Echtscheiding en erna

Stradie
17-08-2018 om 13:19
Wil scheiden maar heb VOF met man, wat te doen?
Ik heb mijn man laten weten dat ik wil scheiden. Zijn bijna 20 jaar bij elkaar en 2 pubers van 16 en 18. We hebben samen een VOF. Hij wil dat wel voortzetten. Ik wil eruit.
Het huis zal ook verkocht moeten worden.
Wat ga ik nu eerst doen? Inschrijven voor een woning? Werk zoeken? Ik werk nu nog in de onderneming en heb man beloofd om dat ook eerst nog beperkt te blijven doen als ik weg ben.
De kinderen weten het nog niet. We willen eerst zelf wat dingen op een rijtje hebben.
Man had liever niet willen scheiden maar ziet ook wel dat er voor ons beiden nog een toekomst weggelegd zal zijn met een nieuwe partner. Een nieuwe start..
Maar hoe pakken we het allemaal aan?

tsjor
17-08-2018 om 15:09
Nieuwe partner?
Heb je al een nieuwe partner dan?
Werk zoeken lijkt mij erg handig, want daarmee kun je een eventuele nieuwe woning betalen.
Weet je zeker dat de woning verkocht moet worden? De kinderen zijn nu 16 en 18, ze staan op het punt om uit te vliegen. Dat betekent dat je daarna een andere woonbehoefte hebt. Misschien kun je dar rekening mee houden?
Verder zou je eventueel in overleg kunnen gaan met de boekhouder van jullie bedrijf om een en ander uit te rekenen. Het ligt er ook aan hoe je hierin staat: wil je nu direkt jouw deel uitbetaald krijgen of wil je een deel in het bedrijf laten zitten? Is het bedrijf levensvatbaar? Etc. etc. Allemaal vragen die zo moeilijk te beantwoorden zijn. Vandaar dat de boekhouder van het bedrijf jullie daarbij wellicht kan helpen.
Tsjor

AnnaNiem
17-08-2018 om 17:07
Begin bij het begin
Ga met een goede bedrijfs- of vermogensadviseur om tafel zitten over het bedrijf, huis en ander vermogen. Dit kunnen wij op een forum niet even voor je uitzoeken.
Regel in eerste instantie voor jezelf woonruimte zodat de afstand duidelijk is. Je zou een salaris uit de VOF kunnen krijgen op basis van je werkzaamheden. Wellicht kun je een deel van de werkzaamheden vanuit huis doen (administratie bijvoorbeeld) dan loop je elkaar niet te veel voor de voeten met frustraties, verdriet en andere emoties.
Voor de kinderen is het van belang dat zij zelf mogen bepalen waar ze gaan wonen! Alimentatie voor de 16 jarige mag naar de ouder worden overgemaakt, maar de 18 jarige mag het ook op zijn eigen rekening krijgen. De alimentatie loopt tot de 21 of ze moeten eerder een fulltime baan hebben en in eigen onderhoud kunnen voorzien. Of een van jullie recht op partneralimentatie heeft, hangt ook af van het vermogen. Dus geen idee. Maar ook dat moet je met die adviseur bespreken.

Miekemieke
18-08-2018 om 07:37
Een toekomst met een nieuwe partner!
Ik denk dat alles financieel goed te regelen heel wat makkelijker zal zijn dan een nieuwe partner te vinden. Gezien de leeftijden van je kinderen zal je waarschijnlijk al een eindje in de 40 zijn en ga je vissen in een vijver waar niet zo veel in rondzwemt.
Je kunt geluk hebben maar je kunt er beter van uit gaan dat je single zult blijven. En wie weet hoe goed je dat gaat bevallen!

