Echtscheiding en erna

Julia
06-11-2018 om 10:01
Waardebepaling huis bij echtscheiding
Ik wil gaan scheiden maar heb het mijn man nog niet verteld.
Ik vrees dat als hij doorheeft dat ik het echt wil doorzetten, hij uit zijn dak gaat en mijn op allerlei manieren wil dwarszitten. Hopelijk onterechte angst, maar wel redenen om dit te vrezen (hij zit mij nl. vaker dwars en vaak genoeg opzettelijk).
Ik kan evt. in dit huis blijven wonen, maar kost me dan spaargeld of wordt krap leven, dus liever kijk ik uit naar iets goedkopers passend bij mijn salaris.
Ik vermoed dat mijn man in het huis wil blijven wonen.
Nu ben ik bang dat mijn man, als hij weet dat ik niet in huis wil blijven wonen, er alles aan zal doen om het huis laag te laten taxeren, want dat is dan in zijn belang.
Weet iemand of hij met "onder een hoedje spelen" met een makelaar, de waarde inderdaad laag kan laten taxeren? (zelfs als ik erbij ben bij de taxatie kan hij natuurlijk andere afspraken met een makelaar gemaakt hebben in zijn belang)
Of wat ik in zijn algemeenheid kan doen om er een reële waardebepaling uit te laten komen?
Ik heb eerder gelezen dat hij er een kan doen en ik ook en dat je dan het gemiddelde kan nemen, maar dan gaat het dus naar beneden als hij een lage waarde eruit laat komen. En brengt ook weer dubbele kosten met zich mee (ook weer jammer).
Tot slot ik las dat een taxatie EUR 200-1000 kost. Is nogal een verschil. Wat is jullie ervaring oftewel, wat is gebruikelijk?
NB De WOZ-waarde is vermoedelijk een stuk lager dan de echte waarde, dus is geen aanknopingspunt.

Julia
06-11-2018 om 10:12
Alternatief
Het alternatief is dat ik zeg dat ik misschien in het huis wil blijven wonen, zodat hij niet probeert te regelen dat het huis zo laag mogelijk wordt getaxeerd (wat wel zijn belang is als hij er blijft wonen).
Ik weet alleen niet of dat praktisch is om dit 'spel' te spelen, want het kan zijn dat ik na de schedingsmelding snel het huis uit moet/wil i.v.m. zijn boosheid en onleefbaarheid in huis.
Even voor de duidelijkheid: we kunnen nu al geen normaal gesprek voeren als we het niet met elkaar eens zijn. Hij wordt binnen no time heel boos. Dus ik verwacht zeker niet dat ik na de scheidingsmelding hier redelijk met hem over kan praten. Dan zal zijn boosheid vermoedelijk vele malen groter zijn.

wil40
06-11-2018 om 10:39
Eerst maar eens onderdak.
Een andere woning voor jou betekent wel 1,5x woonlasten zolang het huis niet verkocht is.
Waarom is het huis veel minder waard dan de woz waarde? Slecht onderhouden, slechte buurt?
Staan er huizen vergelijkbaar te koop zodat je zelf redelijk de prijs kunt inschatten? Gaat de verkoop lang duren?
Dus eerst andere woonruimte en kijken of je dat de komende tijd kunt bekostigen lijkt me nu het belangrijkste. Misschien moet je voorlopig nog in één huis wonen als de verkoop lang op zich laat wachten? Een ander huis moet ook ook ingericht worden en voorlopig is er nog geen verdeling van geld en goederen. Kan je, in eerste instantie, misschien bij iemand intrekken?

Paddington
06-11-2018 om 11:01
Een lastige situatie
Misschien dat je gewoon in het midden moet laten of jij er wil blijven wonen. Daarbij is het niet raar om tijdelijk ergens anders te wonen tijdens de scheiding.
Misschien dat je ervoor kunt zorgen dat een advocaat het contact met de makelaar regelt (het liefst jullie gezamenlijk advocaat) Op die manier is er maar 1 waarde bepaling nodig. Daarnaast zijn er ook makelaars die je een richtprijs kunnen geven zonder langs te komen. Soms zelfs via een site. Op die manier kun je aardig inschatten of de makelaar een professional is en zich niet laat ompraten door ex.
Verder moet je natuurlijk ook gaan nadenken over welke strijd je aan wil gaan. Zeker als ik hoor dat je echtgenoot snel boos is, kan het zomaar een lange heftige strijd worden. Is dat het je waard? Soms kun je beter kiezen om genoegen te nemen met wat minder, zodat je snel je eigen leven kunt gaan opbouwen.

