Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wanneer betrek je je kind(eren) bij een nieuw gevonden liefde?

Graag hoor ik jullie tips!

In het kort de reden van mijn vraag. Afgelopen maart was de echtscheiding rond met mijn ex-man. Medio mei ben ik verhuisd met onze zoon van 13. Hij is 3 dagen bij mij en om het weekend.
Gisteren werd ik gebeld door mijn ex dat hij vorige week dinsdag een nieuwe liefde heeft ontmoet via een datingsite. Zaterdag en zondag hebben zij elkaar weer gezien. Ik ben blij voor hem. Zo hoort de liefde te zijn. Iets wat ons de laatste jaren niet meer lukte.
Vandaag vroeg hij aan mij of hij morgen bij ons langs mocht komen om samen onze zoon te informeren over zijn nieuwe liefde. Hij wilde het aan onze zoon overlaten of hij haar wilde ontmoeten of niet. Ik wist niet goed wat ik ermee aan moest en heb mezelf wat tijd gekocht. Deze avond heb ik hem gevraagd om tot de herfstvakantie te wachten zodat we kunnen kijken waar hun relatie heen gaat. Ik wil mijn zoon beschermen tegen mogelijk weer een scheiding. Hij blijft bij zijn standpunt en wil onze zoon zsm informeren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, niet zo zeer naar meningen, maar dat mag natuurlijk ook. Hebben jullie wel eens in een vroeg stadium de kinderen betrokken bij een nieuwe liefde en hoe is dat gegaan? Of zijn jullie juist heel voorzichtig en om welke reden. Ik ben benieuwd...

juf Ank

juf Ank

07-08-2018 om 22:58

woeps

Wat geweldig dat je ex dit zo oppakt!! Ik vind het echt top dat hij het samen met jou wil vertellen, en echt dat is uitzonderlijk!
daarnaast toont hij nu al begrip voor het feit dat je zoon het misschien nog echt niet wil.

Als ik jou was zou ik er helemaal in meegaan. laat het hem inderdaad morgen doen of binnenkort bij jou thuis.
Enige wat ik je misschien je ex nog kan adviseren is om helemaal niet te vragen of hij haar wil ontmoeten. Laat het hele idee eerst maar eens landen bij hem. Hij komt misschien ook wel zelf op het idee en zal misschien zelf al zeggen dat hij er niets mee te maken wil hebben of juist wel.
Daarnaast is de kans groot dat hij uit loyaliteit naar jou zal zeggen dat hij de vriendin nog niet wil ontmoeten. Dat moet je zien te voorkomen. Je ex kan dt later altijd nog vragen en misschien begint zoon er zelf over.

Pennestreek

Pennestreek

07-08-2018 om 22:58

Nou, niet na een week

Sorry, maar is dit een serieuze vraag? Al weten dat iemand een ‘nieuwe liefde’ na een wéék? En daar je puber mee willen confronteren op zo’n zware, offieciële, beladen manier, met de andere ouder erbij? Geef die jongen eerst eens de kans om aan zijn nieuwe leven te wennen. Hij hangt ook nog tegen de puberteit aan, hij heet voorlopig echt genoeg aan zichzelf.

Niet daf jij er veel aan kunt doen natuurlijk als je ex dit door wil zetten, maar ik zou zeker niet meewerken aan zo’n officiële aankondiging. Laat ex eerst die nieuwe relatie eens een half jaartje de tijd geven om te groeien (al vind ik het belachelijk om na een week van een relatie te spreken), dan lijkt het me vroeg zat om zoon te informeren, en dat dan lieft op een beetje ontspannen en terloopse manier.

Wel goed trouwens dat jij er zo in staat, dat neemt voor je zoon vast al een hoop van de beladenheid weg. Maar nee dus, nu nog niet doen.

Woeps

Woeps

07-08-2018 om 23:42 Topicstarter

Kans dat zoon t van een ander hoort

Ik had liever ook nog wat langer gewacht om dit aan onze zoon te vertellen. Helaas heeft mijn ex met zijn verliefde hoofd de hele buurt al geïnformeerd. Zelfs de buurjongen waar onze zoon veel mee speelt, is al op de hoogte.
Het voelt alsof ik moet kiezen tussen 2 slechten, dat wij hem zsm informeren of het risico nemen dat hij via een ander te horen krijgt dat zijn vader een nieuwe vriendin heeft

Vroeg

Na een week vind ik vroeg, heel erg vroeg maar dat kan nu niet anders meer ivm vriendje dat begrijp ik. Hij heeft het flink te pakken zeg.
Dat jouw ex bij jou thuis samen met jou het aan jullie zoon wil vertellen dat zou ik niet prettig vinden, maakt het zo beladen. Dat moet hij maar bij hem thuis doen, dat hoort daar. Het is wel prettig dat jij op de hoogte bent. Mijn ervaring? Vriendin één van ex is nooit voorgesteld, ook niet aan de familie, dit lag ook veel gevoeliger omdat zij al langer in beeld bleek. Vriendin twee is na 4 maanden voorgesteld aan de kinderen of er daartussen iemand in heeft gezeten? Ik denk het wel maar daar hebben de kinderen dus niets van meegekregen en dat was goed.

