Echtscheiding en erna

Anoniem
01-02-2017 om 13:54
Woonruimte na scheiding
Even een vraag om wat ideeën op te doen. Afgelopen weken heb ik een vriendin geholpen die midden in een scheiding zit. Zelf heeft ze geen inkomen en haar ex blijft achter in de woning en ook het kind komt dus niet op straat te staan. Uitkering is aangevraagd, vriendin probeert een baantje te vinden en woonruimte heeft nu prioriteit, maar hoe vind je die op korte termijn?
Iets kopen is uiteraard niet mogelijk zonder inkomen of met een bijstandsuitkering. Vrije sector huur gaat ook niet lukken. Sociale huur heb je jaren wachttijd voor nodig. Inschrijving is al wel gedaan, omdat er incidenteel ook woningen worden verloot. Urgentie is niet mogelijk, omdat de minderjarige niet dakloos dreigt te worden. Familie is geen alternatief. Inmiddels zoeken we zelfs antikraak en ook kamerhuur bekijken we al. Vakantieparken in de omgeving zitten vol of kun je niet inschrijven.
Heeft iemand anders nog andere ideeën?

Verhuiswagen
01-02-2017 om 14:02
Niet
Mijn Nick verraad t al n beetje, maar ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. En een vriendin van me zit in exact hetzelfde schuitje. Reken er maar op dat t heel moeilijk wordt. Kans is bijna nul. Iets wat bijna niemand kan geloven, want niemand wordt zomaar dakloos toch? Ja. Dat kan. En de gemeente doet niks. Neem je vriendin zelf in huis en plaats ondertussen overal oproepjes voor tijdelijke woonruimte. Facebook, lokale krantjes. Schakel je hele netwerk in. Stacaravan kan n idee zijn maar je mag je niet inschrijven op dat adres. Dus geen bijstand, kinderbijslag of kindgebonden budget. Zo wordt je dubbel gestraft. Triest maar waar. Dit is de nieuwe werkelijkheid. Wen er maar aan.

Sally MacLennane
01-02-2017 om 14:12
Niet
Inderdaad, Verhuiswagen heeft gelijk. Scheiding is vrijwel nooit een reden voor urgentie (tenzij je leven bewijsbaar gevaar loopt). Inschrijven, eventueel in meerdere woonplaatsen (voor zover mogelijk i.v.m. co-ouderschap), rondvragen, Facebook, antikraak, etcetera. Het is hopeloos, maar als je niet al jaren ingeschreven stond als je gaat scheiden (die mazzel had ik en toen moest ik nog bijna een jaar wachten voor ik wat kreeg), ben je aangewezen op vrije huur, koop of mensen die nog ruimte over hebben.
En ja, het komt meer voor dan je denkt...

Kaaskopje
01-02-2017 om 14:12
Rondvragen
Een kennis van mij is naar mijn gevoel nogal abrupt bij haar man weggegaan en woont nu bij iemand waar ze al bevriend mee was, of in ieder geval al contact mee had sinds vele jaren. Dus bij rondvragen, kan het zomaar zijn dat iemand zegt 'ik weet wel iemand die een kamer of etage heeft'.

Ginny Twijfelvuur
01-02-2017 om 14:22
Toch Antikraak
Zal vast van de regio afhangen, maar hier is dat wel mogelijk als tussenstap.
Zeker als de kinderen op papier niet meegaan, zoals je nu impliceert.

Paddington
01-02-2017 om 14:25
Een kamer
huren kan ook. En anders, zoals ik gedaan hebt, bij familie intrekken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.