Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Charlotte

Charlotte

16-04-2020 om 11:43

Vraag over kindgesprek/brief rechtbank

Onze scheiding ligt nu bij de rechtbank. Een week geleden ontvingen wij de uitnodiging voor onze zoon voor het kindgesprek. Hij kan dit ook schriftelijk doen of aangeven dat hij niet komt of niets stuurt. Wij kennen onze zoon en mijn man en ik weten 1000% zeker dat hij niets zal doen.

Maarrrr...wij hebben de kinderen nog niet geïnformeerd over de aanstaande scheiding. We hebben geen ruzie en ik zal nog de komende 4 à 5 maanden hier sowieso nog wonen. Zoon en dochter hebben het beetje moeilijk op dit moment en ik wil ze niet gekker maken dan ze zijn. Echter, mijn man lijkt deze brief te gebruiken om ze het nu te vertellen, desnoods zonder mij. Ik vind de timing extreem onverstandig. Zonder die brief zouden we het pas in de zomervakantie vertellen.

Hoe pakken we dit aan?

Bespreken

Het kan zinvol zijn om 'het gesprek' uit te stellen, maar nu kan dit niet meer.
Je a.s. exman wil het gesprek gaan houden. Maar bovendien is het belangrijk dat je zoon begrijpt wat er voor hem gaat veranderen en wat dat voor hem inhoudt en of hij het eens is met wat de ouders voor hem besluiten.

Als hij gehoord wordt betekent dit dat hij ouder is dan 12 jaar. En dan zijn vragen over verblijf en omgang belangrijk om samen te maken met een kind en niet buiten hem om te besluiten.

Dus ja, ik zou een goed moment zoeken waarin jullie beiden, of 1 van jullie het gesprek aangaan met de kinderen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-04-2020 om 12:53

Eeeuh

De scheiding ligt al bij de rechtbank en de kinderen zijn niet op de hoogte? Dat vind ik op z’n minst erg bijzonder en eerlijk gezegd ook erg onverstandig. Uitgaande van de gedachte dat er nooit een echt goed moment is voor slecht nieuws zou ik het nieuws ten langen leste nu toch maar brengen.

Bovendien, ook al zijn jullie 1000% zeker dat jullie zoon er niets mee zal willen doen, het is erg onethisch om hem dat recht te onthouden door informatie nu achter te houden. Volgens mij mg je hem dat recht niet eens onthouden. Het is aan hem en niet aan jullie om te kiezen wat hij er mee wil.

oeps

Dit is wel erg onhandig gedaan ja. Je advocaat had je hiervoor kunnen waarschuwen, maar die wist natuurlijk ook niet dat jullie de kinderen niks verteld hadden.

Je moet het ze nu vertellen, en dan ook uitleggen waarom je hier nu pas mee komt. Exuses aan je kinderen lijken me eerlijk gezegd wel enigszins op hun plaats.
En inderdaad moet je kind gewoon de gelegenheid krijgen om zijn mening aan de rechter te geven, in een brief of telefonisch (normaal zou er een gesprek kunnen plaatsvinden maar nu met corona gaan dat soort dingen via de telefoon of Skype. Als hij, na daarover nagedacht te hebben, vanaf ziet is het weer wat anders maar "dat wil je toch niet hè?" is nou ook niet echt netjes.

Jullie hadden vziw de kinderen ook moeten betrekken bij het opstellen van het ouderschapsplan, dat is er dan naar ik aanneem ook een beetje bij ingeschoten.

Jullie hebben er wel een rommeltje van gemaakt, begin maar zo snel mogelijk met opruimen.

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

16-04-2020 om 14:35

Tijd

Je kunt de schade enigszins beperken door nu aan je kinderen te vertellen dat je gaat scheiden, dat er een plan is en dat de mening van zoon (12+) een rol speelt bij de beslissing van de rechter. Wees open en eerlijk, ook als je gaat uitleggen waaarom hij er niets van geweten heeft tot nu toe.
Er bestaat geen goed moment om te vertellen dat je gaat scheiden. Hoe langer je wacht hoe gekker ze worden (jouw woorden).
Geef je zoon de tijd zijn verhaal voor de rechter te overdenken, voor te bereiden en te bespreken met wie hij wil. Niet straks of over een week of als die rottijd voorbij is maar nu, juist nu!