Ik zou wachten

Hoi,

Ik heb ruim een half jaar gewacht met het vertellen om zeker te zijn van mijn relatie. Ex wist het niet maar zei wel ineens tegen de kids dat ik een vriedin had.
Na een jaar pas voorgesteld, dit had ook zo zen redenen.

Helaas kan je niet anders dan er in mee gaan maar ik zou het niet bij me thuis willen. In mijn geval komt ze de drempel echt niet over.

Succes en mooi te horen dat jullie toch nog goed met elkaar om kunnen gaan.

Niki73

Niki73

08-08-2018 om 11:03

Half jaar, minstens

Inderdaad, papa mag heus wel vertellen dat hij verliefd is, maar kennismaken, daar zou ik toch echt nog een hele tijd mee wachten. Veel van dit soort eerste relaties zijn rebound-relaties. Heel heftig en leuk, maar helaas ook van korte duur. Als het echte, grote liefde is, is er nog tijd zat om elkaar te leren kennen, toch?

Laat papa en zijn lief nu even rustig elkaar leren kennen en van elkaar genieten zonder zoon in de buurt. Of denkt hij dat zoon het leuk vindt om naar twee kleffe oudjes te kijken? En over drie maanden weer naar een andere kleffe mevrouw met zijn vader? Echt niet, awkward!

Pennestreek

Pennestreek

08-08-2018 om 11:19

Dan moet pa het hem maar zeggen

maar laat hij het dan gewoon houden bij de mededeling dat hij verliefd is. Ik zou er zelf in ieder geval niet bij te hoeven zijn, alsof jij officieel toestemming geeft/moet geven of zo. Is toch nergens voor nodig? En kennismaken, ook dat kun je natuurlijk niet tegenhouden, maar daar zou ik persoonlijk ook voorlopig nog mee wachten.

En hoe erg zou het zijn als je zoon het van de buurjongen hoort? Lijkt mij ook geen ramp. Maar je kunt het allemaal misschien nog het makkelijkste oplossen door nu gewoon zelf tegen zoon te zeggen dat je van zijn vader hebt gehoord dat die verliefd is. Dan is het ook klaar, toch?

Elien

Elien

08-08-2018 om 11:50

Dat is snel

Hij moet zelf zijn nieuwe vriendin nog leren kennen, laat staan dat jullie zoon dat al 'moet' doen. Zelf ben ik inmiddels alweer ruim 2,5 stiefmoeder van een jongen van 4. Zijn vader en ik hebben ruim 3 maanden heel veel keer afgesproken om elkaar te leren kennen. Daarna heb ik zijn zoon pas leren kennen, nadat we samen besloten dat dit het was en we samen echt verder wilden met de relatie. Toen was zijn zoon 16 maanden dus dat is ook niet echt te vergelijken met jouw situatie. Maar jullie zoon moet wel van jullie horen dat papa een nieuwe vriendin heeft en niet van de buurjongen. Hij wordt vanzelf een keer nieuwsgierig of gaat vanzelf vragen stellen als hij geïnteresseerd is.

Neen !!!!

Twee dates en dan de "nieuwe liefde" al voorstellen aan zoonlief ??? What the ... ???
En dan nog wel bij jou thuis; kan je de verwarring voor de zoon nog groter maken ??

Dat hij eerst na een maand eens kijkt of er van zijn "relatie" nog wat overblijft, het dan eens voorzichtig meldt aan zijn zoon wanneer die bij hem is, en rustig afwacht tot de zoon teken geeft dat hij er klaar voor is, als de vader ondertussen al niet bij een volgende vrouw zit ...

Jullie schijnen echt geen idee te hebben van de impact van een scheiding en een nieuwe liefde op een (puber)kind.

Niki73

Niki73

08-08-2018 om 12:54

Ervaring

Je vraagt naar ervaring. Ik gaf je mijn stelregels na opgedane ervaring. Mijn ervaring is dat relaties nogal eens stuklopen na de eerste enthousiaste weken/maanden. Na die tijd gaat de roze bril stukje bij beetje af en leer je elkaar pas echt kennen. Ik heb ook ervaren dat kinderen het niet leuk vinden weer afscheid te moeten nemen nadat ze in een nieuwe partner geïnvesteerd hebben. en ook dat ze afhaken na een paar partners, dan doen ze hun best niet meer.

