Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

wie neemt mij wel serieus

Hallo,

Ik ben eind vorig jaar gescheiden en ik en mijn ex-man zijn de ouders van 2 jonge kindjes. (1 en 3.5)

Nou heeft mijn ex altijd al explosief gedrag vertoond, naief als ik was dacht ik dat we er samen wel uit zouden komen en dat zijn gedrag wel minder zou worden met de tijd. Maar niks bleek minder waar en zijn gedrag werd steeds erger...

Hij kan ook niet normaal met mensen omgaan, hij vervloekt je het ene moment, als je 1 minuut later belt nodigd hij je uit voor een gezellig bakkie maar zodra de verbinding verbroken is vervloekt hij je weer om vervolgens poeslief te doen als je op de stoep staat... Totdat je weggaat...

Hij manipuleerd ook iedereen, waar hij de kans maar krijgt.. de rest van de wereld is fout, iedereen is tegen hem, en hij is zielig...

De laatste tijd is dit gedrag nog erger geworden en heeft hij zelfs gedreigd met zelfmoord

Hij heeft mij ook al is bedeigd als ik zn kinderen bij hem weg zou houden...

Maar door zijn driegen is er een zorgmelding gemaakt door de politie bij het AMK.

AMK zei in eerste instantie dat er idd hulp nodig is voor mijn ex en dat als het niet vrijwillig is dan mogelijk met dwang.

AMK zette ons door naar het CJG.

Na 2 gesprekken bij CJG is hun advies dat ik de kinderen maar mee moet geven en maar moet afwachten waar ze mee thuis komen...

Dit kan toch niet????
Ik maak me echt zorgen over de veiligheid van de kinderen, ik ben zelf al bang van hem, maar heb echt het gevoel dat ik aan mn lot wordt overgelaten...

zo is het ook

Iedereen wil kinderen beschermen maar als ouder met een onveilige partner ben je zeer kwetsbaar.
Als aan omstanders duidelijk is dat je exman een onvoorspelbare explosieve man is kun je mogelijk wel veel bereiken maar je wilt toch niet afwachten tot het fout gaat bij vader. Maar dat is in feite wel waar instanties op gaan wachten. Als het fout gaat zijn er tenminste feiten waar je in een juridische procedure iets mee kan of begeleidde omgang mee kan regelen.
Toch zou ik ook rekening houden met de relatie van vader met de kinderen. Maar misschien kun je zelf nadenken hoe vader zo veilig mogelijk wel contact kan hebben met de kinderen.
Bijvoorbeeld door ze een middag bij oma, moeders vader, te brengen? Waar oma de kinderen kan opvangen als vader het niet trekt. En vader daar ook van doordringen dat hij zich terugtrekt als het niet gaat en hij voelt zich gepressed om zijn emoties heftig naar de kinderen te uiten.
Of bij broers of zusters van vader? In elk geval iemand bij wie hij zich ook veilig voelt.
De duur van de omgang beperken maar wel voorspelbaar en regelmatig maken kan misschien helpen.
En natuurlijk wil vader meer en 'normaal' maar je kunt als je zelf een vorm van omgang regelt ook sterker staan als vader er een zaak van maakt.

Theekopje

Theekopje

17-03-2015 om 17:09

Afwachten

"maar je wilt toch niet afwachten tot het fout gaat bij vader. Maar dat is in feite wel waar instanties op gaan wachten. "

Tja. Even ongenuanceerd: ik verbaas me altijd een beetje als mensen verwachten dat een instantie dwangmaatregelen tegen iemand neemt, die ze zelf tot kort geleden nog geschikt genoeg vonden om een kind mee te maken. Dan moet er in de tussentijd wel iets heel heftig en concreet zijn veranderd wat ook voor de buitenwereld zichtbar is.
Grijpt een hulpverlener te vroeg in dan doet ie het fout, maar grijpt ie te laat in dan had ie kennelijk iets moeten zien dat de andere ouder twee jaar geleden ook niet zag.

Ach Theekopje.....

....zelf in de gelukkige omstandigheden dat je deze ellende niet meegemaakt hebt zeker? Ik vind het beledigend wat je zegt en je laat in ieder geval zien dat je Arianne niet serieus neemt. En daar ben je helaas niet de enige in.

Dit wat jij hier roept is wat instanties ook roepen. Dat jij deze man gekozen hebt als vader en dat dat gevolgen heeft.......Terwijl je misschien die keuze gemaakt hebt zonder de gevolgen te overzien, je tegen beter weten in handelde, je partner misschien heel erg veranderd is of je gewoon nooit had verwacht dat hij zo slecht met de kinderen die je zou krijgen zou omgaan. In ieder geval sta je nu voor de gevolgen van je keuze. Die je inderdaad zelf maakte. De vraag is of de gevolgen de kinderen moeten raken of dat je ze daartegen mag/moet beschermen.

