Echtscheiding en erna

Sini
27-09-2012 om 13:16
Verschil voorlopige voorzieningen/bodemprocedure?
Dag
Weet iemand of de kans bestaat dat een rechter, wanneer er geen PA toegezegd bij de voorlopige voorzieningen, dat het alsnog toegekend wordt bij de bodemprocedure? De reden was "geen draagkracht"
Sinilind

Temet
27-09-2012 om 20:36
Hangt ervan af
Als er toen geen draagkracht was en die is er nog altijd niet, dan zal ook nu weer afwijzing volgen. Blijkt dat de zaken inmiddels toch anders liggen, of blijkt achteraf dat de situatie toen onjuist was ingeschat, dan kan er alsnog PA worden toegewezen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. De toetsing in een bodemprocedure is grondiger dan in een vovo, de vovo is immers een spoedmaatregel.
De situatie kan ook omgekeerd zijn trouwens. Wel draagkracht t.t.v de vovo, maar later niet meer, bijvoorbeeld omdat de alimentatieplichtige (meestal de man) inmiddels een eigen woning heeft betrokken (eerst sliep hij bv bij zijn moeder op de bank) en daarvoor woonlasten heeft, waardoor zijn draagkracht wordt gedrukt.
Groeten,
Temet

Tinus_p
27-09-2012 om 20:40
Heu
Sini, ik las dat je al een nieuwe partner hebt? Waarom je dan druk maken over PA?

Tinus_p
28-09-2012 om 11:15
Heu
sini:
" De advocat van mij. vriend zegt van niet maar hij maakt zich toch zorgen."
is het dan niet handig om dit met de advocaat te bespreken? Om het verweerschrift cq andere stukken eens te lezen? Is er een specifieke reden dat hij zich daarover zorgen maakt, of is hij gewoon bezorgd?

Temet
28-09-2012 om 11:27
Zorgen
Ik weet je woonsituatie niet, maar als je nieuwe vriend geen draagkracht had wegens woonlasten, hij tijdens de vovo-procedure alleen woonde en inmiddels met jou samenwoont, dan is de situatie veranderd: hij kan nu woonlasten delen. Dat kan tot hogere draagkracht leiden.
Maar Tinus heeft gelijk: bespreek het met de advocaat. Als je vriend zich zorgen maakt moet hij die zorgen uitspreken, dan kan die advocaat uitleggen of en in hoeverre die zorgen terecht zijn, en waarom. Als je vriend dit niet uitspreekt denkt de advocaat dat zijn/haar uitleg zonder meer is geaccepteerd, en laat het daar verder bij.
Groeten,
Temet

Fransien
28-09-2012 om 20:19
Hmpf
Tsja, ex wil haar gerieflijke leventje niet opgeven, zo klinkt het tenminste. Volgens mij kijkt een rechter naar hoe het met de kinderen geregeld is en naar draagkracht. Dat je vriend een minder goed betalende baan heeft genomen om toch voor de kinderen te kunnen blijven zorgen kan wel in zijn nadeel werken, maar ook dat hangt er vanaf hoe veel minder het betaald en hoe onregelmatig en met hoeveel onzekerheid de vorige baan was. Wacht het gewoon maar af, je kunt toch niets anders doen. Je vriend doet er wel goed aan om deze baan wel te houden, al was het maar om financieel zijn eigen broek op te kunnen houden.

prink
28-09-2012 om 21:51
Sini
Laat het gaan.
Dit is allemaal speculatie. Die advocaat kan je geen duidelijkheid geven. En vergis je niet, door zo erin mee te gaan en te praten over wat ex doet of niet doet verzwak je de positie van je vriend. Het is namelijk een uitputtingsslag. Jij put hem uit.
Ik werk ook in de juridische hoek en ik moet mijn cliënten altijd tot bedaren zien te brengen. Te erg meeveren, zoals jij nu doet, verzwakt je positie. Je moet autonoom handelen, je niet uit het lood laten slaan. Speculatie is energieverspilling. Je bouwt je zaak en klaar. Wat de andere kant doet laat je van je af glijden als water van een eend.

Temet
29-09-2012 om 22:36
Sini
Begrijp ik nu dat *zij* wil aantonen dat *zij* verdienvermogen heeft ingeleverd om kinderen te verzorgen? Ja, jammer maar helaas dan, want wat *zij* heeft ingeleverd maakt natuurlijk niet uit voor *zijn* draagkracht. Wel voor haar behoefte, maar zoals in veel alimentatiezaken wordt de ondergrens hier bepaald door de draagkracht van de alimentatieplichtige en die was kennelijk te laag.
Als zij iets wil aantonen waar ze wat aan heeft dan moet ze aantonen dat zijn draagkracht groter is dan in de vovo-procedure werd aangenomen.
Groeten,
Temet

Vic
30-09-2012 om 14:20
Afstand nemen
Ik zou echt heel veel meer afstand houden dan wat je nu doet. Jij bent geen partij in hun scheiding en als hij dit niet netjes afhandelt hebben jullie straks jarenlang, zo niet voor altijd, een boze (h)ex. Dat gaat dan ook zijn weerslag hebben op jullie relatie. Dat voel je nu nog niet (roze wolk, vlinders), maar gaat echt gebeuren.

Vic
30-09-2012 om 15:49
Tja
Het is gewoon niet handig om de kinderen er al zo snel, na 3 maanden, bij te betrekken als iemand in een (schijnbaar langdurige en lastige) afwikkeling van een scheiding zit. Dat zet kwaad bloed. Ik zeg dat niet als moraalridder maar als ervaringsdeskundige met goede bedoelingen.

liora
30-09-2012 om 20:11
Sini
Hoi Sini,
Hoe gaat het eigenlijk met je zoon? Zijn ouders zijn sinds kort gescheiden, zijn moeder heeft al heel snel een nieuwe vriend met kinderen. Richt je je aandacht en energie ook op hem? Dat is veel zinvoller dan je met de ex van je vriend bezig te houden toch?
Liora