Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Wanneer de volgende stap?

De kogel is door de kerk: mijn man en ik gaan uit elkaar. Dit hebben we nu een week geleden naar elkaar uitgesproken. Het hing al lange tijd in de lucht, vooral vanuit mij. Mijn man wil niet scheiden, maar vooral vanwege het gezin (twee jonge kinderen), hij wil niet dat dat uit elkaar valt. 

Hoe dan ook, hij heeft het er veel moeilijker mee dan ik. Ook omdat hij niet uit Nederland komt en hier amper een sociaal netwerk heeft. 

Hij zei meteen dat hij wel nog wat tijd nodig heeft. Zo wil hij zijn rijbewijs halen (examen theorie in november) en hij wil het zijn moeder persoonlijk vertellen. Later had hij het over tickets in december. Ik heb daar toen niet echt op gereageerd omdat ik ook snap dat hij alles moet laten bezinken. Maar wachten tot november of december vind ik echt te lang. Hij gaat op zoek naar een andere woning, maar gezien onze financiële situatie kan dat écht pas als we officieel gescheiden zijn, anders hebben we geen recht op extra toeslagen en zonder komen we beiden niet rond. Daarnaast kunnen we beiden niet kopen, we huren een woning van de woningbouw, en hij is dus afhankelijk van de woningen die verloot worden en een flinke portie geluk.

Kortom, het gaat sowieso allemaal lang duren, dus eigenlijk wil ik gewoon niet te lang wachten met het opstarten van het proces. Ouderschapsplan, mediator en aanvraag naar de rechtbank. 

Maar wanneer zet ik nu die volgende stap? Ik zoek een balans tussen mijn leven niet stilzetten voor zijn rijbewijs, en respect voor het feit dat hij nog niet zo ver is als ik en het even moet laten bezinken. We hebben geen ruzie of zo, maar kibbelen veel en leven een beetje langs elkaar heen.

Hoe ging dit bij jullie? 

Geen antwoord op je vraag, maar vanwege je post toch een paar vragen die zo bij me opkomen:
Hoe oud zijn jullie kinderen?
Hoe lang zijn jullie samenwonend?
Wat is de reden dat jij wilt scheiden? Echt alleen veel kibbelen? Niet eens vaak echt flink ruzie maken? En een beetje langs elkaar heenleven?
Wat hebben jullie eraan gedaan om jullie relatie beter te krijgen en niet te scheiden?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-09-2021 om 06:23 Topicstarter

@ArianneH Zonder in detail te treden: er is uiteraard heel veel meer aan de hand dan alleen een beetje kibbelen. Dat laatste wat ik schreef ging over hoe de sfeer nu is, na de beslissing. En ja, we hebben een hoop geprobeerd, tot relatietherapie aan toe. De exacte leeftijd van de kinderen en duur van samenwonen is niet relevant. Het heeft niets te maken met tropenjaren of aan elkaar moeten wennen of zo. 

Het is inmiddels september. Als je november te laat vindt en je gaat in het midden zitten, kom je uit in oktober. Dat is over 4 weken al. Je zou ook kunnen zeggen: begin november (8 weken). Misschien is het zinnig om tegen man te zeggen wat je hier ook zegt: dat je een middenweg wilt vinden tussen hem de tijd geven om eraan te wennen en aan de andere kant stappen zetten omdat jullie allebei niet verder kunnen zolang die scheiding er niet door is. 

Ik denk wel dat het handig is om een duidelijke termijn te stellen. Waarmee ik bedoel: niet eentje die afhankelijk is van zaken als rijbewijs of iets wat hij nog moet doen. Ik zal niet snel dat draadje vergeten van die vrouw die met haar ex had afgesproken dat hij zou vertrekken als hij andere woonruimte had gevonden en die anderhalf jaar later nog altijd met hem in éen huis zat...

Let wel: tussen het moment dat je de mediator bezoekt en het moment dat de scheiding er echt door is, zit ook nog wel eventjes. 