Ik heb het altijd als mijn meoderlijke plciht gezien om mijn kinderen te beschermen tegen een onveilige vader. En dat heb ik geweten ook. Hij kreeg met zijn mooie praatjes de instanties over me heen getrokken en ik werd echt compleet kapot gemaakt door de instanties die mijn kinderen wilden weghalen om ze aan vader uit te leveren. Ze vonden hem zielig en mij de heks. Terwijl hij gewoon tegen me zei maar op een ding uit te zijn, mij de kinderen te doen kwijtraken, linksom of rechtsom. Hij omschreef zelfs hoe hij het zou doen en hoe hij vrijuit zou gaan.

Nog altijd ben ik ervan overtuigd dat mijn kinderen meegeven levensbedreigend voor ze was geweest. Noem me gek, noem me paranoia, ik ben ervan overtuigd dat het zo was. Dat is ook de reden geweest dat ik me nooit heb laten dwingen. Niet toen ik ervoor moest betalen, niet toen ik ervoor vastgezet werd, niet toen de instanties begonnen te miepen. Dit ging zo ver dat er door de instanties willens en wetens valse stukken over mij werden gemaakt om de kinderen aan vader uit te kunnen leveren. Het was uitzichtloos. En vader, die lachte natuurlijk zijn *** uit zijn broek, dit was zijn stoutste droom: een instantie die mij bestreed. Met hem als aanvoerder. Dat de kinderen eronder leden, het deed hem niets. Hij lachte ze zelfs uit. Noemde dat het gevolg van 'kind van een teringwijf zijn.'

Hoe het uiteindelijk ten goede is gekeerd (voor zover dat kan) kan en wil ik niet in detail zeggen, maar laten we het er op een gegeven moment de vader zichzelf liet zien zoals hij was (wel vaker, maar dit was niet te negeren) en ik de persoon van de instantie klem kreeg.

Het heeft jaren van mijn leven gekost, ik ben tot de bodem kapotgeprocedeerd, en mijn kinderen hebben enorme trauma's opgelopen van wat de instanties met ze uitspookten, maar wat ben ik trots op mezelf. Mijn kinderen zijn groot en ze zijn er nog.

Ook zij zijn enorm trots op mij, ze weten wat er gebeurd is en zijn dankbaar dat ik altijd voor ze ben gaan staan.

Er zijn genoeg mensen, ook op het forum, die het verwerpelijk vinden wat ik heb gedaan. Ik zou het zo weer doen.

Ik zeg je op voorhand, om reden, dat ik geen persoonlijke contacten nav dit of en ander forum aanga. Is een keer verkeerd uitgepakt.

Maar ik kan je wel zeggen dat het een afweging is die je moet maken. Is het allemaal zo erg dat je alles over je heen wilt krijgen. Zo ja, moet je het doen, want heb je geen keus. En schat, dan sta je er ook echt alleen voor. Als jij je kinderen neit beschermt doet niemand het.

Als jij meewerkt aan veilige regelingen, dan loopt het minder snel op met de instanties dan wanneer je nergens aan meewerkt. Het probleem met begeleid is alleen dat het doel is zo snel mogelijk onbegeleid en men wil dat echt bereiken en dus is de rapportage gekleurd en sterkt die hem weer in volgende processen. Je zult dus altijd alles moeten afwegen. Iedere stap opnieuw. Behalve wanneer vader het erbij laat zitten. Dan gebeurt er.......niets.....

Theekopje

Theekopje

17-03-2015 om 19:40

Emine

Ik realiseer me dat mijn tekst kan klinken als "eigen schuld", maar dat is niet wat ik bedoelde.

Nuchter gezien: een dwangmaatregel is een zware beslissing en je hebt informatie nodig om die te kunnen nemen. Een buitenstaander of een hulpverlener heeft maar heel beperkt informatie. Een moeder die zegt dat de man in kwestie gevaarlijk is kan helemaal gelijk hebben, of ze kan een rancuneuze ex zijn, of zich schromelijk vergissen. Moeilijk in te schatten op basis van een paar gesprekjes.

Wat je wel ziet als buitenstaander is dat de moeder het kennelijk vrij kort geleden nog zag zitten met die man. Dus vergiste ze zich toen? Of vergist ze zich nu?
Natuurlijk zal de moeder zeggen dat ze zich toen vergist heeft, de vader zal zeggen dat ze zich nu vergist. En dan moet de buitenstaander oordelen wie er gelijk heeft, en liefst het oordeel van de moeder volgen dat vader eigenlijk een gevaarlijke gek is.

