Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 08:48

Vakantieverdeling

De omgangsregeling met mijn ex is zo geregeld dat de kinderen elk weekend bij mij zijn, behalve t laatste weekend in de maand en dat de vakantie’s 50/50 verdeeld worden. Nu is het herfstvakantie en de laatste schooldag voor de vakantie haalde ik ze vrijdagavond op, zoals t normale weekend. Nu gingen ze zondag niet naar huis en bleven ze tot woensdagmiddag. Tot zover prima. Daarna naar vader, maar die gaat er vanuit dat ze ook vrij-za-zo bij hem blijven, en dan ma-vrij ook weer. En omdat het dan t laatste weekend in de maand is, blijven ze t weekend ook, en dan weer ma-vrij ook. Dat klopt dan toch niet? Zie ik ze drie weken niet. We verdelen de vakanties, maar dan betekent het toch niet dat ik een weekend af sta voor hetzelfde aantal doordeweekse dageb? Hoe zien jullie dat?

Flavia

Flavia

18-10-2018 om 10:55

vader

Als ik jullie verdeling lees moet ik vader gelijk geven.

Vakanties vallen buiten de normale regeling. Het komt dit jaar ongelukkig uit. Dat had je al kunnen weten want die vakanties zijn al een aantal jaar van te voren bekend. De discussie daarover had je veel eerder in het jaar moeten voeren, niet nu.

Het zal ook wel voorkomen in de zomervakantie dat het laatste weekend bij jou valt en vader daardoor een weekend inlevert.

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 12:56

info opgevraagd

Ik heb info opgevraagd bij echtscheiding-wijzer punt nl en daar geven ze aan dat mijn zienswijze de juiste is. De vakantiedagen, maandag tot en met vrijdag worden verdeeld, niet het weekend ervoor of erna. Ik mag de kinderen maar 8,75 dagen per maand zien (2,5 dag is het weekend en soms zijn er 3 weekenden in een maand en soms 4), maar nu lever ik 2,5 dag in omdat de vakantie nu eenmaal zo valt.
Ik heb me wel vaker het afgevraagd, maar ik heb nooit een stem in het kapitel (altijd al zo geweest). Maar toen ik laatst met een andere gescheiden ouder sprak, die zei dat het niet klopte wat ik deed.
Maar welke discussie ik ook voer, ik krijg ongelijk. Nu ik dus een 'deskundig' advies erover heb ingewonnen, kan ik aangeven waar vastligt hoe het geinterpreteerd moet worden.

eerlijk gezegd

Vind ik het triest voor je dat hierover met je ex discussie moet voeren. Je ziet de kinderen sowieso al weinig. Dat hij hier formeel probeert te spelen vind ik best triest.

Triva

Triva

18-10-2018 om 13:14

Jemig

Dit had je toch aan kunnen zien komen. Bijzonder dat het voor het eerst is.

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 13:29

niet voor het eerst

Het is absoluut niet voor het eerst, maar zoals ik al zei ik heb nooit gelijk. Maar nu komt het er keer op keer op neer dat er bij mij dagen af gaan zodat de kinderen bij hun vader (waar ze de hele week zijn) kunnen zijn. Hij ziet ze al t meest, en mijn kinderen vinden het eerlijker als ze nog meer bij hem zijn. Alkes, ik zag het wel, maar ik heb pas sinds kort ook echt bewijs dat hij bewust de kinderen steeds meer bij me weghoudt. En alles lag aan mij he, ik snapte het niet en was een *&$?! . Maar ondertussen zijn me de ogen geopend wat betreft de motieven. En ben ik strijdbaarder geworden.
Alkes, ik vind ook dat ik de kinderen het minste zie. Maar het vreemde is dat de kinderen vinden dat ze hun vader bijna nooit zien (dat snap ik ook wel, want hij werkt elke avond tot laat, maar dat mogen ze niet tegen me vertellen). De bewoordingen die een kind gebruikt in de antwoorden naar mij komen ook linea recta uit de mond van hun vader. Ik ken zijn spreektaal. Dat is discussie moet voeren is triest ja....maar ik ben al 20 jaar niet anders gewend. Hij gunt me de kinderen niet. Mijn god wat was het heerlijk afgelopen maandag en dinsdag dat ze bij mij waren. Zo anders dan een weekend, lekker keuvelen op de bank, beetje helpen met huiswerk, samen wat bakken en koken. Ik mis dat zo he. Fiets repareren, weerbarstig haar uitkammen, welke broek moet jij gewassen hebben? Dat soort werk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 16:02

