Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

f-aust

f-aust

02-10-2018 om 15:43

Vakantie verdeling met kinderen in het buitenland

Ik ben een tijd geleden met mijn Nederlandse vrouw en Nederlandse kinderen naar het buitenland ge-emigreerd.
De kinderen zijn op het moment 8 en 11

Nu ben ikl daar enorm depressief geworden, en hadden mijn vrouw en ik besloten om terug te gaan naar Nederland. Zij zou volgen als ik een vast contract had.
Echter toen ik een vast contract kreeg, kreeg ik te horen dat ze van gedachte veranderd was, en dat ze daar zou blijven met de kinderen, en wilde scheiden.

Ik heb verschillende pogingen ondernomen voor mediation en psycholoog, maar krijg elke keer 0 op het , maar op het moment zal alles verlopen via een advocaat.

Mijn vraag is eingelijk, wat is een geaccepteerde vakantie regeling?

Mijn voorstel naar haar toe is, 4 weken zomer vakantie bij mij, en de wintervakantie en voorjaarsvakantie, ook bij mij
Zij krijgt dan 2 weken zomervakantie, de najaarsvakantie, en 5 lange weekeinden door feestdagen.

Zij stelt voor, dat ik 2 weken zomer vakantie krijg, en dat ik een jaar de voorjaars vakantie krijg en winter vakantie, en het andere jaar de winter en najaarsvakantie krijg
Zij krijgt dan 4 weken zomer vakantie en het ene jaar de voorjaars vakantie, en het andere jaar de winter vakantie. en daarbij de 5 lange weekeinden.

De afstand tussen beide landen is te groot om in een weekeind heen en weer te vliegen.

Is mijn voorstel netjes, zou ik meer moeten vragen, zou ik minder moeten vragen?

Alvast bedankt voor reacties.

Sas

Sas

02-10-2018 om 16:09

Ik denk dat jouw voorstel heel redelijk is

Ik zou eerder verwachten dat de kinderen elke vakantie naar je toe gaan.

Twee weken in de zomer voor jou is veel te kort. Die vakantie heb je juist nodig om goed contact te houden (weer op te bouwen) met je kinderen. En vergeet de contacten met de rest van de familie niet. Dat kost ook tijd, terwijl je tegelijk ook vakantie wilt vieren.

Wintervakantie (2 weken regelen!) vind ik ook heel redelijk.
De voorjaar en herfstvakantie zou je kunnen afwisselen als dat geen praktische problemen oplevert.

Het voorstel van je ex vind ik onredelijk. Zij heeft de kinderen alle andere weken al.

juf Ank

juf Ank

07-10-2018 om 17:40

en...

Hoe is het met je depressie? Ben je in staat goed voor de kinderen te zorgen?

twee landen

Dit is niet zomaar een scheiding. De kinderen hebben niet alleen twee ouders, maar ook twee landen! Ze hebben dus behoefte aan minstens 4 dingen:
- tijd met vader in Nederland
- tijd met moeder in Nederland
- tijd met vader in hun nieuwe land
- tijd met moeder in hun nieuwe land
En tijdens de tijd met vader of moeder in Nederland moet ook tijd gemaakt worden voor hun oude vrienden. In de toekomst kun je ook nog verwachten dat een van hun huidige nieuwe vrienden naar het buitenland verhuist en dat jouw kinderen daar op bezoek willen.

Ik denk dat ik begrijp waarom jouw ex jou slechts 2 weken zomervakantie wil geven. Ik denk dat jouw ex zelf ook een flinke tijd met de kinderen in Nederland wil doorbrengen. En dat ze de totale tijd in Nederland een beetje wil beperken, zodat de kinderen ook nog wat vakantie in het nieuwe land hebben. Het is belangrijk voor het hechten aan hun nieuwe land en nieuwe vriendenkring, dat ze ook wat vakantietijd in hun nieuwe land doorbrengen.

Hoe lang is de schoolvakantie eigenlijk? Bij een vakantie van 6 weken denk ik dat 3 weken bij jou wel ongeveer het maximum (en dan met moeder nog 1.5 week in Nedeland).
Bij een vakantie van 8 weken zou jouw voorstel van 4 weken wel moeten kunnen.

Het voorstel van je ex om te wisselen welke kleine vakanties jullie doen, vind ik best goed.

2 weken voor jou in de wintervakantie vind ik heel ruim.

