Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Saray

Saray

28-10-2020 om 14:21

Wat is eerlijk? Stufi

Kind krijgt bericht dat de aanvullende beurs is gestopt per 1-1-2021
Ik ben niet meer gaan verdienen, ex zegt ook van niet. Hij verdient 3 keer zoveel als mij maar wil dat we nu samsam de weggevallen stufi gaan overmaken naar dochter. Ik kan dit eigenlijk niet missen in de maand want laag inkomen. Woon met 2 kinderen en ex woont alleen, maar geeft aan dat hij dit ook niet kan missen.
Wat is wijsheid?

aanvullende beurs

Als je kind tot nu toe een aanvullende beurs kreeg, dan was dat omdat het inkomen van beide ouders laag was. Nu krijgt ze dat niet meer per 01.01.21. Het kan zijn dat het inkomen van een van jullie beiden is gestegen. Het kan ook zijn dat ze aan het einde van de duur van haar studie is.
Als het eerste zo mocht zijn kan zij/hij degene die meer is gaan verdienen vragen om een extra toelage.
Als het tweede het geval zal is hij/zij moeten gaan lenen of extra werken.

Je gaat niet over de beurs van je ex, alleen over je eigen beurs. En omgekeerd. Als ex de helft wil betalen, dan is dat mooi meegenomen. Of jij dat ook kunt/doet/wilt is aan jou.

Tsjor

Paasei

Paasei

28-10-2020 om 15:20

Niks is verplicht

Mmm.. beetje vreemd.. er is aan jullie beider inkomens niets veranderd en toch stopt de aanvullende beurs? Neem aan dat jullie ieder individueel ook nog bericht krijgen van DUO. Misschien staat daar in wat het e.e.a. verklaard.

Dan; het bedrag dat DUO aangeeft dat jullie zouden moeten bijdragen is alleen maar informatief. Er zit geen enkele verplichting aan. Of en welk bedrag jij betaalt, of je ex, of alle twee, of beiden niet... het is puur een kwestie van afspraken die jullie maken met jullie kind over hoe het kind de studie gaat betalen en gaat rondkomen (eventueel op kamers e.d.). Een financieel plaatje dat bestaat uit een eventuele gratis (aanvullende) beurs, de bijdragen die jullie als ouders betalen en inkomsten uit bijbaantjes ed. Wat er tekort is moet eenvoudig geleend worden bij DUO. Geen bijdragen van ouders plus geen bijbanen is meer lenen. Jammer, maar zo werkt het huidige studiestelsel nu eenmaal. Kind zal een van de velen zijn die afstudeert met een bulk aan studieschuld.

Overigens is het aan het kind om het gesprek met de ouders aan te gaan. Jouw ex kan van alles willen van jou maar heeft geen zeggenschap in deze. Andersom trouwens ook niet.

Saray

Saray

28-10-2020 om 16:02

Tja

Ik weet van mezelf dat ik niet meer ben gaan verdienen. Ex verdient ruim boven modaal. Denk dat het daar toch ligt.
Is het dan zo raar dat ik verwacht dat ex gewoon meebetaalt aan de studie van kind?

ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 16:09

'Is het dan zo raar dat ik verwacht dat ex gewoon meebetaalt aan de studie van kind?'

Ja. Jij hebt daar niets mee te maken. Je kind is meerderjarig en het geld van je ex is zijn zaak.

Jasmijn

Jasmijn

28-10-2020 om 16:37

niet leuk

Ik snap het en het is niet leuk dat je ex niet wilt meebetalen. Maar ja, hij is het niet verplicht. Hoe oud is je dochter eigenlijk?

Jij kunt mee betalen wat je kunt missen en dan kan ze eventueel de rest gaan lenen, dan scheelt het toch iets qua lenen voor haar.

Dees

Dees

28-10-2020 om 16:57

Alimentatie

Betaald je ex dan geen alimentatie?

niet verplicht

Bijdrage aan de studie van je kind als je inkomen hebt boven een bepaalde grens is niet verplicht, maar wordt door de overheid wel 'redelijk' genoemd. Dus ik denk dat je het als ex partner dan toch ook redelijk zou mogen vinden. Daar doet het feit dat je het ook als partner niet kunt verplichten niets aan af.

