Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

MSp

MSp

02-01-2019 om 16:01

Waar kunnen we wonen?!

Oei, ik ben al zo'n tijd op zoek naar een andere woning, want zoals het nu gaat, kan het niet langer.

Ik werd ziek, werd na twee jaar ontslagen, heb nu een WIA uitkering en dus niet veel te besteden. Nu wil mijn vrouw scheiden en ik inmiddels, na maanden twijfelen en geen uitweg zien, ook. Het niet ergens anders kunnen wonen is mijn grootste probleem...

We willen als co-ouders verder en wonen nu in Amstelveen, waar de kinderen van 9 en 7 naar school gaan. Partner werkt in Amsterdam Centrum en ik heb dus nog geen werk. En kan ook nooit meer volop werken door ziekte, budget zal beperkt blijven.

Ik sta inmiddels een half jaar als woningzoekende voor een sociale huurwoning ingeschreven en reageer iedere week tegen beter weten in. Er zijn überhaupt geen betaalbare huurwoningen doordat zo'n beetje alles voor expats gehuurd wordt.
Voor huren in de vrije sector verdien ik te weinig, voor urgentie is mijn situatie volgens de gemeente niet schrijnend genoeg. Vakantiehuizen zijn in deze regio niet aanwezig. Antikraak of tijdelijk huren mag niet met twee minderjarige kinderen die de helft van de week bij me moeten kunnen wonen. Kopen kan niet vanwege het niet kunnen verkrijgen van een hypotheek als je een tijdelijke uitkering hebt. Zelfs niet als mijn vrouw me uitkoopt. Het is voor ons te duur om te birdnesten. Mijn ouders wonen te ver weg om vanuit daar de kids te verzorgen.
...
Help! Wie ziet nog oplossingen? Hier in de regio. Hoeft niet eens Amstelveen zelf te zijn. Maar ivm co-ouderschap niet te ver weg.

Ik hoor het zo graag!

Een half jaar...

Je staat 6 maanden ingeschreven, dat is gewoon nog erg kort voor een sociale huurwoning. Er zal niet veel anders opzitten dan blijven reageren op woningen en je tijd uitzitten. Oproepjes op social media plaatsen, daar komen ook nog wel eens goede tips op binnen.

Misschien heeft je vrouw meer inkomen en is het voor haar makkelijker te verhuizen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-01-2019 om 16:34

Hoezo is birdnesten te duur?

Als je afwisselt met beide woningen lijkt me dat de allergoedkoopste optie.
Zeker als woning 2 antikraak is.

Miekemieke

Miekemieke

02-01-2019 om 18:05

probeer

eens Uithoorn of Aalsmeer!

Stella

Stella

02-01-2019 om 18:21

Gevangen

Mensen met kinderen in Amsterdam zitten gevangen in hun relatie als ze gaan samenwonen en niet heel erg veel verdienen en volwaardig ouder willen blijven en de kinderen op dezelfde school en in de buurt van hun vrienden willen houden. Dit is een aspect van de verziekte woningmarkt dat nog veel te weinig aandacht krijgt.

Je hebt maar 6 maanden inschrijvingsprijs, dat is helemaal niks, achteraf natuurlijk stom dat je je niet tientallen jaren eerder hebt ingeschreven. Maar tob daar niet over, ook met meer dan 30 jaar inschrijving kan ik geen sociale huurwoning in de buurt krijgen.

Yanea

Yanea

02-01-2019 om 18:32

Stella

Het is ook wel wat naief als je vindt dat er door een scheiding niets mag veranderen, qua scholen en vriendjes en woningen. De gemeente Amsterdam kan er toch niets aan doen dat het gezin ineens twee huizen nodig heeft?

MSp

MSp

02-01-2019 om 22:16

Wie heeft ervaring met huis delen met andere alleenstaande ouder

Noem het terecht naïef dat ik me niet voordat ik in het huwelijk trad ingeschreven heb als woningzoekende. Maar het is wel de situatie waar ik (net als velen, denk ik) in zit. Je gaat er in het begin van de relatie naar uit dat het natuurlijk nooit nodig zal zijn. (Want je gaat toch altijd samen blijven, ieder flink carrière maken, etc.) Totdat je flink in inkomen daalt en er alleen verder moet.

