Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vraagje over partneralimentatie

Hallo,

Ik heb een vraag mbt de partneralimentatie. Mijn vrouw en ik hebben besloten te gaan scheiden. Aan het begin gaf ze aan geen partneralimentatie te willen en nu ineens wel.
We hebben 2 kinderen van 13 en 15. Mijn vrouw heeft in het verleden fulltime gewerkt en nu sinds iets meer dan een jaar werkt ze parttime (2,5 dagen per week). Niet om voor de kinderen te zorgen (want die waren al wat ouder) maar meer omdat het kon door mijn eigen inkomsten. Nu geeft ze ook aan die 2,5 dagen aan te willen houden maar daar tegenover staat dat ze het maximale aan partneralimentatie uit wilt slepen. Sterker nog, ze geeft aan dat ik een 2e baan moet zoeken als ik niet aan haar eis kan voldoen.
Mijn vraag is dan, in hoeverre (wettelijk gezien) kan zij dit van mij verwachten (eisen)? In hoeverre (wettelijk gezien) kan ik van haar verwachten (eisen) dat zij meer uren/dagen gaat werken?

Bij voorbaat dank voor alle tips/hulp.

Tigerfeet

Tigerfeet

19-01-2015 om 18:54

volgens mij

Wordt er eerst naar je draagkracht gekeken, de situaties in beide gezinnen worden daarin meegenomen. Dan naar de behoefte van de kinderen, en als er dan nog geld "over" is kan ze partnerallimentatie krijgen. Een tweede baan kan ze niet eisen van je. Er zijn regels mbt berekenen van alimentatie en daar heeft ze zicht aan te houden. Ook jij kan niet eisen dat zij meer gaat werken. Ik heb twee jaar partneralimentatie ontvangen en toen er een nieuwe berekening kwam niet meer. Weet ze wel dat ze over partnerali belasting moet betalen??

Tigerfeet

Laat het door een advocaat uitrekenen, krijg je een goed overzicht en uitleg van wat wel en niet

amk

amk

19-01-2015 om 20:26

meer werken

is voor je as ex mogelijk wel aan de orde omdat ze dit tot een jaar geleden ook deed en de reden om te minderen niet was zorg voor de kinderen of haar eigen gezondheid. Je kunt niet eisen dat ze meer gaat werken, maar wel aanvoeren dat ze tot een jaar geleden zonder gewijzigde omstandigheden meer verdiende en nu een gelijke verdiencapaciteit heeft als toen en dat je daarom geen of minder pa zou moeten betalen.

Zij kan ook niet eisen dat jij meer gaat werken. De huidige financien moeten gewoon verdeeld worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.