Pennestreek

Pennestreek

16-04-2020 om 15:11

Inderdaad nu vertellen

Ik snap ergens wel je overwegingen om dat nog niet te doen, maar ik vind het niet verstandig met zulke grote kinderen. Hij zal er toch ook over na moeten denken wat hij wel en niet wil. Jullie zullen daarom een toekomstbeeld moeten schetsen, hoe jullie het denken te gaan regelen. En daarbij zul je tot op zekere hoogte rekening moeten houden met zijn wensen. En hij moet de gelegenheid krijgen om met anderen te praten hierover. Zijn er mensen in zijn omgeving waar hij bij terecht kan? Ooms of tantes, opa of oma, buurvrouw, vriendjes? Help hem daar ook bij. Het is vaak teveel voor een kind om het alleen te dragen.'
En je schreef over kinderen, dus er zijn er nog meer. Druk je zoon op het hart dat hij niet verantwoordelijk is voor hen. Dat zijn je man en jij.

Als je de boodschap nuchter kunt brengen kun je hem helpen er zelf mee te dealen. Aan de andere kant, stop je eigen emoties zeker niet weg. Het kan voor je kinderen heel bevrijdend zijn als ze de ruimte voelen om hun eigen emoties te tonen en dat leef je voor door je eigen emoties te laten zien. Maar het gesprek zelf, dat kan het best helder en nuchter gedaan worden. Hoewel ik er destijds zelf vreselijk door overvallen was en het er heel moeilijk mee had, lukte het me wel om die scheidingsmelding nuchter te doen.

En leg niet meer uit dat je kunt. Als plannen nog vaag zijn, nog niet uitgewerkt, zeg dat dan ook gewoon. En redenen hoef je niet te geven. Jullie houden niet meer van elkaar als man en vrouw. Jullie houden wel nog van elkaar als ouders van jullie kinderen, en jullie houden altijd van de kinderen zelf. Dat is een belangrijke boodschap.

Niet alles tegelijk

'Je kunt de schade enigszins beperken door nu aan je kinderen te vertellen dat je gaat scheiden, dat er een plan is en dat de mening van zoon (12+) een rol speelt bij de beslissing van de rechter.' Ja, maar niet alles tegelijk, anders lijkt het alsof zoon al meteen een mening moet hebben (Ivoor de rechter nog wel) nog voordat hij begrepen heeft wat er gaat gebeuren.
Dus eerst het eerste punt maar even laten landen. Heb je nog tijd?

Tsjor

Rechter

Even los van de geheel terechte kanttekeningen van Tsjor: wil je alsjeblieft niet zeggen dat de rechter de beslissing baseert op de mening van je kind? Al zo lang als ik werk met het familierecht (bijna 25 jaar) probeer ik die " als ze twaalf zijn mogen ze kiezen" mythe de nek om te draaien, maar helaas, mijn invloed is maar beperkt .
De mening van het kind kan voor de rechter van belang zijn. Maar niet (per se) doorslaggevend.

Groeten,

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

17-04-2020 om 13:43

Scheiding uitstellen?

Als je echt vindt dat je je kinderen in bescherming moet nemen door het ze nu niet te vertellen, kun je ook de scheiding uitstellen. Geen idee of je zo’n procedure in dit stadium nog kunt aanhouden. Temet?

Ik ben het met voorgaande schrijvers eens dat nu doorgaan zonder communicatie met de kinderen niet zorgvuldig is naar je kinderen toe.

Aanhouden

Aanhouden kan inderdaad, dat moet je dan even met de advocaat bespreken. Het kan niet oneindig, maar een paar maanden moet geen probleem zijn.

