Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verhuizen naar de andere kant van het land

Hallo!

Ons gezin bestaat uit 4 personen. Mijn man en ik, een zoontje (6 jaar) uit een vorige relatie van mijn man en onze dochter (6 maanden).
  
Nu ben ik 3 jaar geleden naar Brabant verhuist voor mijn man vanuit het oosten. Doordat ik nu veel meer thuis ben dan hiervoor ivm de geboorte van ons dochtertje merk ik dat ik enorme heimwee heb naar het oosten. Dichterbij mijn familie en vrienden. In de omgeving die nog steeds echt als thuis voelt. 

Het helpt ook niet mee dat ik in Brabant vrijwel geen sociaal leven heb. De relatie met mijn schoonfamilie is niet goed. En mijn man heeft hier ook weinig vrienden en ziet mijn vrienden nu ook echt als zijn vrienden. Maar die wonen dus in het oosten. 

Nu zitten wij er aan te denken om toch richting het oosten te verhuizen. Want we weten dat wij daar beide veel gelukkiger zullen worden dan we hier ooit zullen zijn. 
Maar dan nu de grote maar. Zijn zoontje is 1x in de 14 dagen een weekend bij ons. We zijn beide super gek met het jochie. Maar hij is de grootste reden waarom deze stap om te verhuizen moeilijk is. 

Moeten wij ons eigen 'geluk' opzij zetten omdat zijn zoontje hier 1x in de 14 dagen is? Of is met de tablets en technologie van tegenwoordig die 1.45 uur in de auto zitten niet meer zo'n 'big deal'? 
Heeft iemand hier ervaring met 'gescheiden' gezinnen waarvan vader of moeder een eind uit elkaar wonen? 


Ja, daar is volop ervaring mee en helaas: het leidt meestal tot ellende. 
Je man zal altijd beide ritten moeten rijden, omdat hij degene is die weggetrokken is. Je mag niet van de moeder verwachten dat zij de helft van de ritten op zich neemt, zij heeft hier namelijk niet om gevraagd.
Als zijn zoon wat ouder wordt en zijn sportclubs en vrienden en later een baantje heeft in Brabant, is de kans groot dat hij vrijwel nooit meer komt. Heeft je man dat ervoor over?

Mijn dringende advies: doe het niet en bouw in Brabant een vriendenkring op. Jullie dochter is een prima hulpmiddel: babyzwemmen, peutergym, kdv en school: uitstekende plekken om leuke mensen te leren kennen.

Als jullie hem 1x in de 14 dagen hebben dan zal zolang hij klein is het weinig problemen opleveren. Jullie halen/brengen hem en dan hebben jullie een leuk weekend samen. Dat is niet zo'n punt. 

Als hij groter is dan wordt het een stuk lastiger. Hij zal dan niet meer elk weekend willen komen misschien. Hij zal misschien lid worden van een sportclub met wedstrijden in het weekend waar hij dan dus de helft van de tijd niet bij kan zijn. Of misschien zal hij wel een hobby willen die juist op de zaterdag plaats heeft zoals de scouting bijvoorbeeld. Er zullen feestjes van vriendjes in het weekend zijn die hij dan zal moeten missen. Zolang hij klein is kunnen jullie daarin nog wel sturen en het leed verzachten door wat leuks te gaan doen. Maar naar mate hij groter wordt zal hij steeds vaker daar willen blijven en daar wat willen doen. 

Als hij nog groter is dan komen de bijbaantjes, de vrienden, vriendinnetjes en dergelijke. Veel huiswerk. Geen zij om het weekend weg te gaan. Ouders  zijn niet meer zo belangrijk behalve op de achtergrond.

Dus jullie rol in zijn leven zal veel kleiner worden. 

Ook zal je man lastig tussendoor even langs kunnen gaan als er een ouderavond is, een toneeluitvoering, een sportwedstrijd doordeweeks of iets anders. Hij zal waarschijnlijk de vriendjes van zijn zoon niet goed leren kennen en ook nauwelijks op de school komen. 

Dus ja, het allemaal wel maar je man zal dan wel genoegen moeten nemen met een meer marginale rol aan de zijkant en die zal waarschijnlijk een stuk kleiner worden naar mate zijn zoon ouder wordt.

