Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Itsme78

Itsme78

13-04-2019 om 23:48

Vraag aan de vaders hier.

Niet om de dames achter te stellen,maar ik vraag dit echt aan de vaders.

Ik wil ff mijn verhaal/levensstandaard uitleggen.

1 1/2 jaar geleden gescheiden.
Vader van 2 kids.
1 van 13 en 1 van 10.
Ik werk continuedienst en zie mijn kids erg vaak.

Na de ochtend eten ze bij mij en worden ze opgehaald.
Vsn de ochtend naar de middag slapen ze bij mij.
Tijdens de middagdienst eet er 1 kind bij mij tussen de middag.

Eerste van de nachtdienst zijn ze bij mij.

Na mijn laatste nachtdienst heb ik de kids 4 volle dagen.

Ik heb een goed salaris.

Mijn ex werkt ook full time.
Krijgt kindgebonden budget.
Krijgt kinderbijslag.
Woont samen,maar niet op papier

En ja...alle toeslagen zijn voor mijn kids en dat begrijp ik maar al te goed en zal en doe daar nooit moeilijk over.

Maar hoe...hoe kan t dat een alleenstaande vader geen ene vorm van toeslag krijgt?

Das toch best vreemd?

Ik heb hier heel vaak mijn kids en die eten voldoende,douchen,verbruiken electra mbt spelcomputers en PlayStation.

Afijn..

Dit verbruiken ze natuurlijk ook bij hun moeder en vriend.

Maar ik maak nergens aanspraak op.

T maakt mij boos.
En als ik dan vrij weekend heb dan heb ik ook automatisch de kinderen.
Niet erg..geniet erg van ze hoor,maar tijd voor mijzelf?
Helemaal niks.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-04-2019 om 00:17

Hoeveel nachten?

Hoeveel avonden eten ze bij jou en blijven ze de nacht?

Willem

Willem

14-04-2019 om 06:35

Dat

moet je samen met je ex regelen.

Itsme78

Itsme78

14-04-2019 om 08:36

Phyrne Fisher

Ik werk 7 dagen achter elkaar.
In die 7 dagen eten ze 3a 4 x bij mij en gemiddeld 2 x slapen.
Na die 7 werkdagen zijn ze hier 4 a 5 volle dagen.

Flavia

Flavia

14-04-2019 om 08:59

niet vader vs moeder

Dit heeft niets te maken met vader vs moeder, maar met hoe jullie het hebben geregeld. Zou het andersom zijn zou jij de toeslagen krijgen.

Kindgebondenbudget en kinderbijslag kan bv gedeeld worden door elk 1 kind op het adres in te schrijven.
Hetzelfde voor eventuele kinderopvangtoeslag al is dat meer werk.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/toeslagen-co-ouderschap

Maar het gaat niet automatisch en heeft zoals gezegd niets met vader of moeder zijn te maken.

Itsme78

Itsme78

14-04-2019 om 12:01

@Flavia

T is geen vader vs moeder.

😉

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-04-2019 om 12:12

Dus

Ze slapen ongeveer 10 dagen per maand bij jou, dus de zorgverdeling is ongeveer 65/35? Daarvoor zou je zorgkorting op je alimentatie kunnen krijgen, maar ik begrijp dat je die niet betaalt.
Betaalt je ex alle kosten buiten de normale verblijfskosten (eten, drinken, energie etc)? Dan krijgt ze daarvoor het kgb en de kinderbijslag. Denk aan fietsen, schoolreisjes, beugels, brillen, kleding, sport.

Lou

Lou

14-04-2019 om 13:19

Dus2

"T is geen vader vs moeder."
Dus waarom deze vraag alleen voor de vaders?

JJ

JJ

14-04-2019 om 13:24

wij doen het zo

De verdeling is 50/50 volgens een 2-5-5-2 regeling.
Exvrouw krijgt kgb en kinderbijslag. Kinderen staan bij haar ingeschreven, want dat is voordeliger voor de kinderopvangtoeslag. Het restant dat overblijft na toeslagen delen we 50/50.

We hebben samen een kinderrekening voor de gedeelde kosten mbt onze 3 kinderen.

Bij mediator draagkrachtberekening laten maken voor de verdeling van het geld dat naar kinderrekening moest.

Mijn exvrouw haar draagkracht was stuk lager dan de mijne en om dat vrijwel op te heffen ontvangt zij de volledige kb en kgb dus. ik betaal 54%, zij 46%. Anders was dat 65% om 35% geweest.
Haar deel voor de kinderrekening wordt volledig gedekt door de kinderbijslag en ze houdt nog geld over ervan. Dat is prima, het is duidelijk.

Ik betaal geen kinderalimentatie omdat we co-ouderschap hebben.

Als TS het idee heeft dat de verdeling uit balans is moet je dat aangeven bij hun moeder of desnoods een draagkrachtberekening laten maken.

Bij een 50/50 verdeling krijg je beide 30% (of was het 35?) van de kindbehoefte als aftrek van je eigen zorgkosten. Als je vindt dat ze bij jou vaker eten en jij dus meer kosten maakt dan moet je dat aankaarten. Dat was bij ons in het begin ook scheef en hebben we toen rechtgetrokken. Een ouderschapsplan moet een flexibel document blijven vind ik. Maar het is natuurlijk ook maar hoe positief je ex is ingesteld om mee te denken en begrip wil hebben voor je beargumentatie.

Blijf praten, desnoods met een objectief persoon erbij.

Itsme78

Itsme78

14-04-2019 om 20:37

Thanks

Ja ik betaal uiteraard alimentatie.

En dat geld gaat samen met de kinderbijslag op 1 rekening.

Daar betalen wij bv schoolkosten van,sport,telefoonabonnement,medicatie wat niet vergoed word,kleding.

We snoepen er niks vsn af en t mooie is dat het een soort spaarrekening blijkt te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.