Echtscheiding en erna

Lenneke
09-05-2010 om 12:24
Wanneer partneralimentatie
hoi allemaal,
mijn as ex is erg bang dat hij mij partneralimentatie moet betalen. Ik ben zelfstandig ondernemer, en denk/weet dat ik mezelf financieel wel kan bedruipen als we officieel gescheiden zijn.Ik zal er financieel wel op achteruit gaan, maar zal het redden.
Ik heb dus gezegd dat ik geen partneralimentatie hoef.
Nu hoorde ik van een vriendin dat het zo zou zijn dat je meer kinderalimentatie krijgt als je minder partneralimentatie krijgt. Daar zou dus een verband tussen bestaan.
Ik begin me af te vragen of ik er nu wijs aan doe om geen partneralimentatie te willen.We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Ik heb jarenlang gewerkt en daarnaast gezorgd voor de kinderen.
groet,
Lenneke

sus-anne
09-05-2010 om 13:05
Lenneke
KA staat los van de PA.
Bij KA wordt gekeken naar de levenswijze tijdens het huwelijk,kinderen mogen er in principe finacieel niet op achteruit gaan na de scheiding.( mits je ex in staat is het te betalen)Het verschil voor jou is ook; over PA moet je inkomensbelasting betalen( en je ex kan het aftrekken van de belasting)KA is belastingvrij.

Sancy
09-05-2010 om 13:19
Aanvullling
KA en PA kunnen wel effect hebben op elkaar. Bij de berekening van de te betalen alimentatie wordt gekeken naar de vrij besteedbare ruimte. Als die niet toereikend is voor beide maar je wél recht hebt op beide, dan gaat de KA in principe voor.
Verder loopt de KA totdat het kind 18 jaar geworden is, en PA loopt bij een huwelijk van minder dan 5 jaar hoogstens even lang als het huwelijk geduurd heeft, en als het huwelijk langer geduurd heeft, maximaal 12 jaar.

Morgana Fata
09-05-2010 om 13:40
Aanvulling sancy
Bij een huwelijk korter dan 5 jaar waar wel kinderen uit voortgekomen zijn, wordt ook een PA grens van 12 jaar aangehouden.

madlief
09-05-2010 om 14:03
Pa in plaats van ka
Hoi,
het is ook mogelijk om het hele "beschikbare bedrag"/overeengekomen bedrag in pa uit te keren, ipv ka. Daarmee kwam onze accountant. Op die manier is het fiscaal het voordeligst omdat betaalde pa mag worden afgetrokken, volgens hem. pa betaler mag meer aftrekken dan pa ontvanger ervoor moet bijtellen. Voordeel moet dan wel weer bij kinderen cq pa ontvanger terecht komen. Daarnaast telt ontvangen pa wel deels mee bij je inkomen, als je hypotheek wilt.
Je kunt dan ook nog vastleggen dat als pa om een of andere reden zou vervallen/verminderen, dit bedrag dan weer als ka wordt uitbetaald.
Klinkt me niet verkeerd in de oren. Maar wie weet of hier nog (meer) haken en ogen aan zitten....? Is het wel zo simpel? (dan ga ik nog even voorbij aan het feit dat ik voor mijn gevoel eigenlijk liever geen pa zou willen...maar in dit geval kan ik mijn gevoel misschien wel wat aan de kant zetten, als ik daardoor in dit huis kan blijven wonen).
Ik heb trouwens het idee dat er in de meeste gevallen helemaal geen ruimte meer is voor pa. Herkennen jullie dat?
groetjes
Madlief

jes
09-05-2010 om 18:31
Haken en ogen
ik dacht bij uitkering ineens van pa dat mocht je gaan samenwonen het kan zijn dat je wat terug moet betalen.
pa wordt bij inkomen opgeteld voor ontvangen en betaler mag aftrekken van belasting.
maar ook ka kan worden afgetrokken van belasting.
ka blijft en pa niet. bv door samenwonen. ik heb liever ka dan pa.
heb ik dan ook

