Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Veranderingen en her-berekenen alimentatie

Hallo Allemaal,

Ik probeer mijn vraag kort te omschrijven, wish me luck.... haha
Ik ben zo'n 5 jaar gescheiden nu.

Bij berekenen alimentatie woonden kinderen bij ex, die samen woonde.
Ex had recht op alimentatie, maar ik geen draagkracht.

Nu is ex getrouwd, kinderen wonen nog steeds bij hen, ik wil graag gaan trouwen.
Onze beide gezamenlijke inkomens zullen niet enorm afwijken, denk ik. (Ik kan natuurlijk niet in hun portemonnee kijken.)

Wat gebeurd er dan met de alimentatie? En op basis van wat precies?
En - ten slotte - moet mijn ex of ik dat zelf op- of aanvragen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, voordat ik weer op zoek ga naar een mediator / advocaat.

Liefs, Juul

Poms

Poms

18-01-2021 om 23:27

Vraag

Vermoed dat je kinderalimentatie bedoelt? Betaal je na 5 jaar inmiddels wel iets aan alimentatie? Heeft er al eens een herberekening plaatsgevonden?

Flavia

Flavia

18-01-2021 om 23:52

Lbio

Vraag of je ex wil meewerken aan een herberekening via het lbio, kost € 50.

Julia V R

Julia V R

19-01-2021 om 12:24 Topicstarter

antwoord

Het gaat inderdaad om kinderalimentatie.

De alimentatie is nog niet zo lang geleden opnieuw berekend omdat de kinderen daarvoor bij mij woonden. Maar sinds die tijd is hij dus opnieuw getrouwd en dat overwegen wij ook.

Berekend het LBIO ook op voorhand dan? Wij willen graag op een rijtje hebben wat er veranderd vóórdat we gaan trouwen.

Flavia

Flavia

19-01-2021 om 13:17

ja, herberekening

ja, je kunt gewoon een herberekening bij ze aanvragen.
|Ze voeren dan de trema berekening uit die advocaten en rechters ook gebruiken.
Je hebt dan een begin voor je gesprek met je ex, tenzij je vooraf afspreekt dat de berekening over wordt genomen.

Julia V R

Julia V R

19-01-2021 om 17:42 Topicstarter

@ Flavia

Oké thanks!

Hebben jullie daar nog niks over besproken? En betaal je nu alimentatie? En zo ja is dat op basis van jouw huidige inkomen? En wat is de reden dat jij een herberekening wilt.

Als ik jou was zou ik advocaten proberen te vermijden maar dit onderling bespreken. Op berekenhet.nl kan je dit prima uitrekenen! Ik en mijn man hebben duizenden euros uitgegeven aan berekeningen, brieven, vastleggen etc. En echt waar op deze site kwam precies dezelfde berekening uit! Gratis dus.

Er veranderd niks als jij gaat trouwen want jouw man zijn loon telt niet mee, dit geld alleen voor de stiefouder waar de kinderen bij in staan geschreven.

Julia V R

Julia V R

09-02-2021 om 17:23 Topicstarter

Hoi Pip,

Dankje voor je reactie. Ik betaal nu geen alimentatie: geen draagkracht. Ik woon nu samen en dan telt partner niet mee. Na een huwelijk wel, hebben wij begrepen van mijn voormalig advocaat. De reden om dat te willen berekenen? Omdat ik het gewoon graag goed geregeld wil hebben. Duidelijkheid is waar we gek op zijn  

Ik begrijp nu van jou dat alleen het inkomen van de stiefouder waar de kinderen staan ingeschreven van belang is bij deze berekening? Kan ik dat zwart op wit krijgen? Hahahahaha!!! Ik ga iig een kijkje nemen op de website die je noemde. 