Hoi Teckel, lees ook even de verschillende draadjes in deze rubriek. Wat hierboven is opgemerkt, klopt. En je man moet zich bedenken dat hij, als jullie verhuizen, niet alleen een veel kleinere rol in het leven van zijn zoon krijgt, maar dat hij ook degene is dit dat verweten wordt, want hij moest zo nodig ver weg verhuizen voor zijn nieuwe vlam. Dus een van jullie tweeën zal fors moeten inleveren. Of je man - zie hierboven - of jij doordat de verhuizing naar het oosten er in elk geval voorlopig niet in zit. In dat laatste geval is het advies van A-nick natuurlijk het juiste: investeer in een netwerk in Brabant. Waarmee niet gezegd is dat het leed daarmee helemaal geleden is, want het kan best dat je geboortestreek toch blijft trekken. 

Sterkte ermee

Temet

Asha schreef op 02-08-2021 om 16:52:

Als jullie hem 1x in de 14 dagen hebben dan zal zolang hij klein is het weinig problemen opleveren. Jullie halen/brengen hem en dan hebben jullie een leuk weekend samen. Dat is niet zo'n punt.

Als hij groter is dan wordt het een stuk lastiger. Hij zal dan niet meer elk weekend willen komen misschien.


als hij groter is kan hij wellicht ook zelf met het ov. Maar inderdaad alleen doen als jullie hem willen ophalen en brengen, dus dat zijn twee dagen van 4 uur onderweg. Dat is wel heftig.

lastig!!
Het rijden gaat idd kut zijn want dit moeten jullie heen en terug doen.. dat zal je man er voor over moeten hebben. Verder lijkt de autorit mij voor het kind geen probleem, je hebt inderdaad tablets etc.

voor de oudere leeftijd, daar staan hierboven al genoeg punten aangeschreven.
MAAR!..
wie zegt er dat zijn zoon dan nog steeds bij zijn moeder woont? Wie weet besluit hij wel fulltime bij jullie te gaan wonen. Dat weet je dus niet maar dit lijkt me nog wel redelijk ver in de toekomst. 

als jullie echt niet gelukkig zijn dan zou ik zeggen gewoon gaan. 

Ja, zie mijn topic. Alleen is de afstand daar (helaas) een heel stuk groter dan 2 uur met de auto. 

Puur en alleen het halen en brengen, dat lijkt me niet zo'n groot probleem. Da's twee uur heen en twee uur terug en dat dan twee keer per weekend een keer in de 14 dagen. Daar zou ik het niet voor laten. 

Wat natuurlijk wel een rol kan spelen is dat hij op een gegeven moment in het weekend verplichtingen heeft in Brabant. Sport, bijbaantje, vrienden. Je hebt natuurlijk best kans dat naarmate hij ouder wordt, hij het weekend in het oosten steeds meer als een verplichting ziet. Maar dat is moeilijk beoordelen zonder de situatie te kennen. Daar iets opbouwen lukt voor hem amper in 2 weekenden per maand. Of het moet zijn dat daar veel neefjes en nichtjes van dezelfde leeftijd zitten, waar goed contact mee is.

In Brabant een sociaal netwerk opbouwen hebben jullie vast al geprobeerd, maar dat is niet gelukt blijkbaar. Als je dan heimwee krijgt en vrienden vooral elders zitten, wordt dat er niet makkelijker op.  

Als je je het financieel kunt veroorloven, kun je misschien af en toe een huisje huren in Brabant als je toch gaat verhuizen naar het oosten. Dan breng je daar met hem door als hij 'verplichtingen' heeft in Brabant. 

Floor70 schreef op 02-08-2021 om 18:11:

lastig!!
Het rijden gaat idd kut zijn want dit moeten jullie heen en terug doen.. dat zal je man er voor over moeten hebben. Verder lijkt de autorit mij voor het kind geen probleem, je hebt inderdaad tablets etc.

voor de oudere leeftijd, daar staan hierboven al genoeg punten aangeschreven.
MAAR!..
wie zegt er dat zijn zoon dan nog steeds bij zijn moeder woont? Wie weet besluit hij wel fulltime bij jullie te gaan wonen. Dat weet je dus niet maar dit lijkt me nog wel redelijk ver in de toekomst.

als jullie echt niet gelukkig zijn dan zou ik zeggen gewoon gaan.

