Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Marjorie

Marjorie

30-11-2019 om 13:19

Zelfbeeld verbeteren

Hoi allemaal

Twee jaar geleden is mijn man bij me weggegaan omdat ie een ander had. We waren meer dan 30 jaar samen. Het was niet het beste huwelijk, maar toch. Achteraf ben ik teveel bezig geweest met "als hij maar gelukkig is" en heb me dus veel aangepast en ingeleverd. (Ik lees hier wel meer vrouwen met deze eigenschap helaas.)

Nu ben ik zelf weer aan het daten, maar ik merk dat ik het heel erg moeilijk vind om in zo'n afspraak niet te zitten met het gevoel "hey, hier zit een aan de kant gezette vrouw, en waarom zou jij mij dus wel leuk vinden". Nou, dat schiet natuurlijk niet op. Speelt ook mee dat de kinderen de nieuwe - veel jongere - partner van mijn ex 'echt een leuk mens' vinden. Bam. Ik vind het erg moeilijk om mezelf (weer) te zien als iemand die gewoon óók leuk gevonden kan worden. Herkennen mensen dit? Hebben jullie tips om het zelfbeeld weer wat op te krikken? (in het 'normale' leven heb ik er geen last van, maar dus wel als ik ga daten - wie zit er nou nog op mij te wachten, zoiets)

rode krullenbol

rode krullenbol

30-11-2019 om 14:37

Hmm ...

Je zou misschien kunnen beginnen met het positiever duiden van de eigenschappen die jij in je huwelijk aan de dag hebt gelegd, als loyaliteit, trouw, geduld, doorzettingsvermogen en dienstbaarheid.

Tessa

Tessa

30-11-2019 om 17:16

Daten

Mij deed het daten enorm goed. Zoveel complimenten. Al die mannen die achter me aan zaten. Ineens was ik blijkbaar begerenswaardig. In het begin had ik er moeite mee om dat te aanvaarden maar dat ging steeds makkelijker. Natuurlijk wist ik ook dat 99% van al die praatjes bedoeld waren om me het bed in te krijgen maar dat heb ik genegeerd en er alleen het goede gevoel dat het me gaf gehouden. Iets met selectief luisteren

Ik heb mezelf ook een schop onder m'n derrière gegeven. Ik heb me afgevraagd: Zou ik mezelf daten? Dus ik ging voor het eerst sinds lang weer naar de kapper, ik kocht eindelijk weer eens nieuwe kleren, ik nam mijn gedrag onder de loep. Niemand wil een onzeker, verlegen, grijs muisje daten dus mijn motto werd Fake it till you make it. Als je zelfverzekerd en ontspannen doet wordt je dat ook na verloop van tijd.

Oefening helpt ook. Ik heb met een aantal mannen afgesproken en elke keer ging het makkelijker. Het is ook geen halskwestie. Het is onwaarschijnlijk dat je meteen Mister Right ontmoet bij de eerste keer dus ik ging er vanuit dat ik gewoon een gezellige middag thee ging drinken met een leuke man.

Dat heeft trouwens op wat leuke theemiddagen na niks opgeleverd maar ook dat is niet erg. Het heeft me goed gedaan. Voor nu ben ik even gestopt met het daten omdat daar best veel tijd en energie in gaat zitten en ik die nu voor andere dingen nodig heb.

Ik ben na 28 jaar ingeruild voor mijn beste vriendin dus ik weet hoe je je voelt. Ook mijn kinderen zijn dol op haar. Logisch, ze was niet voor niks mijn beste vriendin. Dat er ook een andere kant aan haar zit telt voor de kinderen niet zoals het voor mij is. Zij staan daar anders in natuurlijk. Ik vond/vind dat moeilijk maar het is niet anders

Marjorie,

Je durft wel te gaan daten! Die stap spreekt al voor zich; een vrouw met moed.

Idd ga lekker naar de kapper; misschien een kleurspoeling of een kapsel dat de kaaklijn tot zijn recht doet komen, zonder als een pinnig mens de deur uit te gaan.

Ik vind dienstbaarheid geen compliment, eerder een valkuil tot herhaling.
Nu is de tijd om uit te vinden wat je in een ander aantrekkelijk vindt.