En het is misschien inderdaad een idee om allebei een antikraak adres voor erbij te zoeken. Birdnesten zou misschien op die manier een optie zijn.
Maar inderdaad is de woningmarkt hier in de regio flink verziekt (explosieve huizenprijzen voor zowel koop als huur, niet in de laatste plaats door te weinig woningen en een overlaad aan expats)

Een Parents House is er niet hier in Amstelveen, Uithoorn of Aalsmeer, voor zover ik weet. Anders zou ik dat serieus als optie zien, om tijd te overbruggen.
Of een andere constructie, waar ik een woning huur samen met een andere alleenstaande ouder die ook z'n kids wil kunnen laten wonen en inschrijven.

Wie heeft er ervaringen met het samen huren van een huis of appartement, waar ook kinderen in het spel zijn?

Wil40

Wil, tijd uitzitten tot TS in aanmerking komt voor een sociale huurwoning gaat niet veel opleveren: gelet op de wachttijden in die regio zijn de kinderen tegen die tijd het huis al uit.

Groeten,

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

03-01-2019 om 09:24

Naief

Misschien is het ‘naief’ dat je denkt dat er zo weinig mogelijk mag veranderen voor je kinderen maar als dat het geval is, zit onze ‘hele’ samenleving in het complot. Als ouders uit elkaar gaan, wordt verwacht dat ze de schade voor hun kinderen beperken. Je bent moreel verplicht tot co-ouderschap en dicht bij elkaar in de buurt blijven wonen. Juridisch sta je op glad ijs als je andere keuzes maakt, bijvoorbeeld wegverhuizen uit de oude woonplaats terwijl de andere ouder het daar niet mee eens is. Voor zo’n keuze moet je je ook verantwoorden naar anderen.

Op zichzelf vind ik de focus op de kinderen heel goed. Maar als wij met ons allen echt vinden dat kinderen het verdienen om dicht bij beide ouders te blijven wonen, zullen daar in de werkelijkheid wel mogelijkheden voor moeten bestaan. Is dat niet zo, dan komt de druk bij individuele ouders, die niet anders kunnen dan tekortschieten.

Wie slaagt en faalt is geen puur individuele kwestie. Geen zaak van ‘gewoon’ verantwoordelijkheid nemen. Het is een dynamiek van individuen in een status quo die we voor vanzelfsprekend en maatgevend houden. Iedereen kan in de situatie komen dat de status quo hem niet de mogelijkheid biedt om aan maatschappelijke morele eisen te voldoen. Maar zo lang je niet klem hebt gezeten in zo’n situatie is wensdenken comfortabel en goed voor je zelfvertrouwen.

Groet,
Jo Hanna

Pef

Pef

03-01-2019 om 14:08

Ik leef mee

Herken me heel erg in je verhaal. Ik wil eigenlijk bij mijn man weg maar sta niet ingeschreven voor een huurwoning, verdien te weinig voor een koopwoning en particuliere huur is ook niet te betalen, antikraak gaat inderdaad ook niet met een kind.
Ik twijfel heel erg wat ik moet doen, op dit moment ben ik geneigd om mijn tijd uit te zitten tot mijn dochter 16 of ouder is en dan te vertrekken of.... wat dan ook. (Ze is nu 8)
Mijn man weet van mijn twijfels niks af wat het wel makkelijker maakt, gewoon de schijn ophouden en doorgaan.

Sas

Sas

03-01-2019 om 14:14

Pef, waarom schrijf je je niet in?

Dat kan digitaal. Hoef man niets van te zien.

Alison

Alison

03-01-2019 om 14:16

Onbegrijpelijk

Ik wil eigenlijk bij mijn man weg maar sta niet ingeschreven voor een huurwoning

Dat begrijp ik dan weer niet. Vanaf het moment dat de eerste barstjes zichtbaar werden in mijn huwelijk, heb ik een inschrijving voor een sociale huurwoning en een eigen bankrekening geregeld. Het hoeft maar geregeld te zijn.
Mijn kinderen heb ik bij hun 18e een inschrijving bij het woningburo kado gedaan zodat ze begonnen met jaren op te bouwen. Dat lijkt me voor iedereen trouwens een aanrader.

Bennikki

Bennikki

03-01-2019 om 14:29

Alison

Waar schrijf je je kinderen dan in? Is er een landelijk woningbureau? Want ik heb nog geen idee waar mijn kinderen zullen gaan wonen, ik vermoed niet hier in de buurt..