Hoe langer hij in Brabant blijft, hoe meer hij daar went en hoe kleiner de kans dat hij opeens naar het oosten van het land wil verhuizen. 

En ook hun kleine dochter wordt groot. Hoe meer ze gewend raakt in Brabant, hoe lastiger de overstap zal worden. Voor kinderen van een paar maanden is de overstap van Brabant naar het oosten een fluitje van een cent. Voor pubers met een vriendenkring, sportclub e.d. kan het behoorlijk vervelend zijn. 

Teckel88

Teckel88

02-08-2021 om 20:15 Topicstarter

Het heen en weer rijden is voor ons persoonlijk inderdaad geen probleem. En aangezien ons complete sociale leven in het oosten ligt en ook vrienden met kinderen in dezelfde leeftijdscategorie als onze (bonus)zoon is dat wel een groot voordeel. 
De punten die jullie noemen als hij ouder is zijn inderdaad een groot obstakel. Maar de mooie oplossingen die genoemd worden door een huisje te huren hier zijn dingen waar we zelf nog niet aan gedacht hebben. 

We kunnen niet in de toekomst kijken hoe het gaat. Het voelt nu vooral heel dubbel. Wij zijn in Brabant niet gelukkig en het voelt als ons leven op pauze staat voor zijn zoontje die hier eens in de 14 dagen is. Maar aan de andere kant voelt het als je verplichting je eigen geluk opzij te zetten voor je (bonus)kind. Maar aan de andere kant weer: wat voor leven krijgt onze dochter met een moeder die hier niet op haar plek is.
Zo lastig! 

Je voelt je nu nog niet op je plek, maar dat komt wel. Ik ben 15 jaar geleden voor mijn werk naar de andere kant van het land verhuisd. Een paar jaar later ging ik nog scheiden ook! Daar sta je dan. Maar nu heb ik, vooral dankzij de leuke mensen die ik op school en mijn hobby ontmoet heb, een heel gezellig sociaal leven. 

Wat is er met je man aan de hand? Hij is toch Brabander? Zijn familie woont daar. Dan heeft hij daar toch ook vrienden? Of is hij sociaal gehandicapt ofzo? Waarom moet hij zo nodig weg? Dat snap ik niet. 

als hij ouder is kan hij ook altijd nog een vriend mee nemen of iets! Is het in de buurt van een grote stad waar jullie heen gaan? Misschien ook leuk dat hij nieuwe dingen kan ondernemen. Ik zou niet perse alleen aan de negatieve dingen denken, hier kunnen ook goede dingen uitkomen.

A-nick schreef op 02-08-2021 om 20:29:

Je voelt je nu nog niet op je plek, maar dat komt wel. Ik ben 15 jaar geleden voor mijn werk naar de andere kant van het land verhuisd. Een paar jaar later ging ik nog scheiden ook! Daar sta je dan. Maar nu heb ik, vooral dankzij de leuke mensen die ik op school en mijn hobby ontmoet heb, een heel gezellig sociaal leven.

Wat is er met je man aan de hand? Hij is toch Brabander? Zijn familie woont daar. Dan heeft hij daar toch ook vrienden? Of is hij sociaal gehandicapt ofzo? Waarom moet hij zo nodig weg? Dat snap ik niet.

Waar is dat laatste nou weer voor nodig? De een maakt snel vrienden, de ander niet. De een maakt vooral individueel vrienden, de ander kan vooral goed opschieten met familie/vrienden van zijn partner. 

Ieder z'n ding.

Feit is dat hij daar ook weg wil. Als een huisje huren een optie is, dan zou ik eigenlijk gewoon gaan.

Tegen de tijd dat de dan ouder geworden zoon dan verplichtingen heeft in Brabant. kan dat ook prima met bv. een weekend een huisje te huren. Kan hij van daaruit naar het voetbal of waar hij ook naar toe moet. 

