Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ricardo

Ricardo

31-01-2018 om 14:27

Verblijfskosten co ouderschap kinderalimentatie

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen m.b.t. de opbouw van de kinderalimentatie.
We zijn momenteel nog aan het scheiden maar heb zo me vragen over hoe de kinderalimentatie is opgebouwd, met name de verblijfskosten. Betreft Co ouderschap en een kindrekening waarop we de kinderalimentatie storten.

Ik ben altijd de hoofd kostwinner (fulltime) geweest en me ex werkte 32 uur en gaat nu 24 uur werken. Nu is het de bedoeling dat de kleine van 2 er uiteraard niet of zo min mogelijk van merkt/op achteruit gaat.
Uit de kinderalimentatie berekening moeten we nu nagenoeg hetzelfde bijdragen aan alimentatie (100-120 euro) echter wat me opvalt is dat onze verblijfskosten hetzelfde zijn.

Echter blijf ik in de huidige koopwoning aangezien ik ook niet in aanmerking kom voor een sociale huurwoning en een vrije sector huur woning nog veel duurder is. Tevens wordt er telkens met de term welvaart-niveau gestrooid en het verblijven in de huidige woning dit het beste dit niveau benadert.

Mijn vrouw krijgt nu echter allerlei toeslagen o.a. huur/zorg/kindgebonden budget etc.(wat ik haar ook gun) waardoor haar netto inkomen niet eens zoveel scheelt als die van mij. Echter kan zij in een goedkopere sociale huurwoning terecht waardoor de verblijfskosten van de kleine bij haar bijna de helft ten opzichte als die van mij.

De vraag is nu kan ik de werkelijke verblijfskosten op laten nemen/verrekenen in de berekening van het te storten kinderalimentatiebedrag?
De verblijfskosten uit de berekening zijn bij haar zijn namelijk hoger als de werkelijke kosten en bij mij precies omgekeerd. (werkelijke kosten zijn op basis van NIBUD bedragen en de daadwerkelijke huur/hypotheek dus geen gekke dingen)

Nee

uderschap/wizard_kgb.jsp" target="_blank" rel="nofollow">https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/kinderbijslag_voor_kind/kindgebonden_budget/kgb_cuderschap/wizard_kgb.jsp

Je kunt een uitspraak van de rechter niet eigenhandig wijzigen.

Dat spreek je af met je exvrouw. Er zijn altijd oneerlijkheden in dit soort situaties. Daar zou ik me toch niet teveel mee bezighouden als ik jou was. Je hebt er niets aan.

Paddington

Paddington

31-01-2018 om 15:10

Bij kinderalimentatie

is het in principe zo dat degene die de hoofdverblijfplaats heeft van het kind ook verantwoordelijk is voor de verblijfsoverschrijdende kosten.

Als jullie deze kosten gezamenlijk betalen en je werkelijk hier alleen kijkt naar de verblijfskosten, dan kun natuurlijk afspraken proberen te maken met moeder. Voor jullie kind is het prettig als beide ouders wat financiële ruimte hebben voor leuke dingen.

bieb63

bieb63

31-01-2018 om 15:37

Nog wat anders

De verblijfskosten bij jou zijn wbt kosten voor het kind zelf niet persé hoger...... Jij blijft in de huidige koopwoning en hebt daar dus zelf extra 'woongenot' aan. Dat staat los van het feit of jij wel of niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning (een goedkopere koopwoning is natuurlijk ook nog een optie). De feitelijke woonkosten voor je kind als het bij jou is, zijn de verbruikskosten, dus g/l/w, voeding e.d. En dat maakt weinig verschil of je in een flatje woont of in een eengezinswoning, die hypotheek moet je toch betalen, of het kind er wel of niet is. Je ex woont in een kleinere huurwoning, heeft daardoor wrs minder basis woonkosten (huur/hypotheek) en evt. huurtoeslag, maar de verbruikskosten als het kind bij haar is, zijn niet anders dan die bij jou. En zij 'moet het doen' met de kleinere huurwoning, dus ook minder 'woongenot'.

Rianne

Rianne

31-01-2018 om 16:08

Er zijn meerdere manieren om hiernaar te kijken

Wat ik me van ons proces (2017) herinner is dat de woonlasten niet meetellen bij het berekenen van de bijdrage aan de eindkosten. Er werd gekeken naar hoeveel dagen per maand is kind bij A en hoeveel bij B. En die lasten moesten draagbaar zijn voor A en B. Woonlasten zitten dan bij de lasten als een soort gemiddelde.
Als de kosten niet draagbaar waren, dan moest A bijdragen aan B of andersom of draagt één ouder mee bij aan de eindkosten.

