Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Alleenstaande pubermoeder

Alleenstaande pubermoeder

10-10-2013 om 23:19

Wat is gewoon met ouderavonden op het voortgezet onderwijs

Hallo, even een vraagje. Wat is gewoon voor wat betreft de ouderavonden op het voortgezet onderwijs, als samen met je ex niet zo'n goed idee is? Op de lagere school gingen we altijd apart, aanvankelijk vanwege zeer slechte verhouding en later omdat ik merkte dat ex toch weer gevoelens voor mij kreeg. Nu zit dochter op voortgezet en vraag ik mij af wat normaal is. Ik wil het eigenlijk op school niet vragen, ga liever op in de massa.

Samen met ex is nog steeds geen goed idee, maar ik weet niet of school bereid is om hem apart te ontvangen. Ook weet ik niet of dit eigenlijk wel mag ten opzichte van dochter. Die wil namelijk dat vader zich op de achtergrond houd. Dit omdat hij de neiging heeft een spoor van brokken achter zich te laten en/of veel te veel over haar, mij en zichzelf te vertellen waardoor ze zich in verlegenheid gebracht voelt. Vader heeft geen gezag. Ze ziet hem overigens wel geregeld.

Miekemieke

Miekemieke

11-10-2013 om 08:48

alleen gaan

Op de middelbare school zijn er niet veel ouderavonden. Soms is er een algemene avond over bv profiel kiezen e.d. Verder zijn er avonden waarop je een bepaalde docent kunt spreken en dat is dan eigenlijk altijd als er problemen zijn bij dat specifieke vak.
Dus als alles goed gaat dan zou ik gewoon alleen naar de algemene info avonden gaan en het aan je dochter overlaten of zij haar vader in kennis stelt van de avond.

Algemene ouderavond is vrij anoniem

De algemene ouderavond is meestal voor uitleg van de gang van zaken op school en kennis maken met de mentor/ decaan.
Meestal zijn hier zo'n 150-200 ouders aanwezig.
Daar kun je makkelijk apart naar toe, je ex en jij.
Je hoeft elkaar niet eens te spreken.
Het kan wel handig zijn als beide ouders op de hoogte zijn van de school regels en gang van zaken daar, en het bespaart je dat je het allemaal naderehand zelf uit moet gaan leggen.
Vaak komen onderwerpen als ziekmelding/ verlofaanvragen/ faalangsttraining enz. in de uitleg voor.

Copietje aan vader geven

Je kunt een kopie van de uitnodiging aan vader geven. Jij hoeft niet te beslissen wat hij wel of niet kan doen. Hij kan dan zelf bepalen of hij ergens naartoe wil. Je argumenten om hem buiten te sluiten wisselen nogal (slechte verhouding, affectie, dochter wil niet).

Tsjor

Dropje

Dropje

11-10-2013 om 10:11

bij ons op school

Op de website van de school van mijn kinderen, staat een protocol gescheiden ouders. Daarin zit een formulier waarop ouders aan kunnen geven, als de niet-gezaghebbende ouder ook informatie over de school wenst te ontvangen.
Als er juridische beperkingen zijn, vindt er overleg met de rector plaats.
Gescheiden ouders kunnen los van elkaar afspraken maken bij tien-minuten gesprekken.

Is er bij jullie op school misschien ook zo'n protocol? Op de website, of misschien even vragen?

Annet

Annet

11-10-2013 om 13:07

Informatieavond en 10 min gesprekken

Hier ervaring met 2 VO-scholen.
Er zijn informatieavonden over een bepaald onderwerp, daar zitten veel mensen en daar kun je zonder meer samen naar toe.
Er zijn ouderavonden (1x per jaar) waarbij soms eerst een algemeen deel is en daarna gaan de ouders mee naar één klas met de mentor.

Er zijn drie keer per jaar 10-minuten gesprekken waarvoor je je kunt inschrijven. Meestal 3 gesprekjes per avond. Deze zijn zo kort dat je ze of kunt gebruiken om kennis te maken met een docent of heel gericht vragen moet stellen die op dat moment van belang zijn. Uitgebreid praten zit er niet in, er gaat een bel om elk gesprek op tijd te beëindigen.

Als daar aanleiding voor is (vanuit school of vanuit ouders) kan er op een andere avond/dag een langer gesprek zijn.
Meestal is er eerst contact per telefoon of mail en wordt de situatie op die manier al opgelost.

Je kunt vast ergens op de website vinden hoe het op jullie VO-school gaat. En natuurlijk dat protocol opzoeken.

An

An

14-10-2013 om 15:29

Zijn verantwoordelijkheid

Ik stel mijn ex nooit op de hoogte over de ouder- of informatieavonden. Als hij informatie wil van school, anders dan het schoolrapport of CITO resultaten, dan is het aan hem om contact met de school op te nemen om daar iets over af te spreken. Ik zie dat niet als mijn verantwoordelijkheid.

din

din

14-10-2013 om 15:43

houd ook rekening met

Bij mijn zoon wordt met ouderavond (10 minuten gesprek) verwacht dat de kinderen ook aanwezig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.