Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Cayenne

Cayenne

20-09-2016 om 14:26

Wie betaalt wat?

Hoi,
Ik ben nieuw hier en heb gelijk al een vraag.
Lig momenteel in scheiding, ex betaald dmv voorlopige voorzieningen KA. Heel veel duidelijke afspraken hebben we nog niet kunnen maken (te veel strijd). Kids zijn om het weekend bij vader. Ik betaal alle kosten betreffende de kids.
Afgelopen weekend hadden beide kids (dus tijdens het papa-weekend) feestjes. Het ene feestje was van muziekclubje kind1, andere feestje was van sportclubje kind 2. Aansluitend was er bij kind 1 een borrel voor de ouders. Aan deze feestjes zijn natuurlijk kosten verbonden. Ex vind nu dat ik deze kosten (€12,5 en €10,-) maar moet betalen. Terwijl ik denk dat dit in zijn 'zorgtijd' heeft plaatsgevonden ( hij krijgt ook 25%zorgkorting bij de KA), en dus voor zijn rekening zou moeten zijn. Ben zelf ook niet op de borrel geweest, dus het feestje met de kosten voor de borrel ouders kan volgens mij zeker niet bij mij liggen.
Hoe regelen jullie dit soort dingen?

Grijs cayenne

Dees

Dees

20-09-2016 om 15:24

contributie

Tja wie betaald de contributie van de clubjes? Diegene zou volgens mij gewoon de kosten moeten betalen.

KA

Is in principe een 'all-in' bedrag. Dus je ex heeft wel een punt. Je moet het zo voorstellen dat je beide een x bedrag aan kinderkosten betaalt en dat je daar alle kind-gerelateerde zaken van moet betalen. Alleen jij doet dat rechtstreeks per situatie en je ex doet dat door maandelijks een vast bedrag aan jou over te maken. Van dat geld zou jij dan ook dit soort dingen moeten betalen

Anders

Anders

20-09-2016 om 15:37

Anders

Hier een andere situatie, want co-ouderschap, maar wel 2 heel verschillende inkomens. Wij betalen geen alimentatie, maar hebben een kinderrekening (en/of) waar we naar draagkracht op storten. Daar betalen we contributies en dit soort uitgaven van.

Zelf betalen

Die borrel, aangenomen dat je die niet zelf geregeld heb voor vader, lijkt me niet. Andere kosten die je vooruit en zelf ziet aankomen voortvloeiend uit de sporten van de kinderen zou je zelf kunnen betalen.
Overigens vind ik het vrij onplezierig dat er zo op de millimeter met een paar tientjes omgegaan wordt.
Overigens draagt vader hier bij naar vermogen. Geen sprake van KA. Verder betaal ik gewoon alles. Wel zo rustig. De bijdrage van vader is hier soms beter dan verwacht en er is nooit gedoe over een tientje. Wat hem niet lukt betaal ik zelf. Vader zal ook niet aan mij vragen om kosten bij hem gemaakt aan hem te betalen.

Taruh

Taruh

20-09-2016 om 16:30

hangt er vanaf

als pa naar de borrel gaat betaald hij dat deel zelf. Als het om het kind gaat waar extra voor betaald moet worden dan hoort dat bij jou idd.

Ook als kind een feestje heeft betaal jij het mee te nemen kadootje. Alimentatie is een all in bedrag wat al eerder genoemd is.
Houd dus ook al rekening met kosten in de toekomst zoals middelbare school, studiekosten en bv orthodontie tot de kinderen 18 zijn want daar kun je niet voor aankloppen bij je ex als hij gewoon de alimentatie en bijkomende indexatie betaald.

Zelf de cadeautjes betalen

Je hebt via voorlopige voorzieningen al afgedwongen dat vader ka aan jou betaalt.
Door de ka heeft vader dus al zijn deel van die cadeautjes aan jou betaald. Ka is bedoeld voor alle kosten die de kinderen met zich meebrengen, dus ook de verblijfsoverstijgende als cadeautjes, school, sport en kleding etcetera. Vader betaalt aan jou zodat jij het kan regelen en kopen. Niet omdat hij dat zo wilde vermoed ik, maar omdat jij dat hebt verzocht door het aanvragen van voorlopige voorzieningen bij de rechtbank. Hij hoeft niet dubbel te betalen omdat de kinderen op het moment van het feestje toevallig bij hem zijn. Ik heb het nu over de cadeautjes en niet over de borrel voor hem waar blijkbaar een aparte bijdrage voor gevraagd werd.
Als je dat anders wilt zou je kunnen overwegen om samen een kindrekening te openen, het kgb, de kinderbijslag en jullie beider bijdragen voor de kinderen op die rekening te storten. Dan kunnen jullie allebei kleding met ze kopen of cadeautjes of andere verblijfsoverstijgende kosten. Kosten die jij extra hebt omdat ze meer bij jou eten en douchen kan je dan ook middels een zorgkorting vaststellen. Wel zo eerlijk en inzichtelijk voor beide partijen.