De woonlasten telden wel mee bij het berekenen van de partneralimentatie. Maar partneralimentatie wordt alleen betaald als daar nog draagkracht voor is bij de meestverdienende ouder.

Wat bij ons gebeurde is dat er een simpel overzicht werd gemaakt van inkomen en lasten per ouder. Kinderbijslag en kindgebonden budget werd daarbij meegerekend.
En dan kun je in overleg toewerken naar een redelijke verdeling, zodat je ongeveer evenveel overhoudt of überhaupt kunt overleven of welke norm je daarbij aanhoudt.
Wie het meest verdient, maakt daarbij niet uit.
Zo krijg je een plaatje dat redelijk is en als je nog met elkaar kunt overleggen, kan dat heel goed werken.

rianne

rianne

31-01-2018 om 16:09

correctie

Als de kosten niet draagbaar waren, dan moest A bijdragen aan B of andersom of draagt één ouder mee bij aan de eindkosten.

eindkosten = kindkosten

Optimist

Optimist

30-06-2018 om 00:25

Trema-norm

De Trema-norm is een goed uitgangspunt. Mediators en advocaten gebruiken software die hierop gebaseerd is om e.e.a. uit te rekenen. Hier hangen allerlei tabellen achter, ook van de belastingen en toeslagen. De mediator/advocaat kan de output manipuleren aan de hand van afspraken die de ouders maken in het zorgplan.

Op basis van de inkomsten tijdens het huwelijk wordt de kindbehoefte bepaald. Dit is het bedrag dat nodig is voor kost en inwoning (verblijfskosten) en overige kosten (schoolgeld, kleding, sport, etc.). De standaard verdeling is 70% van de kindbehoefte voor verblijfskosten en 30% + kinderbijslag (!) voor overige kosten.van deze verdeling kun je in overleg afwijken.

Wie welk deel van de kindbehoefte betaald, is afhankelijk van de draagkracht van beide ouders. De Trema-norm voorziet hier ook in. Kosten voor eigen levensonderhoud van beide ouders wordt via een standaard formule berekend. Hier kan van afgeweken worden door met werkelijke lasten te rekenen, als de ouders daarvoor kiezen.

De 70% voor verblijfskosten van het kind wordt verdeeld o.b.v. de tijd dat het kind bij een ouder is. Bij co-ouderschap is dit 35/35. De helft van de tijd is dus niet de helft van de kindbehoefte!

Voor de 30% + kinderbijslag voor overige kosten
kiezen co-ouders soms voor een aparte kinderrekening.

Als een co-ouder meer verdient (meer draagkracht heeft) zal deze meer bijdragen aan de kinderrekening. En bij grote inkomensverschillen misschien zelfs gekd moeten overmaken naar de ex-partner èn de kinderrekening.

Bij niet-co-ouderschap en de meest verdienende /betalende ouder heeft minder zorg, wordt vaak afgesproken dat de bijdrage in de kindbehoefte minus de eigen verblijfskosten (bijvoorbeeld 15% bij eens in de twee weken een weekend plus de helft van van vakanties) naar de zorgende ouder gaat, die ook de kinderbijslag ontvangt. De zorgende ouder betaalt dan ook alle "overige kosten" (afspreken wat hier evetueel buiten valt).

Het kindgebonden budget en de inkomensafhankelijke combinatiekorting worden door de Trema-software opgeteld bij het inkomen van de ontvanger en tellen dus mee via de draagkrachtberekening.

De Trenma-normen, inclusief de jaarlijkse updates, zijn te vinden internet. Interessante materie, helaas heb ik me pas echt in verdiept na de scheiding. Laat je mediator/advocaat het je anders uitleggen. Mocht ik iets fout opgeschreven hebben, dan hoor ik het graag. Daar leer ik dan ook weer van .

Optimist

Optimist

30-06-2018 om 00:31

Minder werken

Nog een toevoeging.
Denk samen goed na met welk inkomen je gaat rekenen. Mijn ex had een deel variabele inkomsten, die hebben we uiteindelijk niet meegeteld.

Tel je voor de kindbehoefte het "oude" salaris (32 uur) en voor de toekomstige draadkracht het "nieuwe" salaris (24 uur)?

Jouw ex gaat minder werken, haar inkomen daalt. Maar met de belastingvoordelen en toeslagen, kan ze nog steeds redelijk draagkrachtig blijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.