Het zou goed zijn als jij, ondanks die afstand, je kinderen toch tijdens een van die lange weekenden in hun nieuwe land bezoekt, en in de aansluitende 'gewone' dagen de school bezoekt en bij vrienden gaat eten etc. Wellicht zijn er gebeurtenissen op school waarop je kunt aansluiten.

Ter vergelijking, mijn partner heeft een kind dat geboren is in Roemenië en dat met haar moeder in Zweden woont. In de zomervakantie is ze 1 week bij een vriendin in Engeland geweest en aansluitend 2.5 week bij ons. Ze geeft zelf aan dat ze een stuk vakantie met haar vriendinnen in Zweden erg belangrijk vindt. Met kerst komt ze één week hier en gaat ze aansluitend een week (samen met moeder) naar haar oma in Roemenië. Rondom haar verjaardag gaat partner een lang weekend naar haar toe.

Ik zeg niet dat jij het zo moet doen. Sterker nog, jouw kinderen hebben denk ik behoefte aan meer tijd in Nederland dan de dochter van mijn partner. Maar ik geef alleen maar aan hoe veel verschillende behoeftes er spelen tijdens de vakanties.

Appeltaart

Appeltaart

08-10-2018 om 23:23

Ik vind het nogal wat

Alle kerst en oud en nieuw ieder jaar zonder moeder... vraag me af hoelang de houdbaarheid van zo'n afspraak is.

Dees

Dees

09-10-2018 om 05:45

Waarom

Ik vindt het nogal wat een heel jaar zonder vader terwijl de afspraak was dat jullie samen terug zouden gaan naar Nederland. Waarom.komen de kinderen niet naar Nederland en blijft moeder in het buitenland?
Ik bedoel ze verbreekt de relatie terwijl jullie een duidelijke afspraak hebben gemaakt.

afspraak maakt niet uit

Het maakt niet uit wat voor afspraken ze onderling hebben gemaakt. Tenzij het in een echtscheidingsovereenkomst is vastgelegd die tot stand gekomen is in het rechtssysteem van het land waar de kinderen op dat moment woonden. En dat zal niet zo zijn want op het moment dat die afspraak werd gemaakt was er helemaal geen sprake van een scheiding.

Een afspraak dat moeder 'moet' terugverhuizen heeft ongeveer evenveel rechtsgeldigheid als een afspraak dat moeder 'nooit mag scheiden'.

Dat soort afspraken tellen dus niet. Wat dan overblijft is, is de vraag wat gezien de situatie nu in het belang is van de kinderen. "Possession is nine tenths of the law" of bij familierecht: de huidige verblijfplaats van de kinderen is super belangrijk. De verblijfplaats van de kinderen is in het buitenland, en topicstarter zal een rechter in dat buitenland er van moeten overtuigen dat het in het belang van de kinderen is uit dat land weg te gaan ondanks de gevolgen die dat heeft voor het contact met de verzorgende ouder.

Natuurlijk kunnen we niet met zekerheid zeggen dat dat niet gaat lukken omdat we niet weten welk land het is. Maar heel erg onwaarschijnlijk is het wel.

Dees

Dees

09-10-2018 om 14:35

Vader moet band hebben

Ja precies.

Maar daarom is het juist van belang dat de kinderen omdat ze al zover van vader vandaan wonen tijdens de zomer tijd mee vader kunnen doorbrengen. En rond de kerst ook bij vader, moeder zou die periode ook naar Nederland kunnen komen en in het kader van een familieband aanhouden een van de 2 kerstdagen met de kinderen bij haar familie doorbrengen.
4 weken zomer vindt ik voor vader niet teveel gevraagd want hij heeft gewoon tijd nodig om een band met de kinderen te behouden.

Ik kan me voorstellen dat als je al 2 dagen reistijd kwijt bent om bij je kinderen te komen je het niet voor elkaar krijgt om tussendoor nog even op bezoek te komen voor een lang weekend. De vakantiedagen zijn immers beperkt en die wil je niet verspillen aan onnodig reizen.

Hij kan ervoor kiezen een deel van de zomervakantie in het land van de kinderen door te brengen. Maar 2/3 weken in Nederland lijkt me erg wenselijk gezien de familieband. Moeder lijkt dat door het in het buitenland blijven minder belangrijk te vinden en kan evt familie ook in het buitenland ontvangen.

In de meeste (verre) buitenlanden zijn zomervakanties langer dan de 6 weekjes zoals in NL. Ik schat dus in dat 4 weken daarvan meenemen geen probleem is.