Liefs Julia

https://www.mediatorbijscheiden.nl/nieuws/100-22-09-2018-betaal-je-als-stiefouder-kinderalimentatie

Zomaar wat linkjes waar het duidelijk staat beschreven! Daarnaast heeft iemand altijd draagkracht, minstens €25,- ook al verdien je geen geld. €0 kan niet

Ik zou het wel straf vinden dat de stiefouder mee instaat voor JOUW kinderen, maar dat jij zelf niets betaalt !? De wereld op zijn kop.

William schreef op 10-02-2021 om 09:42:

Ik zou het wel straf vinden dat de stiefouder mee instaat voor JOUW kinderen, maar dat jij zelf niets betaalt !? De wereld op zijn kop.

Mee eens. Zeker als je daar blij om bent: 'Kan ik dat zwart op wit krijgen? Hahahahaha!!!' Je hebt 5 jaar de tijd gehad om ervoor te zorgen dat je draagkracht wat hoger werd; en ook zonder draagkracht word je geacht een kleine bijdrage te leveren.

Wie moet het nu aanvragen? Maak zelf een plan, waarin je bijdraagt aan de zorg voor je kinderen en stel dat voor. Wellicht is de vader er blij mee, omdat hij niets van jou verwacht.

Tsjor

Als jij gaat trouwen dan krijgen jullie een gezamelijk inkomen dat vast hoger is dan alleen dat van jou nu.

Omdat je de helft van de vaste lasten nu kan delen met iemand, dan hou je denk ik draagkracht over om wel voor je kinderen te zorgen.

Ik vraag me wel af, waarom deze vraag? Want het gaat je denk ik niet alleen om de duidelijkheid die je graag wil.

Grt robbie

Heel apart dit..... Het zijn toch ook JOUW kinderen? Daar WIL je toch ook gewoon voor (mee)betalen? Als het niet kan, dan kan het niet. Maar als jullie allebei opnieuw getrouwd zijn, allebei een gezamenlijk inkomen hebben waarvan jullie leven, dan betalen jullie toch beiden (naar draagkracht en rekening houdend bij wie de kinderen wonen)? 

Heb  je nooit bedacht dat al is de nieuwe partner van je ex niet financieel verantwoordelijk voor je kinderen, hij/zij daar wel degelijk financieel mee belast wordt? Immer je ex zal behoorlijk wat kosten hebben aan de kinderen bij hem thuis, dus al betaalt hij/zij dat alleen uit zijn/haar portemonnee, dan blijft er minder over voor hun gezamenlijk huishouden, extra's enz. Dus geef jezelf een schop onder de kont, en laat een herberekening maken, zodat ook JIJ je verantwoordelijkheid neemt!!

Begrijp ik het nou goed dat je nu wel alimentatie zou moeten betalen maar dat nooit gedaan hebt omdat je geen draagkracht hebt. Als je straks gaat samenwonen dan verandert dat wellicht en daarom wil je een herberekening zodat je alsnog niks hoeft te betalen. Zoiets? 

Het zijn je kinderen. Als je geld hebt dan betaal je voor ze. Of denk je dat ze bij je ex van de lucht leven? 

Hoi mensen,

Er kunnen 1000 en 1 redenen zijn waarom ze geen alimentatie heeft betaald. En de schaal is van "niet kunnen" tot "niet willen" en alles daartussen.

Zullen we het eerst vragen voordat we haar met onze aannamens aan het kruis nagelen?

Groetjes Robbie.

Robbie, in vrijwel alle situaties wordt ervan uitgegaan dat je wel iets kunt betalen, al is het maar 25 euro per maand.

Wat hier steekt is de vreugde om de mogelijkheid dat ze blijvend niets hoeft te betalen, zelfs niet als haar financiële situatie verbetert. Dat is geen aanname, maar haar eigen tekst.

Tsjor

tsjor schreef op 14-02-2021 om 08:25:

Robbie, in vrijwel alle situaties wordt ervan uitgegaan dat je wel iets kunt betalen, al is het maar 25 euro per maand.

Wat hier steekt is de vreugde om de mogelijkheid dat ze blijvend niets hoeft te betalen, zelfs niet als haar financiële situatie verbetert. Dat is geen aanname, maar haar eigen tekst.