Esmee
18-08-2018 om 08:32
Waarom
Wat betreft je vraag, vind ik de tip om te zorgen voor een echt volwaardig (salaris) arbeidscontract een hele goede. Zorg dus dat het een zakelijke relatie wordt met een normaal salaris, vakantiedagen, vakantiegeld etc.
De VOF-overeenkomst (neem aan dat die er is?), moet ontbonden worden en alles moet vereffend worden. VOF-rekening moet beëindigd worden (dat jij daar niet meer in zit) en VOF moet uitgeschreven worden uit de KvK Je stopt met de VOF en het wordt dus een eenmanszaak. Als de VOF (en/of de spullen erin) wat waard is, moet jij dus geld krijgen. Laat je voorlichten door iemand met ervaring en zorg dat je je zakelijk opstelt.Dus dat je geld krijgt als je daar recht op hebt.
Maar dan de vraag (heef lt niets met je vraag te maken maar de opmerking van Miekemieke is een terechte): waarom wil je scheiden?
Ben je ongelukkig in je huidige relatie?
Is er iets te verbeteren aan je relatie?
Ik vind het bijzonder dat je schrijft dat jullie met een andere partner gelukkig kunnen worden.
Zijn er al nieuwe partners in zicht?
Ken je Esther Perel. Misschien eens op googlen/op Youtube naar zoeken.
Vraag je af of de evt. "onvrede" niet meer in/met jezelf te maken heeft dan met je man. En jezelf neem je mee, ook in een nieuwe relatie!
En als je per de een nieuwe relatie wilt, kan het wel eens tegenvallen. Als je slecht alleen kan zijn, kan het wel eens zijn dat je te snel voor een andere man kiest waardoor je daardoor uiteindelijk nog slechter af bent dan je was.
Ik zou Esther Perel eerst kijken.

M Lavell
18-08-2018 om 09:21
Kosten beëindigen vof
Hebben jullie een boekhouder of accountant?
Het beëindigen van een vof kan veel geld kosten. De goederen die uit de firma naar privé vermogen verhuizen, moeten worden afgerekend met de belasting. Dat kan flink oplopen, zeker als er ook auto's en onroerend goed in zit.
Bovendien is het tamelijk gebruikelijk voor ondernemers om een deel van hun winst af te romen als oudedagsreserve. Zodra dat geld moet worden aangesproken moet er belasting over betaald worden.
Alles bij elkaar opgeteld kan op die manier het beëindigen van een vof tot een enorm belastbaar inkomen leiden, terwijl er feitelijk geen geld tegenover staat.
Laat heel goed uitrekenen wat het beëindigen van de vof kost. Misschien is voortzetting ervan voorlopig voordeliger.
Dan de scheiding: ook daarvan zul je eerst de financiële kant heel goed door moeten rekenen. Je komt niet zomaar in aanmerking voor een andere woning. Je man ook niet. Mogelijk zal het huis wel makkelijk verkocht worden, maar wat heb je eraan als je dan zonder woning zit?
Ik zou inderdaad eerst maar eens een baan zoeken.