Watervrouw

Watervrouw

09-10-2018 om 15:17

Is er voor jou nog een weg terug?

Is het 100% zeker dat jij niet terug naar het buitenland kan? Dicht bij je kinderen gaan en blijven wonen zou voor iedereen en met name voor de kinderen het beste zijn. Ik zou dit zeker overwegen, het lijkt me niet makkelijk maar je kinderen zo ver weg lijkt me heel zo moeilijk en definitief.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2018 om 21:19

Vakanties om en om

Dus ene keer kinderen naar vader en andere keer vader naar kinderen.
Ook de lengte van de zomervakantie kun je om en om verdelen per jaar.

Dees

Dees

10-10-2018 om 07:17

Nee

Nee Ginny dat kun je niet. Als de kinderen een weekje vakantie hebben en ze moeten in dat weekje al 2 dagen reizen en lopen een jetlag op dan is zo'n vakantie naar Nederland komen geen optie.

De kinderen zijn het hele jaar bij moeder dus moet de nadruk liggen op zoveel mogelijk de langere vakanties bij vader. De zomer dus minstens 3 en liefst 4 weken en de 2 weken vakanties bij vader.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2018 om 09:44

Dat stel ik ook niet voor Dees

Om en om. Dus ene keer bij moeder, andere keer bij vader. En vader kan af en toe ook richting kinderen.
Ik heb het niet over opsplitsen.

Dees

Dees

10-10-2018 om 11:44

Ginny

Zoals ik al zei is het voor de weekjes vakanties niet wenselijk om 2 dagen te reizen met een week vakantie en een het lag. Dan houd je vaak 2 vakanties over (8 weken totaal dus). Als ze het ene jaar bij pa zijn en het andere jaar bij ma. Is er dus een jaar dat ze maar 2 weken Max bij pa kunnen zijn en het andere jaar 6 weken in een heel jaar.

Dan zou pa 1 van die weekvakanties best naar de kinderen kunnen gaan maar ja het moet ook betaald worden en voor een weekje zo'n eind reizen is nogal wat. Daarbij zien ze hun familie in Nederland dus in dat ene jaar misschien 1 keer. Dit is totaal niet wenselijk.

Sas

Sas

10-10-2018 om 17:55

Het is geen kwestie van de vakanties eerlijk verdelen

Dan zou om-en-om prima klinken.
Het gaat erom dat de vader zijn kinderen ziet en andersom.
Hij vraagt 7-8 weken per jaar met zijn kinderen.
En dan zijn er mensen die vinden dat het zielig is voor de moeder ???????
Of weken af willen snoepen van die 7 weken.
Zouden jullie je kinderen maar 7 weken per jaar willen zien?

Waarom zijn de rechten van de moeders groter voor sommigen dan de rechten van de vaders?

En ja, ik ben gescheiden. Maar wel uit volle overtuiging met een 50/50 regeling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-10-2018 om 18:30

Ik vind niet dat moeder meer rechten heeft

Ik denk dat het vader meer brengt als hij zijn kinderen ook af wn toe in hun eigen omgeving ziet. Dat lijkt mij namelijk prettiger voor de knderen.

Dees

Dees

10-10-2018 om 22:01

Ginny

Hoe zie je dat voor je? Hoi ex vrouw het is beter als ik mijn kinderen in hun eigen omgeving zie dus ik kom even een weekje bij je wonen.

Dan kom je dus ook altijd in een vakantiesetting alwaar het niet de eigen omgeving is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-10-2018 om 00:07

Niet bij ex vrouw lijkt me

En voor de rest, ja ach, laat eerst TO maar eens reageren.
Er wordt nu wel heel veel ingevuld.

f-aust

f-aust

13-10-2018 om 11:50

reacties

Juf Ank:

Op de vraag over mijn depressie, die is in Nederland helemaal verdwenen, Echter als ik in het land van de kinderen moet, komen die gevoelens weer helemaal terug.

Syboor:

De kinderen wonen inmiddels 6 jaar buiten Nederland. Ze zijn daar inmiddels wel gewend. De hoeveelheid vriendjes die ze daar hebben is laag. De cultuur is daar ook niet echt dat ze na school met vriendjes gaan spelen, of dat er buiten in een park gespeeld wordt.

De schoolvakanties zijn 6-7 weken in hun zomer. en dan elke keer 2 weken najaarsvakantie, 2 weken winter vakantie, en 2 weken voorjaarsvakantie.

