Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Koen

Koen

25-07-2020 om 18:04

Wat zal uitspraak van rechter zijn?


Koen

Kalmeer ook even, je hebt nog geen uitspraak van de rechter, zij heeft alleen eenzijdig een verzoek ingediend. M\aar dat wil helemaal niet zeggen dat de rechter zomaar gaat zeggen: oh, prima mevrouw, zoals u wil. In tegendeel. Dat zou inderdaad wel heel erg mooi zijn, maar zo gaat het echt niet. Bij eenzijdige aanvraag zal de rechter kijken of er een reden is voor die eenzijdigheid (bijvoorbeeld als er sprake is van geweld) en als dat niet zo is, maar er is gewoon ongeduld, dan zal de rechter verwijzen naar mediation.
Als je geen verweer voert, dan kan de rechter niets anders dan denken dat je het ermee eens bent.
Daarom moet je wel verweer voeren, liefst met hulp van een goede advocaat.
De kern van je verweer komt hierop neer: jij wil bij de kinderen blijven wonen en voor je kinderen zorgen zoals je dat tot nu toe deed, op basis van 50/50. Dat is ook de belangrijkste reden, waarom jij in de woning wil blijven wonen. Voor de kinderen verandert er dan zo min mogelijk, als ze bij jou zijn. De tweede reden is dat je nogal gehecht bent aan de woning, omdat je veel tijd gestoken hebt in het opknappen ervan. Jullie zijn beiden in staat de woning over te nemen en jullie zijn beiden in staat om met de helft van de koopwaarde en gebaseerd op jullie inkomen een andere woning te krijgen, hetzij (particuliere) huur, hetzij een koopwoning. Niemand hoeft dus op straat te komen staan.

Eerst maar eens een advocaat opzoeken en je niet laten opjutten door allerlei negatieve verhalen. De verhalen waarin dingen gewoon goed en eerlijk geregeld worden zijn er ook (ik ben er een van) , maar die worden niet zo snel rondverteld.

Tsjor

Watervrouw

Watervrouw

30-07-2020 om 15:41

Nou Koen,

"Verder ben ik een voorstander van co-ouderschap. Zij laat dat niet toe. Reden? Ik weet het niet."
Nou als zij zo sluw is als je nu denkt dan wil ze misschien wel meer zorgen om een grotere kans op het huis te maken...

Vraag haar waarom zij geen 50/50 wil!
Als je daar een antwoord op hebt kan jij weer aangeven waarom wel.

Maar ik denk niet dat zij het zo jaren geleden bedacht heeft, dat huis is van jullie beiden en het maakt nu helaas niet uit hoeveel moeite of hoeveel geld eenieder erin gestoken heeft

Ik hoor je niet echt waarom je 50/50 wil want er komen allerlei argumenten over het huis en hoeveel effort jij erin gestoken hebt. Zorg dat je goed kan aangeven waarom je 50/50 wil. Zoals je het nu schrijft, en ik geloof best dat dat niet de bedoeling is, lijkt het alsof je huis belangrijker is, let daar op.
Argumenten zoals 3 keer per week koken daar wordt niemand warm of koud van vrees ik.

Vooraan komen de redenen waarom je 50/50 wil en daarna de redenen waarom jij samen met de kinderen in het huis wil blijven wonen.

Ik weet hoe het voelt mij ex was net afgestudeerd en liet net voor zijn afstudeerfeestje hier de bom barsten en nodigde daar zijn nieuwe vriendin voor uit.

Bosbes

Bosbes

30-07-2020 om 16:10

vraag aan Koen

Koen, voor het verhaal over rechtspraak moet het wel duidelijk zijn of je uit Nederland of juist uit Vlaanderen komt. Ik denk wel Nederland maar ik ben niet helemaal zeker.
Sterkte...overigens zou ik hoger inzetten: zij wil 4 dagen de kinderen en jij 3. Dat zou ik ook vragen: jij wil 4 dagen en voor haar 3.
Hopelijk komen jullie in het midden uit.

Triva

Triva

30-07-2020 om 16:38

watervrouw

Waarom hoeft zijn aanstaande ex dat allemaal niet uit te leggen waarom ze géén 50-50 wil? Is 50-50 niet gewoon de norm? Ik zou het omdraaien en dus vragen waarom zij dat niet wil als ik Koen was.

Tsjor

"Bij eenzijdige aanvraag zal de rechter kijken of er een reden is voor die eenzijdigheid (bijvoorbeeld als er sprake is van geweld) en als dat niet zo is, maar er is gewoon ongeduld, dan zal de rechter verwijzen naar mediation."

