Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

jacci

jacci

01-07-2009 om 14:37

Vraagje paspoort

Maar misschien moet het wel in een andere rubriek? Mijn jongste zoon staat nog in mijn paspoort bijgeschreven en heeft zelf niks. Nu hoor ik via de kinderen dat ex misschien met de kids naar luxemburg wil. Dat kan dus eigenlijk niet, want jongste staat niet in zijn paspoort. Wat als ie wel gaat, er is toch geen grenscontrole (zo is hij). In het buitenland bestaat hij immers niet dan? Jacci

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

01-07-2009 om 15:48

Zo lang er niets gebeurt

is er weinig aan de hand, maar zodra er bv een onverwachts doktersbezoek plaatsvindt of een verkeerscontrole heb je een probleem.

Als buitenlander moet je in het buitenland vaak je paspoort tonen bij de arts (is hier ook zo)ivm de verzekering en betaling.

Hij kan ook bij vaders nog in het paspoort geschreven worden. Of met handtekening van beiden een paspoort aanvragen.

Wel moet vader eigenlijk ook een briefje meehebben dat jij toestemming geeft voor deze buitenlandse reis. Hoewel dit iets is dat voornamelijk speelt bij intercontinentale reizen. En vooral als het kind een andere achternaam heeft als de ouder waarmee het reist.

daantje123

daantje123

01-07-2009 om 17:11

Eigen id-kaart

Mijn ex wilde de kinderen bij hem in het paspoort laten bijschrijven en ik had daar een net briefje met toestemming voor geschreven.
Maar...dat moet wel in de gemeente waar de kinderen wonen en hun vader woont ergens anders. Lastig.....
Dus nu hebben beide kinderen een eigen id-kaart. Is wat duurder, maar ze zijn inmiddels ook een keer met opa en oma naar het buitenland geweest en ik vind het ook wel een fijn idee dat mijn huidige echtgenoot wel weer naar Nederland terug kan met de kinderen als mij iets overkomt op vakantie in het buitenland.

Groetjes Daan

Ook eigen id kaart

Dochter heeft sinds haar achtste ook een eigen id-kaart, ze ging toen met een vriendinnetje mee naar het buitenland. Haar opa en oma van vaders kant wonen ook over de grens, dus als ze daar heen wil is het ook wel fijn. Ik kreeg alleen problemen bij de grens omdat ze ook nog in mijn paspoort stond bijgeschreven. De gemeente had niet verteld dat dat niet mocht. Inmiddels was mijn paspoort aan verlenging toe en is ze daar uit.

daantje123

daantje123

02-07-2009 om 09:05

Is dat zo?

Mijn kinderen staan ook nog in mijn paspoort.....de gemeente heeft daar niets over gezegd. Lijkt me dat dat toch geen kwaad kan?

Daan

Pien

Pien

02-07-2009 om 14:58

Nee

Kind mag een eigen identiteitskaart + bijgeschreven staat op het paspoort van ouder(s). Eigen paspoort + bijgeschreven staan kan niet.

Dan...

Dan had die douanier op Schiphol het mis. Ik werd helemaal uit de rij gehaald met dochter, of ik wel wist dat het niet mocht om een id kaart te hebben als je nog staat bijgeschreven. Wist ik dus niet, maar het blijkt ook niet zo te zijn. Waar kan ik dat eigenlijk terugvinden?

Eigen paspoort

hebben allebei de zonen - moesten ze hebben vanwege de verblijfsvergunning hier, maar ook omdat ze ieder jaar een maand naar hun vader in nederland gaan (alleen.. zucht)

Antwoord van een oude rot in het vak.

Zodra iemand, ongeacht welke leeftijd, de grens overgaat, is een reisdocument nodig. Kind kan (met schriftelijke toestemming van de andere gezaghouder) worden bijgeschreven in het paspoort. Dit moet gebeuren in de gemeente waar deze ouder ingeschreven staat (dus niet in de gemeente waar de kinderen ingeschreven staan). Een kind kan zowel zijn bijgeschreven in het paspoort van een ouder en daarnaast een eigen ID-kaart hebben. Kinderbijschrijvingen gaan vervallen in het jaar 2012; vanaf dat moment heeft elk kind een eigen reisdocument nodig. Van een schriftelijke verklaring dat het kind met de eigen ouder mag reizen, heb ik nog nooit gehoord. Wel als een minderjarig kind met een "vreemde" op reis gaat. Er zijn wel landen die een geboorte-akte van het kind vragen, zodat kan aangetoond worden wie de ouders zijn.

