Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gi

Gi

29-01-2019 om 11:36

vader komt omgang baby niet na

Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop wat advies te kringen en nieuwe inzichten op te doen.

Ex en ik zijn nu paar maanden uit elkaar, we hebben 1 kind van 8 maanden oud. vovo zijn aangevraagd maar nog niet vastgesteld. Onderling een omgang vastgesteld die ex man graag wilde ivm werk, de standaard 1 weekend per 14 dagen. Was ik eerst niet mee eens omdat ons kind daar nog veel te jong voor is, geen goeie hechting met vader etc, maar vader stond erop dat dit de regeling zou worden en hij niet wil schuiven met werk. Prima, na veel gezeur akkoord gegaan om maar een vechtscheiding te voorkomen.

Maar nu: hij komt de regeling al weken niet na. Hij heeft zn kind dus al 6 weken niet gezien. Maakt afspraken met mij maar komt niet opdagen omdat hij zogenaamd ineens moest werken, vraagt niet uit zichzelf of hij ons kind kan zien al is het maar een uurtje. En dan mij verwijten dat ik onvoldoende moeite doe om hun band te stimuleren, gevalletje narcist. Ik weet dat het normaal zo is dat de moeder de omgang vaak traineert, maar nu is het omgekeerd en ik ben bang dat dit schade toebrengt aan ons kind, geen veilige hechting met vader.

Wat kan ik doen ? Advocaat zegt: praat met elkaar. Dat gaat dus niet want hij negeert me gewoon als ik een gesprek begin.

V@@s

V@@s

29-01-2019 om 11:43

zo laten

Je kind kan veilig hechten aan jou. Je kunt de vader niet veranderen, hoe frustrerend dat ook is. Wellicht dat een bezoekregeling later als je kind groter is wel lukt.

Waarom

Iemand die niet wil, kun je niet dwingen. De hechting met zijn zoon is er niet. Dat is heel naar voor je zoon, maar hij is op een leeftijd dat hij niet anders weet. Waarom zou je je ex dwingen met het risico dat hij over 2 jaar ineens weer weg blijft. Dan merkt je zoontje het wel. Betaalt de vader wel? Heeft hij gezag? Zorg dat dat goed geregeld is zodat jij als enige bevoegd bent voor het nemen van beslissingen en de financiƫn op orde hebt. Het is lastig communiceren met iemand die het laat afweten. Bewaar mailtjes, appjes, brieven zodat je over een jaar zo door sudderen bewijs hebt om de omgangsregeling aan te passen als je dat wil.

Gi

Gi

29-01-2019 om 12:07

Ik voel me schuldig

Tegenover mijn kind dat hij in een gebroken gezin opgroeit.

Vandaar dat ik toch nog de moeite neem om contact tussen vader en kind voor elkaar te krijgen.

Hij heeft ook gezag maar betaald al maanden niets voor onze zoon. Vovo zijn aangevraagd maar door achterstand bij de rechtbank duurt dit een eeuwigheid. Hij vindt zn werk en vrije tijdsbestedingen in het weekend blijkbaar belangrijker dan zn kind, maar het voelt zo naar. Ik ben gewoon bang dat hij het nu compleet laat afweten (hechtingsfase) en straks als ons kind ouder is ineens omgang komt opeisen terwijl hij geen band heeft opgebouwd. Dan gaat ons kind dus straks ineens met een vreemde mee. Ik vind het ook erg egoistisch dat hij het nu in deze moelijke baby fase compleet laat afweten. Zo van ik kan de gebroken nachten, tandjes, griepjes en alles in mn eentje oplossen, terwijl ik ook werk en de volledige zorg voor ons kind heb, maar als zoon straks zindelijk is en ouder is dan komt vader hem ineens weer opeisen.

Als je het hele denken over hechting en hoe dat in de toekomst gaat werken nu eens achterwege laat, dan houd je nog genoeg problemen over.

