Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Miep

Miep

11-09-2013 om 14:21

Vraag over Bureau Jeugdzorg

Niet om een discussie te starten over Jeugdzorg, maar ik heb wat vragen over hun werkwijze. Mijn ex en zijn vrouw hebben hun hulp ingeroepen i.v.m. problemen met een van hun jonge kinderen. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap voor een 15-jarige puber. Van mijn puber heb ik begrepen dat er iemand is geweest die video-opnamen heeft gemaakt en gesprekken heeft gevoerd, en dat het brusje nu naar een MKD zal gaan.
De hulpverlener heeft ook nog apart een gesprek gevoerd met onze puber. Ik weet niet precies wat er is besproken (puber houdt zich op de vlakte), maar ik vraag me af of het risico bestaat dat ik straks ineens Jeugdzorg op de stoep heb. In hoeverre wordt zo'n gezinsonderzoek doorgetrokken buiten de deur? Of is hun bemoeienis klaar nu er een verwijzing naar het MKD is gekomen?

-Flupke-

-Flupke-

11-09-2013 om 16:37

ik denk

dat de insteek van jeugdzorg heel anders is als een gezin zelf om hulp vraagt. Ze gaan niet op zoek of ze misschien nog zomaar ergens in kunnen gaan wroeten. Denk ik....?

Ervaring

Ervaring

11-09-2013 om 20:06

Nou...

Wij hebben ervaring met zelf hulp inroepen. Dit kan wel uit de hand lopen. Dat jouw puber een gesprek zonder aanwezige ouder heeft gehad vind ik best vreemd.
Als je pech hebt en je treft een overijverige jeugdhelper die de antwoorden van puberlief vreemd vindt, krijg je misschien meer aandacht dan je lief is.

In ons geval betrof het het co-ouderkind dat het onderwerp van de hulpvraag was, en dat is bij jouw puber niet het geval. Dus met een beetje geluk is het nu klaar.
Maar bij ons werd er wel degelijk ook naar de andere kinderen in de gezinnen gekeken. Ik ben toen naar school geweest, heb eea verteld en gezegd dat ik niet wilde dat de school met de hulpverlening sprak.

bespreek dit met je kind

Je doet wat je zelf kunt om de schade te beperken. Mijn kinderen zijn nu 15 en 18 jaar en ik adviseer ze om niet met dit soort hulpverleners te spreken. Ze kunnen mij altijd bellen als ze ergens over twijfelen. Ze zijn inmiddels zo groot dat ze dat zelf moeten weten. Maar ik ben er klaar mee. Als dat consequenties heeft dan zal ik ze natuurlijk bijstaan maar dan hebben ze dat risico zelf genomen.
Ik zou het aangrijpen voor een gesprek over jou argeloosheid en ondertussen wordt er een dossier over jou aangelegd waarin informatie in andere situaties uit de context tegen jou gebruikt kan worden. Dat risico wil je liever niet. Je hebt het recht om dat te weigeren en je privacy is wat waard.
Ik ga er vanuit dat de vader van deze jongen toestemming heeft gegeven voor een gesprek anders zou ik daar bezwaar tegen maken. Maar informeer met name je kind zelf om niet mee te gaan in argeloze gesprekjes met hulpverleners die korte lijnen hebben met justitie.

op de stoep

Mocht er naar aanleiding van de situatie bij je exman iemand op de stoep komen staan kun je beleefd melden dat je daar niet aan meedoet. Je bewaakt je privacy en hebt zelf verder geen belang bij deze mensen.

