Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Blut

Blut

14-07-2009 om 20:08

Wat gaat dit me weer kosten? (alimentatieprocedure)

Verdorie,

Net alles op orde, met schuld uit de scheiding gekomen, veel gewerkt om die in te lossen, daardoor wat inkomen betreft net buiten de grenzen voor rechtsbijstand. Komt ex via zijn advocaat ermee dat de alimentatie naar nihiel moet. Reden: dat ik hertrouwd ben en hij dus vind dat hij niet meer hoeft te betalen. Nou betaalt hij al veel minder dan zou moeten.....en nog is het te veel, blijkbaar.

Gaat dit me nou weer geld kosten? Ik heb gelezen dat het voor het vaststellen van 'wie betaalt wat' niet alleen gaat om wie wat verdient, maar dat het ook gaat om wie welke band met de kinderen heeft. En mijn man heeft een veel betere band met de kinderen dan hij. Dus dat is een punt van discussie. En die discussie die tikt natuurlijk volledig door in de uren van de (in deze procedure verplichte?) advocaat, a 180 euries per uur.

Is het de moeite waard om dit aan te gaan om de 200 euro per maand die hij nu betaalt te redden? Heb ze eigenlijk nodig, maar kan geen duizenden euro's missen om ze te behouden. Dus als ik besluit het te laten voor wat het is, hoe brei ik hier dan een einde aan zonder dat het me geld kost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Blut

Dit gaat om kinderalimentatie neem ik aan? Want partneralimentatie vervalt als je hertrouwt, maar dat wist je vast al.

"Ik heb gelezen dat het voor het vaststellen van 'wie betaalt wat' niet alleen gaat om wie wat verdient, maar dat het ook gaat om wie welke band met de kinderen heeft"
Waar heb je dat nou weer gelezen? Ik mag toch hartelijk hopen dat het onzin is (zoals ik denk) alimentatiezaken zijn waarachtig al moeilijk genoeg zonder dit soort gezanik er ook nog bij te halen. Het lijkt me dus geen punt van discussie, dus dat spaart weer tijd en dus geld.

Weet je zeker dat je buiten de grenzen van rechtsbijstand valt? Er geldt een peiljaarbeginsel, dus je inkomen van 2 jaar geleden is van belang. Behalve als je huidige inkomen lager is.

Je komt er vrees ik niet onderuit een advocaat in de arm te nemen, want dat is altijd nog voordeliger dan geen alimentatie meer. Tenzij je kinderen bijna meerderjarig zijn, dan kan het anders liggen, maar daar ga ik niet van uit.

Als je toch een advocaat in de arm neemt kan die meteen een tegenverzoek tot verhoging van de alimentatie indienen. Dat zal 'm leren

Ik zou maar zo snel mogelijk naar een advocaat stappen. Als deze zaak nog in de kiem gesmoord kan worden en het niet tot een procedure komt is dat voordeliger. Mocht je nog een paar kleine tipjes willen over hoe een advocaat te zoeken dan hoor ik het wel (en mocht je in de regio Amsterdam wonen dan kan ik wel namen noemen ook).

Sterkte ermee

Temet

Tinus_p

Tinus_p

15-07-2009 om 10:46

Wel

Temet:
'Waar heb je dat nou weer gelezen? Ik mag toch hartelijk hopen dat het onzin is (zoals ik denk) alimentatiezaken zijn waarachtig al moeilijk genoeg zonder dit soort gezanik er ook nog bij te halen. Het lijkt me dus geen punt van discussie, dus dat spaart weer tijd en dus geld."
Welles
Ex van blut heeft een punt; ze is hertrouwd, haar nieuwe partner heeft daardoor een onderhoudsplicht naar zijn stiefkinderen.

Blut

Blut

15-07-2009 om 11:35

Ja, maar....

....hij betaalt al veel minder dan de behoefte, wist zijn draagkracht laag te houden. Dus de vraag is of het echt verschil gaat maken, mijn man betaalt in principe al mee aan het deel wat hij niet zou kunnen betalen. (maar procederen kan hij wel, hij valt net als ik buiten de grenzen van gefinancierde rechtsbijstand).

Procedure heeft denk ik geen zin, al win ik hem, ik zit met de kosten die niet opwegen tegen die 200 euro en wat heeft hij volgend jaar weer om over te procederen? Dus hij mag het houden, maar hoe doe ik dat zonder dat het me geld kost? Geen verweer betekent toekenning. Prima zou je zeggen, maar hij stelt dat ik hem belazerd heb (opnieuw getrouwd en dat had ik moeten melden, hij zegt dat hij het niet wist, ik zeg van wel) en vordert nu de alimentatie sinds mijn huwelijk terug. Plus de deurwaarderskosten die gemaakt zijn. Samen zo'n 3000 euro.

Geen verweer is gelijk halen door hem en kost dus geld, wel verweer kost geld wat er niet is.

Tinus_p

Tinus_p

15-07-2009 om 12:05

Duidelijk

Wel verweer voeren. En een goedkope advocaat zoeken.