Je kinderen vinden die vriendin leuk, ik denk dat ze over jou ook positieve dingen kunnen opnoemen.

Trix

Trix

30-11-2019 om 18:15

Hmmmm

Een vraag. Ben jij behalve ex-echtgenoot en moeder ook nog iets anders? Heb je leuk, interessant werk, of een 'baantje'? Heb je hobby's of interesses of zelfs een passie voor iets?

Als je gaat daten op zoek naar de volgende man om jezelf aan aan te passen, is een kapper en wat nieuwe kleren vast een goed idee om jezelf leuker en aantrekkelijker te voelen.

Maar ik zou zelf eerder investeren in je persoonlijke ontwikkeling. Ga een opleiding doen, of pak je oude muziekinstrument weer uit de kast. Of ga voor die promotie op je werk of ga bij die toneelgroep, of leer een taal of zoiets. Ik noem maar wat mogelijkheden.

Een vrouw die geen man nodig heeft om zich goed te voelen, is een aantrekkelijke gesprekspartner en na een evt. tegenvallende date is het heerlijk als je weer wordt opgeslokt door je eigen bezigheden.

Marjorie

Marjorie

30-11-2019 om 18:33

Tessa

Je beste vriendin nog wel! Wat knap dat je je zo op kan stellen. En inderdaad besteed ik ook meer aan mijn uiterlijk enzo. Maar daar heb ik in de loop der tijd zo veel (indirect) commentaar op gehad dat ik moeilijk te geloven vind dat ik nog aantrekkelijk kan zijn. Alhoewel ik toch ook complimenten krijg bij het daten.

Marjorie

Marjorie

30-11-2019 om 18:39

Meer dan moeder en ex-echtgenoot

Das een beetje het probleem denk. Dat was wel wat ik heel belangrijk vond en omdat exman een drukke baan had, bleef ik thuis voor de kinderen. Ik vind dienstbaarheid en loyaliteit enzo in dezen dan ook eerder valkuilen dan goede eigenschappen. Ik probeer nieuwe dingen op te pakken, maar de energie wil niet meer. Ik trek het gewoon niet om naast mijn baan nog nieuwe dingen op te pakken🙄. Dus ja, dan blijft dat gevoel 'ik ben oninteressant en oud en ingeruild' wel een beetje sluimeren...

woorden

Je zou sowieso moeten stoppen met termen als "Ingeruild" . Tenzij je een prima relatie had en je man van de ene op de andere dag vertrok en de volgende dag zijn nieuwe vrouw aankondigde.
In een huwelijk dat stukloopt is vaak meer aan de hand (gegroeide verhoudingen die steeds meer uiteen lopen, slechte of geen communicatie etc). Maar je moet die term vooral niet gebruiken omdat die denigrerend voor jezelf is. En als je het wel oprecht zo voelt, zou ik er eens met iemand over praten.
En oud? Ja, dat worden we allemaal, ook mannen die daten.
Oninteressant is ook een subjectief begrip. Mensen die uitgebreid kunnen vertellen over de werken van Bach of Russische literatuur of exotische reizen naar de binnenlanden van Laos of Cambodja, zullen niet snel als oninteressant worden beschouwd. Maar ik zou wel snel met ze uitgepraat zijn omdat die onderwerpen ver buiten mijn interesse sfeer liggen. Ook hier geldt als je je zelf al klein maakt, dan is het voor anderen lastig om je groter te zien.

@Emma

@Emma

01-12-2019 om 09:17

Wat Trix zegt

Ga iets doen waar je voor jezelf plezier aan beleeft en waar je goed in bent. Schrijfcursus, pottenbakken, volleybal, jazzballet, modeltekenen.......maakt niet uit. Als het maar iets is waar je blij van wordt, dan word je vanzelf een leuker mens.
Het is effectiever dan niks doen en jezelf oninteressant noemen.
Koop een mooie lingerieset en trek hem elke dag aan. Niet dat iemand hem voorlopig te zien krijgt (haha ), maar het gaat erom dat jij je een vrouw voelt, naast een moeder en een ex, óók onder je kleren!
Daten is fijn als je zelf lekker in je vel zit.

Trix

Trix

01-12-2019 om 18:10

Nieuwe dingen...

