Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Uit elkaar met peuter

beste allen,
Heeft er iemand ervaring mee als je uit elkaar gaat met je ex en een peuter van 2 jaar? Wij moeten een ouderschapsplan opstellen, maar door de stress van echtscheiding kan ik niet meer helder nadenken over wat er zoal in een ouderschapsplan moet komen. Het gaat hier om een klein kind die nog niet kan praten. Wij hebben wel een zorgverdeling van week op week af, maar daar is het tot nu toe blij gebleven. Het verschil is dat het moeilijk is omdat ik in zuid Holland woon en mijn ex partner in noord Holland. Wie kan mij hier advies over geven?
Mijn dank is groot.

Mijn dochter was anderhalf toen ex en ik uit elkaar gingen, dus ik weet er wel wat van, hoewel het zo lang geleden is dat we nog geen ouderschapsplan hoefden te maken. 
Het is in ieder geval handig bij een kind dat nog niet kan praten om af te spreken hoe en hoe vaak jullie elkaar informatie geven over het kind. Ik wilde bijvoorbeeld in het begin alleen via mail communiceren, omdat ex me via de telefoon de huid vol schold. Verder moet je afspreken hoe jullie samen beslissingen nemen over belangrijke onderwerpen, bijvoorbeeld over de schoolkeuze en medische zaken. En hoe je de kosten van de verzorging en opvoeding regelt, bijvoorbeeld met een kindrekening (en hoeveel daarop wordt gestort door ieder en wat ervan mag worden betaald).
Zet er in ieder geval in dat er nieuwe afspraken worden gemaakt op het moment dat het kind naar school gaat. Dan lukt week op, week af niet meer als je ver uit elkaar woont. 
Sterkte, het is niet niks.

Mamavandaag

Mamavandaag

14-12-2023 om 13:46 Topicstarter

Hier heb ik zeker wat aan. Dankjewel. Mag ik vragen hoe jullie dat destijds hebben gedaan met nieuwe partners? Hebben jullie toevallig een termijn afgesproken wanneer een nieuw persoon in het leven kwam van jullie kind of was dat niet ter sprake toen?

Mamavandaag schreef op 14-12-2023 om 13:46:

Hier heb ik zeker wat aan. Dankjewel. Mag ik vragen hoe jullie dat destijds hebben gedaan met nieuwe partners? Hebben jullie toevallig een termijn afgesproken wanneer een nieuw persoon in het leven kwam van jullie kind of was dat niet ter sprake toen?

Dat kan je er wel inzetten maar is in de praktijk natuurlijk niet afdwingbaar. Er gaat niemand iets doen als hij na 2 maanden komt ipv 5 maanden. Je zet er intenties in over de basis. Maar de individuele opvoeding moet je loslaten. Zaken als

- alle inentingen, kind blijft bij vader of moeder bij de huisarts/tandarts. Alleen ouders bezoeken de ouderavonden. 

En hoe doe je het met geld en verdeling dagen. Voornamelijk bij jou en weekend bij hem gezien de afstand en hoe straks met school? 

gezamenlijke rekening tot kinderrekening maken met 2 pasjes? Spaarrekening?

Begin met een plan tot je kind naar school gaat, dan zet je een herbepaling er in. Hetzelfde als je kind naar de middelbare gaat.
Kinderen en hun behoeften veranderen erg gedurende het opgroeien.

Jullie moeten nu al nadenken over waar je kind straks naar school gaat: welke provincie en vallen die in dezelfde vakantie regio. 

Je moet nu al bepalen hoe vaak jullie beiden jullie kind langer dan 1 week achter elkaar mag hebben voor vakantie en hoe ver van te voren jullie die data vast leggen. Wij deden dat bijvoorbeeld altijd al in november als de nieuwe alimentatie indexatie bekend werd.
Ik stuurde dan een mail naar mijn ex met het nieuwe alimentatie bedrag dat wij dan iets naar boven of beneden afronden omdat we beiden van ronde getallen houden. (Wel door rekenen met het officiele alimentatie bedrag (335.25 werd dan 335, 328.21 werd 330) 

Maak er een week op week afregeling van niet even weken bij x oneven bij y er zijn jaren met 53 weken en dan heb je als ouder met oneven weken je kindje 2 weken achter elkaar en is het schema in eens volkomen door elkaar. 

Waar viert het kind de verjaardag en wat is er dan voor contact met de andere ouder. Wij zijn jaren met het nieuwe gezin van mijn ex inclusief stiefmoeder uit eten geweest op de verjaardag van zoon en ook nu hij 18 is blijven we dat gewoon doen want dat vind zoon fijn en wij allemaal heel gezellig.  Dan moet wel de angel uit de verwerking van de scheiding zijn.