Julia
06-11-2018 om 11:10
Wil
Wil, dank voor je reactie.
Graag wel mijn postings goed lezen voor je reageert.
Ik schreef "Ik vermoed dat mijn man in het huis wil blijven wonen." Dus dan is verkoop aan derden niet aan de orde. Maar mijn man kan het proces wel vertragen vermoed ik. Ik wil nog uitzoeken of en zo ja, hoe je dat kunt voorkomen, ook om dubbele lasten zoveel mogelijk te voorkomen.
En ik schreef "De WOZ-waarde is vermoedelijk een stuk lager dan de echte waarde, dus is geen aanknopingspunt."
Dus het huis is vermoedelijk juist meer waard. Nee, geen slecht onderhoud of slechte buurt.
Jij schrijft "Misschien moet je voorlopig nog in één huis wonen als de verkoop lang op zich laat wachten?" Ik schreef juist dat ik (of hij?) misschien wel het huis uit moet omdat het niet meer te doen is na de scheidingsmelding nog bij elkaar in huis te wonen. Dus dan moet er wel een andere tijdelijke oplossing komen. Ik weet het niet, en hoop het niet, maar houd met dit scenario wel rekening.
En nee, ik ga niet bij iemand anders intrekken. Voor echte spoedsituaties is dat oke, maar alleen eventjes, maar niet voor weken of maanden. Bovendien wil ik kind ook (deels) bij mij hebben en dat lukt niet als ik ergens logeer. Dan eerder een vakantiehuisje of tijdelijke huurwoning.
Jij: "Een ander huis moet ook ook ingericht worden en voorlopig is er nog geen verdeling van geld en goederen." Ja, dat is dus inderdaad een zorg als man echt lang dwars gaat doen.

Julia
06-11-2018 om 11:12
vergelijkbare huizen
Helaas (nou ja, wat de waardebepaling betreft) is ons huis uniek. Dus geen vergelijkingsmateriaal.

Julia
06-11-2018 om 11:19
Paddington
Ja, lastige situatie. Jij kunt je er vast wat bij voorstellen .
Jij "Daarnaast zijn er ook makelaars die je een richtprijs kunnen geven zonder langs te komen." Oke, dat is iets om naar te informeren. Weet je of dat ook werkt bij unieke huizen? Bij rijtjeshuizen is dat natuurlijk makkelijker.
Ik heb al besloten geen mediator of 1 advocaat te willen. Ik wil er echt redelijk uitkomen en liefst ook vlot, maar weet dat als ik zelf met hem moet praten het nu al niet lukt. Dan zeker niet. Ik wil iemand die mij vertelt wat mijn rechten zijn (of niet, ook goed) en probeert het goed te regelen.
Jij: "Zeker als ik hoor dat je echtgenoot snel boos is, kan het zomaar een lange heftige strijd worden. Is dat het je waard? "
Dat is inderdaad wat ik vrees en wat ik niet wil. Dus ik ben zeker bereid water in de wijn te doen, maar natuurlijk wil ik niet alles weggeven. Er zijn ook mensen die teveel toegeven en daar later spijt van hebben (kan je maar een keer doen). Dat wil ik natuurlijk ook niet. Maar dit wil ik dan in overleg met mijn advocaat doen.

vlinder72
06-11-2018 om 11:26
taxatierapport
Een taxatierapport die voldoet aan alle eisen is meestal rond de 450 - 500 euro.
In een taxatierapport staat in een van de bijlagen ook een vergelijk met woningen van de buurt. Als jullie woning dan veel lager getaxeerd wordt dan zal dat zeker opvallen. Mits de woningen van de buren vergelijkbaar zijn natuurlijk.
Kan je een woningwaarde met een bevriende taxateur sturen? Zeker. Kan de waarde extreem afwijken? Meestal niet. Maar er kan wel nadruk gelegd worden op alle gebreken waardoor jullie woning opeens minder waard wordt. Jullie kunnen ook afspreken dat jij een taxateur regelt.
Verder zou je voor jezelf een calcasa kunnen laten opmaken. Dat is een modelmatige waarde bepaling. Mijn ervaring is dat deze waardebepaling niet eens zoveel afwijkt van een taxatierapport maar ik weet niet of consumenten een uitgebreide calcasa kunnen laten opmaken.
Een geveltaxatie door een taxateur is ook nog een optie. Dat is in ieder geval goedkoper dan een volledig taxatierapport. Maar een geveltaxatie is wel een indicatie. Er is immers niet binnen gekeken.

vlinder72
06-11-2018 om 11:28
calcasa
Ik heb nog even op de website van calcasa gekeken. Het rapport voor consumenten ziet er goed uit. Het is in ieder geval bruikbaar voor een goed vergelijk en het is lang niet zo duur als een volledig taxatierapport of een geveltaxatie.