Alison

Alison

03-01-2019 om 14:32

Honkvast

Wij zijn redelijk honkvast dus ik heb gekozen voor onze gemeente en dat blijkt dan meteen voor de hele regio te zijn. Dat was makkelijk dus.
Voor een kind waar je het nog niet van weet zou ik overdenken wat de opties zijn. In iedere geval de woonplaats(en) van de ouders lijkt mij of een stad waar ze wat mee hebben. Maar dat blijft een gok.

Sas

Sas

03-01-2019 om 15:01

Precies!

Je kunt je ook in meer plaatsen inschrijven.
Mijn jongste staat nu ingeschreven in twee steden waar hij eventueel gaat studeren.
Ik had nog niet gedacht aan het inschrijven in de eigen stad. Maar hij is nog geen 18 en dan kun je meestal alleen inschrijven voor woonruimte voor studenten.

Yanea

Yanea

03-01-2019 om 15:05

Inschrijven

Bij veel woningbouwverenigingen kun je je gezinssamenstelling veranderen zonder dat het invloed heeft op je inschrijfduur. Dus kind erbij of partner eraf (of ander inkomen) heeft wel gevolgen voor het type woning waarvoor je in aanmerking komt, maar niet voor je inschrijfduur. Gewoon inschrijven dus, met de gegevens die je nu hebt.

Triva

Triva

03-01-2019 om 15:20

nou

'Mijn kinderen heb ik bij hun 18e een inschrijving bij het woningburo kado gedaan zodat ze begonnen met jaren op te bouwen. Dat lijkt me voor iedereen trouwens een aanrader.'

Nou de meeste mensen komen op het moment dat ze bovenaan de wachtlijst staan niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning omdat ze veel te veel verdienen. Veel mensen die gewoon een baan hebben komen ook na hun scheiding niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Het lijkt mij verstandiger dat we er voor zorgen dat je kind genoeg verdient zodat het daar niet mee te maken heeft.

Yanea

Yanea

03-01-2019 om 15:40

Trivia

De inkomensgrenzen voor sociale huur zijn 37000 en 42000 euro per jaar. Dat zijn modale inkomens. De helft van de mensen in Nederland verdient minder, dus dat klopt niet met jouw stelling dat de meeste mensen te veel verdienen.

Triva

Triva

03-01-2019 om 17:20

yanea

Nee niet de helft verdient minder, een groot deel zit in bijstand of schuldsanering. Zodra die gaan verdienen komen ze er al snel boven zeker als ze een relatie hebben (mijn antwoord was dus op de stelling dat je elk kind een inschrijving moet geven, je kunt er beter voor zorgen dat ze boven dat bedrag uitkomen, desnoods met een huisgenoot als ze geen relatie hebben).

Verder mis je dat een modaal inkomen geen gemiddeld inkomen is maar met meest verdiende inkomen. Dus de meeste mensen verdienen dát inkomen in hun eentje. Met partner of huisgenoot zit je daar dus heel snel boven. Het gemiddelde inkomen ligt zelfs lager dan het modaal inkomen: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen/

Overigens is het: Het maximale jaarinkomen (verzamelinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is vastgesteld op € 38.035.

Daarboven kun je nog reageren op de middeninkomenshuizen ja (met ook wachttijd)

Pef

Pef

03-01-2019 om 18:37

Tja...

Natuurlijk had ik me veel eerder moeten inschrijven, maar goed, had ik maar dit of had ik maar dat heb ik nu weinig aan. Als ik me nu inschrijf, wat ik wel van plan ben overigens maak ik pas over 4 jaar kans, en dat is van het meest positieve scenario uitgaand. Het is niet anders, ik zit vast. Ik weet wel dat ik hierna nooit meer (zeg nooit nooit) in een relatie stap op deze manier. Als ik ooit mijn vrijheid terug krijg moet je van goede huize komen wil ik die voor je inleveren.

Yanea

Yanea

03-01-2019 om 20:05

Bizar triva

Blijkbaar hebben mensen met een uitkering geen woning nodig. Of ben jij er van overtuigd dat jouw kinderen nooit een minimum inkomen zullen hebben? Of dat een huisgenoot leuk is. Maar vooral dat jij serieus lijkt te denken dat jij (!) ervoor kunt zorgen (!) dat jouw kinderen altijd bovenmodaal verdienen.