Tsjor

aardbei

aardbei

29-01-2019 om 14:55

veilige hechting

Een kind moet zich veilig kunnen hechten, anders kan het daar onherstelbare schade van ondervinden. Dus ja, een goede hechting is belangrijk.
De baby is bij jou en ik ga er vanuit dat jij goed voor je kindje zorgt. Die veilige hechting is dus dik voor elkaar. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat over blijft is de band met de vader (en dat is dus wat anders dan 'veilige hechting').

Jij wilt graag dat je kind en band met de vader opbouwt. Begrijpelijk. Maar als vader niet wilt, dan kun je zijn betrokkenheid niet afdwingen. Je wilt toch niet dat je kindje daar is terwijl hij er helemaal geen zin in heeft?

Fransien

Fransien

29-01-2019 om 15:16

Alimentatie kun je afdwingen, omgang niet

Alimentatie moet gewoon betaald worden, dat is door de rechter afgedwongen en je bent al bezig dat op te eisen.
Wat omgang betreft, leg een dossier aan.
Als hij zijn zoon niet op komt halen stuur je een mailtje met een vrij neutrale tekst dat je hem niet gezien hebt en na een uur wachten boodschappen bent gaan doen. Mocht hij toch willen komen ophalen verwacht je een telefoontje.
Misschien draait vader bij, misschien niet. Maar je hebt dan een dossier om te voorkomen dat hij ineens als het hem uitkomt de toffe papa gaat lopen uithangen en wegblijft als het hem niet meer uitkomt.

Gi

Gi

29-01-2019 om 15:21

Reageer even per persoon:

@tsjor: ja het maalt in mn hoofd omdat ik het gewoon erg naar vind voor mn zoon dat zijn vader het laat afweten. Vader zei ook: ik heb niet zoveel
Met een baby, misschien als ie wat ouder is. Maar vind ik erg egoistisch en niet gezond voor ons kind, een vader dje alleen komt opdagen om zichzelf voldoening te geven. Vandaar al die gedachtes en angsten voor de toekomst.

@aardbei: ja klopt, ik ben er constant voor mn kind dus wat mij betreft zit dat wel goed. Maar mn kind heeft nu gewoon geen vaderfiguur in zn leven, ik
Neem aan dat vaders ook hun kwaliteiten in de opvoeding mee kunnen geven. Ik vind het heel lastig, ik heb zoiets van als je nu niet wil, blijf dan helemaal weg en kom niet alleen aanwaaien wanneer jij daar zin in hebt. Het frustreert me deels ook dat hij niets bijdraagt. Ik bedoel dat je je kind niet wil zien is het ene, maar volgens mij heb je als verwekker gewoon een onderhoudsplicht naar je kind.

Ik vind het erg lastig en het vreet zoveel energie

Heb je andere mannen in je omgeving die tzt mannendingen met hem kunnen doen en als voorbeeld dienen hoe het wel moet, denk aan je eigen vader, een broer, een neef, de buurman, de partner van een vriendin etc. dan komt het daarmee ook wel goed. Zijn je ex-schoonouders of verdere schoonfamilie in beeld? Laat hen anders eens langs komen. Je hoeft hen en je zoon hun contact niet te onthouden door dat vader het laat afweten. Qua gezag zou ik toch een dossier opbouwen van het niet betalen van de alimentatie en het niet nakomen van de omgangsregeling en hem het gezag op termijn af gaan nemen, mocht dat nodig zijn. Hij verwaarloost zijn kind immers.

Gi

Gi

29-01-2019 om 17:05

Ja ik heb

Wel een broer die af en toe langskomt. Met mn eigen vader heb ik een moeizame band, daarom vind ik het jammer voor mijn zoon dat hij ook dat vaderfiguur niet zal hebben.

Mijn ex wilde graag zelf kinderen, en leek op heel blij te zijn met de komst. Dus ik ben niet onbezonnen zwanger geworden van deze man. Daarom valt het me nu zo erg tegen dat hij het emotioneel, financieel laat afweten.

Ja die tip heb ik meer gekregen, ik heb alle smsjes bewaard, verzoeken om financieel bij te dragen waar niet op wordt gereageerd.

Schoonfamilie wil niets met mijn zoon te maken hebben, ze geven mn ex man zelfs tips om onder zn alimentatieplicht uit te komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.