Strikt bekeken

Jij hebt ze vrij-wo gehad, de helft van de vakantie. Wo-zo is zijn helft van de vakantie. En daarna wordt dan weer het normale schema gevolgd, waarbij de pech is dat je het laatste weekend van de maand ingaat.
Het klopt dus wel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 16:04

Weekend

Ik begrijp dus niet zo goed dat die website de weekends niet meetelt. Je vakantie begint toch in feite ook op vrijdag?
Alleen op de planning van scholen staat het anders, maar dan roepen de juffen ook op vrijdag ‘fijne vakantie’.

Dees

Dees

18-10-2018 om 16:10

Maandag tm vrijdag.

Vakanties beginnen op maandag en eindigen op vrijdag.

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 16:13

ander verhaal

Van een andere gescheiden ouder, die ook de kinderen alleen in t weekend ziet, heb ik begrepen dat het dus zo werkt dat alleen de doordeweekse dagen van de vakantie verdeeld worden. De weekenden lopen gewoon door, dus het weekend dat de kinderen bij je zouden zijn, zijn ze gewoon bij je. Je kunt dat ruilen, maar nu heb ik een halve vakantie gehad met de kinderen en moet ik daarvoor een weekend inleveren. Voelt een beetje als je vakantie wil opnemen op je werk dat je die dan met overwerk moet terug betalen.
Opvallend dat iedereen t anders ziet. Maar op deze manier zie ik mijn kinderen met de weinig dagen die ik heb ook nog eens 12,5 dagen minder dan de afspraak is. Want elke vakantie heeft dus twee weekenden waarbij ik er eentje van kwijt ben. Het weekend dat ik nog maal wel de kinderen zou hebben.
Tuurlijk roepen ze vrijdag fijne vakantie, maar dat lijkt me geen maatstaf.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 16:19

Tussenliggende weken

Vinden jullie dan dat de tussenliggende weekends, van lange vakanties, wel bij de vakantie horen? Waarom die dan wel?

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 16:25

omdat Phryne

Ik kijk naar hoe een vakantie op de school vastgesteld wordt. Van maandag tot en met vrijdag bij vakantie van een week. En bij een vakantie van twee weken is het van maandag tot de zondag waarbij het weekend dus erin genoemd wordt. Zo deed die andere ouder het dus. Dan heb je maar twee keer per jaar dat een weekend eraf valt; kerst en voorjaarsvakantie. Maar dan heb je ieder de kinderen ook een hele week, waardoor er per saldo niks wegvalt. Leg ik t zo goed uit?

Als je als moeder de kinderen altijd hebt (een klassieke omgangsregeling), dan zie je het misschien anders. Maar ik zou zo graag mijn kinderen meer zien, dat kan in de vakanties, maar dan zie ik ze eigenlijk net zo veel als normaal. Dat voelt scheef.

Dees

Dees

18-10-2018 om 16:37

Eerder bespreken

Het is ook scheef maar wel raar om nu pas te bespreken dit had je eerder moeten bespreken.

Zo het aankaarten voordat de nieuwe vakanties eraan komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 16:47

Andersom

Ik snap jou wel, maar vader heeft eigenlijk maar 1 weekend per maand met de kinderen. Dan heb je de helft van de vakanties dat je samen vrij kunt zijn, en gaan er van die vijf dagen ook weer twee af voor het weekend. Natuurlijk heeft hij alle doordeweekse werk/schooldagen, maar dat is meestal meer gedoe dan pret.

Doenja

Doenja

18-10-2018 om 16:49

als je alles wist

Ik had het wel zo gezien, maar inderdaad nooit bekeken. Maar toen ik pas hoorde van iemand anders dat het niet klopte wat ik deed, pas toen heb ik het besproken. Als je alles van te voren wist.....tja....
Zo kreeg ik voorheen ook alleen kerst en oud en nieuw verdeeld. Alle andere feestdagen niet, want dat waren 'onzin dagen'. Heb ik ook aan moeten geven, en veel stennis over moeten schoppen. Het verdrietige wat ik vind is dat vooral mijn oudste kind vind dat het heel eerlijk verdeeld is de hele omgang. En elke wijziging is niet eerlijk voor vader. Maar de oudste wil daar ook niet even samen naar kijken, het is gewoon zo.

