Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Uitspraak europees hof over opa en oma omgang

Hoi,

Mijn ouders hebben hun kleinkinderen al 3 jaar niet gezien omdat mij ex alles tegenhoud.

Mijn moeder is een artikel tegen gekomen over een uitspraak van het europese hof over een omgangsregeling met de kleinkinderen en hun opa en oma. Die oma heeft gelijk gekregen en moet de kleinkinderen 1x in de maand een weekend zien en 2x in de vakanties.

Dit was een bulgaarse vrouw maar in engeland is er ook dezelfde zaak geweest en ook hun hebben dit gewonnen bij het europese gerechtshof en dat binnen 1 maand.

Mijn ouders hebben de stoute schoenen aangetrokken en mijn ex voor het blok gegooid.
Haar reactie verbaasd mij niks en gaat hier niet mee akkoord.
Ik bemoei me hier totaal niet mee want dit is hun ding en ik ben het hier echt wel mee eens.

Waarschijnlijk zal dit uit gaan draaien op een rechtzaak.

Er is dus veel hoop voor de opa's en oma's die ook met dit probleem zitten.

Het artikel staat ergens op fb maar heeft zo te zien ook in een krant gestaan.

De koptekst: "Omgangsregeling met opa en oma.

Van onze redactie buitenland.

Ik kan het hier helaas niet toevoegen.

Ik hoop dat dit zonder rechtszaak zal hoeven maar heb hier grote twijfels over. De kleinkinderen vragen vaak of ze opa en oma mogen zien en willen er ook weer heen.

Ik heb de kids maar 1x in de maand 1 uur en daar mogen hun niet bij zijn van me ex, ook niet voor een verjaardag van de kinderen.

Gr papa van 3

V@@s

V@@s

02-06-2018 om 12:24

family live

In Nederland krijgen opa's en oma's alleen een omgangsregeling als er sprake is geweest van family live met de betreffende kinderen. Ik zou je ouders niet aanmoedigen in een rechtszaak. Dit is voor de kinderen al verdrietig genoeg.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-06-2018 om 12:42

Telegraaf

Het stond gisteren in de Telegraaf en het gaat om een uitspraak van het Hof van Justitie van de EU van eergisteren.

V@@s

V@@s

02-06-2018 om 12:51

rechten van de kinderen wegen zwaarder dan rechten grootouders

Als de kinderen de grootouders goed kennen zal omgang in hun belang zijn, als dat niet zo is, dan haalt dit alleen maar meer overhoop.

Kaplablokje

Kaplablokje

02-06-2018 om 13:38

Het is de zaak Valcheva

Die gaat over de uitleg van een Europese Verordening die betrekking heeft op de vraag welke rechter bevoegd is. In dit geval woonde de oma in Bulgarije en het kind in Griekenland. Welke rechter is bevoegd? De Griekse of de Bulgaarse? De verordening heeft betrekking op omgangsrecht. Is dat ook omgangsrecht tussen oma en kleinkind? Antwoord: ja. Griekse rechter bevoegd. Verder is er niets besloten.

Floria

Floria

02-06-2018 om 14:06

Weinig

Waarom heb je je kinderen zo weinig?

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het niet handig is om in dat ene uur ook nog grootouders erbij te hebben. Zou je dat zelf willen dan?

Of dat je ouders de kinderen vaker gaan zien dan jij ze ziet?

Er mist waarschijnlijk een groot deel van het verhaal hier.

mirreke

mirreke

02-06-2018 om 16:09

Altijd die achterdocht

bah.
Trouwens, zo ken ik er nog wel een paar. Precies de methode van jeugdzorg: eerst de band met ouders of een ouder verstoren, want kind mag hen niet zien, en dan later zeggen, hoho, omgang gaat niet door want er is geen band.

Papa van drie, Ik hoop dat je ouders het voor mekaar krijgen om hun kleinkinderen te mogen zien. Ik hoop ook dat jij je kinderen vaker mag gaan zien. 1 uur in de maand, het is een schande!

Papa van 3

Papa van 3

02-06-2018 om 17:14 Topicstarter

Reactie

Er zit een verhaal achter maar dat is niet belangrijk, want jeugdzorg vind dat er uitbreiding moet komen. Maar moeder werkt niet mee, stelt alles uit en probeerd mij uit het leven van de kids te krijgen, maar jeugdzorg heeft dit ook door gelukkig.

Floria

Voor een x dat ik hun verjaardag vier maakt het mij niet uit.

Het word uitgebreid de omgang. Maar vind het sneu en zielig voor me ouders. In de zomer sliepen ze er altijd een week en na de scheiding wist me ex ineens nergens meer wat van die afspraak, maar nog wel van de afspraak over haar ouders.

Mirreke

Dank voor de positieve reactie. Ik heb al 2,5 jaar niet gelachen om de omgang en hoe het loopt. Wie het laatst lacht lacht het best.
Wie de bal kaatst kan hem dubbel zo hard terug verwachten.

Ik wacht en heb geduld( al raakt het aardig op) maar nog 1,5 jaar en dan is de oudste 12.
Mijn tijd komt nog samen met opa en oma!

kaplablokje

kaplablokje

02-06-2018 om 18:16

Family life

Overigens is het recht van grootouders op omgangsrecht al lang erkend. Er moet dan inderdaad sprake zijn van 'family life' in de zin van artikel 8 van het Europees Verdrag inzake de Rechten van de Mens, oftewel een nauwe persoonlijke betrekking in de zin van artikel 377a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Volgens een uitspraak van een rechtbank (Den Haag, 16 augustus 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:9618) is daarvoor niet meer nodig dan geregeld en wederzijds als plezierig ervaren contact, als bezoekjes, oppassen, logeerpartijtjes, gezamenlujke uitstapjes.

Papa van 3

Papa van 3

02-06-2018 om 19:06 Topicstarter

Kaplablokje

Dank dat je het hebt opgezocht.

Dit is wel het geval tot 3 jaar geleden de scheiding begon.

Uitspraken bij de stichting KOG

https://www.stichtingkog.info/jurisprudentie/jurisprudentie-i.v.m.-grootouders/

Een stichting die met name opkomt voor kinderen, ouders En grootouders.

De uitspraken maken niet erg hoopvol. Tenzij je per direct bij het contactverlies er werk van maakt heb je een kans als grootouder. Niet na 3 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.