Als een kind het recht op een aanvullende beurs verliest vanwege een hoger inkomen van de ouders en één van de ouders wil niet bijdragen, dan kan het kind dat dmv een formulier aangeven om zo toch in aanmerking te kunnen komen voor een aanvullende beurs. Dat is wel een heel gedoe en een voorwaarde daarvoor is dat die ouder ook geen contact wil met het kind.

V@@s

V@@s

28-10-2020 om 18:46

jullie gaan niet over elkaars bijdrage

Dochter zal aan jullie beiden moeten vragen hoeveel jullie willen bijdragen en de rest moeten lenen of zelf verdienen.

Als ze nog onder de 21 is dan kan ze eventueel ook alimentatie van jullie eisen en op die manier een bijdrage afdwingen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2020 om 19:31

Los van wat ex doet

Volgens mij betaalt mijn ex nog steeds de lang geleden vastgestelde alimentatie, ook al is ons studerende kind 21+. Ik betaal haar ‘zakgeld’ en af en toe dingen die ze bestelt met mijn credit card en dan niet terug hoeft te betalen. Als mijn ex niets zou betalen, zou het ook hierbij blijven.

Jo Hanna

Jo Hanna

28-10-2020 om 23:12

Achterhalen waarom

Ik zou toch proberen te achterhalen waarom DUO dit doet. Als dit inderdaad vanwege inkomensstijging van vader is, verwachten zij in ieder geval een hogere bijdrage van hem. Als dat duidelijk is, kun jij daar verder buiten blijven en moet hij zelf maar met droge ogen tegen kind zeggen dat hij niet gaat betalen. Is toch even anders dan dat hij denkt het met jou te moeten regelen. Als hij dan nee zegt, kun je altijd nog met kind naar de mogelijkheden kijken. Maar daar zou ik hem dan buiten laten.

Triva

Triva

29-10-2020 om 08:02

Inderdaad

Zorg dat je zeker weet wat de reden is. Laat hem maar aantonen aan jullie kind, niet aan jou, dat hij geen hoger salaris heeft.

Ik ontdekte drie jaar geleden wel dat als mijn inkomen met bijv 1000 per jaar steeg de aanvullende studie bijv met 500 per jaar daalde (is maar een voorbeeld). Dus ik hield er meer aan over als ik zelf het bedrag aanvulde bij mijn zoon.

Wat is het verschil tussen wat ze nu en straks krijgt?

uitrekenen + broers/zussen

DUO heeft jou als het goed is een brief gestuurd met jouw "ouderbijdrage". Je kunt samen met je kind de ouderbijdrage van je ex uitrekenen. De beide ouderbijdrages en de toegekende aanvullende beurs samen zijn gelijk aan het bedrag van de maximale aanvullende beurs. Dat is 403 euro per maand. Dus als jouw ouderbijdrage 50 euro is, en je kind krijgt 150 euro aanvullende beurs, dan is de ouderbijdrage van je ex: 403 - 50 - 150 = 203 euro per maand.

Als ex ruim boven modaal verdient en kind kreeg desondanks aanvullende beurs, dan waren er waarschijnlijk (half)broers of zussen in het spel. Dan kan het zijn dat de aanvullende beurs vervallen is omdat een van die broers/zussen is gestopt met studeren, terwijl het inkomen van ex niet gewijzigd is. De gedachte is dat de ouder het niet-studerende kind niet hoeft te ondersteunen omdat deze kan werken, en dat de ouder daardoor meer geld heeft om het nog studerende kind te ondersteunen. Bijv.: ex had volgens DUO een draagkracht van 400 euro, te verdelen over twee kinderen. Dus voor elk kind was de ouderbijdrage 200 euro, en elk kind had daarnaast ook nog recht op 200 euro aanvullende beurs. Maar nu stopt één kind met studeren. Dan wordt de ouderbijdrage voor dat nog studerende kind 400 euro, en daardoor vervalt de aanvullende beurs.

Klik even door de rekenhulp: https://duo.nl/apps/rekenhulp-aanvullende-beurs/
Dan zie je uitgelegd welke kinderen 'meetellen'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.