"Ik trek het gewoon niet om naast mijn baan nog nieuwe dingen op te pakken🙄. Dus ja, dan blijft dat gevoel 'ik ben oninteressant en oud en ingeruild' wel een beetje sluimeren..."

Au au au. Wat een pijnlijke constatering. Waar Alkes al is ingegaan op oninteressant, oud en ingeruild, wil ik graag nog iets zeggen over die nieuwe dingen, waar je geen energie voor hebt.

Herkenbaar voor mij. Voor mij staan man en kinderen ook op de eerste plaats. Ik vind mijn werk leuk, maar het is niet zo dat het een grote passie van mij is. Toen ik twee jaar geleden ziek werd (niet ernstig hoor, wel ingrijpend) moest ik gaan nadenken waar ik mijn beperkte energie in wilde steken. Waar lag mijn hart, wat vond ik echt belangrijk? Irritante vragen waar ik liever niet teveel over nadenk, want dan ga ik mezelf ook kleurloos en ongepassioneerd vinden. Maar ik deed het toch maar, omdat ik er eigenlijk door de situatie toe werd gedwongen om er goed bij stil te staan.
Mijn conclusie was toen dat ik er vooral alles aan wilde doen om ervoor te zorgen dat we als gezin in ons huis konden blijven wonen. Dus, ik wil vooral mijn relatie goed houden,.lol hebben met elkaar en er samen voor zorgen dat onze kinderen zo goed mogelijk opgroeien en dat dan in dit huis, waar we nu een paar jaar wonen, wat ons maandelijks veel geld kost. Dat is voor mij gewoon het belangrijkste. En daarnaast de contacten met familie en vrienden die ik al heel lang ken en met wie ik me verbonden voel.
Geen nieuwe hobby's, of cursussen voor mij. Ik heb daar gewoon geen energie voor en ik mis het ook niet.

En toch, alleen al door erover na te denken en erover te schrijven, kreeg alles een andere lading, een andere waarde. Mijn werk werd ook belangrijker voor me en ik ben gaan zoeken naar manieren waarop ik meer energie, plezier of geld uit mijn werk kan halen, zodat het bijdraagt aan mijn doel. Zo zijn er een aantal specifieke onderdelen van mijn werk die ik heel interessant vind en daar ga ik me nu extra in verdiepen, misschien zelfs een opleiding in doen. Daarnaast probeer ik mijn uren wat uit te breiden.

Je hoeft dus helemaal geen nieuwe dingen op te pakken. Maar probeer wel helderder te krijgen wat voor jou belangrijk is. Waar heb je echt iets voor over? Maak dat zo specifiek als maar kan en besteed daar dan aandacht en tijd aan.

Dan kun je namelijk zelf ook kritischer zijn naar een evt. date. Is dit iemand waaraan ik mijn kostbare vrije tijd wil besteden? Geeft hij me de energie om te (blijven) doen wat ik wil? Heeft hij interesse in mij en in de dingen die ik echt belangrijk vind?

Marjorie

Ik herken enkele dingen in je verhaal. Ik ben na een huwelijk van 21 jaar weggegaan, en heb net een moeizame relatie van 4,5 verbroken.
Dus verlaten ben ik niet. Wat ik wel herken, gek genoeg, is de negatieve zelfbeeld. Ik ben ontevreden over hoe ik eruit zie, en over wat ik berekt heb in mijn leven.
Je hebt blijkbaar genoeg energie om te daten, maar waarom zou je niet beginnen met daten met jezelf? Even een wandeling maken, of naar een tentoonsteling, de sauna, de sportschool. Of gewoon op de bank met een pot thee en een leuke tijdschrift? Voordat je eventueel aan een nieuwe relatie begint zou je eerst een betere relatie met.jezelf aan moeten gaan.
Ik.wens je veel.sterkte
Sini

Trix

Trix

01-12-2019 om 20:32

Daten met jezelf

Mooi gezegd Sinilind.
En inderdaad, dat lijkt mij ook de beste eerste stap in de goede richting.