Ik zie het!

Nou, lekker dan, als zelfs de mensen op Schiphol de regels niet weten.
Ik vraag me wel af hoe de mensen bij de grens nu weten dat ik de moeder ben van dochter. Ze heeft een andere achternaam en staat dus niet meer in mijn paspoort. Wij gaan naar Griekenland dit jaar. Toch maar een geboorte-akte meenemen? Of denken ze bij grotere kinderen (11) niet meer dat ze worden ontvoerd. Wie wil er nou een puber ontvoeren?

Rare zin

"Ze heeft een andere achternaam en staat dus niet meer in mijn paspoort."

Met DUS bedoel ik dat ik al eerder aangaf dat ze uit mijn paspoort is, niet dat ze eruit is omdat ze een andere achternaam heeft...

Tinus_p

Tinus_p

04-07-2009 om 16:55

Kinderontvoeringsverdrag

Nausicaa:
"Van een schriftelijke verklaring dat het kind met de eigen ouder mag reizen, heb ik nog nooit gehoord."
Canada eist dat al sinds een aantal jaren, en er zijn meer landen (alle buiten europa vziw) die dat doen. De reden is het kinderontvoeringsverdrag. Ik verwacht eigenlijk, dat veel landen de komende jaren op dit punt strenger gaan worden.

amk

amk

04-07-2009 om 18:59

Yep ook in zuid amerika

In Venzuela wordt zelfs een notariele acte gevraagd.
En die mag niet ouder zijn als 3 maanden volgens mijn collega die dus elk half jaar zo'n akte mag aanvragen.

Ok,

maar dit soort papieren gaan dan buiten een afdeling Burgerzaken om. Ik heb zelden een geboorte-akte voor deze doeleinden afgegeven, afgezien van minderjarige kinderen die naar Suriname reizen.

Oh, ervaring! da's waar ook!

situatie 1:
vriendin komt met zoontje van 1 aan op schiphol, zoontje reist op eigen paspoort - heeft naam vader - mevrouw, is dit uw zoontje wel??? gelukkig verder geen gevolgen...
situatie 2:
ik reis met mijn twee zonen uit australie, iedereen op eigen paspoort; mevrouw zijn dit uw zonen en waar gaat u met ze naar toe?? gelukkig heb ik altijd de uitspraak van het family law court bij me (vanwege situatie 1) dat ik sole custody heb... maar anders...
in ieder geval dus iets mee nemen om aan te geven dat het klopt lijkt me!

amk

amk

07-07-2009 om 09:53

en het ene land is er wat officieler mee als het andere.

Meestal is een briefje van de andere ouder voldoende.

Hilde

Hilde

07-07-2009 om 10:24

In belgië

bestaan hier officiële papieren voor die de gemeente uitreikt. Het wordt vb bij gescheiden ouders aangeraden, om problemen in het buitenland te voorkomen. Het komt namelijk wel vaker voor dat ouders hun kinderen ontvoeren naar het buitenland, jammer genoeg. Maar als ik met mijn kinderen op vakantie wil gaan, hoef ik zo'n papier niet mee te hebben, omdat ze op mijn adres hun domicilie hebben. Ik weet niet of dit in Nederland op dezelfde manier geregeld is.

amk

amk

07-07-2009 om 11:18

Maar hilde

ook als ouder waar het kind ingeschreven staat kun je je kind gewoon ontvoeren.
Ze willen gewoon zeker weten dat de andere ouder toestemming heeft gegeven voor de reis.
Die eis van de toestemming geldt overigens ook als je nog gewoon een relatie hebt (getrouwd of niet) maar alleen met je kind reist.

poppeke

poppeke

07-07-2009 om 11:31

Briefje

maar zo'n briefje kan je toch ook gewoon zelf schrijven als je slechte bedoelingen hebt.
geen douane beambte die weet of het mijn handschrift is.

nee over dit soort zaken maak ik me niet druk. laat ze het maar lekker allemaal uitzoeken daar op schiphol dan

amk

amk

07-07-2009 om 13:40

Op schiphol

is nog tot daaraan toe. Dan kun je weer gewoon terug naar huis. Wordt wat vervelender als je in Kaapstad op de luchthaven staat om half 1 's nachts en je mag het land niet in.