Hoe kom je daarbij? Je doet nu net of het heel vreemd is als er een eenzijdig echtscheidingsverzoek wordt ingediend. Dat is bij mijn weten helemaal niet zo. En inderdaad zal in de regel worden bekeken of er een mediator betrokken kan worden, maar als partijen aangeven dat niet te willen dan zal de rechter gewoon uitpraak doen. Ook al is er geen geweld of zoiets akeligs maar hebben we gewoon twee partijen die het niet eens worden en ook geen mediator willen.

Groeten,

Temet

Triva

Anders dan hier soms wordt verondersteld is er geen norm dat de feitelijke zorg voor de kinderen gelijk moet worden verdeeld.

Wel is de norm (dat staat zelfs in de wet) dat beide ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag behouden. Een 50-50 regeling komt wel vaker voor dan 20 jaar geleden maar het is echt niet de norm. Partijen mogen zelf alles voorstellen, en als ze er niet uitkomen hakt uiteindelijk de rechter de knoop door. En ook bij dat doorhakken geldt niet als uitgangspunt 50-50 tenzij ofzo.

Er wordt nu net gedaan alsof de vrouw van Koen co-ouderschap tegenhoudt, maar een week heeft 7 dagen en zij stelt een verdeling van 3 om 4 voor. Dat ligt toch wel heel dicht tegen een gelijke verdeling aan.

Co-ouderschap is trouwens geen vastomlijnd begrip. Je kan 3 om 4 dagen met evenveel recht co-ouderschap noemen als 3,5 om 3,5, of week om week,

Groeten,

Temet

Paddington

Paddington

31-07-2020 om 08:44

Co-ouderschap

Helaas is het nog geen regel dat de zorg voor de kinderen 50/50 wordt verdeeld. Co-ouderschap bestaat officieel nog niet. Je kinderen kunnen niet op 2 adressen zijn ingeschreven bijvoorbeeld.

@Koen, een duidelijk antwoord op de vraag waarom zij geen 50/50 verdeling wil maar een 3/4 verdeling is iets waar je mijnsinziens recht op hebt. Dat is een vraag die wellicht in de rechtszaak naar voren komt. Verder denk ik dat je al heel veel goede tips hebt gehad.

@Ingeborg
Ik wil je best meer vertellen over mijn gevoel en ervaringenmet rechters en wat ik geleerd heb uit interviews en uitspraken. Het lijkt mij zinvoller om dat niet in dit draadje te doen.

Temet

Om te weten of mensen geen mediation willen zal dat toch eerst voorgesteld moeten worden? Ik hoop dat dat iets verder gaat dan 'nee, daar heb ik geen zin in'. Ben ik dan te optimistisch? Voor zover ik weet stuurt een rechter altijd eerst aan op overeenstemming.

Tsjor

Paddington

Paddington

31-07-2020 om 09:14

@Tsjor

Dat is mijn ervaring in ieder geval wel. Een rechter vraagt of mediation een mogelijkheid is aan beide partijen.

Triva

Triva

31-07-2020 om 10:10

Temet

Maar verkleint het de kans dat Koen het huis krijgt als hij akkoord gaat met haar voorstel? Met andere woorden; stelt zij deze regeling voor om meer kans op het huis te krijgen?

Geen idee

Triva, geen idee. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit voorstel komt omdat 7 een oneven getal is en overdracht van kinderen halverwege de dag nou eenmaal lastig wordt (bij 3,5 dag elk).

Tsjor, er zal zeker mediation voorgesteld worden. Dit zal men gewoonlijk niet afkappen met "nee, geen zin in", want je houdt graag de rechter te vriend. Dus of je kleedt het wat mooier aan, of je gaat akkoord met mediation maar werkt vervolgens feitelijk niet mee.

Zeker vanuit Den Haag is mediation lang voorgesteld als oplossing voor alle kwalen, dus wordt er op allerlei manieren druk op mensen uitgeoefend om te mediaten. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van mediation, maar alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. En ik hoop al tien jaar dat er eens een degelijk onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit op de langere termijn van mediation in die situaties waarin partijen vooral door externe druk naar de mediator zijn gegaan.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

31-07-2020 om 11:10

Temet

Dan kun je ook voorstellen dat je de even weken van zondagavond tot woensdagavond doet en de oneven weken van zaterdagavond tot woensdagavond.

Of week op week af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.