Niet zo makkelijk, als er in e tussentijd weinig aanwijsbaars en concreets gebeurd is.

En dat is wat ik zei: ook als je gelijk hebt kun je niet zo makkelijk verwachten dat een ander jouw redenering volgt dat je je destijds zo in hem vergist hebt, en dat hij nu een gevaar voor de kinderen is, als er nog geen concreet gevaar aangetoond is. Vandaar het afwachten.

Nee.....

....maar zoals het systeem nu reageert op moeders die weggaan bij een vader omdat deze gewelddadig bleek, is natuurlijk het andere uiterste. Niet serieus nemen en alles erop gericht om de kinderen bij vader te krijgen. Desnoods met een uithuisplaatsing bij moeder. Terwijl aan de andere kant een valse melding door de buurvrouw wel kan leiden tot vergaande maatregelen richting een gezin.

Ik persoonlijk ken geen enkel geweldslachtoffer dat door de instanties niet nog verder de grond in geboord is. Ik ben nog goed weggekomen. Ken er ook die hun kinderen, hun gezag en zelfs kinderen uit een nieuw huwelijk kwijt raakten omdat de geweldpleger de bal wist te laten rollen.

Terwijl iedereen weet dat een geweldpleger vaak als de relatie verbroken is, maar een ding wil: het slachtoffer vernietigen. Haar tot incapabele moeder laten verklaren is daartoe een prachtig middel.

Maar goed, terug OT. Waar kan Ariane terecht. Ik zeg: nergens. Je staat er alleen voor. Wat wel kan helpen is je laten steunen door een advocaat die achter je staat.

En.....

....laat je man aan zet. Jaag hem niet na, zoek geen contact. Leg de bal bij hem. Wachten wat hij doet. Misschien doet hij namelijk niets en is hij te druk met zichzelf........

Omgekeerd

Ik had verwacht dat AnneJ ook wel zou reageren en vertellen hoe zij het opgelost heeft met behulp van o.a. de wijkagent. Misschien doet ze dat nog of kun je haar verhaal terugvinden in een van haar postings.

Ondertussen gebeurt het omgekeerde ook: jij wil de kinderen bij hem weghouden en juist die dreiging maakt dat de ander wellicht agressiever wordt, uit angst om het kontakt met de kinderen te verliezen. Dus met je angst voedt je misschien juist de dreiging en de agressie.

Is er een ouderschapsplan, zijn er afspraken gemaakt over omgang met de kinderen, wat heb je afgelopen maanden gedaan, heeft de vader zijn kinderen afgelopen maanden gezien etc. Dat zijn nog vragen die open staan. Wat mensen tijdens de echtscheiding zeggen vind ik eigenlijk niet zo interessant: iedereen is dan in paniek, boos, verdrietig en op zijn slechtst. Waar het om gaat is dat je daarna een leefbare situatie krijgt. Voor jou betekent dat enerzijds je angst onder ogen zien en goed nadenken waarop die gebaseerd is; en vervolgens goed gaan nadenken hoe je die angst kunt gaan reguleren tot een gecontroleerd risico.

Ik doe maar een paar mogelijkheden, zoveel weet ik ook niet en het ligt ook erg aan je eigen situatie. Bijvoorbeeld:
- wijkagent inlichten en bespreken, zodat de wijkagent kan opletten als de kinderen bij hem zijn;
- familielid waarschuwen dat die erbij is als de kinderen bij hem zijn;
- een jaarabonnement op de dierentuin geven, zodat hij wellicht en hopelijk met zijn kinderen veel de openbare ruimte opzoekt;
- als de kinderen gaan, zorgen dat materialen waarmee hij naar buiten kan gaan met de kinderen ook voor handen zijn (buggy, fietsje of fietsstoeltje etc.);
- zorgen dat je zijn vrees voor het verlies van zijn kinderen wegneemt;
- kontakt met hem ouden, zodat je ook kunt signaleren als het nog slechter met hem gaat, misschien speelt er op de achtergrond wel iets waardoor hij zo erg verslechtert.
- etc. etc., wellicht zijn er nog meer tips, waardoor je een gecontroleerd risico kunt gaan nemen.

