Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Pom

Pom

24-02-2020 om 21:22

Zoon bijna 18

Mijn oudste kind wordt bijna 18 jaar. Ik moet binnenkort met hem en zijn moeder in gesprek over de financiën. We zijn al jaren gescheiden maar gesprekken samen zijn niet m’n favoriet, zeker niet als het over geld gaat. Mijn ex is nogal assertief en ik ben wat vermijdend. Ik heb de neiging dicht te slaan als er druk op het gesprek staat.

Qua context: kind staat bij mij ingeschreven en woont 55% van de tijd bij mij, ik betaal 150 euro kinderalimentatie op een gezamenlijke rekening. Moeder betaalt al ruim 1.5 jaar geen alimentatie. Daarnaast betaal ik 150 euro reiskosten per maand omdat moeder en ik 20 km bij elkaar vandaan wonen (ik ben jaren geleden naar een andere stad verhuisd). Zoon zit in 5 vwo en krijgt daardoor nog een maandelijkse tegemoetkoming vanuit de overheid als hij 18 is begreep ik? Hij zit op school in de stad waar moeder woont, en heeft een weekendbaantje in de stad waar ik woon.

Ik ben opzoek naar inspiratie. En wil goed voorbereid het gesprek ingaan om me wat zekerder te voelen. Hoe hebben jullie dat gedaan toen jullie kind 18 werd? Ik heb hem ook daar over na te denken maar ben ook benieuwd naar de ervaring van anderen.

Groet Pom.


Tijdig aanvragen

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-aanvragen/vmbo-havo-of-vwo.jsp

Scholierenvergoeding. Je krijgt als laatste nog een keer kinderbijslag. Wel tijdig aanvragen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/

Ook tijdig aanvragen

Nagaan welke zorgverzekering je zoon gaat gebruiken. Hij kan ook gewoon blijven in de zorgverzekering waar hij nu in zit, maar je krijgt dan wel een polis voor hem thuis en hij moet zelf gaan betalen.

Het gedoe met dit soort dingen is dat je echt al een maand of twee vooraf dit moet gaan regelen.
Ook zul je je moeten voorbereiden op het hoger onderwijs. Het aanvragen van studielening, maar ook aanvullende beurs voor minvermogenden, en een ov vergoeding/lening.
De eerste maand van het hoger onderwijs was hier de grootste tegenvaller. Direct kosten voor boeken, collegegeld, studievereniging en laptop of telefoon.

Hier regel en betaal ik zaken zelf voor de kinderen. Ex draagt soms bij als er incidentele extra kosten zijn.

Is er een uitspraak over de alimentatie?
In elk geval ga je de kinderalimentatie vanaf het 18e jaar direct overmaken aan je zoon.
Ook eventuele kosten voor het openbaar vervoer kun je rechtstreeks overmaken voor zover je dat al niet deed.

Ik heb ook begrepen dat als je meer dan 5 km naar school reist je voor het voortgezet onderwijs ook nog een ov vergoeding kunt krijgen via DUO. Als gift. Ook tijdig aan te vragen.

Pom

Pom

25-02-2020 om 11:34

AnneJ

Dank voor je reactie. Ik ben vooral zoekende naar wat zoon zelf moet gaan betalen vanaf het moment dat ie 18 is. Van de 150 kinderalimentatie ontvangt hij maandelijks 125 euro voor kleren, zakgeld en kapper. Ik betaal daarnaast nog z’n vakanties, daglenzen, sport, sportkleding, schoolreizen, schoolspullen, laptop etc. En dus zijn reiskosten. Ik vraag me af of hij die bijvoorbeeld zelf zou kunnen gaan betalen omdat hij die tegemoetkoming zal krijgen.

Ben benieuwd hoe dat bij andere is geregeld en wat die hun 18plussers zelf laten betalen en wat niet.

Groet Pom

Er is geen uitspraak over de alimentatie die zijn moeder zou moeten betalen. We hebben in overleg besloten dat ze dat een half jaar achterwege zou laten omdat ze door een foutieve belastingaangifte een schuld had opgelopen. Ze is echter nooit meer gestart met betalen.

Guera

Guera

25-02-2020 om 16:03

Gesprek met zoon

Pak ook de site van Nibud erbij. Maak een inkomsten en uitgaven plaatje samen. Jouw zoon krijgt echt veel geld! Onze zoon is 17 en krijgt 70 euro voor alle genoemde zaken. Wij betalen wel telefoon abo. Nieuwe telefoon betaalt hij zelf. Daarnaast werkt hij en betaalt zijn eigen vakantie. Vakantie met ons doen wij natuurlijk. Dus ik denk dat je zoon wel wat meer zelf kan gaan betalen.....?

Lou

Lou

25-02-2020 om 17:34

Meer zelf betalen

Het lijkt er inderdaad op dat je zoon wel wat meer zelf kan betalen. Hij heeft natuurlijk geen 125 euro per maand nodig voor zakgeld, kleding en kapper. Voor die zaken kreeg mijn dochter 80 euro per maand toen ze 17 was (vorig jaar), en ze betaalde ook grotendeels haar eigen vakantie, dus net zoiets als bij Guera. Hoe ben je bij dat bedrag gekomen?