Pennestreek

Pennestreek

18-10-2018 om 17:41

Even omdenken

Doenja, ik snap dat het voor jou heel oneerlijk voelt. Maar er zitten aan alle medailles 2 kanten, ik kan ook wel meegaan in wat Phryne schrijft. Het is lastig en jammer dat je alles zo moet bevechten bij/met je ex, je zou dit in goed overleg willen kunnen regelen.... En dan ook nog je oudste die zo partij voor vader kiest. Moeilijk!

Maar zou een heel andere insteek misschien kunnen helpen/werken? Zou het misschien bespreekbaar zijn dat je oudste een ander schema aanhoudt? Dus dat die ervoor kiest om meer bij vader te zijn? Ik ben even de leeftijden van je kinderen kwijt, maar misschien zijn ze intussen oud genoeg om aparte afspraken mee te maken. Dan kun je (lees: vader) ook langzaam misschien het schema wat loslaten, en kunnen de kinderen misschien langzaamaan wat meer vrijheid nemen/krijgen om op hun eigen tijd bij jou te zijn. Dat is natuurlijk niet iets wat van vandaag op morgen gebeurt, maar ik geef het je in overweging. Wie weet wat het oplevert...

Niki73

Niki73

18-10-2018 om 19:19

Wat is vakantie?

Wij rekenen de weekenden ook niet tot de vakanties. Dus de weekenden blijven in principe staan zoals ze stonden in het verblijfsschema, heel het jaar, behalve in de zomervakantie, anders zou je nooit 2 of 3 weken weg kunnen.
Maar wij hebben dit wel al in ons convenant zo afgesproken. Achteraf veranderen is wel erg lastig, zeker met een ex als de jouwe...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 20:15

Wij

Wij laten in vakanties de normale verdeling helemaal in stand, met uitzondering van weken waarin een van ons met de kinderen op vakantie is of logeren bij familie.
Zo’n flexibel overlegmodel werkt natuurlijk alleen maar als je op goede voet staat.
Ik zou het wel vervelend vinden om maar een weekend per maand te hebben. Dat zijn toch meer krenten dan pap.

Sas

Sas

18-10-2018 om 21:08

In ons convenant staat dat we de vakanties 50/50 verdelen

Verder hebben we co-ouderschap week op en af.

Toen we een paar maanden gescheiden waren, kwam de herfstvakantie. Die viel in week van ex. Ik ging ervan uit dat zoon niet bij mij zou zijn en had andere plannen gemaakt
Tot mijn verbazing kwam ex met het voorstel hoe de herfstvakantie te verdelen. Daar had ik niet op gerekend.

Zijn vertaling van het convenant was dat elke vakantie verdeeld werd. Mijn vertaling was dat het totaal aantal vakantieweken verdeeld werd.

Hoewel wij dit in overleg konden regelen en een gelijke verdeling hebben, lijkt de situatie toch een beetje op jullie situatie. Wat bedoel je met verdelen?

Je kunt proberen de situatie om te zetten naar de helft van de vakanties voor jou. Dat is dan van vrijdagavond tot vrijdagavond. En de andere weken zie je ze dan niet van vrij tot vrij. Ook als het jouw weekend is.
Ik weet niet of je dan beter af bent.

Hier verdelen we nu per vakantieweek als geen van ons echt op vakantie gaat. In de praktijk zijn dat alleen de herfstvakantie en voorjaarsvakantie. De meivakantie is twee weken en ik ga meestal een week weg met kind.
De kerstvakantie is chaotisch in verband met de feestdagen. Die verdelen we Ad hoc.
De zomervakantie is verdeeld in twee periodes van drie weken.

Doenja

Doenja

19-10-2018 om 13:01

Tsjor

Klopt het dat ik hier een reactie van je gelezen heb en dat die nu niet meer zichtbaar is?

Doenja

Doenja

19-10-2018 om 13:10

oh nee vergis me

Ik vergis me Tsjor, het was de reactie van Pennestreek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.