Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Moiraine

Moiraine

27-09-2018 om 21:41

Zinvol om herberekening te vragen?

Kort geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe woning, vanuit een flat. Nu betekent dat, dat mijn woonlasten gestegen (ongeveer 150 euro) zijn. Daarnaast heb ik ontdekt dat de medicatie van mijn zoon niet langer volledig vergoed wordt (272 euro wordt niet vergoed op jaarbasis).

Wat ik mij nu afvraag: als ik een herberekening van de alimentatie laat doen, hoeveel zou dat dan schelen. Ik heb namelijk weinig zin om een heel circus (lees gevecht) van stal te halen als het maar enkele 10tjes per maand scheelt. Hoewel ik dat geld echt wel goed zou kunnen gebruiken.

Als ik dit aan mijn advocaat vraag, gaat gelijk de rekening lopen . Daarom kom ik eerst hier polsen of er mensen zijn die hiervan verstand hebben en weten over welke orde van grootte we het hebben.

Verhuizing

Als de verhuizing naar een andere woning een eigen wens is, dan lijkt me niet dat de ex-partner de kosten daarvan moet dragen.
Volgens mij wordt alleen rekening gehouden met de woonlasten bij de berekening van de beschikbare draagkracht. Dus meer huur of hypotheek geeft hogere lasten geeft minder draagkracht. Maar nogmaals: als het je eigen keuze is, dan lijkt me niet dat dat nog invloed heeft op de afgesproken alimentatie.
Wat betreft de kosten van je zoontje, dat is dus nog geen 20 euro per maand. Vervelend, dat wel. Mogelijk kun je het via de belastingen regelen, dat je eventueel nog ziektekosten als aftrekpost kunt opvoeren. Mogelijk kun je in onderling overleg eventueel bespreken dat ex een deel van die kosten betaalt (10 euro per maand), maar als er geen soepel mondeling overleg mogelijk is en als het via de rechtbank moet, dan zal de factuur van de advocaat een veelvoud zijn van wat je per jaar extra kwijt bent. Plus nog de irritatie bij de ex.

Tsjor

Flavia

Flavia

27-09-2018 om 22:25

Draagkracht

Was er nog draagkracht over na de huidige berekening?
Zo, nee dan heeft het überhaupt geen zin.
De verhuizing is geen reden tot verhoging van de alimentatie, dat wordt als eigen keuze gezien.
Blijft de medicatie over, voor dat bedrag per jaar wil je de strijd niet aangaan, kost meer dan het oplevert.
Misschien is een andere verzekering voordeliger wegens andere dekking.

Moiraine

Moiraine

02-10-2018 om 11:12

Dubbele gevoelens

Ik heb jullie reacties even laten bezinken. Ik begrijp het, rationeel ben ik het er mee eens, maar het gevoel doet nog niet echt mee.

Achtergrond is: ik ben dit jaar meer gaan werken, in de hoop geld over te houden om te kunnen verhuizen vanuit een hele slechte buurt en slechte straat en een kleine flat, naar een betere buurt. De kinderen drongen er steeds meer op aan dat we daar weg zouden gaan.
Mijn hogere inkomen heeft geleid tot een herberekening die mijn ex (die in een ruim koophuis woont in een goede buurt) een groot bedrag meer oplevert per maand. Terwijl ik er nota bene netto flink op achteruit ging. Er viel helaas niet te overleggen met ex, waardoor ik dit heb moeten slikken. Hartstikke zuur natuurlijk, dat ik meer inspanning lever, maar dat ik daar netto niets aan heb, maar ex wel. En dat ik vervolgens de kinderen dus geen betere woonplek kan bieden (als het alleen om mezelf ging, was ik blijven wonen waar ik woonde). Terug kon ik niet meer en ik wil mijn leven niet laten verzuren door de gedragingen van ex, maar ik vond dit echt moeilijk te slikken.

Nu heb ik er toch voor gekozen om naar een ander huis in een andere buurt te gaan (beter voor IADH kind en ook voor de andere), maar daar is helaas de huur ook naar. Dat betekent dat ik opnieuw moet gaan bezuinigen en puzzelen om rond te komen. Dan is 272 op jaarbasis veel en ook 200 per maand is veel geld.

Het voelt gewoon oneerlijk dat ik het grootste deel van de inspanningen lever, maar dat ik ook degene ben die constant aan het puzzelen ben.

En ik weet het, ik moet het loslaten...maar hoe doe je dat in vredesnaam.

Flavia

Flavia

02-10-2018 om 13:29

jongste

hoe oud is je jongste? Als die jonger is dan 12 moet je er ook rekening mee houden dat wanneer hij/zij 12 wordt ook de inkomensafhankelijke combinatie korting komt te vervallen en die kan ook oplopen tot zo'n 150 netto per maand. Wordt iets gecompenseerd in een hoger kindgebondenbudget en kinderbijslag, maar dat is echt maar een klein beetje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.