AnnaNiem
06-11-2018 om 11:43
makelaar
Als een makelaar denkt dat hij kans maakt om te mogen verkopen, wil hij best langs komen om een richtprijs te geven. Dat zou niets hoeven te kosten. Toen wij ons huis te koop gingen zetten zijn er op die manier 3 langs geweest en uiteindelijk heeft een van hun de opdracht gekregen maar van de andere 2 heb ik geen rekening gezien. Bel er gewoon een of twee op met de vraag dat je er over denkt je huis te verkopen maar geen idee hebt van de vraagprijs. Misschien kan er eentje even komen kijken als je man niet thuis is. Dat is weliswaar geen officiële taxatie maar dan heb je wel een bedrag in je hoofd wat als vraagprijs kan dienen in de huidige staat/markt. Kijk anders ook op Funda wat huizen in jullie buurt voor vraagprijzen (is geen koopprijs, maar tel er max. 10% vanaf afhankelijk van hoe gewild jullie buurt is).

wil40
06-11-2018 om 13:49
Julia
Jij: "Ik schreef "Ik vermoed dat mijn man in het huis wil blijven wonen."
Dat kan je vermoeden, maar daarvoor moet hij jou uitkopen en ik weet niet of de hypotheek dan voor hem alleen nog haalbaar is? Willen is iets anders dan kunnen.
Jij:"De WOZ-waarde is vermoedelijk een stuk lager dan de echte waarde, dus is geen aanknopingspunt."
Dat heb ik idd verkeerd gelezen, de waarde is hóger dan de woz waarde. Dat betekent misschien ook een hogere verkoopwaarde en hogere hypotheek bij nieuwe taxering, zeker. Of er moet al veel afgelost zijn.
Een kennis van mij kon na de scheiding dat afgeloste deel niet meer bijlenen en kon zijn ex niet uitkopen.
Jij:"Jij schrijft "Misschien moet je voorlopig nog in één huis wonen als de verkoop lang op zich laat wachten?" Ik schreef juist dat ik (of hij?) misschien wel het huis uit moet omdat het niet meer te doen is na de scheidingsmelding nog bij elkaar in huis te wonen. Dus dan moet er wel een andere tijdelijke oplossing komen. Ik weet het niet, en hoop het niet, maar houd met dit scenario wel rekening.
Ja, er moet dan een andere oplossing komen, maar voor 2 huizen is extra geld nodig, vaak moet dat toch uit de verkoop komen. Het is dus wél van belang om je man in te lichten van je plannen. Stiekem een makelaar laten komen bijvoorbeeld lijkt mij geen basis om er financieël netjes uit te komen.
Jij bent hem, in je hoofd nu 5 stappen voor, straks moet je dus nog langer geduld hebben qua financieën, een nieuwe hypotheek is geen halfje bruin.
Of er moet nog veel spaargeld zijn om te delen, dat kan het ook eenvoudiger maken.
Je man kan dwars gaan doen en de zaak rekken, hij weet zelfs nog niets van je definitieve scheidingsplannen. Hij rekt nu niets, hij is ook niet dwars...hij weet van niets.
Als je eerst wilt gaan huren kom je sowieso met dubbele lasten te zitten, het is niet in te schatten voor hoe lang dat is.
Dus open kaart spelen en ondertussen kijken naar onderdak. Lijkt mij een betere basis. Ook je man moet de scheiding eerst verwerken voordat hij gaat nadenken over de financieën. Of er moet huiselijk geweld meespelen, maar dan weegt de opbrengst van het huis minder mee.

Julia
06-11-2018 om 15:47
Wil
"Jij: "Ik schreef "Ik vermoed dat mijn man in het huis wil blijven wonen."
Dat kan je vermoeden, maar daarvoor moet hij jou uitkopen en ik weet niet of de hypotheek dan voor hem alleen nog haalbaar is? Willen is iets anders dan kunnen."
Het kunnen is geen probleem. Het is dus een kwestie van willen .
En ik heb er goed over nagedacht, maar nu al open kaart spelen terwijl ik zelf nog niet geregeld heb dat ik snel het huis uit kan als het onhoudbaar is, is voor mij geen optie. Denk inderdaad maar in de richting van huiselijk geweld (als ik het vertrek), dan begrijp je dat ik niet voor een "gewone" echtscheiding sta en dat ik goed voorbereid wil zijn.
Dan maar liever dubbele lasten (we hebben spaargeld dus het is financieel mogelijk). Niet fijn, maar beter dan geen kant op te kunnen als hij uit zijn vel springt.

wil40
06-11-2018 om 16:10
Wat erg.
Heel veel sterkte Julia, zorg goed voor jezelf en je kind.
Ik denk dat jou idee om 2 makelaars naar het huis te laten kijken in eerste instantie geen slecht idee is. Ieder één kiezen.
Over de prijs is altijd te onderhandelen als je het er niet mee eens bent.

Tuintje
06-11-2018 om 16:16
Huispedia
Voor veel huizen kun je de geschatte verkoopwaarde zien op huispedia.nl (gratis).
Het is wel even zoeken daar, maar het geeft je vast een indicatie.

Triva
07-11-2018 om 06:01
Informeren
Kun je zelf niet informeren tot weilk bedrag jij zelf kunt kopen? Dan kun je toch op zoek en tot die tijd niets zeggen? Of huren in vrije sector. Start daarmee. Kan snel geregeld zijn en jij kan het huis uit nadat je hebt gezegd te willen scheiden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.