Tsjor

hoi tsjor,

ik weet het. mijn kinderen wonen 100% bij mij. mijn ex weigerd te betalen. Dus die 25 euro ..... leuk verhaal, maar helaas wonen we in een land waar een rechter uitspraak kan doen. en je weigerd gewoon te betalen. Niemand die daar iets tegen kan doen. 

Uigeindelijk heb ik gewoon loonbeslag laten leggen. Gaat mij niet om die rot centen. Ik kan goed voor mijn kinderen zorgen. Maar ik heb ook haar hulp niet nodig. Laat ze maar goed zorgen voor de kinderen als ze niet bij mij zijn. Maar dat moeders gewoon weigeren, fatsoenlijk voor hun kind te zorgen, daar heb ik grote moeite mee.

grt Robbie

Robbie001 schreef op 14-02-2021 om 09:35:

ik weet het. mijn kinderen wonen 100% bij mij. mijn ex weigerd te betalen. Dus die 25 euro ..... leuk verhaal, maar helaas wonen we in een land waar een rechter uitspraak kan doen. en je weigerd gewoon te betalen. Niemand die daar iets tegen kan doen.

Uigeindelijk heb ik gewoon loonbeslag laten leggen. Gaat mij niet om die rot centen. Ik kan goed voor mijn kinderen zorgen. Maar ik heb ook haar hulp niet nodig. Laat ze maar goed zorgen voor de kinderen als ze niet bij mij zijn. Maar dat moeders gewoon weigeren, fatsoenlijk voor hun kind te zorgen, daar heb ik grote moeite mee.

grt Robbie

Maar als je loonbeslag hebt kunnen leggen, klopt het toch niet dat niemand daar iets tegen kan doen? Jij hébt er toch iets aan gedaan?

MeikeT schreef op 14-02-2021 om 09:46:
Robbie001 schreef op 14-02-2021 om 09:35:

ik weet het. mijn kinderen wonen 100% bij mij. mijn ex weigerd te betalen. Dus die 25 euro ..... leuk verhaal, maar helaas wonen we in een land waar een rechter uitspraak kan doen. en je weigerd gewoon te betalen. Niemand die daar iets tegen kan doen.

Uigeindelijk heb ik gewoon loonbeslag laten leggen. Gaat mij niet om die rot centen. Ik kan goed voor mijn kinderen zorgen. Maar ik heb ook haar hulp niet nodig. Laat ze maar goed zorgen voor de kinderen als ze niet bij mij zijn. Maar dat moeders gewoon weigeren, fatsoenlijk voor hun kind te zorgen, daar heb ik grote moeite mee.

grt Robbie

Maar als je loonbeslag hebt kunnen leggen, klopt het toch niet dat niemand daar iets tegen kan doen? Jij hébt er toch iets aan gedaan?

Ja daar heb je gelijk in. Dit is ook de enige weg. Ik denk ook dat ik mij niet goed heb verwoord. Als een moeder weigerd te betalen, dan zegt dat iets over haar. Via een incasso bureau, kan je wel je geld halen. Maar je wil dat een moeder of vader dit vrijwillig doen. Gewoon omdat ze beseffen dat het maken en krijgen van een kindje, de rit niet ophoud. En als je weigert te betalen, dat dit ook gevolgen heeft voor je status als ouder. Wat weet ik niet. Ontzetten uit de ouderlijke macht gaat me te ver. Maar dat je dit niet ongestraft kan doen lijkt me dat dat een automatisch gevolg zou moeten zijn.

Immers de rechter zegt dat je iets moet doen, en dan zeg jij doodleuk. Nee hoor. Dat doe ik niet. De rechter zou dan het gevecht aan moeten. Nu moet je als ouder dat gevecht aan.