Teckel88

Teckel88

02-08-2021 om 20:47 Topicstarter

A-nick schreef op 02-08-2021 om 20:29:

Je voelt je nu nog niet op je plek, maar dat komt wel. Ik ben 15 jaar geleden voor mijn werk naar de andere kant van het land verhuisd. Een paar jaar later ging ik nog scheiden ook! Daar sta je dan. Maar nu heb ik, vooral dankzij de leuke mensen die ik op school en mijn hobby ontmoet heb, een heel gezellig sociaal leven.

Wat is er met je man aan de hand? Hij is toch Brabander? Zijn familie woont daar. Dan heeft hij daar toch ook vrienden? Of is hij sociaal gehandicapt ofzo? Waarom moet hij zo nodig weg? Dat snap ik niet.

Hij gaat ook niet lekker met zijn familie. Zijn vrienden is hij kwijt geraakt door de scheiding met zijn ex toen de tijd. Hij heeft door mij weer een nieuw sociaal leven opgebouwd maar die is dus in het oosten. Het enige wat hij hier heeft is zijn werk en zijn zoon dus. 

Teckel88 schreef op 02-08-2021 om 20:47:

[..]

Hij gaat ook niet lekker met zijn familie. Zijn vrienden is hij kwijt geraakt door de scheiding met zijn ex toen de tijd. Hij heeft door mij weer een nieuw sociaal leven opgebouwd maar die is dus in het oosten. Het enige wat hij hier heeft is zijn werk en zijn zoon dus.

Hoe gaat hij dat met zijn werk doen eigenlijk? Dat lijkt me dan nog wel een erg belangrijk detail.

Huisje huren is leuk voor af en toe maar ga je dan echt elke twee weken doen straks? Bovendien is jullie dochter tegen die tijd ook een stuk ouder en zij zal in het oosten dan zo haar eigen bezigheden, vriendinnetjes en hobby's hebben dus zij zal dan ook niet elke keer naar Brabant willen. 

En natuurlijk kunnen jullie leuke dingen met zoon doen als hij bij jullie op bezoekt komt en kan hij af en toe een vriend mee nemen.

Maar de realiteit is dat de kans heel groot is dan je man straks maar een kleine rol aan de zijkant in het leven van zijn zoon zal hebben & dat er weinig ruimte zal zijn voor spontane interactie zoals samen een keer een avond naar de bioscoop onverwachts of op woensdag middag even gaan kijken bij de basketbal training oid. 

Ik zou in jullie geval eerst echt die realiteit onder ogen zien voordat je een beslissing maakt. Maak je er geen al te mooie voorstelling en niet al te veel wensdenken. Het kan best zijn dat de beslissing dan alsnog verhuizen wordt maar dan nemen jullie de beslissing in elk geval met een realistisch denkbeeld.

Ik zelf zou het overigens niet doen als ik je man was. Juist als ze wat ouder worden is vlak bij elkaar in de buurt wonen een stuk fijner. Kind wordt zelfstandiger en krijgt meer zijn eigen leven en als ouder moet je het dan echt van die momenten tussendoor hebben. Bovendien is het ook fijn om deel uit te maken van het dagelijkse leven van je kind (school, clubjes, vriendjes.) 

Jullie kunnen natuurlijk ook zelf wat vaker naar het oosten gaan, misschien daar een stacaravan oid kopen zodat je daar vaker de weekenden en vakanties door kan brengen.

Asha schreef op 02-08-2021 om 23:16:

Huisje huren is leuk voor af en toe maar ga je dan echt elke twee weken doen straks? 

Maar de realiteit is dat de kans heel groot is dan je man straks maar een kleine rol aan de zijkant in het leven van zijn zoon zal hebben.
Ik zou in jullie geval eerst echt die realiteit onder ogen zien voordat je een beslissing maakt.

Jullie kunnen natuurlijk ook zelf wat vaker naar het oosten gaan, misschien daar een stacaravan oid kopen zodat je daar vaker de weekenden en vakanties door kan brengen.

Waardevolle bijdrage, Asha.

Regelmatig een vakantiehuisje huren (of er een kopen) in het Oosten is een veel betere optie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.