Tsjor
-

Nog een tip

In je verhaal staat dit: 'AMK zei in eerste instantie dat er idd hulp nodig is voor mijn ex en dat als het niet vrijwillig is dan mogelijk met dwang. AMK zette ons door naar het CJG. Na 2 gesprekken bij CJG is hun advies dat ik de kinderen maar mee moet geven en maar moet afwachten waar ze mee thuis komen...'
Weet je nog met wie van het AMK je kontakt hebt gehad? Misschien is het goed om het resultaat van hun doorverwijzing naar het CJG eens met hen te bespreken: was dit ook de bedoeling of hadden zij op een andere uitkomst gehoopt? Het CJG is voor zover ik weet niet de instantie die dwangmaatregelen kan opleggen. Maar het kan zijn dat er in/achter het CJG en overleggroep zit, waarin alle instanties zijn verzameld en alle situaties worden doorgesproken en op basis van die bespreking worden ingeschat. Helaas zijn ouders daar meestal niet bij. Jij niet, je ex ook niet.
Dus: bel het AMK eens en vertel ze het resultaat van hun doorverwijzing, vraag of ze dat ook voor ogen hadden, geef aan dat je de indruk had dat ze de situatie veel riskanter ingeschat hadden en andere maatregelen hadden willen nemen.
Vraag nog eens na bij het CJG op basis waarvan zij met het advies komen om de kinderen mee te geven. Wat zijn dan hun bronnen geweest en als dat alleen jouw verhaal zou zijn hoe komt het dan dat ze zo'n vertaalslag maken, hoe schatten ze jouw verhaal dan in?

Tsjor

Ja Tsjor

Ik weet het niet of mijn verhaal hier zo past. Deze kinderen zijn te klein voor een mobieltje of instructies en bovendien krijg je met de wijkagent tegenwoordig ook bureau jeugdzorg binnen. Dat hoeft geen probleem te zijn omdat ze toch al bekend zijn bij het AMK, maar ik weet het gewoon niet goed genoeg om er iets van te zeggen.
Maar je zegt het weer duidelijker dan ik dat doe. Je wilt ook de expartner geruststellen dat het contact niet verbroken wordt, dat zou ook meer agressie kunnen opwekken.

Paddington

Paddington

18-03-2015 om 09:07

Wat ik ook nog zou aanraden

is te proberen om bewijs te verzamelen. Misschien zijn is AMK daar niet gevoelig voor, maar de politie en Meldpunt huiselijkgeweld kijken daar heel anders naar.
Tegenwoordig zijn er overal kleine camera's te koop. Meldt het aan de buren, misschien dat zij kunnen helpen met het verkrijgen van bewijs in de vorm van opnames.

Je kinderen zijn nog erg klein. Het beste is dan als zij vaak een korte periode hun vader zien. Misschien dat je daar iets mee kunt regelen? Een half uur je als lieve vader laten zien is al makkelijker dan als de periode langer duurt. Wees creatief met oplossingen. Zorg dat de kinderen hun vader wel zien, maar probeer het zo te regelen dat ze niet of alleen hele korte tijd alleen met hem zijn. Misschien dat hij de kinderen een keer naar bed kan brengen, dan ben jij erbij. Dat ze een keer bij oma gaan eten met papa, dat soort dingen.

Ik wens je heel veel sterkte. Zorg ook goed voor jezelf. Zorg je dat je mensen om je heen hebt waar jij je verhaal bij kwijt kunt, die jij kunt vertrouwen.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2015 om 22:20

Emine

Petje af en ik geloof je meteen. Ik heb ervaring met een man die net zo in elkaar zat als wat jij beschrijft. Zijn familie moest me op een gegeven moment niet meer omdat hij leugens over me vertelde zodat hij zelf de zielige, sympathieke partij was. Niet te beschrijven. Gelukkig was hij niet de vader van mijn kind dus ik heb op een gegeven moment "gewoon" de verkering definitief uitgemaakt en me weer lekker 100% op mijn dochter gericht.

Dank je wel

Dank je wel Brunette.

Anoniem

Anoniem

19-03-2015 om 13:23

hoe is hij naar de kinderen

Hi Arianne,

Ik herken heel veel in wat je schrijft over hoe je man tegenover jou en anderen is. Mijn man toont dezelfde trekken. Mijn man is gediognastiseerd met Borderline en nog 2 stoornissen. Zeker niet makkelijk en ook ik weet niet wat ik zou moeten met onze relatie. Mijn man is daarentegen niet zo met onze zoon. dan is hij heel zorgzaam en lief. Ik vroeg mij dus af hoe jouw man omgaat met zijn kinderen want dat kan anders zijn dan hij tegen jou of anderen doet.

Heel veel sterkte gewenst. Ik kan me voorstellen dat je het zwaar hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.