Wat doe je met moederdag, vaderdag, sinterklaas (vierden wij ook samen) kerst, oud en nieuw (zoon ging met kerst beide dagen naar zijn vader en was oud en nieuw bij mij) 

Wie brengt of haalt, bij heel jonge kinderen is het fijn als de ouder waar het kind is het naar de andere ouder brengt en het ook gewoon overdraagt met een praatje naar de andere ouder, dat straat uit dat het ok is, heeft je kind nog steeds wel schakel tijd nodig om weer even te landen in het andere huis maar dat hoort erbij.

Dan kun je in het jaar voor je kind 4 wordt gaan nadenken over de verdeling van vakanties en dit vast leggen, maar ook wat doe je met studiedagen of dagen dat je kind ziek is en niet naar school of bso kan. Wie betaald de bso regeling  of hoe verdeel je die kosten. Wij hadden 1 contract op mijn naam, ik kreeg de meeste toeslag en de overblijvende kosten verdeelden we 50/50 omdat dit in ONS belang was en niet in het belang van zoon dat hij naar de opvang ging. 

En hetzelfde bij de middelbare school overgang. 

Mamavandaag schreef op 14-12-2023 om 13:46:

Hier heb ik zeker wat aan. Dankjewel. Mag ik vragen hoe jullie dat destijds hebben gedaan met nieuwe partners? Hebben jullie toevallig een termijn afgesproken wanneer een nieuw persoon in het leven kwam van jullie kind of was dat niet ter sprake toen?

Nou, hij had binnen een paar weken een nieuwe vlam, waarmee hij direct dochter kwam ophalen. Daarna volgden er nog velen. Ik heb het losgelaten. Dochter heeft maar één moeder en dat ben ik. Daar is bij haar nooit verwarring over geweest. Met de vrouwen van ex heeft ze soms wel, meestal geen goede band. Ook dat heb ik altijd losgelaten, behalve bij die ene die dochter sloeg. Die heb ik even bij de keel gepakt en tegen de muur gedrukt, aangezien ex er niets aan deed. Toen was het afgelopen. Je mag best een k**wijf zijn, maar van mijn kind blijf je af.

Zelf heb ik pas sinds een paar jaar een nieuwe partner, toen was dochter al zo goed als volwassen en had ze zelf al een vriend, die hier ook bleef slapen. Ze ontmoette mijn vriend een keer min of meer per ongeluk, toen ze er eigenlijk niet zou zijn maar onverwacht naar huis kwam. En dat was dat. Het klikt gelukkig goed tussen ons allemaal. 

Inderdaad ook een goeie om op te schrijven dat alleen biologische ouders naar de ouderavond gaan. Ik schrok me rot toen ex een keer op school kwam aanzetten met zijn nieuwe snol in een rokje dat haar billen net bedekte. Zij had het voortdurend over 'onze kleine meid', alsof we het kind met ons drieën hadden gemaakt....

Mamavandaag schreef op 14-12-2023 om 13:46:

Hier heb ik zeker wat aan. Dankjewel. Mag ik vragen hoe jullie dat destijds hebben gedaan met nieuwe partners? Hebben jullie toevallig een termijn afgesproken wanneer een nieuw persoon in het leven kwam van jullie kind of was dat niet ter sprake toen?

Daar kun je iets over inzetten, maar je kunt daar in de praktijk niet veel mee. Als je afspreekt 'n jaar en de ander komt na 'n maand met een nieuwe vlam aanzetten... Daar gaat geen rechter iets aan doen. 

Je kunt afspreken dat je terughoudend bent met nieuwe partners, maar sommige mensen voelen nu eenmaal de onbeheersbare drang om een nieuwe partner zo snel mogelijk op te dringen aan kinderen. 

Ik zou dan eerder gaan voor wat concretere afspraken, zoals bv. dat bijeenkomsten op school voor de beide biologische ouders zijn.

Hoe meer je vastlegt, des te meer gezeik je kunt krijgen over dingen die niet worden nagekomen. Wij hadden dus alleen de financiën en de omgang vastgelegd, vakanties en feestdagen in overleg. Daar zijn we altijd uitgekomen, in de praktijk bleven in vakanties de dagen ongewijzigd met uitzondering van als een van de ouders met de kinderen op vakantie ging. Die vakanties overlegden we op het moment dat iemand wilde gaan boeken.
Verder geen geneuzel over andere partners, haardracht of meer gekke dingen die sommigen tot op de millimeter willen controleren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.