Doenja
18-08-2018 om 10:58
M Lavell wat een goed uitleg
Miriam, wat leg je dat goed uit!
' Het beëindigen van een vof kan veel geld kosten. De goederen die uit de firma naar privé vermogen verhuizen, moeten worden afgerekend met de belasting. Dat kan flink oplopen, zeker als er ook auto's en onroerend goed in zit.'
-> het gaat in dit geval om vennoten in dezelfde VOF, maar als het in mijn geval gaat om een ondernemer en een niet-ondernemende echtgenoot of echtgenote, en die heeft ook inhoudelijk/boekhoudkundig geen kennis hiervan, dan kan er nog wel eens de indruk ontstaan bij de niet-ondernemer, dat er heel veel geld te halen is, terwijl dat er feitelijk niet is. Niet liquide, niet op de bank en ook niet in de portemonee. Goed dat je dat nu eens uitlegt, want het heeft in ons geval gezorgd voor jarenlange rechtzaken, die veel meer geld hebben gekost dan wat er ooit vrij had kunnen komen uit de onderneming. Ook heel jammer dat advocaten dat vaak wel duidelijk kunnen maken, maar dat rechters daar te weinig kennis van hebben waardoor ze geen uitspraak durven doen. Resultaat; de ondernemer moet heel veel kosten (jarenlange rechtzaken) maken om te bewijzen dat er geen geld liquide is, en de niet ondernemer voelt zich te kort gedaan. Voeding voor wrok en vechtscheidingen.
' Bovendien is het tamelijk gebruikelijk voor ondernemers om een deel van hun winst af te romen als oudedagsreserve. Zodra dat geld moet worden aangesproken moet er belasting over betaald worden.
Alles bij elkaar opgeteld kan op die manier het beëindigen van een vof tot een enorm belastbaar inkomen leiden, terwijl er feitelijk geen geld tegenover staat.'
-> Ook hier kan de indruk ontstaan bij de niet-ondernemer dat er een enorme pot pensioen opgebouw is waar de niet-ondernemer voor een deel recht op heeft, terwijl het alleen een manier is om winst van nu over te hevelen naar inkomen later, wat lager belast wordt. Ook rechters snappen dit niet, met wederom t resultaat dat de ondernemer heel veel kosten moet maken om dit te bewijzen. Waardoor de onderneming in de financiele problemen komt waardoor betalingsverplichtingen zoals kinder en partner allimentatie in het gedrang komt. Resultaat; geld wat beschikbaar zou moeten zijn voor de kinderen, verdampt in een razend tempo. Zie alweer voeding voor wrok en vechtscheidingen....
Het zou fantastisch zijn als er een manier gevonden wordt om deze angel eruit te halen. Daar schieten in iedergeval de kinderen in een echtscheidingssituatie iets mee op.
Voor topic starter kan ik alleen maar zeggen dat deze unieke situatie niet opgelost kan worden op een forum als deze. Ga met de accountant/boekhouder om de tafel en kijk wat er mogelijk is. Kies in overleg een mediator die op basis van de financiele feiten een voorstel samen met jullie maakt. En maak t zo in orde dat je beide verder kunt met je leven.

M Lavell
18-08-2018 om 12:48
Samen een VOF
Doenja, TS meldt dat man en zijn samen een VOF hebben. Ze werkt bovendien. Ze zijn beide ondernemer.
Doenja "Ook hier kan de indruk ontstaan bij de niet-ondernemer dat er een enorme pot pensioen opgebouw is waar de niet-ondernemer voor een deel recht op heeft, terwijl het alleen een manier is om winst van nu over te hevelen naar inkomen later, wat lager belast wordt. Ook rechters snappen dit niet,"
Ik snap dit ook niet.
Oudedagsreserve is wel degelijk een (mogelijk enorme) pot met pensioengeld. De kwestie is dat dat geld er wel moet zijn. In contanten op een bankrekening. Dat mag ook een deposito zijn oid.
Zodra er van dat geld gesnoept wordt moet over dat deel alsnog belasting betaald worden.
"Resultaat; geld wat beschikbaar zou moeten zijn voor de kinderen, verdampt in een razend tempo."
Bij een scheiding gaan alle reservepotten op de schop. Ook de mogelijke studiepot van de kinderen. Dat is logisch. Er zijn maar weinig mensen die voor vandaag én morgen kunnen verdienen. Op enig moment haalt vandaag de spaarpot in. Een scheiding zo'n moment.
Voor TS is het goed om zich te realiseren dat ze er mogelijk flink op achteruit gaat en dat alle spaarpotten verdampen. Scheiden is een dure bezigheid.