Je overschat de maakbaarheid van het leven en je eigen macht.

HErkenbaar...

Hier een soortgelijke situatie. Inderdaad stomstomstom dat ik me niet eerder heb ingeschreven, maar je gaat er van uit dat het niet nodig zal zijn. Maatschappelijk werkende die ik sprak had het over een 'groot drama' - duizenden woningzoekenden en het aantal woningen dat vrijkomt is totaal niet in verhouding. Weliswaar heb ik een redelijk inkomen,, maar ook vrije sektorwoningen zijn dungezaaid, en bizar duur. Beste optie zou tóch kopen zijn, maar dan moet eerst de echtscheidingsprocedure erdoor zijn, deze week kunnen we als het goed is alles indienen en duurt het nog minimaal 4 tot 6 weken voor er een uitspraak is. Ondertussen is de situatie niet meer houdbaar, we wisselen elkaar wekelijks af, om en om, ik vind dat persoonlijk nog wel te doen maar mijn toekomstige ex trekt het niet meer, zegt ze. Nu wil ze eigenlijk dat ik, tot ik een andere woning heb, bij vrienden verblijf zodat zij in de woning kan blijven met onze dochter. Terwijl ik, in de eeken dat ik alleen ben in de woning met mijn dochter, eindelijk iets van rust ervaar en veel beter kontakt heb met mijn dochter dan daarvoor. En zij is degene die er een punt achter gezet heeft...

Sas

Sas

03-01-2019 om 22:07

Jacintaatje

Stel het omgekeerde voor aan je ex. Zij heeft er veel last van om de woning te delen, om de beurt. Jij niet. Dan kan zij ook bij familie/vrienden gaan wonen.
Is zij degene die uiteindelijk in de woning blijft?
Dat is geen reden dat jij er nu uit moet.
Als jij al veel opgeeft omdat zij in de woning blijft, dan is er juist reden dat zij wat extra’s doet tot het zover is. Juist omdat zij er nu het meeste last van heeft.
Jij hebt straks de last van verhuizen en aan een nieuwe woning wennen (aangenomen dat je die redelijk vlot hebt)

Sas

Dank je voor je reactie. Ik ga dit idd aan haar voorstellen.

Triva

Triva

04-01-2019 om 12:27

Yanea

Dus iedereen moet zijn kind inschrijven op 18 jaar voor een sociale huurwoning terwijl alleen de exemplaren die op het moment dat ze bovenaan de wachtlijst staan en dan in een uitkeringssituatie leven, geen partner hebben met een iets boven modaal inkomen daar wat aan hebben?

Je weet dat meer dan de helft van de mensen een koopwoning heeft en een groot deel van de andere groep een woning huurt in de vrije sector en een groot deel van de rest scheefwoner is?

Inschrijven prima maar oproepen dat iedereen dat moet doen gaat niet helpen, sterker nog het maakt de problemen van de mensen die echt aangewezen zijn op een sociale huurwoning niet kleiner, eerder groter. Het stimuleert ook niet om een baan te zoeken boven modaal of een partner en wat is er in hemelsnaam mis met een woning delen als die drie slaapkamers heeft en er zijn geen andere mogelijkheden? Dan betaal je 800 gedeeld door 2. Snel verdiend.

Yanea

Yanea

04-01-2019 om 12:37

Trivia

Jeetje, wat haal je er allemaal bij! Dat nu de helft van de mensen een koopwoning heeft en een deel scheefwoont, is toch helemaal niet relevant? Het gaat om een achtervangmogelijkheid voor die situaties waarin mensen (tijdelijk?) geen koopwoning kunnen betalen omdat ze in een scheiding liggen.
Hoe dat problemen oplevert voor mensen die aangewezen zijn op een huurwoning, zie ik ook niet. De nieuwe huurder is dan immers ook iemand die is aangewezen op een sociale huurwoning? Anders krijgt hij/zij de woning niet.
En denk je echt dat mensen in een echtscheidingssituatie massaal willens en wetens een van boven modaal laten schieren vanwege de kans op een huurhuis? Je hebt weinig vertrouwen in andere mensen (en te veel in jezelf).

Triva

Triva

04-01-2019 om 12:53

Yanea

Volgens mij ben je een beetje de draad kwijt en waar ik op reageerde dus laat maar...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.