Dit kun je niet veranderen: 'Maar je wil dat een moeder of vader dit vrijwillig doen.'. Dan moet je in iemands hoofd gaan zitten. Eigenlijk wil je nog verder gaan en iemand gaan straffen als hij/zij die wil niet heeft.

Maar bijvoorbeeld LBIO inschakelen kan wel. Of inderdaad, loonbeslag.

Tsjor

tsjor schreef op 14-02-2021 om 11:32:

Dit kun je niet veranderen: 'Maar je wil dat een moeder of vader dit vrijwillig doen.'. Dan moet je in iemands hoofd gaan zitten. Eigenlijk wil je nog verder gaan en iemand gaan straffen als hij/zij die wil niet heeft.

Maar bijvoorbeeld LBIO inschakelen kan wel. Of inderdaad, loonbeslag.

Tsjor

Ja is gebeurd.ik heb dat via LBIo geregeld.

En daar heb je gelijk in dat je dan in iemaands hoofd moet gaan zitten. Lastige is, dat jou kindren over 30 jaar hier met mijn kinderen hierover zitten te praten. Ik vermoed het onderwerp dan al te kennen. 'Mijn moeder wilde niet voor mij zorgen.... hoe moet ik daarmee omgaan?''.

Geldkwesties zou ik toch niet zo bespreken met je kinderen. Helaas is het vaak geen onwil maar onmacht. En stel je het onverhoopte voor dat je overlijdt en de kinderen gaan naar moeder maar ze zijn door jou ingepompt dat het niet betalen van moeder komt doordat 'ze niet voor jou wil zorgen'? 

Dan heb je al direct een kloof veroorzaakt tussen de kinderen en hun moeder. Kun je natuurlijk proberen te beweren dat ze dat zelf gedaan heeft maar het is wel jou interpretatie. Doe maar niet. Daar kunnen grote ongelukken van komen.

Zo snel even gezegd.

AnneJ schreef op 14-02-2021 om 14:07:

Geldkwesties zou ik toch niet zo bespreken met je kinderen. Helaas is het vaak geen onwil maar onmacht. En stel je het onverhoopte voor dat je overlijdt en de kinderen gaan naar moeder maar ze zijn door jou ingepompt dat het niet betalen van moeder komt doordat 'ze niet voor jou wil zorgen'?

Dan heb je al direct een kloof veroorzaakt tussen de kinderen en hun moeder. Kun je natuurlijk proberen te beweren dat ze dat zelf gedaan heeft maar het is wel jou interpretatie. Doe maar niet. Daar kunnen grote ongelukken van komen.

Zo snel even gezegd.

Die kloof wordt toch echt door de moeder zelf veroorzaakt, en door niemand anders.

Je legt een verband dat er niet is. Het is een veronderstelling, geen waarheid. Maar dat voortkomt uit je wraakzucht of gevoel tekort gedaan te worden door je expartner. Niet de fraaiste motieven.

AnneJ schreef op 14-02-2021 om 16:06:

Je legt een verband dat er niet is. Het is een veronderstelling, geen waarheid. Maar dat voortkomt uit je wraakzucht of gevoel tekort gedaan te worden door je expartner. Niet de fraaiste motieven.

Hoi AnneJ,

Ik bespreek dit onderwerp ook niet met mijn kinderen. Ze weten dat wel. Ik verzwijg het niet. Maar het is geen onderwerp van gesprek. Mijn kinderen weten dit van hun Opa, de vader van mijn ex. Die via een whatsapp mijn kinderen aansprak, hoe schandalig hun vader wel niet was, ikdus, om loonbeslag te leggen. Die Opa, wilde samen met mijn ex stemming maken. Ik negeer dat volledig. Mijn ex heeft borderline. Ik heb geleerd dat volledig te negeren wat ze zeggen en vinden. Ikmaak mijn eigen afwegingen.

De motieven om niet te betalen zijn wraak. Ik heb de relatie beeindig, na diverse hartstilstanden van de stress. En dat had ik niet mogen doen. Dus ik verdien straf.