Is dit anders een optie: nu alvast beiden inlezen in wat mediation inhoudt, waar mediators zitten, wat een ouderschapsplan is etc, en dan een afspraak maken voor een bezoek aan die mediator begin november? Wat betekent: contact leggen eind oktober? Dan raakt de buitenwereld pas betrokken in het najaar maar kunnen jullie beiden voorwerk doen. Als hij ervoor kiest dat niet te doen en liever te wachten wat er op hem afkomt is dat verder zijn pakkie-an. Het zou betekenen dat jullie ergens over zo'n 7 weken naar welke mediator jullie gaan (of hij laat het jou regelen natuurlijk, kan ook).

Groeten, 

Temet

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-09-2021 om 11:42 Topicstarter

Temet schreef op 02-09-2021 om 08:15:

Het is inmiddels september. Als je november te laat vindt en je gaat in het midden zitten, kom je uit in oktober. Dat is over 4 weken al. Je zou ook kunnen zeggen: begin november (8 weken). Misschien is het zinnig om tegen man te zeggen wat je hier ook zegt: dat je een middenweg wilt vinden tussen hem de tijd geven om eraan te wennen en aan de andere kant stappen zetten omdat jullie allebei niet verder kunnen zolang die scheiding er niet door is.

Ik denk wel dat het handig is om een duidelijke termijn te stellen. Waarmee ik bedoel: niet eentje die afhankelijk is van zaken als rijbewijs of iets wat hij nog moet doen. Ik zal niet snel dat draadje vergeten van die vrouw die met haar ex had afgesproken dat hij zou vertrekken als hij andere woonruimte had gevonden en die anderhalf jaar later nog altijd met hem in éen huis zat...

Let wel: tussen het moment dat je de mediator bezoekt en het moment dat de scheiding er echt door is, zit ook nog wel eventjes.

Is dit anders een optie: nu alvast beiden inlezen in wat mediation inhoudt, waar mediators zitten, wat een ouderschapsplan is etc, en dan een afspraak maken voor een bezoek aan die mediator begin november? Wat betekent: contact leggen eind oktober? Dan raakt de buitenwereld pas betrokken in het najaar maar kunnen jullie beiden voorwerk doen. Als hij ervoor kiest dat niet te doen en liever te wachten wat er op hem afkomt is dat verder zijn pakkie-an. Het zou betekenen dat jullie ergens over zo'n 7 weken naar welke mediator jullie gaan (of hij laat het jou regelen natuurlijk, kan ook).

Groeten,

Temet

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zou het fijn vinden als de scheiding ergens is januari rond zou zijn. Onze jongste wordt dan één, dus dan is ze niet meer zo piepjong. Dat zou ongeveer 5 maanden vanaf nu zijn. Als we begin december kunnen indienen bij de rechtbank, zou het mooi zijn. 

Ter verduidelijking: dit is geen keiharde deadline, maar meer een richtlijn om naartoe te werken. 

De grote lijnen zijn al geschetst en daarin zitten we op een lijn. De invulling van het co-ouderschap, dat ik in het huis kan blijven en een tijdelijke oplossing voor het geval hij niet snel iets voor zichzelf vindt. Dus een groot deel kunnen we al samen invullen. Zaken als financiën, toekomst m.b.t. beslissingen over de kinderen etc. en alles waar wij niet aan denken of waar we niet uitkomen gaat dan via de mediator. 

Ik weet dat ik de kartrekker zal zijn hierin, de kans is zelfs groot dat ik alles moet doen. Dus daarin heb ik op zich wel veel in de hand qua hoe snel het gaat. 

Misschien dat ik komende maand gewoon vast een moment kies om naar de rechtswinkel te gaan voor de toevoeging en om vast een mediator te zoeken. En dan kijken of we al eens samen kunnen gaan zitten voor een goed ouderschapsplan.

De rechtswinkel regelt geen toevoeging. De rechtswinkel is vziw een vrijwilligersclub van rechtenstudenten, maar ik denk dat je het juridisch loket bedoelt. Tenzij het systeem het afgelopen jaar veranderd is - en dat denk ik niet - regelt ook het juridisch loket geen toevoeging. Wel kunnen ze je doorverwijzen naar een advocaat en die regelt dan de toevoeging. Maar je kan ook zelf een advocaat benaderen, als je er eentje weet.