Zorgkorting, zelfs als hij die in zijn volledigheid ontvangt is hiervoor niet bedoeld, maar dit is om de kosten van de kinderen te dekken wanneer ze bij vader thuis zijn. Eten, extra energiekosten en zodat vader zelf ook eens iets leuks kan doen met de kinderen.
Hopelijk gaat in de toekomst overleg tussen jullie beter. Succes!

Cayenne

Cayenne

20-09-2016 om 18:16

Dank

Dank voor jullie reacties, vind het geen probleem om die paar tientjes te moeten betalen hoor, heb meer moeite met het feit dat ex alles, maar dan ook werkelijk alles, onder de KA wil stoppen (moeten nu bijvoorbeeld opeens paspoorten komen ipv id-bewijzen), en dus zelfs zijn borrel hier onder wil hebben....
Als je het heel zwart-wit bekijkt is zorgkorting dus voor de alimentie betaler ook echt fantastisch. Je roept eerst dat er geen draagkracht is voor KA, wat ook nog lukt mbv valse loonstrook, krijgt dan nog x-% zorgkorting over dat stukje wat je dan wel kan betalen, vervolgens heb je de kids x-dagen in de week, zorgt voor een boterham en brengt ze voor het avondeten weer thuis, en alle echte kosten liggen niet meer bij jou....denk toch dat ik in het definitieve ouderschapsplan voor co-ouderschap ga!

Toch

Als verzorgende ouder heb je ook recht op kinderbijslag en eenouderkorting of andere toeslagen. Die heeft de weekendvader niet en moet je mogelijk ook delen als je voor co ouderschap gaat.
Terwijl vader dan nog steeds kan steggelen over de kosten, nu nog meer want hij heeft ze een groter deel van de tijd.

Co ouderschP.

Wil je ex dat ook dan? Anders gaat de rechter dat niet toekennen hoor, daar heb je twee welwillende ouders voor nodig die het beste met de kinderen en elkaar voor hebben. Niet alleen een financieel belang.

Cayenne

Ik hoop en wens voor je dat je bij het vaststellen van het definitieve ouderschapsplan het belang van je kinderen voorop kunt zetten, en niet je rancune t.o.v. je ex...

vechtscheiding

Co ouderschap en nu al problemen over een tientje is een recept voor een vechtscheiding.

engel

engel

20-09-2016 om 20:10

Laat het gaan...

Hier een omgangsregeling waar de KA ook op berekend is. Vader krijgt zorgkorting. Alleen gaat mijn zoon nooit naar vader (lang en ander verhaal) Ik heb dus 100% de kosten en de zorg. Dit al 4 jaar lang. Heb voor grote kosten (fiets, bril of werkweek buitenland) wel eens een bijdrage gevraagd maar helaas....Had geen energie meer voor het aanvragen/vechten van een herberekening. Ben meer gaan werken! Laat het gaan. Zeker als het om zulke kleine bedragen gaat. Natuurlijk klopt het niet en maakt het je soms boos maar kost je uiteindelijk alleen maar negatieve energie. Hoop wel dat mijn ex van de zorgkorting een spaarpotje voor zoon heeft gemaakt...

Cayenne

Cayenne

20-09-2016 om 20:40

Bizar

Vind vele reactie hier toch echt te bizar voor woorden, het oordelen door velen zonder enige achtergrond te weten. Mijn vraag was enkel over kosten gemaakt tijdens de zorgtijd, en de stelling dat ex er qua bijdrage wel heel makkelijk mee weg komt!
Laat duidelijk zijn dat iki hier ook zeker geen woorden over ga maken met hem, ik betaal nu met alle liefde alles al voor mijn kinderen, en zolang ik dit kan, zal ik dit ook zeker zal blijven doen. Mijn ex laat mij, maar zeker ook zijn kinderen overal volledig mee zitten. Mbv leugens heeft hij een belachelijk lage KA voor elkaar weten te krijgen, en ondertussen wel van de meest dure uitjes en vakanties voor zichzelf en z'n nieuwe liefde genieten, en ondertussen verwacht hij dat alles wel is afgekocht met de KA!
Tot slot, wat de kinderbijslag betreft, ik weet dat ik daar recht op zou hebben maar voorlopig komt het keurig op de rekening van ex terecht en kan ik dat weer via dure advocaten gaan aanvechten!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-09-2016 om 20:52

Flauw

Hier ook een principiële ex, maar gelukkig betaalt hij wel zijn KA en krijg ik de kinderbijslag. Dat meneer dan bedragen van 7,50 voor een partijtje of een tandenborstel met de KA verrekent neem ik maar op de koop toe. Lastiger is dat hij zijn hele familie heeft verteld dat hij 'verschrikkelijk veel' KA moet betalen en mijn kind dat dus wel eens via tantes te horen heeft gekregen.