Marjorie

Marjorie

02-12-2019 om 07:28

Daten met jezelf

Daten met jezelf, inderdaad. Dat lukt alleen als je jezelf leuk vind, of aandacht wil geven. Ik doe het steeds vaker en het gaat steeds beter, maar het idee "voor een ander ben ik niet goed genoeg" is een stiekem hardnekkig beestje. Even niet opletten en hoppa, het zit er weer. Dat beestje is natuurlijk jarenlang onbewust gevoed dus heeft een flinke voorraad voedsel bij zich zal ik maar zeggen. En diep van binnen weet ik wat jullie hier zeggen, ik denk dat ik met mijn vraag vooral een paar extra bezems zoek om het stof van de wetenschap af te halen en het beestje eruit te mikken. Jullie reacties helpen daarbij weer. Dank! Ik had nooit verwacht dat dit zou gebeuren, dat ik mezelf zo onaantrekkelijk/oninteressant zou kunnen vinden en dat het zo'n hardnekkig proces zou zijn om dat bij te stellen.

Marjorie

Marjorie

02-12-2019 om 07:32

Trix

"Dus, ik wil vooral mijn relatie goed houden,.lol hebben met elkaar en er samen voor zorgen dat onze kinderen zo goed mogelijk opgroeien". Ja dat is ook wat ik belangrijk vind, maar daar heb je er twee voor nodig. En nummer twee heeft een andere keus gemaakt. Best lastig om dit dan bij te stellen.

Trix

Trix

02-12-2019 om 08:37

Marjorie

Snap ik. Dat is pijnlijk. Ik moet er niet aan denken.

Maar dit was mijn conclusie over mijn leven op dat moment. Ik bedoelde er vooral mee dat je geen nieuwe dingen hoeft te doen. Je hoeft niet opeens te gaan trainen voor de marathon, of je te storten op een cursus keramiek om jezelf te (her)vinden. Het is genoeg om voor jezelf helder te krijgen waarom je de dingen doet die je doet. Wat is je drijfveer, waarvoor kom je je bed uit?

Zelf ben ik een kwart eeuw geleden vrijwel letterlijk ingeruild voor de eerste liefde van mijn toenmalige vriend. Hoewel het voor mij heel positief heeft uitgepakt uiteindelijk, kan ik die pijn nog steeds voelen. Die afwijzing en de gedachten die erbij horen dat ik niet leuk genoeg was, te saai, te oninteressant en in elk geval minder leuk dan zij... dat is echt een kleine hel.

Schop dat monstertje er maar snel uit en laat zijn plaats innemen door meer realistische gedachten over alles wat je kunt en niet kunt, wel en niet wilt, wat je al dan niet belangrijk vindt en waar je van houdt of juist een hekel aan hebt.

dapper

Dag Marjorie,

Ik heb geen tips voor je maar wat goed dat je weer zin hebt om je wereld te vergroten en mensen toe te laten.
Ik lees dat je kinderen de nieuwe partner van je ex leuk vinden.
Hier ben ik ook bang voor.
Knap hoe je hier mee dealt. Naar om zulke negatieve overtuigingen over jezelf te hebben. En herkenbaar.
Het is de manier waarop we naar onszelf kijken die de situatie nog moeilijker maakt, wellicht. Je bewust worden van die negatieve stem en kijken hoe je een goede vriendin voor jezelf kunt zijn, te beginnen met vriendelijk voor jezelf te zijn.en te benoemen wat zo pijnlijk voor je is.

Ik las ook de bijdrage van Tessa. Wat ontzettend pijnlijk en verdrietig Tessa om de twee mensen die je het meest hebt vertrouwd zo kwijt te raken.
Ik vind het knap hoe je erover schrijft en hoe je hiermee omgaat.
Geef ons tips. Hoe zorg je weer voor jezelf, hoe neem je dit niet al te persoonlijk?

En nog een nieuwsgierig vraagje: via welke sites heb je gedate?
Ik heb het via twee apps geprobeerd maar krijg überhaupt nul reacties of uitnodigingen...

Doenja

Doenja

08-12-2019 om 09:27

Interactie sites

Nieuwestart; zoek het in de apps of sites die interactie tussen mensen stimuleert. Zoals Paiq waar je onzichtbaar voor elkaar kunt kletsen met iemand (en ook weg kunt drukken als je t niks vind) of Into my life waarbij je foto’s van iemands interesse liked (bijv. tuin, wielrenfiets, brood bakken, werk, etc) en zo kies je iemand die qua interesses bij je past. Van beide weet ik niet of ze nog bestaan maar bij mij werkte dat het beste! Niet dat ik er afzichtelijk uit zie hoor...maar dat profielen afstruinen vond ik niks....