Stradie
18-08-2018 om 18:14
Esmee, waarom ik wil scheiden doet er hier niet zo heel veel toe.
We zijn ontzettend uit elkaar gegroeid en is wat mij betreft geen toekomst meer voor ons samen.
Die baan ben ik al voor aan het rondkijken. Mar vind ik nog erg lastig.
Ben al 15 jaar niet meer in een normale betaalde baan geweest.
Maar ben niet zo bang voor dat ik daar niets in vindt met de krapte op de arbeidsmarkt.
Nee, nog geen andere partners in zicht maar misschien ben ik naïef maar denk dat dat wel los zal lopen. Denk dat er juist op deze leeftijd veel gescheiden mannen rondlopen. Maar dat is niet het eerste waar het nu om gaat.
Alleen zijn vind ik geen enkel probleem. Man ziet daar wel tegenop.
Miriam, heb even gegoogeld op VOF omzetten naar eenmanszaak. Dat lijkt mee te vallen. Heel veel goederen zitten er niet in de VOF, het gaat meer om diensten. Dus denk dat dat wel mee gaat vallen.
Denk ook niet dat er heel veel geld in de VOF zit (weet ik zeker) dus verrekening zal bijna niet nodig zijn.
Het huis willen we dan beiden niet blijven, alhoewel man dat nog een klein beetje overweegt. Maar in dat geval moet hij mij uitkopen en dat kan hij niet.
Die oudedagsreserve is er ook niet, dus ook geen probleem.
Ik las wel ergens dat een deel van zijn pensioen (opgebouwd voordat we de zaak begonnen) aan mij moet uitkeren?
Er zijn weinig spaarpotten dus scheiding zal in goed overleg moeten gaan. Daar kunnen we ons nu ook beiden in vinden…
Al met al zie ik weinig beren op de weg..alhoewel ik me bewust ben dat er een hele moeilijke tijd aan zal komen. En ik met name zelf heel veel zal moeten inleveren.
Andere woonruimte zal echt via-via moeten want via sociale woningbouw gaat dat nog wel even duren. Sta sinds gisteren ingeschreven...
En vrije sector kan ik niet betalen.
Maar kan gelukkig met man hier goed over praten ook al is dit nog niet wat hij wil. met name voor de kinderen dan. Zelf ziet hij ook wel dat het beter zal zijn.

Sally MacLennane
18-08-2018 om 19:48
nieuwe partner
Ik zie met enige ongerustheid dat je toch telkens weer terug komt op die eventuele nieuwe partner. Zie dat niet te rooskleurig in! Je bent geen 18 meer, er zijn kinderen, er moet een VOF afgehandeld worden waarbij je waarschijnlijk de nodige veren zult verliezen, voorlopig kom jij helemaal niet toe aan een nieuwe partner, maar wordt het zaken afhandelen, kinderen opvangen, een nieuwe start maken (en doe dat eerst maar met jezelf en betrek er nog geen nieuwe liefde in) etcetera.
Ik zie door de regels heen schemeren dat je je een klein beetje blind staart op een nieuwe start met een nieuwe man...
Of ben je eigenlijk al verliefd op iemand anders?

Ginny Twijfelvuur
18-08-2018 om 20:23
Hmmm dus
Je hebt geen geld, geen baan en geen huis?
Weet je zeker dat je iets gaat winnen met deze stap? Waarom al je schepen in een keer achter je verbranden?

M Lavell
18-08-2018 om 20:41
Eerst die start dan maar
"Man had liever niet willen scheiden maar ziet ook wel dat er voor ons beiden nog een toekomst weggelegd zal zijn met een nieuwe partner. Een nieuwe start..
Maar hoe pakken we het allemaal aan?"
Je kan er goed met je man over praten. Dat is mooi.
Ik zou zeggen: maak eerst eens die nieuwe start.
Tot die tijd kunnen jullie het huis gewoon delen, toch? Koop desnoods een slaapbank voor in de huiskamer.
Jij zoekt een baan, een woning en nieuwe liefde, jullie maken van de vof een eenmanszaak. Als dan alles een beetje handen en voeten krijgt ontvlechten jullie het gezin. Als dat al nodig is.
Het scheiden zelf is niet het begin van een oplossing.
Het is eigenlijk meer een administratief einde. Dat kan dus veel later nog.