Oeps

Ja, Tinus heeft natuurlijk gelijk dat er een onderhoudsplicht is bijgekomen (voor stiefvader). Had ik aan moeten denken. Maar zoals jij het schreef ging ik ervan uit dat je bedoelde dat het van belang was of iemand al dan niet een goede band met het kind heeft, en dat is toch echt niet relevant.

Maar niet alleen wil ex niet meer betalen, hij wil ook nog geld terug, begrijp ik. Je zult echt verweer moeten voeren, wegvallen van alimentatie plus de gevraagde terugvordering is toch echt duurder dan een advocaat lijkt me.

Overigens nog een ideetje voor het rechtsbijstandsverhaal (ik probeer altijd wegen te verzinnen waarom iemand toch in het systeem kan vallen). Doe je aangifte inkomstenbelasting? En doe je dat zelf? Als je geen aangifte doet zou het interessant kunnen zijn het over 2009 wel te doen, vaak komen mensen dan toch lager uit. Als je al aangifte doet met iemands hulp zou je dit ook kunnen bespreken. Als je nu net buiten de gefinancierde rechtshulp valt, maar er is een kans dat je er bij aangifte wel net in valt, dan zou je peiljaarverlegging moeten aanvragen, erop gokkend dat je inkomen over 2009 net laag genoeg is.

Bij peiljaarverlegging wordt achteraf gecontroleerd of het inkomen inderdaad zo laag was als was geschat. Die controle komt pas in 2011. Als je nu peiljaarverlegging aanvraagt en dat wordt gehonoreerd komt een eventuele naheffing van de Raad voor Rechtsbijstand niet eerder dan in 2011. En dan nog: die naheffing bedraagt het verschil tussen de aan de advocaat betaalde toevoegvergoeding en de al eerder in rekening gebrachte eigen bijdrage. Dat is dan vermoedelijk minder dan je rekening geweest zou zijn als je de advocaat op urenbasis had moeten betalen. Moet je wel met je advocaat afspreken dat die in dat geval niet nog eens een naheffing doet (maar dat zal in de praktijk denk ik geen probleem zijn, die advocaat heeft ook niet veel behoefte om in 2011 nog eens een aanvullende nota te gaan sturen)

Een hoop technisch gezever, sorry, maar ik doe het even omdat blijkt dat de kosten hier een grote hindernis voor je zijn, dus als je kans ziet om wel in het systeem van de gefinancierde rechtshulp te komen dan scheelt dat denk ik een hoop. Als het niet te volgen is (of je hebt om een andere reden nog vragen) laat het dan even weten.

Groeten,

Temet

Oeps 2

Ik was denk ik nog wat te vaag. Mijn idee zou dus zijn: probeer in te schatten of je, als je aangifte IB zou doen, in 2009 onder de toevoegingsgrens zou vallen. Als het antwoord 'ja'of 'misschien'is, doe dan een verzoek peiljaarverlegging. En doe dan ook inderdaad aangifte IB over 2009, de kans is groot dat je dan inderdaad onder die grens schiet.
Gek genoeg weet ik niet of je kosten voor de procedure aftrekbaar zijn, dat zou je kunnen navragen, dan heb je daar alvast een aftrekpost(je?) te pakken dat het belastbaar inkomen omlaag brengt.

Nou ja, sterkte ermee in elk geval

Temet

Was er al bang voor

Zonnetje, ik snap niet helemaal wat het tweede citaat met het eerste te maken heeft, maar dat de kosten niet aftrekbaar zijn dat vreesde ik al, omdat kinderalimentatie inderdaad niet belast is. Maak je kosten om belastbaar inkomen te houden of te vergroten, dan zijn die kosten soms wel aftrekbaar, maar dat is hier dus inderdaad een probleem, kennelijk. Zuur.

Groeten,

Temet

noname

noname

16-07-2009 om 12:20

Heeft geen zin

Je kan wel gaan procederen, maar het resultaat is dat je met je advocaat, je ex en zijn advocaat naar de gang gestuurd wordt om er samen uit te komen. Dat is is ons dus gebeurt. En dat weegt niet op tegen de advocaatkosten.
Wij waren dan wel van de andere partij. Maar wij hadden de rechtzaak niet aangespannen. Zij wilde meer. Daarbij verdient haar man hetzelfde als wij met zijn tweetjes. Dus wij wilden niet meer gaan betalen. Maar joh... we zijn nu nog bezig met afbetalen van de advocaat.
Vraag hem wat hij wel bereid is om te betalen. Want als ik het allemaal goed begrepen heb in deze zaken, is dat hij wel onderhoudsplichtig is naar draagkracht. Want wat er gezegd gaat worden is dat jullie er samen uit moeten komen. Emotionele zaken doen er op dit moment niet toe. Het doet er niet toe wat je vindt of wat hij vindt. Daar wordt toch niet naar gekeken.
Balen. Ik wens je veel sterkte.

Kosten procedure

vervelend voor je Blut! je kan wel kijken of je gefinancierde rechtsbijstand kunt krijgen. dit kan als je inkomen laag is. je betaalt dan een (relatief kleine) bijdrage aan de advocaat en de staat betaalt de rest. je kan op de website www.rvr.org checken of je hiervoor in aanmerking komt.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.