Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jantje 45 Noord Holland

Jantje 45 Noord Holland

12-05-2019 om 13:53

Wie kan helpen? Welk % inkomstenbelasting over alimentatie betalen | spoed

Hallo,

Ik ben met spoed op zoek welk % inkomstenbelasting er van de bruto partneralimentatie af gaat om te berekenen wat er netto overblijft. Dit om de hoogte van de netto partneralimentatie te bepalen (deze moet op 1100 euro netto per maand uitkomen). Het inkomen is dus in dat geval bruto alimentatiebedrag * 12 maanden.

Al diverse rekentools bijlangs geweest maar ik wordt er miet veel wijzer van helaas.

Wie kan me helpen?

Voorts kan de betaler over het bruto te betalen alimentatie bedrag belastingteruggave krijgen. Welk % kan er terugkomen? Hoeveel is dat in 2019 bij een inkomen van €56000?

Kun je zo niet zeggen

Dat hangt af van de rest van het inkomen. Daar tel je het bij op (of, als betaler, trek je het van af). ttps://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/scheiden/content/partneralimentatie

Sas

Sas

12-05-2019 om 14:16

Is de partneralimentatie het enige inkomen?

Dus los van toeslagen en zo?
Dan kun je volgens mij in elke tool het inkomen zo invullen dat er netto 1.100 euro over blijft.

Ik schat dat je op ongeveer 1.500 bruto uitkomt bij een alleenstaande (geen andere volwassene in huis) en geen ander inkomen.

Voor het % belastingteruggave kun je een proefberekening doen bij de belastingdienst.
Die doe je eerst zonder alimentatie uitgaven. En daarna met alimentatie uitgaven. En dan weet je wat er terugkomt.
Inkomen zegt niet genoeg. Het hangt ook van andere posten af zoals hypotheek, spaargeld, beleggingen, etc.
Het zou me niet verbazen als je op een percentage van ongeveer 30% uitkomt.
Een oude aanslag zegt niets, aangenomen dat die nog voor twee volwassenen is ingevuld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.