs nu hij 40 km bij onze woonplaats vandaan woont en zelf in het midden van het land werkt terwijl wij in de randstad wonen brengt hij onze dochter 2x per week naar school en haalt haar 1x op (ik breng in het weekend ivm sporttraining)

Wij zorgden wel voor natuurlijke overgangen, ze ging op die leeftijd niet direct van de 1 naar de ander maar via het kinderdagverblijf: koffertje mee = bij papa slapen. Ze werd dan wel bij mij gebracht zodat er een overgang in zit en je niet uit je spel gerukt wordt.

Bij elke wissel zit ook minstens een half uur schakeltijd die ze nodig heeft om haar rol in het gezin op te pakken. Bij mij alleen, bij haar vader met 2 halfzusjes waar zij de oudste is.

Dat hebben we 8 jaar vol gehouden tot zij op vrijdagmiddag training kreeg, sindsdien breng ik haar op de vrijdag naar haar vader.

Ze is nu bijna 10, heeft een zeer goede band met haar vader (al die uurtjes die ze hem voor zichzelf heeft in de auto helpen daar heel goed bij), heeft een goede band met haar stiefmoeder en zusjes en ook met mij.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

24-08-2015 om 13:57

je ex

heeft gelijk. Het mooiste voor een kind is als de ouders om de beurt bij hem komen wonen/logeren i.p.v. dat hij heen en weer moet.
Jullie wilden toch scheiden?

theorie en praktijk

In theorie zal de oplossing van je ex en van Stunnie Bun het beste zijn. In praktijk is het lastiger. Jij woont dan opeens weer in huis van je ex. Gaat je ex dan weg? of heeft jullie kind dan beide ouders weer samen. En wat gebeurt er als je ex een nieuwe partner krijgt?
Mijn kinderen waren vooral gebaat bij een duidelijk en vast schema. Ze zijn ieder weekend van vrijdag tot maandag bij hun vader. Wisselmomenten inderdaad het liefst via school of bso. Voor ons is het misschien niet meest ideaal, maar kinderen willen niet anders.

Je eigen oplossing Tim

Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Of probeer het gewoon een tijdje.
Het lijkt me wel lastig voor jezelf als je dan elke week 2 nachten bij je ex in huis slaapt en komt er geen verwarring wie er dan voor je zoon zorgt.
Maar ik ging zelf ook bijna een jaar lang met de kinderen mee logeren als ze om het weekend naar hun vader gingen.
En het hoeft ook niet altijd hetzelfde te blijven.

Anke

Anke

24-08-2015 om 15:19

Tijdelijke regeling

In ons convenant is uitdrukkelijk een tijdelijke regeling vastgelegd, met daarbij de intentie om uiteindelijk op week-om-week uit te komen. Het begon met 2 dagen en 1 nacht bij papa. Een jaar later werd het 3 dagen bij papa, 4 dagen bij mij. Dat hebben we 2 jaar zo gedaan. Nu is het week-om-week. Het gaat prima. Ik heb langzamerhand meer vrijheid gekregen, dat is ook best prettig.

Tim20

Tim20

24-08-2015 om 19:45 Topicstarter

dank

Het blijft idd lastig. Bij het ouder-kind centrum adviseren ze heftig tegen overnachtingen bij mij, maar ik heb het idee dat deze mensen allerlei waarheden uit 'Stapel'-achtige onderzoeken halen en dat je iedere situatie op zichzelf moet beoordelen. Mijn zoon heeft nu als hij bij mij slaapt inderdaad dat hij 's avonds mama mist, maar hij is ook net een maand met haar weggeweest. Nu ik hem een weekend mee wil nemen, is dat weer te lang volgens haar.

Dank voor het delen van jullie adviezen en ervaringen.

Moederalleen

Moederalleen

24-08-2015 om 19:53

Wij hebben na 6 maandenbesloten om week op week af te doen.
Minder wissel momenten te hebben voor onze dochter.
Eerst was het lastig voor d'r en huilde ze ook welis als ze wegging en wilde soms niet....
Tis een gewenning wat kinderen krijgen wennen aan het nieuwe... Anders...
Na een tijd ging het steeds beter en zat er steeds een langere tijd tussen dat ze erg boos was of heel verdrietig...
Nu zit ze weer goed in d'r vel en os ze weer heerlijk vrolijk zoals ze was nu bijna anderhalf jaar verder.

Het kost tijd en energie...
Zolang je er maar bent je kind aanhoort troost...
Tis zoals het is en ze mogen verdrietig zijn wat dat zijn papa en mama ook dit wilde niemand.
Verdiet mag er zijn

Amare

Amare

24-08-2015 om 19:59

borstvoeding?

als je kind geen borstvoeding meer krijgt, is er volgens mij geen enkele reden waarom een kind niet ook bij de vader zou kunnen slapen. Hoe doen die moeders het anders die in het leger zitten en uitgezonden worden? Om maar iets te noemen.

Anke

Anke

25-08-2015 om 10:27

Bizar!

Ik vind het bizar dat je dochter niet bij jou zou kunnen overnachten. Zou dat betekenen dat ze ook nooit eens bij opa en oma kan logeren? En nooit eens een nachtje bij een vriendinnetje mag logeren? Waar halen ze dat in hemelsnaam vandaan? Wat een klinkklare onzin! Je bent haar vader, geen vreemde boeman! (sorry, dit maakt me boos, zogenaamde deskundigen die onzin verkopen)
Inderdaad, zodra een kind geen borstvoeding meer krijgt, kan het ergens slapen waar mama niet is. Mijn kinderen hebben vrij lang borstvoeding gekregen, en ze zijn (met flesjes ingevroren melk mee) ook eerder al uit logeren gegaan.
Natuurlijk missen kinderen de afwezige ouder. Maar je dochter kan er ook op vertrouwen dat zowel papa als mama goed voor haar zorgt en dat jullie allebei evenveel van haar houden. Hoe eerder, hoe beter.

advies ouder kindcentrum

Heeft ouder-kindcentrum jou gezegd dat het slecht is als jouw kind bij jou slaapt en in huis is. Of heeft je ex gezegd dat het centrum dat gezegd heeft?

gelijke rechten

Het lijkt mij dat jij even veel recht op je eigen kind hebt als je ex? Rare situatie die je ex wil. Zou er niet mee instemmen. En de wisselingen...mijn ervaring is hoe relaxter als je er zelf mee omgaat hoe relaxter de kids dat ook doen...doe vooral niet te moeilijk over van alles en nog wat. Een kind heeft zowel de vader als de moeder nodig en kan daar niet zonder!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.