Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Marianneke

Marianneke

13-02-2018 om 09:42

Verhuizen na scheiding. Andere school?

Hallo lezers,

De vader van mijn kinderen is 2 maanden geleden bij mij weggegaan en heeft een woning in de buurt van ons huis. De kinderen zijn 5 dagen bij mij en 2 dagen en 3 nachten in de week bij mijn ex.
Het huis waar wij nu wonen kan ik niet betalen. Ook al zou ik meer gaan werken is dit geen optie.
Met extra steun van ex red ik dit nu, maar dit is voor de langere termijn ook voor hem niet haalbaar meer.
Nu is er in de buurt waar wij wonen en de kinderen op school zitten nauwelijks betaalbare woonruimte te vinden. Zo'n 8 kilometer verderop zou ik wel kunnen wonen, maar ik mag geen auto rijden. De school van mijn kinderen is met het openbaarvervoer niet bereikbaar en mijn kinderen kunnen zo ver nog niet fietsen.
De kinderen zijn nu 4 en 6 en ik denk erover om, als ik ga verhuizen de kinderen op een school dichter in de buurt te doen. Voor mijn ex is dit nadelig ivm brengen en halen, maar hij doet dit 2 dagen in de week en ik de overige 3 dagen.
De school van mijn kinderen is opzich prima, maar ze hebben weinig aansluiting. Af en toe wordt er na schooltijd met een vriendje gespeeld, maar dit is niet wekelijks.
Dat wij uit elkaar zijn is voor de kinderen natuurlijk erg verdrietig, hoewel ze er goed mee om lijken te gaan en ook zeggen het best oke te vinden zo, is het toch een grote verandering voor ze. Ik wil het ze dan ook niet aandoen om al voor de zomervakantie te verhuizen en ze naar een andere school te doen, maar denk er sterk over om in de grote vakantie te gaan verhuizen naar een betaalbare woning en ze dan daarna op een andere school te laten beginnen.
Mijn ex is hier niet erg blij mee, maar begrijpt het wel. Daarbij hoeft hij dan (naast de allimentatie) niet langer financieel bij te springen en houden wij allebei meer financiele ruimte over. Toch vind ik het erg vervelend voor mijn kinderen dat ze na de scheiding weer opnieuw moeten wennen op school. Heeft iemand hiermee ervaring of misschien tips en/of mogelijkheden waaraan wij nog niet zelf hebben gedacht?

een electrische bakfiets

Ik vermoed dat het geen gek idee is om de kinderen op een andere school te doen, dat is even doorbijten natuurlijk, maar dan maken ze meer vriendjes in hun nieuwe buurt.

Wil je de kinderen toch op hun huidige school houden, dan zou ik een electrische bakfiets aanschaffen, dan kan je de kinderen brengen zonder dat ze zelf hoeven te fietsen (en hoef jij je ook niet enorm in het zweet te trappen). Kost wat, maar dan heb je ook wat, en misschien wil je ex ook wel een deel bijdragen.

Groeten,

Temet

Kaori

Kaori

13-02-2018 om 12:26

doen

in dit geval zeg ik gewoon doen.
Met vier en zes wordt er nog best veel gewisseld met vriendjes.
Wij hebben onze dochter van school laten wisselen in groep 6, ze lag heel goed in de groep en nu op haar nieuwe school ook weer.

Wat voor onze dochter wel heel fijn was dat ze eerst even een middagje kennis kon maken met haar nieuwe klas aan het eind van het schooljaar zodat ze niet blanco in de klas kwam.

Bij mij haalt en brengt haar vader zeker 1x maar ook 2x per week en dat over een afstand van 40 km in de Randstad. Kost wat moeite en vroeg op staan, maar in 8 jaar tijd is hij wel geteld 2x te laat geweest. Dat kwam omdat er file stond van zijn huis tot aan school ongeveer. Dus een km of 10 moet te doen zijn.

Dees

Dees

13-02-2018 om 16:17

niet doen

Nou ik zeg niet doen, je ex heeft alle moeite genomen om te zorgen dat de kinderen niet uit hun oude omgeving vandaan hoeven te gaan. Hij is immers in de buurt gaan wonen en dan besluit jij zomaar ineens dat het jou beter uitkomt dat je kinderen wel van school kunnen gaan.

Wat bedoel jij met nauwelijks betaalbare woonruimte? Bedoel je dat er helemaal niets is of bedoel je dat er weinig keuze is? Ik bedoel je ex heeft een woning gevonden dus waarom zou jij dat niet kunnen.