dossiervorming en opgedrongen dwanghulp

De overheid heeft ondanks het gebrek aan geld nog steeds de houding dat hulpverleners actief mishandelde kinderen moet opsporen. Of je nou zelf hulp vraagt of niet. Dat is niet vrijblijvend.
Ook doen ze dat onder valse vlag.
Hier vanavond een ouderavond waar de 'schoolarts' aangekondigd werd door de school zelf. Die zou dit schooljaar alle kinderen benaderen en het zou uitsluitend over 'gezondheid' gaan. Er wordt een online enquete afgenomen. Dat is valse informatie.
De arts is niet verbonden aan de school maar aan de GGD. De online enquete stelt impertinente vragen over sexualiteit en leefgewoonten. De laatste keer dat ze dat deden wachten ze niet op toestemming van de ouders maar zetten door als je niet zelf pertinent geweigerd hebt, opdringerig dus. Dat is tegen de WGBO (die instemming vereist - een bescherming die we verliezen als de nieuwe jeugdwet in werking treed).
De enquetes hebben niets met dokters te maken maar worden begeleid door verpleegkundig personeel. Daarna worden er leefstijl adviezen gegeven. En zonodig wordt een kind gemeld.
Er wordt gezegd dat het anoniem is maar ze koppelen wel de gegevens.
Diverse ouders, in het speciaal onderwijs, meldden dat ze dat hun kinderen verboden hebben om mee te doen. Ze hebben al een veel te groot dossier, een groot aantal net als wij bij de kinderbescherming. Dat overkomt je namelijk nogal eens juist als je zelf hulp vraagt.

Zonder naam

Zonder naam

13-09-2013 om 15:48

Mijn ervaring

Hier een soortgelijke situatie een aantal jaar terug, alleen had de ex van mijn man gedwongen gesprekjes met Jeugdzorg door melding bij AMK. Wij hebben zijdelings heel even contact gehad met Jeugdzorg omdat mijn mans kind onderdeel was van het onderzoek. Stiefkind is zelf ook gesproken. Later een of ander rapport ontvangen, met de bevindingen en aanbevelingen met oog op stiefkind. Dat was het. Jeugdzorg heeft het dossier doorgeschoven naar AMK, AMK naar Kinderbescherming. Wij hebben daar verder nooit meer iets van gehoord of gemerkt.

kinderbescherming

dat is natuurlijk mooi dat je er zelf dan verder niets van hebt gemerkt. Maar voor het gezin dat verder door jeugdzorg doorgeschoven wordt naar het AMK en dan naar de Kinderbescherming is het geen pretje. Het heeft niets met kindermishandeling te maken. Als dat zo zou zijn dan zou het niet zo doorzeuren door de kanalen, zou je denken.
Het is een naar traject bovendien worden kinderen en gezinnen dan niet geholpen maar ze gaan eerst door een bureaucratisch traject van beschuldigingen aan de ouders. En als je het als ouder helemaal gehad hebt met de zogenaamde 'hulpverlening' kun je misschien nog iets aan hulp krijgen, hoewel dat meestal ook nog onder de maat is of niet passend bij jou gezin. En hoe moet je daar dan gedwongen aan meewerken nadat je je alle illusies verloren hebt? Sorry dat ik me er zo over opwind maar ik heb het zo gehad daarmee. Laat ze daar op bezuinigen!

Miep

Miep

16-09-2013 om 22:54

Beetje laat

Een beetje laat, maar bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik maar gewoon afwacht of ik nog iets hoor. Volgende week zie ik mijn ex, dus misschien heb ik nog de kans om er iets over te vragen (is lastig met puber ook in de auto). Overigens denk ik dat Jeugdzorg niets hoeft te zoeken in hun gezin. Met de andere kinderen gaat het prima, en een ontwikkelingsachterstand wordt natuurlijk meestal niet veroorzaakt door wanpresterende ouders lijkt me.

Zonder naam

Zonder naam

17-09-2013 om 12:13

Precies

Gewoon afwachten, ik verwacht dat je van BJZ niets hoort, omdat het kind met problemen niet je eigen dochter betreft.
Het is jammer dat als het naampje BJZ klinkt, half Nederland begint te steigeren, want ze doen ook wel nuttige dingen. Zoals het doorverwijzen van dergelijke kinderen en ouders naar een passende organisatie die hen verder kan helpen. Zonder verwijzing van Jeugdzorg kom je daar niet terecht, althans in mijn regio niet.
Aangezien je ex en zijn partner zelf hulp hebben gevraagd, lijkt het me niet meer dan logisch dat er een goed vooronderzoek wordt gedaan om de juiste hulpmiddelen aan te kunnen reiken. En daar is op zich niks mis mee.

