Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Elsje

Elsje

28-02-2018 om 01:30

Wanneer laat je de omgangsregeling ingaan

Sinds 3,5 week verblijf ik door omstandigheden niet meer thuis bij mijn man en zoon van 13. . De eerste 3 nachten sliep mijn zoon bij mij in mijn nieuwe woning, echter door griep kon ik niet goed meer voor hem zorgen. Sindsdien verblijft hij weer thuis bij mijn echtgenoot en is hij af en toe een keer langs geweest om na school een kop thee te drinken of bij me te eten. Inmiddels heb ik uitgesproken te willen scheiden, waar mijn man mee akkoord is gegaan. We hebben een eigen zaak waardoor veel dingen uitgezocht moeten worden. Echter, ik wil zsm de omgangsregeling in werk stellen, omdat ik het gevoel heb dat ik het contact met mijn zoon aan het verliezen ben. Mijn echtgenoot heeft gemeld dat hij het niet op prijs stelt dat ik te pas en te onpas mezelf ons huis binnenlaat, nadat ik 2 keer even bij mijn zoon ben gaan kijken aangezien die nauwelijks op mijn appjes en telefoontjes reageerde. We willen een gedeeld ouderschap met een week op en week af bij mij en bij mijn echtgenoot. Kan ik dit nu al in laten gaan, of is daar eerst een afspraak voor nodig met bv een mediator?

Kaori

Kaori

28-02-2018 om 06:57

afspraak

Daar is moeilijk een standaard antwoord op te geven.
Zo snel mogelijk zou mijn idee zijn.
Maar dan moeten jullie het wel eens zijn over de regeling en je zult gelegenheid moeten hebben om je zoon bij je te hebben.
Of, als je die gelegenheid niet hebt, een afspraak dat jij en je as-ex elkaar afwisselen in de echtelijke woning.

Ik kan me voorstellen dat je as-ex het niet fijn vindt dat je zonder aankondiging je zelf toegang geeft tot wat hij nu beschouwt als zijn woning. Het is nog steeds ook jouw woning en dus heb je recht op toegang maar gevoelsmatig kan dit heel anders zijn.

Als je nog geen gelegenheid hebt om je zoon bij je te hebben kun je natuurlijk eerst een voorlopige regeling afspreken waarbij jij bv 2 avonden en een deel van het weekend in je oude huis bent. Ik heb iets dergelijks met mijn as-ex afgesproken. Hij kwam dan na het eten en bracht onze dochter van 11 maanden naar bed en ik ging sporten of bij vrienden thee drinken. Toen hij zijn eigen huis had zijn we gelijk de afgesproken omgangsregeling gaan toepassen.

In jullie geval zul je ook rekening moeten houden met de wensen van je zoon. Hij is 13 een heeft waarschijnlijk ook een mening. Hij heeft overigens geen beslisrecht. Hoe ziet hij het contact met beide ouders.
En houd er rekening mee dat kinderen in deze leeftijdsgroep snel zelfstandig worden en zich losmaken van hun ouders dus hoe lang ga je een strakke omgangsregeling kunnen houden. Wij merken dat nu ook bij onze dochter van inmiddels 12, vragen vaker aan haar 'wat wil je?', zeker bij feestjes, sporttoernooien en afspraken met haar vriendinnen. En dan kijken we of we dat kunnen faciliteren. We wonen niet op fietsafstand van elkaar dus op dit moment rijden we in overleg heen en weer. We gaan binnenkort oefenen met zelfstandig met het ov reizen.

Kort gezegd: overleg met je as-ex en je kind.

zsm in laten gaan

Als je een nieuwe woning hebt, waar je zoon gewoon kan zijn, zou ik omgangsregeling zou snel mogelijk in laten gaan.
Of je wel of niet moet overleggen met je kind daarover verschillen de meningen. Kaori vindt van wel, wij (mijn ex en ik) doen dat eigenlijk niet. We hebben gemerkt dat de kinderen (inmiddels 16 en 18) het prettig vinden als wij regelen hoe de omgangsregeling is. Dat brengt hen ook op geen enkele manier in een loyaliteitsconflict. Hier geen uitzonderingen nodig voor feestjes, sport etc want wij wonen drie straten bij elkaar vandaan. De kinderne hebben gewoon zelfde sociale leven bij allebei de ouders.

Larisse

Larisse

03-03-2018 om 09:06

Meteen

Elsje, waarom zou je wachten?
Je schrijft dat je al in je nieuwe woning zit, dus neem ik aan geschikt voor je kind.
De enige reden waarom hij bij je man verbleef, was de griep.
Die is over.
Dus meteen de omgangsregeling in laten gaan.

Als je dat niet doet kan het tegen je gaan werken als je een tijd niet (veel) voor je kind zorgt.

Ik zou het met je a.s. ex bespreken maar wel als stelling brengen, niet als vraag aan hem stellen!

Daarmee is dan neem ik aan ook het "te pas en te onpas" jullie woning in gaan verholpen, of in elk geval grotendeels.

Ik neem aan dat jullie met week op week af redelijk dicht bij elkaar wonen.
Hoe oud is jullie zoon? Soms is het wel fijn als kind in de week bij de moeder, nog even iets kan ophalen bij de vader en vice versa. Als kind daar te jong voor is, moet je je afvragen of jij en je ex vinden dat de andere ouder dat dan even voor het kind moet halen. Maar dan zou ik dat over en weer doen. Als het kind oud genoeg is, zou het fijn zijn als het kind even iets bij de andere ouder kan ophalen, maar dat kan kind dan alleen doen (andere ouder blijft evt even buiten wachten). Dit aspect zou ik even met a.s. ex bespreken, zodat hij ook weet dat dit voor kan komen. Ik neem aan dat hij het zijn kind gunt, die flexibiliteit. Zal misschien m.n. in het begin vaker voorkomen? (geen ervaring)

Kaori

Kaori

03-03-2018 om 10:08

Alkes

Nemen jullie de wensen van de kinderen helemaal niet mee in jullie overwegingen?
Wij nemen wel het besluit en daar heeft dochter het maar mee te doen. Naarmate ze ouder en zelfstandiger wordt doen we dat vaker.

Misschien bedoelen we hetzelfde. Ik zei overleg met as-ex en kind terwijl ik meer bedoel: overleg met je ex en hoor de input van je kind.

Kaori

Mijn kinderen hebben eigenlijk geen specifieke wensen. Ze vinden het prima op de manier waarop het al 6 jaar gaat. Maar zoals ik zei het is voor ons stuk makkelijker omdat we vlakbij elkaar wonen. Dus een feestje of sportwedstrijd of iets dergelijks maakt niks uit voor de omgangsregeling. Ex en ik hebben ook grosso modo dezelfde opvoedstijl, dus het is niet zo dat de ene ouder strikter is dan de ander.
We wisselen wel eens ad hoc de regeling maar dat is altijd op verzoek van mij of mijn ex omdat we voor werk of zo een paar dagen weg zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.