Marjorie

Marjorie

08-12-2019 om 10:33

tinder, parship

Paiq heb ik ook even gedaan maar daar had ik niet zo goede ervaringen mee. je moet vrij lang chatten voordat je iemand te zien krijgt en dat is juist niet mijn ding. Via. tinder heb ik de meeste dates gehad. Ik chat juist weinig, probeer zo snel mogelijk af te spreken. En soms like ik gewoon alles wat voorbij komt . Parship heb ik ook geprobeerd, maar daar kwam weinig uit.

@Emma

@Emma

08-12-2019 om 12:58

Nieuwe mensen

Kijk eens op nieuwemensenlerenkennen punt nl. Er zijn uitjes, wandelingen etc waar je aan mee kan doen. Je kunt zelf ook iets organiseren. Ik heb er leuke ervaringen mee: het is wat ongedwongener dat één op één op een datingsite.
Je hebt vaak een leuke avond of middag, zonder te worden "gekeurd" of je wel goed relatiemateriaal bent. Goed voor je zelfbeeld
Uiteindelijk heb ik mijn vriend via Ematching ontmoet, maar ik heb leuke herinneringen aan die uitjes via nieuwe mensenlerenkennen.

hoe doen jullie dat toch?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu midden in veel gedoe zit, dus ik heb geen tijd voor dates etc. Maar een tijdje geleden vond ik het een leuk tijdverdrijf. Ik was alleen teleurgesteld. Ik had zoveel verhalen gehoord over hoe leuk het was om te daten, hoe vleiend het was etc, waardoor ik bepaalde verwachtingen had gekregen.
Toen ik dus weinig reacties kreeg, vond ik dat echt een teleurstelling. Ik merkte ook meteen dat het nog te vroeg is voor een luchtige houding.
Maar dank voor de tips!

@Emma

@Emma

08-12-2019 om 20:15

Reacties

Nee hoor, ik kreeg ook weinig reacties. Als 50+ vrouw met een puberkind lig je nou eenmaal minder goed in de markt Richt je op mannen van dezelfde leeftijd met puberkinderen, dat scheelt een stuk. En ja, er lopen vreemde gasten rond, ook onder de 50+ ers met pubers.
Uitsluitend daten via een site vond ik niet leuk. Juist de combi met andere activiteiten maakte het prettig voor mij.

Pennestreek

Pennestreek

08-12-2019 om 21:17

Leesvoer

Zelfcompassie van Kirstin Neff. Voor naast het daten en leuke dingen doen. Leert je om wat liever over jezelf te denken.

Leuke tip!

Wat een leuke tip zeg Emma!
Ik heb gisteravond even gekeken bij nieuwemensenlerenkennen.nl en dat lijkt me voor nu echt prima om mee te beginnen. Eerst even deze drukke dagen, de eerste kerst en O&N alleen laten passeren maar in het nieuwe jaar ga ik dit zeker doen.
En Pennestreek: dank voor de tip, ik ken het. Blijft een uitdaging, juist in deze tijd.
Ik zak snel weg in waarom-vragen, niet goed genoeg zijn, de ander is leuker en andere zelfkritiek. Juist dan is zelfcompassie een krachtig medicijn.

Pennestreek

Pennestreek

09-12-2019 om 10:51

Nieuwestart

Ja, uitdaging en krachtig medicijn tegelijk! Heel herkenbaar. Zeker als je al nooit een heel positief zelfbeeld hebt gehad is het erg lastig om een afwijzing van je jarenlange partner niet als totale afwijzing van jezelf als mens te voelen/ervaren.
Je kent mijn verhaal volgens mij wel een beetje. Man en ik zijn nooit daadwerkelijk uit elkaar gegaan, en het gaat heel erg goed nu, maar het blijft een enorme valkuil voor mij. Als ik me even wat minder goed voel schiet ik meteen door in dat negatieve gevoel. Ik zal zelf ook dat boek ook maar weer eens uit de kast trekken .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.