Groeten,

Temet

Max

Max

18-04-2020 om 01:21

Lijkt me ook

Als je vindt dat de tijd niet rijp is voor de kinderen, moet je het nog niet doen. Maar je kunt een scheiding niet inzetten zonder je kinderen te informeren, vind ik.

Hiltje

Hiltje

24-04-2020 om 15:17

De kans is groot

Dat je zoon gebeld wordt door de rechter als jullie de kindverklaring niet door hemzelf laten ondertekenen.
Die wil nl uit zijn eigen mond horen dat hij geen gebruik wil maken van zijn recht.
Onze mediator heeft een brief uit naam van onze zoon opgesteld met daarin de verklaring dat hij het eens is met de omgangsregeling etc. Die moest onze zoon zelf ondertekenen.
Ook hadden we een flexibele omgang, onze zoon bepaald zelf wanneer hij bij wie is.
Dit en die ondertekende kindereverklaring heeft er voor gezorgd dat met onze zoon niet
gebeld is door de rechter. Vanaf 12 hebben ze ook inspraak in het ouderschapsplan, als de rechter er achter komt dat de kinderen niet op de hoogte zijn zal hij ws niet eens akkoord gaan met de scheiding.

Jan

Jan

24-04-2020 om 16:33

Oh oh oh

Je advocaat gaat hier als ie een beetje integer is een probleem van maken. In jullie ouderschapsplan zal een zinnetje staan met de strekking: “de kinderen zijn op een manier die passend is bij hun leeftijd geïnformeerd en betrokken bij de opstelling van dit plan”. En je advocaat gaat en mag niet liegen tegen de rechter...

Papa van 4

Papa van 4

24-04-2020 om 16:55

Jan

Jij zegt dat een advocaat niet mag liegen in de rechtbank. Dat klopt maar het gebeurt wel degelijk. Zo heb ik zelf ervaren met de advocaat van ex.
In familie recht staan geen enkele verklaringen onder ede en tijdens de zitting ook niet. Ook ex heeft meerdere leugens verteld.

Brave Hendrik

Brave Hendrik

25-04-2020 om 08:29

De tijd is nooit rijp voor een vervelende boodschap

Ik snap best dat je aan hikt tegen het vertellen van een vervelende boodschap. Echter de tijd is daar echter nooit rijp voor en weet jij wat er morgen gebeurt waardoor het nog moeilijker wordt om te informeren. Mijn ervaring is verder dat kinderen veel meer aan voelen komen dan dat ik zou verwachten.
Daarnaast zou ik mij niet in een chantabele positie willen manoeuvreren (“mijn man lijkt deze brief te gebruiken om ze het nu te vertellen, desnoods zonder mij”) Maar dat is van ondergeschikt belang.

Jan

Jan

25-04-2020 om 14:48

Papa van 4

De advocaat is gebonden aan de integriteitsregels van de Orde. Die verbieden liegen tegen de rechter. Heeft niks met onder ede of wat dan ook te maken.

Advocaat

Een advocaat mag niet liegen. Een advocaat mag in principe wel zijn cliënt geloven. Dus een advocaat die onwaarheden vertelt, kan ook fout zijn geïnformeerd.

Een advocaat verklaart overigens in geen enkele zaak waarin hij advocaat is, onder ede. Dat doen alleen getuigen.

Groeten,

Temet

Jan

Jan

26-04-2020 om 03:18

Temet

Heeft de alom bekende Moszkowicz zich niet eens laten horen als getuige in de zaak haar hij als advocaat optrad? 😂

Jan

Zou best kunnen, ik heb niet al zijn strapatsen bijgehouden. Nou ja, misschien is het in theorie niet onmogelijk om als getuige op te treden in een zaak waari je ook advocaat bent (geweest), maar dat is dan wel hoogst ongebruikelijk. In dat geval zal de advocaat in zijn rol als getuige ongetwijfeld wel de eed/ belofte moeten afleggen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.