Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tamara

Tamara

19-11-2018 om 13:46

Verlatingsangst en eenkennigheid

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb een vraag..

Ik en mijn ex zijn ruim 4 maanden uit elkaar, wij hebben een zoontje van nu 6 maanden oud. Mijn zoontje woont bij mij, zorg al 4 maanden voor hem, ook financieel, mijn ex betaalt geen dubbeltje tot op de dag van vandaag niet. Hij heeft dus wel zeggenschap omdat ie 'm erkend heeft. Er is nog geen omgangsregeling, hij eist zijn rechten op als vader maar betaald niets, terwijl ik alle kosten heb. Doet ook totaal geen moeite om zijn zoontje op te zoeken. Wat moet ik hiermee? De ene advocaat zegt, hij betaald niets, heb ik de macht om te zeggen dat hij zijn kind niet ziet. De andere advocaat zegt, hij heeft recht om zijn kind te zien ook al betaald hij niets. Mijn zoontje zit nu in een fase van verlatingsangst en eenkennigheid wil alleen maar naar mama.. Dat maakt alles nog lastiger.. Weet niet zo goed meer wat ik moet doen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-11-2018 om 13:52

alimentatie als kijkgeld

Het niet betalen van alimentatie is geen reden om een kind weg te houden bij een ouder. De andere advocaat heeft dus gelijk.
Heb je het LBIO al geprobeerd om de alimentatie te krijgen?

Tamara

Tamara

19-11-2018 om 14:07

Alimentatie

Ik hou ook zijn kind niet weg bij 'm, hij weet waar ik woon met 'm, hij is nog nooit bij mij geweest om zijn kind te bezoeken. Hij kiest er zelf voor om weg te blijven. Nee lbio nog niet naar gekeken omdat er nog geen ouderschapsplan is.

2 maanden

Je kindje was dus 2 maanden toen jij en je vriend uit elkaar gingen. Dan heeft een kindje nog geen verlatingsangst en eenkennigheid ontwikkeld. Je kunt dit niet noemen als argument om je kind nog meer te claimen en nog verder te vervreemden van anderen, o.a. van de vader.
Als je nu al dergelijke ernstige problemen als verlatingsangst constateert, dan is het de vraag of je kindje bij jou wel goed wordt verzorgd.
Een kindje is geen bezit, je kunt het dus ook niet verkopen (geld vragen aan vader om het kindje te mogen zien).
Jij bent nu moeder van het kindje en daarmee heb je een paar zware taken op je genomen.
Zo moet je zorgen dat het kindje zich psychisch gezond ontwikkeld, dat betekent dat je enig inzicht moet hebben in de ontwikkelingsfasen van een kindje, ook de fasen van eenkennigheid (rond 2 jaar) en wat je daarmee moet doen: hoe komt je kindje dat zo goed mogelijk door. Je kindje heeft een moeder en een vader en als je nu je kindje bij je hebt is het aan jou de taak om te zorgen dat het kindje ook kontakt heeft met vader. Dat kan niet door passief in je huis te blijven zitten (hij komt niet langs) of door geen ouderschapsplan op te stellen. Je zult dus zelf veel actiever en positiever daarmee om moeten gaan.
Je vraagt nu wat je rechten zijn. Ik vind dat eerlijk gezegd niet de beste insteek. Wellicht is het beter om te kijken wat je taken zijn en hoe je die zo goed mogelijk kunt gaan vervullen. Dat vraagt nog wel wat werk.

Tsjor

Tamara

Tamara

19-11-2018 om 15:57

Verlatingsangst

Mijn kindje word goed verzorgd door mij, neem 'm vaak genoeg mee naar buiten, af en toe naar een verjaardag, familie juist om 'm te laten omgaan met vreemde mensen in zijn ogen. Hij ontwikkeld nu de fase, hij vind het lastig om bij vreemde mensen te zijn, daar kan ik als moeder niet veel aan doen, alleen door steeds te proberen. Ik zorg al 4 maanden voor mijn zoontje, ook heb ik 'm steeds naar zijn vader gebracht voor het contact, dat gaat gewoon niet goed, ik krijg 'm steeds overstuur terug. Ik verbied niemand om mijn zoontje te zien, vind onredelijk wat je zegt. Ben steeds toegankelijk geweest naar iedereen ook zijn vader. En ja ik heb de taak op me genomen om voor 'm te zorgen, doe ik graag. Zijn vader drinkt ook en heeft een hond die bijt..hij bepaalt ook wanneer hij zijn zoontje kan ontvangen. Dat mag allemaal wel?

hoe zit het nou?

Je zegt aan de ene kant dat je ex zijn rechten opeist als vader, maar aan de andere kant dat hij geen moeite doet om zijn kind te zien. Wat is het nou? Wat vraagt je ex concreet?

En alimentatie is inderdaad geen kijkgeld. Als hij contact wil met zijn kind, heeft hij daar recht op, al betaalt hij geen cent.

De praktijk is overigens wel dat als de ene partij naar de rechter stapt om een omgangsregeling voor elkaar te krijgen, de andere partij daar vaak een alimentatieverzoek tegenover stelt. Maar juridisch staan die zaken wel los van elkaar.

Je zegt trouwens dat hij zeggenschap heeft omdat hij heeft erkend. Dat klopt niet helemaal. Hij is juridisch de vader en heeft recht op contact met zijn kind en informatie over zijn kind. Maar ouderlijk gezag heeft hij niet, tenzij dat door jullie samen is geregeld nadat jullie kind is geboren.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.