Ik denk dat jouw planning niet realistisch is. Zelfs als het echtscheidingsverzoek met alle nodige bijlagen en voorzien van een instemmingsverklaring van je ex (of op gezamenlijk verzoek) wordt ingediend in december dan nog is het de vraag of januari haalbaar is. Ik weet de doorlooptijden bij de rechtbank niet, maar dit lijkt me optimistisch (je advocaat kan je hierover t.z.t. meer vertellen). Vervolgens kan de echtscheiding pas ingeschreven worden (en daarmee echt een feit) als er geen beroep meer openstaat, daarvoor moet een zgn "griffiersverklaring" worden geregeld, dat kost in het gunstigste geval ook al een week. Komt er geen griffiersverklaring dan moet de beroepstermijn van 3 maanden verstrijken voordat tot inschrijving kan worden overgegaan. 

Zowel voor het indienen van een gezamenlijk verzoek/ een verzoek plus instemmingsverklaring ("referteverklaring") als voor het verkrijgen van de griffiersverklaring is instemming van je man nodig. Alleen achteroverleunen is niet genoeg, hij moet daadwerkelijk een paar keer zijn handtekening zetten. 

Om de kans op een snel verloop van de echtscheidingsprocedure te vergroten, loont het om tijd en rust te nemen voor het voortraject. 

Ik denk dat het verstandig is om het idee los te laten dat alles in kannen en kruiken kan zijn in januari. Dat zou hooguit realistisch zijn als je man enthousiast zou meewerken. Maar dat is niet zo.

Groeten,

Temet

MevrouwKrul

MevrouwKrul

04-09-2021 om 08:16 Topicstarter

Mijn man gaat zijn handtekening wel zetten. Hij zal niet volledig achterover leunen, maar het zoeken naar een mediator, de eerste opzet van een ouderschapsplan etc, dat zal echt vanuit mij moeten komen. Wat ik belangrijk vind, is dat het moment waarop hij kan gaan zoeken naar een woning niet nog maanden moet gaan duren. En dat kan pas op het moment dat de scheiding erdoor is. Of in ieder geval is ingediend, geloof ik.

We huren van de woningbouw en kunnen beiden niet rondkomen in een eigen woning zonder toeslagen. En zolang we getrouwd zijn, kunnen we niet los van elkaar aanspraak maken op toeslagen. En de kans is gewoon groot dat het sowieso lang gaat duren voordat hij iets anders heeft. Hij komt niet uit Nederland en heeft hier totaal een sociaal netwerk. Hij kan niet tijdelijk bij zijn moeder gaan zitten of zo. Ik kan dat wel, maar dan moet ik 's ochtends drie kwartier langer reizen, omdat ik eerst de kinderen hier naar het kdv moet brengen. Hij kan dat niet, want hij begint te vroeg met werken.

Hij kan nog jaren aanmodderen in deze situatie, maar ik kan dat niet. Ik ben aan het herstellen van een burn-out, en die is grotendeels veroorzaakt doordat ik in deze relatie teveel op mijn tenen loop en mezelf jaren tekort heb gedaan. Dat kan pas echt goed helen als wij niet meer onder een dak wonen. 

Leene

Leene

04-09-2021 om 09:14

Dat gast nog ingewikkeld worden ben ik bang. Ik weet niet veel van regels rondom scheiding maar wel dat een sociale huurwoning vinden in sommige plaatsen heel erg lang duurt. Ik weet niet waar je woont. Maar als je zo snel mogelijk uit elkaar wil loont het ook om eens te kijken naar alternatieven voor een sociale huurwoning. Van Tiny House projecten tot woongroepen. Maar ja daar moet je een beetje een type voor zijn. Ik zou het leuk vinden en geen bezwaar. Nan zou niet weten waar hij met zijn boeken heen moest.    een beetje out of the box denken wat betreft woningen is wel nodig lijkt mij

Vziw kan je (althans in de gemeenten waar ik ervaring mee heb) in aanmerking komen voor een sociale huurwoning als de scheidingsprocedure is gestart, dus niet pas als de scheiding is ingeschreven. Dat scheelt een slok op een borrel.