Bij ons in de wijk is ook weinig betaalbare woonruimte, althans dat is er wel maar in de vorm van appartementen of oudere huizen. Als ik bij mijn man weg zou moeten dan zou ik voor mijn kind echt wel in de buurt willen blijven wonen dan neem ik dus genoegen met een flat met 1 of 2 slaapkamers.

Triva

Triva

13-02-2018 om 17:33

als je het doet

'Ik wil het ze dan ook niet aandoen om al voor de zomervakantie te verhuizen en ze naar een andere school te doen, maar denk er sterk over om in de grote vakantie te gaan verhuizen naar een betaalbare woning en ze dan daarna op een andere school te laten beginnen.'

Als je het doet, stap dan als het even kan juist WEL over voor de zomervakantie. Je kinderen weten dan die 6 wk hoe het is, anders zitten ze 6 wk lang in onzekerheid. Wie weet ontmoeten ze al vriendjes uit de buurt om in de zomer bij te spelen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-02-2018 om 17:39

betaalbare woonruimte

Dees: "Als ik bij mijn man weg zou moeten dan zou ik voor mijn kind echt wel in de buurt willen blijven wonen dan neem ik dus genoegen met een flat met 1 of 2 slaapkamers."

Voor tijdelijk is het nog te doen, met 2 opgroeiende kinderen in een flatje met 1-2 slaapkamers. Maar voor de langere termijn is een ander verhaal. En in een regio waar betaalbare woonruimte schaars is, zit je niet tijdelijk in zo'n situatie.

Dees

Dees

13-02-2018 om 18:40

Ik geloof het niet

Ik geloof er niet in dat het 8 km is, 2 km is vaak al eens hele andere wijk met betaalbare woningen. Ikzelf denk dat het een hele andere keuze is. Vaak zijn er wel andere opties maar is die van 8 km verder gewoon "leuker" maar wel erg lullig voor de ex die juist voor de kinderen dichtbij is verhuisd.

Met ex overleggen.

Hij vindt het niet leuk maar begrijpt het wel zeg je. Jullie kunnen dus samen overleggen.

Ik zie wel voordelen. Ex hoeft je dan financieël niet meer te steunen met het woonhuis. De kinderen zijn nog klein en hebben geen enorme band met hun school. En het is maar 8 km.bij je ex vandaan.
Als de omgangsregeling gewoon door kan gaan, je ex ook niet veel beren op de weg ziet, dan zou ik het doen.

Woonkosten zijn een maandelijks terugkerende kostenpost en de toekomst wordt alleen maar duurder naarmate je kinderen ouder worden.

Jasmijn

Jasmijn

14-02-2018 om 11:55

ook doen

Inderdaad wel met ex goed kortsluiten,maar in je huidige huis kan je niet blijven wonen en je moet toch íets? Ik vind de reactie van Dees wel vreemd, waarom zou TO hierover liegen zeg? Ik woon bijvoorbeeld in een dorpje waar gewoon heel weinig verloop is in de woningen, flats zijn hier al helemaal niet. Het grotere dorp verderop, waar meer mogelijkheden zijn (flats en veel meer sociale huurwoningen) is op 6 km afstand, dus ik zou hetzelfde probleem hebben. De kinderen zijn nog jong dus een nieuwe school heeft minder impact nu ze er nog niet zo lang op zitten. Ik neem aan dat de ex wel een auto en rijbewijs heeft en zelfs een dag minder hoeft te brengen, dan is 8km veel makkelijker te overzien dan andersom.

verhuizen

Ik vind eigenlijk dat gescheiden ouders gewoon dicht bij elkaar in de buurt moeten blijven wonen omwille van de kinderen. Dat een van de ouders iedere keer een eindje moet rijden voor school is al een nadeel, maar het betekent ook dat het lastiger is om vriendjes mee te nemen op die schooldagen. Mijn kinderen - waarvan er een al niet van autorijden houdt - zouden echt erg ongelukkig zijn geweest van zo'n regeling die Kaori heeft.
Ik zou dus nog eens heel goed kijken of er echt in de buurt geen geschikte woonruimte te vinden is. Of overleggen met ex of jullie beiden elders kunnen gaan wonen.

Yaron

Yaron

16-02-2018 om 09:27

Dees

2 Kilometer verderop is hier geen andere wijk, maar het einde van het dorp. Het volgende dorp is 7 kilometer verder. Hier in het dorp lange wachttijden voor een huurhuis en op het moment alleen maar woningen te koop boven 250.000 euro, een half jaar geleden was er nog genoeg te koop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.