De reistijd naar de kinderen, is te lang om een lang weekeind daar naar toe te gaan. Een richting is 24-30 uur reizen. Lange weekeinden zit er dan helaas niet in.

Appeltaart:

Het voorstel wat ik in mijn eerste post had, zou voor 2018-2019 zijn. Voor kerst en oud op nieuw, zal het om en om zijn. Pasen zal altijd bij haar zijn, net als alle andere feestdagen.

Watervrouw:
Ik heb me dit ook regelmatig afgevraagd. Maar elke keer als ik naar het land terugga, komen er zelfmoordgedachtes in mij op. Daarbij is de arbeidsmarkt daar nu erg slecht. 500 man aan het solliciteren op een Technische vacature, waar ze dan alleen eigen volk eerst aannemen.

Dees:

De moeder heeft eerder aangegeven dat "als de kinderen in Nederland wonen, zij daar ook zal wonen".
Ik ben het veel met je opmerkingen eens. Een weekje kan je niet vragen.
Voor sommige vakanties hebben de kinderen ook nog een of twee studiedagen vooraf. En daarbij is er geen leerplicht in het land. Ik zou nooit de kinderen bewust uit school houden, dat vind ik veel te belangrijk, maar als ze een dag aan het eind van een periode missen, zou ik daar niet onwelwillend tegenoverstaan, als ze daardoor langer bij mij kunnen blijven.

Sas,

Als de kinderen in Nederland zouden wonen, zou ik ook 50/50 willen. Dat is tijdens mijn mediation met haar ook mijn uitgang geweest. De kinderen hebben recht op evenveel tijd met de moeder als de vader. Zij is daar meermaals mee akkoord gegaan, maar kwam elke sessie daarna op haar woorden terug. Ik ben nu aan het proberen om de kinderen 4x per jaar te zien, 3x in Nederland en 1x daar. Die keer daar is in de periode dat beide kinderen jarig zijn. (gelukkig bij elkaar, wel midden in een schoolperiode)

Ginny,

Ik ben afgelopen 2 jaar (zo lang speelt het al) 8x naar de kinderen geweest, met alle negatieve gevoelens naar het land toe erbij. de kinderen hebben nog niet naar mij mogen komen.
Ik heb daar dan een airbnb gehuurd, een auto moeten huren, en de vliegticket betaald.

Ik kreeg ook vaak voorwaarden als ik kwam. Dat zij ze ook nog een of twee dagen in die persiode moest hebben, anders mocht ik niet komen. Ik was dus zeer beperkt in mijn doen en laten met de kinderen.

Ik heb wel het beste ervan gemaakt. mooie herinneringen gemaakt. Lekker naar een park, voetballen, naar het strand, wandelen in de heuvels, ijsje eten. En de kinderen mochten dan om en om bij mij in bed liggen.

Mijn vraag eigenlijk zijn 7 weken een net voorstel, of zou ik, in het belang van de relaties kind / vader meer vakanties / weken vragen?

Bedankt voor jullie reacties

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2018 om 14:32

7 weken

Is netjes.
Ik denk dat het spaak loopt op de verdeling.

Ik snap je punt echt wel, maar is dat ook wat je kinderen willen? Als jij zo'n aversie tegen hun geboorteland hebt, hoe moeten zij zich dan voelen in ons land? Zonder hun moeder en met hun vader die ze maar een paar keer per jaar zien, en gezien hebben.

Ik denk wel dat het qua onderhandeling niet handig is om vooraf al alle wisselgeld weg te geven. Wat is er mis met alle vakanties vragen op Pasen na?

f-aust

f-aust

13-10-2018 om 17:47

Aversie geboorteland

Ik heb geen aversie tegen hun geboorteland. Ze zijn namelijk in Nederland geboren.

In de tijd dat ik bij hun woonde, was juist ik degene die de kinderen het meeste opvoede, en met ze er op uitging. Dit was zowel hier in Nederland als waar ze nu wonen.

Het is wel eens ter sprake gekomen wat de kinderen willen, en dan geven ze beide aan dat ze in nederland willen wonen. En als ik doorvraag is het niet alleen omdat ze hier op vakantie willen.
De oudste mist mensen om zich heen. en de jongste voelt zich niet thuis daar.
Ik weet ook dat de kinderen de ouders niet afvallig zullen zijn. Ik ben benieuwd wat ze zeggen tegen een neutraal persoon

Evenie

Evenie

14-10-2018 om 13:57

Wat zit hier achter..?