Je adres

Als de kinderen ingeschreven staan op jou adres kun je een verzoek doen bij het SVB om de kinderbijslag op jou rekening te storten.
Maar misschien heb je daar wel een probleem. Als ze niet bij jou ingeschreven kunnen worden (voorlopig). Voor kinderbijslag is echter wel een adres nodig.

engel

engel

21-09-2016 om 19:41

Begrijp je goed

Ik begrijp je heel goed hoor Cayenne. Het is bizar, klopt niet, is niet eerlijk en maakt je boos! Maar....je ex gaat ws niet meer veranderen. Je blijft aan dat dode paard trekken. Daarom zei ik; laat het gaan. Niet makkelijk maar geeft zoveel rust.

Lente

Lente

21-09-2016 om 19:58

Kinderbijslag kun je toch zelf regelen

Die komt toch standaard bij de moeder terecht. Kwestie van jouw rekeningnummer opgeven als nieuw rekeningnummer.

Paddington

Paddington

26-09-2016 om 14:50

Ach Cayenne

Jij krijgt nog KA. Ik krijg al jaren niets.

Ik snap best jouw verontwaardiging over de borrel en ook dat hij zijn geld uitgeeft aan allerlei zaken die in jouw ogen veel minder belangrijk zijn dan jullie kinderen. Helaas kun jij er niets aan doen dat je ex-partner dat niet zo ziet. Mijn ex-partner is ook zo'n figuur. Hij beweert van alles en iedereen gelooft hem direct. Zelfs bij de rechtbank is nog niet naar bewijs gevraagd.

Wat ik heb geleerd is dat het alleen maar onnodig veel energie kost om je daar druk over te maken. Kijk naar de dingen die jij hebt. Wil jij echt dat je kinderen meer tijd bij hun vader gaan doorbrengen als hij nu al niets voor hen over heeft?

Wij hebben een co-ouderschap, week om week. Het resultaat is dat onze dochter haar vader nog steeds erg weinig ziet. Hij is meer niet thuis dan wel. Zij wordt dan verzorgt door de vriendin van. Wat er op neer komt dat dochter zeer zelfstandig is geworden en de meeste tijd bij haar vader boven op haar kamer verblijft, daar hij toch niet thuis is.

Kijk daarom naar je kinderen. Wat hebben zij nodig, wat willen zij. Het is nu eenmaal niet zo dat hoe jij het wilt hebben ook gaat gebeuren. Het voeren van een rechtszaak is net roulette. Rechtvaardigheid is ver te zoeken.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

26-09-2016 om 18:59

Paddington

Ik lees dat je dochter als ze bij haar vader is, eigenlijk nog zonder vader is. Hoe ga je daar mee om? Hier hetzelfde. De kinderen worden verzorgd door oma als ze bij vader zijn. Ondanks andere beloftes door vader bij de rechter. Dat vind ik moeilijk. Zeker omdat al vanaf t kraambed is geprobeerd door oma om mijn kinderen 'af te pakken'. Ben benieuwd of je me goede tips kunt geven.

Paddington

Paddington

27-09-2016 om 11:43

Verhuiswagen

Ik vind het ook erg moeilijk, vooral om te zien hoe mijn dochter daaronder leidt.

Dochter heeft zelf haar weg gevonden. Verder zorg ik ervoor dat mijn band met mijn dochter goed is. Ze heeft van mij nog nooit het gevoel gehad dat ze moest kiezen tussen mij en haar vader.

Jij kunt er helaas niets aan doen. Het is de keuze van vader om de zorg uit handen te geven. Waar ik wel voor pas is om afspraken te maken met zijn vriendin. Ik heb met hem te maken niet met zijn vriendin of ouders. Het risico wat hij loopt is dat zijn band met dochter steeds slechter wordt. Ik heb hem daarvoor gewaarschuwd, maar natuurlijk wordt mijn waarschuwing genegeerd. Ik weet het nog van mijzelf vroeger. De band met mijn vader is pas beter geworden nadat ik de 25 al was gepasseerd. Ik weet zeker dat als mijn ouders gescheiden waren ik mijn vader een langere tijd heel weinig had gezien.

Je zult het dus los moeten laten. Zijn de kinderen bij hem, dan is het zijn verantwoordelijkheid. Draai het eens om. Hoe zou jij het vinden als jij te horen krijgt dat jij bijvoorbeeld niet op bezoek mag bij een bepaald persoon als de kinderen bij jou zijn. (ik neem aan dat jij de kinderen niet heel vaak door een oppas laat opvangen).
Daarnaast is het misschien wel zo dat als hij bij de kinderen is, hij zijn volledige aandacht aan heb geeft. Dan kan een uur per dag al heel erg goed zijn voor hun band.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

27-09-2016 om 19:57

Paddington

Dank je voor je antwoord. Inderdaad, ik heb er ook geen behoefte aan als ik aangesproken wordt als ik eens weg ben als mijn kinderen er zijn. Ik vraag t wel aan ze. Ze mogen ook zeggen dat ze liever hebben dat ik thuis blijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.