Ad Hombre
19-08-2018 om 02:39
Sally
"Of ben je eigenlijk al verliefd op iemand anders?"
Dat gevoel kreeg ik nou ook....

Alkes
19-08-2018 om 08:31
Over pensioen
Ietwat ot voor Doenja "Ook hier kan de indruk ontstaan bij de niet-ondernemer dat er een enorme pot pensioen opgebouw is waar de niet-ondernemer voor een deel recht op heeft, terwijl het alleen een manier is om winst van nu over te hevelen naar inkomen later, wat lager belast wordt. Ook rechters snappen dit niet,"
Zoals Miriam Lavell al aangeeft, dit is wel degelijk een pensioenvoorziening. Dat ondernemers het gebruiken als een fiscale truc om minder belasting te hoeven betalen doet daar niks aan af. En ja dan is een scheiding erg kostbaar als het geld er niet blijkt te zijn. Dit is overigens precies de reden waarom pensioen in eigen beheer voor een dga wordt afgeschaft.
Voorzover er pensioen is opgebouwd in loondienst, wordt dat bij scheiding verevend. Dat wil zeggen dat je recht krijgt op de helft van het pensioen van de partner dat tijdens de huwelijkse periode is opgebouwd. Dat krijg je pas als de partner met pensioen gaat. Je kunt ook afzien van verevening. Als je bijvoorbeeld allebei pensioen hebt opgebouwd en het bedrag min of meer gelijk is. Of als je de contante waarde van die pensioenaanspraak uitruilt tegen een ander financieel goed (bijv overwaarde van het huis).

Stradie
19-08-2018 om 14:25
Nee, niet verliefd
Nee, er is nog geen nieuwe partner in zicht.
Moet dat dan? Je kunt toch ook willen scheiden omdat het echt op is?
Ik ben niet meer gelukkig met man. Door verschillende dingen van zijn kant is de liefde verdwenen bij mij. Dat heb ik een jaar aangekeken en nu wil ik zelf verder.

Pennestreek
19-08-2018 om 15:37
Dat heb ik een jaar aangekeken
Ok, ik ben enorm bevooroordeeld, maar ik viel over deze opmerking van jou. Van ‘het aankijken’ wordt de relatie namelijk echt niet beter. Maar dat terzijde.
Gezien jullie blijkbaar geen hooglopende ruzie hebben, en de leeftijd van je kinderen, kun niet nog een paar jaar wachten? Dan gaan ze het huis uit en ziet je (gezins)leven er heel anders uit. In de tussentijd kun je je dan terugtrekken uit de zaak en de VOF omzetten in een BV of eenmanszaak en het huis verkopen. Een soort ‘natuurlijk verloop’ dus. En stel dat je in het afgelopen jaar echt niets aan je relatie hebt gedaan, dan kun je ook nog in relatietherapie. Dat helpt je ook als je wel gaat scheiden om je nahuwelijk goed te houden.

Man
19-08-2018 om 15:44
Stradie
"Door verschillende dingen van zijn kant is de liefde verdwenen bij mij"
Geef je nu aan dat de oorzaak voor 100% bij hem ligt? Wat heb je er zelf aan gedaan? Een jaar aangekeken? Je bent al uitgecheckt om maar even een bevlogen uitdrukking te nemen.

Phryne Fisher
19-08-2018 om 15:52
Mwah
Beetje irritant wel dat als iemand tips wil voor het regelen van een scheiding, er zoveel reacties komen van mensen die twijfelen aan de onderbouwing voor die scheiding. Misschien wil ze dat wel helemaal niet vertellen.

Ginny Twijfelvuur
19-08-2018 om 19:56
Nou Phryne
De tip is volgens mij in dit geval: doe het gefaseerd. TO beschrijft nu niet echt een standaard situatie.