Even kijken.. Nederlandse vrouw, Nederlandse man (toch..?), kinderen hier geboren, paar jaar geleden naar (ver) buitenland geemigreerd. Man gaat terug naar NL, vrouw wil niet mee en blijft met kinderen achter. Kinderen zijn grotendeels in NL opgevoed, spreken NL en hebben hier hun familie (opa's oma's e.d.). Ook van moeder's kant. Het zou dus eigenlijk logisch zijn als de kinderen ook terug kwamen. Zelfs voor een rechter, lijkt mij.

Dat doet mij afvragen; wat zit hier achter? Waarom wil moeder niet terug (gescheiden en wel) en waarom houdt ze de kinderen zo tegen? Ik bedoel, die kunnen toch ook bij haar of jouw ouders logeren, als ze jou niet met ze vertrouwd (vanwege je depressieve klachten). Als dat er achter zit, dan. Of ze is gewoon bang ze kwijt te raken, dat als de kinderen in NL zijn, ze niet meer terug willen. En zij in het buitenland wil blijven, waardoor ze in de positie terecht komt waarin jij nu zit.

Heen en weer reizen over zo'n afstand kost veel geld. Heb jij/jullie dat?

Moeilijk

Ja dat is inderdaad een lastige situatie. Ik snap je ex-vrouw overigens wel dat ze niet terug wil. Ze heeft daar nu eenmaal een leven opgebouwd en zij zal het daar wel naar haar zin hebben. Teruggaan is ook lastig.
7 weken per jaar lijkt me heel redelijk.

Je zou iets kunnen doen als:

halve zomer vakantie
Voorjaarsvakantie
kerstvakantie komt moeder naar Nederland met kinderen
verjaardagsperiode ga jij daar heen

Dan zie je elkaar 4x per jaar. Wat niet heel veel is uiteraard maar in elk geval redelijk verdeeld over het jaar.

Het is natuurlijk wel lastig als moeder abosluut niet mee wil werken.

Tijdelijk

tot middelbare school en dan naar Nederland? Ligt ook een beetje aan de kwaliteit van het onderwijs in het land waar de vrouw nu woont. Nadeel: kinderen zouden dan tijdelijk uit elkaar gehaald worden.

Tsjor

Tsjor

Dat krijg je nooit voor elkaar als de moeder niet mee will werken. De kinderen zijn daar dan al lange tijd. Een rechter zal dan echt niet beslissen dat de kinderen bij de vader moeten wonen in een ander land.

Ligt eraan

Ik weet niet om welk land het gaat, maar in sommige landen is het zeker niet ongebruikelijk om onderwijs te vervolgen in een ander land.
Als moeder niet mee wil werken kan er niks, dat is vaak ook het probleem. Maar je kunt heel veel opties bespreken en open houden, zodat er toch wat gaat schuiven.
Wat een rechter zou doen weet ik niet. Een verdeling per week of maand is iets anders dan een verdeling in jaren, maar niet onzinnig.

Tsjor

Dees

Dees

15-10-2018 om 19:47

Australië

Ik vermoed dat het Australië is.....

f-aust

f-aust

16-10-2018 om 21:23

idd Australië

Je hebt gelijkt Dees, De kidneren wonen in Australië.
Dat betekend dus ook dat de kerstvakantie, hun zomervakantie is (seizoenen zijn daar "omgedraaid")

De kwaliteit van de basisschool is daar minder dan in Nederland. Ook de "highschool" is van mindere kwaliteit. Ik heb dit nagezocht over de ranking van scholen bij de VN.

Universiteiten staan (op de te4chnische na) iets hoger aangeschreven dan in NL.
Echter de collegakosten zijn wel ongeveer 5x zo hoog als in NL.

Qua meewerken van de moeder, heb ik de afgelopen twee (!) jaar nog 0,0 van gemerkt.

Moeders blijft vol houden, dat het, het beste voor de kinderen is, als ze mij 2x per jaar zien:
een jaar, zomer in NL, 2 weken bij pappa, en pappa komt 3 weken naar Australië voor de
verjaardagen, waar ik ze die periode mag hebben
Andere jaar, mag ik 3 weken naar Australië komen in de zomervakantie, en wil ze 4 weken met de verjaardagen van de kinderen naar Nederland komen, om de verjaardagen hier te vieren. 2 weken voor pappa, 2 weken voor mamma. In deze periode zullen ze dan 4 weken school missen

School missen

Lijkt me niet. Dat zal ook in Australie, en bij de rechter, een probleem zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.