Temet
09-05-2010 om 20:47
Madlief
Het grootste probleem met PA is dat het recht daarop definitief eindigt als iemand gaat 'samenwonen als ware hij/zij gehuwd'. Samenwonen met nieuwe liefde is dus einde PA, en als die nieuwe liefde na zes maanden toch een kat in de zak blijkt, herleeft die PA niet.
Als je afspreekt dat de KA alsnog ingaat als de PA stopt zou dat probleem te ondervangen moeten zijn. Dan kan ik niet zo snel iets tegen deze constructie verzinnen, maar je moet de afspraken wel heel duidelijk op papier zetten.
Het is inderdaad zo dat KA niet aftrekbaar is (je hebt een forfaitair aftrekpostje, maar geen volledige aftrek) en PA wel. Maar PA is dan ook inderdaad belast. Omdat de alimentatieplichtige vaak meer belasting betaalt dan de alimentatiegerechtigde betaalt de fiscus feitelijk vaak mee aan de PA.
Dit betekent trouwens wel dat dezelfde draagkrachtruimte minder KA oplevert dan het PA oplevert, als je dit nog kunt volgen. Vandaar ook dat die boekhouder met dat idee komt natuurlijk.
Groeten,
Temet

madlief
09-05-2010 om 21:33
Temet
Lenneke, ik wil je draadje niet over nemen, hoor. Hopelijk heb je ook wat aan de info....
Temet, ik snap wel hoe het werkt en waarom pa fiscaal dus aantrekkelijker is. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo simpel zou zijn, dat er geen verdere nadelen aan deze constructie zouden zijn.
gr
Madlief

Lenneke
09-05-2010 om 22:06
Jee
Madlief en de anderen: wat een ingewikkelde materie is dit.Ik moet me er meer in verdiepen,da's duidelijk.
Ik ben wel blij met jullie reakties.
groet van Lenneke

Tinus_p
10-05-2010 om 08:41
Ingewikkeld
Lenneke:
"Madlief en de anderen: wat een ingewikkelde materie is dit.Ik moet me er meer in verdiepen,da's duidelijk."
het wordt vooral ingewikkeld gemaakt.
Ik denk dat het in jouw geval helpt om eerst eens gewoon het basis-scenario uit te rekenen. Hoeveel PA en KA zou je ontvangen? Daarna kun je slimme constructies gaan verzinnen.

cqcq
10-05-2010 om 15:06
Nadelen pa
Partneralimentatie geld voor de ontvanger als inkomen, dus je betaalt daar belasting over en inkomensafhankelijke bijdrage voor je zorgverzekering. De partneralimentatie zorgt er ook voor dat je minder of geen recht hebt op zaken als huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindertoeslag.
Daarnaast nog het al genoemde nadeel dat partneralimentatie vervalt als je gaat samenwonen.
Ik kan eigenlijk maar 1 voordeel ontdekken om partneralimentatie boven kinderalimentatie te stellen, en dat is in het geval van een eigen huis. Waarbij het voor het verkrijgen van een hypotheek juist handig kan zijn dat partneralimentatie mee telt als inkomen. Voor de rest is mijn advies gewoon niet doen. Een hogere kinderalimentatie is voor de alimentatiegerechtigde bijna altijd handiger dan partneralimentatie.

Tinus_p
10-05-2010 om 16:45
Aanvulling cqcq
cqcq:
"Ik kan eigenlijk maar 1 voordeel ontdekken om partneralimentatie boven kinderalimentatie te stellen, en dat is in het geval van een eigen huis. Waarbij het voor het verkrijgen van een hypotheek juist handig kan zijn dat partneralimentatie mee telt als inkomen. Voor de rest is mijn advies gewoon niet doen. Een hogere kinderalimentatie is voor de alimentatiegerechtigde bijna altijd handiger dan partneralimentatie."
De meeste banken accepteren PA niet als onderdeel van je inkomen. Wel is het zo, dat bij een eigen huis je de PA weer grotendeels bruto ontvangt, vanwege de HRA.
Overigens, over PA moet je ook zorgpremie betalen (4.4% iirc), wat het belastingvoordeel weer kleiner maakt. Kortom, KA omzetten in PA is vooral handig als je veel aftrekposten hebt, of als het verschil in inkomen heeeel groot is (en de PA betaler dus 52% betaalt en de ontvanger maar 35%).
Op zichzlef is het niet extreem moeilijk om PA in KA terug om te zetten als dat nodig is -'gewoon ff naar de rechter'.

Lenneke
13-05-2010 om 17:01
Heel
..hartelijk bedankt voor al jullie reakties en achtergrondinformatie!
Ik heb nu uiteindelijk besloten om het ook maar te bespreken met de advocaat/ mediator, met jullie info in mijn achterhoofd. Fijn...