Alkes
21-08-2018 om 16:25
tip
De belangrijkste tip voor TS is volgens mij dat ze zo snel mogelijk een baan moet zoeken. Wat ook de daadwerkelijke reden van de scheiding is, het is in ieder geval een gegeven dat scheiden een stuk makkelijker wordt als je voor jezelf kunt zorgen.

Josien
21-08-2018 om 17:56
het huis verkopen
Ik heb geen verstand van hypotheken, maar is het mogelijk dat jullie dit huis verkopen en er bijvoorbeeld twee kleine flatjes van terugkopen? Nu nog, nu jullie getrouwd zijn en beiden een inkomen hebben? En dan daarna scheiden en allebei een van de flatjes houden op je eigen naam? Of kan dat helemaal niet qua hypotheek (dat je die dan ook splitst)
Daarna zou je kunnen gaan zoeken naar een andere baan en tot die tijd in de VOF blijven en daar ook blijven werken. Zodra je een baan hebt, dan kan je uit de VOF.
Is dit een onmogelijke volgorde?

Mm
12-09-2018 om 17:39
Dacht ik ook Phryne Fisher
Had precies dezelfde gedachte toen ik jou tekst las. Ook al is het gecompliceerd door de VOF, waarbij ik ook denk dat elke scheiding dit heeft op zijn eigen manier. Als die keuze echt al is gemaakt en je zover staat..voor de drempel, moet je toch een goeie zijn om hier weer 180° in een relatie voor te kunnen draaien. Deze beslissing maak je niet van de een op andere dag. En Stradie komt zakelijk over in haar bericht, wat niet weg neemt dat ze vooraf misscien al van alles heeft ondernomen om de relatie te redden.

doorgewinterd
20-09-2018 om 20:51
samen er uit komen
Het beste is eerst een eigen plek te zoeken. Wellicht kan je man daarbij helpen, misschien is er wat te regelen zolang je nog getrouwd bent (extra hypotheek via de bank?)
Ga daarnaast werk zoeken dat tenminste € 2.000 per maand netto opbrengt.
Bespreek de gevolgen en de plannen goed met elkaar. Het heeft in dit geval niet zo veel zin je eigen oplossingen te zoeken. Voor hem is het ook prettig om te weten hoe deze situatie verder op te lossen met de minste financiele schade voor jullie beiden. Probeer alle opties te bekijken, je zegt dat het huis verkocht moet worden, maar beter is dat jullie samen die conclusie trekken. Misschien is er meer mogelijk dan wat op het eerste gezicht lijkt.

Stradie
21-09-2018 om 11:02
Verder..
Het is al weer een maand geleden dat ik hier reageerde. Werd inderdaad een beetje gek van alle opmerkingen of ik wel moest gaan scheiden. Ja, dat gaat in ieder geval gebeuren.
Man is het er ook mee eens maar valt zo nu en dan even terug in bij elkaar blijven voor de kinderen. Het gevoel is bij hem eigenlijk ook weg.
Lastige is dat man eerst alles geregeld wil hebben voor kinderen ingelicht gaan worden...
Die weten dus nog steeds van niets. Dat levert mij dan weer veel stress op.
Zijn nu aan het bekijken wat verkoopprijs wordt van het huis.
Ik heb inmiddels een baan gevonden. Nog niet wat ik wil maar omdat de kinderen nog van niets weten kan ik maar beperkt zoeken en geen netwerk inschakelen. Dus ik zoek nog wel door...
Doorgewinterd, 2000 netto per maand. Ja dat zou mooi zijn. Maar wat voor uurloon moet je dan aan denken?
Pas als ik aan het werk ben kan ik bekijken wat het oplevert en op zoek gaan naar woonruimte.
De kinderen moeten nu op korte termijn ingelicht gaan worden..

tsjor
21-09-2018 om 14:47
Gefeliciteerd
met de nieuwe baan. Dat is in elk geval alvast een stap vooruit.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.