Of je wilt juist het vakantieland uit terug naar huis.
Betekend namelijk vaak wel vliegtuig missen, uren opgesloten zitten in een hokje want je mag niet meer zomaar over de luchthaven lopen want bent ongewenst vreemdeling.

die handschriftcheck is natuurlijk snel te doen. Ze laten je terplekke nog een stukje schrijven. En gaan bellen naar nl. Mijn ex heeft het stukje dan ook geschreven over de kopie van zijn paspoort en er staat een stempel op van de notaris.

Hilde

Hilde

07-07-2009 om 16:24

Amk

Ja, een papier waarop de andere ouder toestemming geeft. Mét stempels e.d. van de gemeente, zodat het ook in een ver buitenland duidelijk "officieel" is. Overigens is dit zo voor landen waarvoor je geen paspoort nodig hebt, maar waar je identiteitskaart volstaat.

En natuurlijk zou ik ook mijn eigen kind kunnen ontvoeren. Zou ik ook kunnen mocht ik niet gescheiden zijn, maar tja!
Neen, serieus nu, ik denk dat het er gewoon om gaat dat je kan bewijzen dat je dat kind mag meenemen naar het buitenland, omdat er idd rare dingen gebeuren.

amk

amk

07-07-2009 om 17:00

Idd dat willen ze weten

maar elk land heeft eigen regeltjes hoe je dat moet bewijzen.

Nee

Ik heb als alleenstaande moeder (met twee kinderen die de achternaam van hun vader dragen) de halve wereld over gereisd en nog nooit een dergelijke verklaring hoeven overleggen. Ook als je getrouwd bent, maar de naam van je echtgenoot niet vermeld hebt in je paspoort, zou je dus al een probleem hebben.

amk

amk

07-07-2009 om 22:35

Nausicaa

als ze moeilijk willen doen of een stiptheidsactie houden wel.
Ik was erg blij met mijn briefje in Kaapstad. Want ze vroegen er wel naar.

Tinus_p

Tinus_p

08-07-2009 om 09:06

Nausicaa

Nausicaa:
"Ik heb als alleenstaande moeder (met twee kinderen die de achternaam van hun vader dragen) de halve wereld over gereisd en nog nooit een dergelijke verklaring hoeven overleggen. Ook als je getrouwd bent, maar de naam van je echtgenoot niet vermeld hebt in je paspoort, zou je dus al een probleem hebben."
Zoals ik al zei, hier is sprake van een ontwikkeling, die vooral getriggerd wordt door het kinderontvoeringsverdrag. Het zou me niet verbazen, als het steeds lastiger wordt om als alleenstaande ouder met je kinderen de wereld rond te reizen.

mopke

mopke

08-07-2009 om 11:57

Bij mij werden er soms wel vragen gesteld

Hoi,
Ik ben al een paar keer alleen met mijn zoon naar Amerika gereisd. Hij heeft de naam van zijn vader en ik sta met meisjesnaam in het paspoort en op tickets. In mijn paspoort staat ook wel dat ik weduwe ben (w/v)met naam overleden echtgenoot.
Maar ik heb toch wel al vragen gehad zoals "waar is de vader van uw zoon? " Gelukkig heb ik nog niet hoeven bewijzen dat hij overleden is (had wel een kopie van het trouwboekje bij me). De laatste keer, vorig jaar in Atlanta, vroeg de immigratieofficer of ik soms van plan was om mijn zoon in de US achter te laten. Ik was verbijsterd bij de gedachte alleen al en zo zal ik ook wel gekeken hebben toen ik antwoordde dat dit natuurlijk niet de bedoeling was. Maar ik snap wel dat ze zorgvuldig zijn.
Dus kortom, ik reis altijd met de nodige bewijsstukken dat mijn donkerharige zoon toch echt bij die natural blonde moeder hoort
Groetjes, Mopke

@ tinus_p

Zei ik de in een vorige reactie nog dat ik het nog bijna nooit had meegemaakt dat mensen aan mijn balie voor een dergelijke verklaring kwamen: vandaag heb ik twee verzoeken behandeld van mensen die als alleenstaande ouder met hun kind op vakantie gaan en daarvoor papieren nodig hebben. Het zal inderdaad een gevolg zijn van eventuele pogingen tot kinderontvoering. Ik hoop dat ik volgende week -zonder verklaring van mijn ex- Spanje in mag,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.