Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-05-2009 om 15:16
Mijn ex en ik zijn zo'n 7 jaar gescheiden en hebben een dochter van 10. Hij heeft nooit erg veel alimentatie betaald omdat we destijds afgesproken hebben grote bedragen gezamenlijk te betalen. De laatste tijd is hij enorm principieel als het uitgaven voor onze dochter betreft. Hij betaalt alimentatie en dan is de regel dat ik de uitgaven doe voor onze dochter. Daar heeft hij een punt, maar hij vertoont tenenkrommend gedrag. Als hij bijv een verjaardagscadeautje koopt voor een partijtje waar dochter heen gaat, houdt hij die 7 euro in op de alimentatie. Zo is er dus elke maand wel iets wat hij dan ook op het bankafschrift vermeld.
Vroeger kocht hij ook nog wel eens kleding voor zijn dochter maar ook daarvan vindt hij dat ik dat moet doen. Op zich staat hij in zijn recht, maar ik vind het zo irritant. Het leidt ook tot onbegrip bij mijn dochter. Ex gaat nogal eens kleding kopen voor hem en zijn vrouw. Dan vraagt hij van tevoren aan mij of hij voor onze dochter ook wat moet kopen en dan de rekening naar mij. Ik wil dat niet op die manier, maar vervolgens zit ik met een teleurgestelde dochter ('papa zegt dat het niet van jou mocht').
Wat moet ik hier nu toch mee? Ik zit met heel veel irritaties. Aan de ene kant begrijp ik dat ex strict gezien in zijn recht staat, maar ik vind het onbegrijpelijk dat hij niet wat voor zijn kind wil kopen (het is toch zijn kind, en geen cadeautje aan mij?). En als hij nou nog een berg alimenatie zou betalen (wat hij onze dochter wel vertelt!), maar kom op zeg 250 euro per maand, dat is net voldoende voor de bso (en indexeren heeft hij nog nooit gedaan). Ik wil het heel graag uitspreken maar ik weet nu al dat hij op zijn typische irritante arrogante manier gaat reageren. Misschien moet ik maar eens vragen of we kunnen laten herberekenen. Dan wordt die alimentatie maar een stuk hoger, en dan zonder gezeur over wat een 'grote uitgave' is.
Heeft iemand enig idee of een alimentatie van 250 euro veel te weinig is t.o.v. een maandinkomen (netto) van zo'n 3500 euro en een hypotheek van 1000(netto)?
19-05-2009 om 16:18
Ja maar
Langgescheiden:
"In mijn berekening komt zijn draagkrachtruimte op ca 500 euro."
En wat is de behoefte van de kinderen??
19-05-2009 om 17:06
Langgescheiden
"Ik wil hem die paar tientjes 'gunnen' zodat hij af en toe eens kleding voor ons kind kan kopen, zonder het idee te hebben dat hij dan mij extra geld geeft"
Ik vind het een mooi idee. Ik vermoed echter dat hij er wel iets tegenin zal weten te brengen, en dat, als hij dat niet doet en dit voorstel aanvaardt, straks toch die extra kleding niet koopt en/of jou op een andere manier in de wielen blijft rijden. Ik vermoed namelijk dat dit niet zozeer om geld gaat, als wel om controle.
Maar hopelijk heb ik het mis.
Groeten,
Temet
19-05-2009 om 21:18
Temet
Temet:
"Maar hopelijk heb ik het mis."
Tsja, soms werken dit soort ideeën (dan halen ze wat kou uit de lucht) soms zijn ze contraproductief ('geef een vinger en ze nemen de hele hand').