Julia V R

Julia V R

15-03-2021 om 09:54 Topicstarter

My my... 

Hoewel ik aan niemand van jullie verantwoording hoef af te leggen, merk ik graag op dat ik nu ook gewoon voor mijn kinderen zorg - en betaal. Met liefde, trouwens. 

Ik weet niet waar jullie, in mijn vragen, gelezen hebben dat ik niet wil betalen. 

Ik wil gewoon precies helder krijgen wat er veranderd, wanneer ik opnieuw trouw. En waarom vraag ik het op deze manier? Omdat ik mijn ex er nou eenmaal niet bij kan betrekken. Ik wil niet uitleggen waarom.

Nogmaals dank voor de reacties waar ik mee verder kan. 

Jammer van alle aannames in andere reacties.

Liefs Julia 

"Ik betaal nu geen alimentatie: geen draagkracht"

Waarschijnlijk dat die aannames naar aanleiding zijn van deze opmerking van je?

Julia V R

Julia V R

25-03-2021 om 23:09 Topicstarter

Uhm, @Jippox, het feit dat ik geen alimentatie hoef te betalen omdat ik geen draagkracht heb, betekent niet dat ik niet WIL betalen hoor. 

For the record; ik betaal wel degelijk mee aan de  kosten voor de kids. (Met liefde, zoals ik al eerder zei) Het heet alleen geen alimentatie. 

Bij het herberekenen zal er gekeken worden bij wie de kinderen wonen. Wonen jullie als ouder allebei samen met een andere partner, dan is er een standaard berekening mbt wat je draagkracht is. Er word op dat moment niet gekeken naar wat je partner verdiend of wat jij aan de woning etc betaald en wat hij. Dit is gewoon een bepaald percentage van je jaarinkomen, die in de berekening meegenomen word. 
Wanneer je gaat trouwen en je kinderen wonen op jou adres, dan zal je partner zijn inkomen ook mee gaan tellen mbt de draagkracht die er is voor de zorg van jullie kinderen. Er zal dan naar jullie gezamenlijke inkomen gekeken worden. Dit kan dus betekenen dat je partner mee gaat betalen voor de kinderen, dan hun biologische vader en/of dan jou als biologische moeder. 


Julia V R schreef op 09-02-2021 om 17:23:

Hoi Pip,

Dankje voor je reactie. Ik betaal nu geen alimentatie: geen draagkracht. Ik woon nu samen en dan telt partner niet mee. Na een huwelijk wel, hebben wij begrepen van mijn voormalig advocaat. De reden om dat te willen berekenen? Omdat ik het gewoon graag goed geregeld wil hebben. Duidelijkheid is waar we gek op zijn

Ik begrijp nu van jou dat alleen het inkomen van de stiefouder waar de kinderen staan ingeschreven van belang is bij deze berekening? Kan ik dat zwart op wit krijgen? Hahahahaha!!! Ik ga iig een kijkje nemen op de website die je noemde.

Liefs Julia

precies de reden waarom ik niet met mijn vriend ga trouwen voordat zijn kinderen volwassen zijn. Klinkt mssn raar, maar ik betaal met liefde mee aan de kinderen wanneer ze bij ons zijn. Onze financiën is sowieso 1 grote hoop, dus dat is het probleem niet. 
Maar mochten de kinderen in de toekomst bij vader willen en moeten wonen, dan weiger ik zwart op wit mee te moeten betalen. Dit betekent namelijk dat ik meer betaal dan hun biologische moeder, maar ook nog eens afgerekend kan worden wanneer ik dat niet doe. Ik betaal wat ik wil en kan betalen binnen onze vier muren. De rest blijft de verantwoordelijkheid en de verplichting van hun eigen vader en moeder. Ik zou het ook onzin vinden wanneer hun stiefvader mee moet betalen, die zal vast ook wel geld uitgaven aan ze, maar dat hoeft niet te betekenen dat hun vader minder voor zijn eigen kinderen betaald

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.