Zonder naam

Zonder naam

17-09-2013 om 13:03

AnneJ

Helaas sla je dit keer de plank volledig mis. We hebben jarenlang moeten toekijken hoe stiefkind werd mishandeld bij moeder thuis en ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen hoe naar en frustrerend dat is, omdat je als ex/ vader domweg niet serieus wordt genomen en eigenlijk geen poot hebt om op te staan.
Er was voor ex bovendien helemaal geen sprake van een naar traject: drie gesprekjes en ze was er vanaf. Gelukkig hebben we uiteindelijk hulp uit onverwachte hoek gekregen waardoor stiefkind nu bij ons woont.
Ik snap heel goed waarom je je opwind en weet hoe jouw mening over BJZ en AMK is gevormd, maar dat wil niet zeggen dat je zomaar je conclusies kan trekken, zonder dat je op de hoogte bent van de situatie, want een naar traject had deze keer wel degelijk op zijn plaats geweest.

zonder naam

Je loopt een risico. Natuurlijk werken daar ook gewoon mensen die het beste voor hebben met een ander.
Natuurlijk wordt er ook gewoon goed werk verricht. Gelukkig maar. Soms meer ondanks dan dankzij de protocollen en procedures en angstaanjagerij.
Soms hebben mensen ook van zichzelf, persoonlijk, geweldige kwaliteiten waar je wat mee kunt.
Helaas heb ik geen hoge pet op van de 'opvoedkundige' kwaliteiten van medewerkers, dat kun je ook niet verwachten van verpleegkundigen en maatschappelijk werkers. Dus daar zou ik ze ook niet bij willen hebben.
Ook heb je natuurlijk de diverse groepen jeugdzorgwerkers die werken als ambulant begeleider of op andere terreinen. Daar kunnen ze veel expertise opbouwen waar je ook echt wat aan kunt hebben.
Waar ik bezwaar tegen maak is dat je heel makkelijk de regie kwijt bent terwijl je hulp vraagt om de regie juist te kunnen houden.
En dat is een risico. Zodra iemand piept kindermishandeling ben je weg als ouder en heb je er een enorme energievreter bij.
Als dat nou eens een onsje minder kon. Tot die tijd moet je BJZ, en alle vormen van 'generalisten' zien te vermijden.

mishandeld kind

Het is natuurlijk geweldig dat de situatie die je beschrijft voor een kind dat echt mishandeld werd is verbeterd. Maar ook daar ben je niet zeker van je zaak. Het is nou eenmaal heel moeilijk om wijs te worden uit de beweringen van alle partijen en dan wordt er ergens een subjectieve gok gemaakt waarna je maar hoopt dat dat de goede is. Omdat BJZ het verschil niet kan zien, is ook moeilijk, kan het kwartje net zo goed de verkeerde kant uitvallen.
Dat is nou juist het probleem. De verkeerde kinderen worden 'gered' en kinderen die het nodig hebben worden niet gered. Moeilijk bedrijf, maar het zal je kind maar zijn dat verkeerd 'gered' wordt.

dkny

dkny

22-09-2013 om 21:23

en ja hoor

annej kan weer los met haar frustraties en haar ervaringen. Die zijn er miz niet voor niets als ik je bijdragen lees in bv zorgenkinderen en pubers. Ik vind je langzamerhand eng worden.

Bedoel je nou.....?

Als ik jouw reactie lees dan vat ik op dat jij schrijft dat AnneJ terecht met de instanties te maken heeft gehad, want als je haar bijdragen zo leest dan moet er wel iets mis zijn met AnneJ.

Als dit is hoe ik je posting moet opvatten, dan wil ik je zeggen: Schaam je! Mocht ik het verkeerd lezen kun je misschien verklaren hoe je je posting bedoelt.

Discussie jeugdzorg

Ook al is dat niet de bedoeling van de vraagstelster, het is moeilijk om er geen discussie over bureau jeugdzorg van te krijgen met de vraag: wat is de werkwijze van bureau jeugdzorg?
Daar hoort ook bij dat je ouders zoals ik er zelf een ben verdacht maakt.
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/
"Het is de kunst om die ‘bozige mensen’ voor hen die nog niet met jeugdzorg bekend zijn, af te schilderen als een beetje instabiele rare mensen, die (helaas) niet weten wat voor hun eigen kind het beste is."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.