Papa is verliefd. Je gunt hem dat, iedereen gunt hem dat denk ik. Zeg hem dat ook, dat je het heel fijn voor hem vindt. En dat je natuurlijk begrijpt dat hij het van de daken wil schreeuwen. Maar dat hij dat wil, betekent nog niet dat het verstandig is. Hij ziet alles door een roze bril en liefde maakt blind. Dat is superleuk maar totaal niet realistisch. Je kunt nu nog helemaal niks zeggen over de toekomst die hij met zijn nieuwe liefde zal hebben.
Het is echt niet verstandig jullie zoon onmiddellijk met de nieuwe liefde te confronteren. Misschien kunnen jullie samen afspreken dat jullie nieuwe liefdes pas voorstellen na x maanden EN wanneer je er heel zeker van bent dat het een blijverdje is. Dat kun je na een week en 2 of 3 dates natuurlijk nog lang niet zeggen. Zet in op 6 maanden. Met het argument dat ik eerder al gaf: Als het echte, grote liefde is, is er nog tijd zat om elkaar te leren kennen.

Draai het desnoods voor de grap even om: klinkt het hem verstandig in de oren dat jij elke twee weken met jullie zoon en steeds een andere man aan het ontbijt zou zitten?

Op tempo van je kind

Ik denk dat het een goed idee is om je zoon wel op de hoogte te brengen van de relatie, ook al is de relatie nog pril. Er is niets zo frustrerend voor kinderen als via via moeten ontdekken dat een van de ouders een nieuwe relatie heeft! Open communicatie is erg belangrijk! Het zou anders zijn als andere mensen dit nog niet wisten, maar dat blijkt niet het geval...

Zoals iemand hierboven al suggereerde, zou ik het gesprek niet heel 'officieel' houden met jou er bij. Dat is iets wat de vader met zijn zoon moet bespreken. Het lijkt me gek om jou hier bij te betrekken?

Wat betreft elkaar ontmoeten lijkt het me inderdaad ook nogal vroeg. Het is belangrijk om kinderen voldoende af te schermen, om te voorkomen dat ze gekwetst worden als de relatie na korte tijd toch niet lijkt te werken. Anderzijds lijkt het me vooral belangrijk dat het niet op jouw tempo gaat of op het tempo van zijn vader, maar het op het tempo van je zoon zelf. Wat wil hij eigenlijk? Wil hij de vriendin al ontmoeten of nog niet? Wie weet wil hij het meteen, misschien pas na een jaar. Hij is oud genoeg om dit zelf te beslissen en aan te voelen. Probeer te voorkomen om je eigen mening door te drukken, zodat hij niet in een loytaliteitsconflict naar jou toe terecht komt.

Heel veel succes ermee!

Bobbie

Bobbie

08-08-2018 om 18:35

Nee

Veel te snel na de scheiding en veel te snel na de eerste ontmoeting.
Daarnaast mag hij dat zelf vertellen in zijn eigen huis; niet samen met jou in de bescherming dat mamma het ook allemaal prima vindt en hij het dus ook prima mag vinden.

Wat is er mis met eerst een scheiding verwerken?

Woeps

Woeps

09-08-2018 om 00:32 Topicstarter

Mediator

Ik heb al heel veel zinnige en bruikbare tips gelezen. Dank daarvoor.
Mijn ex kijkt momenteel door een roze bril en ik zie alleen maar beren op de weg. Geen ideale situatie om een weloverwogen besluit te nemen. Vandaag contact opgenomen met de mediator die onze echtscheiding begeleid heeft. Morgen is er overleg. Daarna hoop ik dat onze neuzen weer dezelfde kant opstaan en we onze aandacht kunnen richten op wat er toe doet, onze zoon.

Pennestreek

Pennestreek

09-08-2018 om 09:36

Pfff

naar de mediator over zoiets... Nou ja, jullie moeten allebei natuurlijk wennen aan de nieuwe situatie, maar het lijkt mij niet gewenst om zulke dingen via de mediator te bespreken.

Zoals ik al eerder zei, zeg gewoon zelf tussen neus en lippen tegen je zoon dat papa verliefd is, en dat je dat fijn voor papa vindt. En dat het aan zoon is om te bepalen wanneer hij haar eventueel zou willen zien, en dat hij dat met papa moet bespreken.

Bobbie

Bobbie

09-08-2018 om 12:49

Mediator?

Die geeft 3 mnd nazorg meestal toch? Nee maar serieus?
Ik vind dat toch als voor een verkoudheid naar een huisarts gaan.
Als je zo blij voor m bent, dan valt er toch te praten net zolang tot er een middenweg is gevonden?
Geef eerst een "kadootje": ik begrijp je blijdschap en je enthousiasme, ik gun het je.

Geef hem daarna jouw voorstel waarbij je een middenweg zoekt.( en vraag of hij zijn hoofd ernstig gestoten heeft in de afgelopen tijd).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.