Groeten,

Temet

MevrouwKrul

MevrouwKrul

04-09-2021 om 14:34 Topicstarter

Leene schreef op 04-09-2021 om 09:14:

Dat gast nog ingewikkeld worden ben ik bang. Ik weet niet veel van regels rondom scheiding maar wel dat een sociale huurwoning vinden in sommige plaatsen heel erg lang duurt. Ik weet niet waar je woont. Maar als je zo snel mogelijk uit elkaar wil loont het ook om eens te kijken naar alternatieven voor een sociale huurwoning. Van Tiny House projecten tot woongroepen. Maar ja daar moet je een beetje een type voor zijn. Ik zou het leuk vinden en geen bezwaar. Nan zou niet weten waar hij met zijn boeken heen moest. een beetje out of the box denken wat betreft woningen is wel nodig lijkt mij

Klopt, makkelijk wordt het niet. Al helemaal omdat we in eerste instantie het liefst echt een huis in de wijk willen. In onze stad moeten we het hebben van woningen die via loting worden verhuurd. Dat kan dus heel snel gaan, of heel lang duren. We kunnen in ieder geval wel bij mijn moeder terecht als we een soort van birdnesting systeem willen opzetten, als samenwonen niet meer kan. Sowieso overweeg ik nu al een weekendregeling te treffen waarbij ik bij mijn moeder slaap, omdat we steeds ruzieën in het weekend, en dat is niet goed voor de kinderen. 

Maar hoe dan ook, het kan nog een langdurig traject worden, en onze (financiële) situatie maakt het vinden van alternatieven lastig. Vandaar dat ik niet eindeloos wil wachten met het in gang zetten van het proces. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

04-09-2021 om 14:35 Topicstarter

Temet schreef op 04-09-2021 om 12:36:

Vziw kan je (althans in de gemeenten waar ik ervaring mee heb) in aanmerking komen voor een sociale huurwoning als de scheidingsprocedure is gestart, dus niet pas als de scheiding is ingeschreven. Dat scheelt een slok op een borrel.

Groeten,

Temet

Ja, dat is bij ons ook. Volgens mij vanaf het moment dat de scheiding is ingediend bij de rechtbank. 

kan je man voorlopig niet kijken in een gratis weekblad voor een te huur aangeboden kamer? 
Of  voor een anti kraak woonruimte? Daar mogen geen kinderen, dus daar moet dan voorlopig een oplossing voor bedacht worden zodat ze elkaar wel kunnen zien. Maar als hij niet meer in hetzelfde huis ingeschreven staat, kunnen jullie wel huurtoeslag aanvragen.

Citaat belastingdienst;  "....Hebt u huurtoeslag?

Dan werkt het anders. Uw ex telt al niet meer mee vanaf de 1e dag van de maand nadat jullie niet meer op hetzelfde adres staan ingeschreven. Kies uw situatie en kijk wat u moet doen:


Mochten jullie wat meer aan de buitenkant van Nederland wonen, dan zijn daar de wachttijden flink korter dan in andere regio's. Je hoeft -mijn ervaring-  niet altijd al de scheiding aangevraagd te hebben om te mogen huren. Dus sowieso inschrijven bij woningbouwverenigingen.
Ik heb dit zelf meegemaakt, ik had m'n man gezegd dat ik weg wilde maar we hadden nog niets geregeld met de scheiding. Ik heb me ingeschreven bij een woningbouwvereniging.
En toen er een woning vrij kwam en ik nr 1 stond, moest ik een verklaring tekenen dat m'n aanstaande ex daar niet zou komen te wonen. Ondertussen woon ik hier nu 4 maanden en nu gaat pas de scheidingprocedure echt beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.