Maar aan de andere kant: het is misschien ook niet de bedoeling dat je zoon er ineens flink op achteruit gaat. Ik zou zelf in elk geval niet graag tegen mijn dochter zeggen dat ze ineens twee keer zo veel moet gaan betalen van hetzelfde bedrag.

Pom

Pom

25-02-2020 om 19:03

Veel

Veel, ja dat vind ik ook. Het is tot dit bedrag gekomen omdat ze in twee huizen wonen en ze door wat extra budget te geven ze minimaal kleren van het ene huis naar het andere huis hoeven te slepen. Maar nu zoon ook best veel bijverdient bulkt ie echt van het geld. Ook de ouders van mijn ex geven hem regelmatig iets extra’s.

Ik vind ook dat ie best zelf wat meer kan betalen. Z’n reiskosten bijvoorbeeld, zeker als hij daar straks een bedrag van de overheid voor krijgt. Maar dat vindt zijn moeder mijn verantwoordelijkheid omdat ik wilde scheiden en ik ben verhuisd. Dat onderwerp durf ik nauwelijks aan te snijden.

Wat betalen jullie kinderen nog meer zelf?

Groet Pom

Lou

Lou

25-02-2020 om 19:17

uitjes, cadeautjes, vakanties

De dingen die jij noemt vind ik niet zo raar om als ouder voor je kind te betalen. Dus lenzen, sportkleding, schoolspullen, laptop, dat soort dingen. Reiskosten zou ik ook maar even zo laten als het zo gevoelig ligt. Alleen vakanties (met vrienden) zou ik niet al te veel aan bijdragen.

Mijn dochter is nu trouwens 18 en studeert, ze heeft doordeweeks gratis ov. Wil ze in het weekend naar vriend in een andere stad, dan betaalt ze dat zelf. Verder betaalt ze eigenlijk ook alles zelf. We noemen het alleen geen zak- en kleedgeld meer maar ouderlijke bijdrage, veel meer verschil is er niet. De zorgverzekering en de zorgtoeslag zijn bijna even hoog, dat betaalt ze dus ook zelf. En oja, er is een tientje bovenop gekomen voor een telefoonabonnement. Dus met 90 per maand komt ze uit. Wel verdient ze nog wat bij met oppassen. Ze leent niet, maar woont ook niet op kamers. Ze geeft haar geld uit aan boeken, kleding, uitjes, cadeautjes en de spaarrekening voor de zomervakantie.

Sas

Sas

26-02-2020 om 13:36

Hier een 17-jarige student die thuiswoont (co-ouderschap 50%)

Hij krijgt 100 euro per maand ouderbijdrage. En wij betalen zijn collegegeld. En hij woont hier gratis. Studieboeken, vakantie, zakgeld, kleedgeld, etc. betaalt hij zelf.
Dat redt hij niet van die 100 euro dus hij werkt erbij.

Als jouw zoon 18 wordt krijgt hij een scholierenbijdrage. Dat is ongeveer gelijk aan de kinderbijslag. Wie krijgt de kinderbijslag nu?
Als jouw zoon straks jouw maandelijkse bijdrage krijgt en de scholierenbijdrage, dan zal hij alles daarvan moeten kunnen doen, m.u.v. kost en inwoning.
Als het te weinig is, kan hij werken. Of zijn moeder kan haar deel betalen.

Echter, die reiskosten zou ik blijven betalen tot hij klaar is met de middelbare school.

En samen op vakantie betekent dat jij betaalt, lijkt mij

Pom

Pom

26-02-2020 om 14:32

Sas

Dank voor je inzicht Sas. Krijgt jouw zoon die 100 van jullie samen of betaalt zijn vader ook nog apart iets?

De kinderbijslag gaat nu op de gezamenlijke rekening die ik met zijn moeder heb. Als hij straks 150 euro van mij krijgt en maandelijks die tegemoetkoming zit ie al op ruim 260 euro per maand. Als z’n moeder overweegt ook weer te gaan betalen en ook rechtstreeks aan hem is ie spekkoper

Natuurlijk betaal ik de vakantie als hij met mij mee gaat. De reiskosten twijfel ik nog een beetje over eigenlijk. Maar wellicht is het de hassle niet waard. Hij heeft straks maandelijks meer ‘eigen geld’ te besteden dan ik aan ‘eigen geld’ te besteden dan ik. Haha

Groet Pom.

Zelf betalen

Ziektekostenverzekering, kleding, mobiele telefoon, uitgaan, boeken, collegegeld, fiets, autorijlessen, excursies.
Alleen eten en drinken is dan nog vrij verkrijgbaar.
' Hij heeft straks maandelijks meer ‘eigen geld’ te besteden dan ik aan ‘eigen geld’ te besteden dan ik. Haha '. Dat lijkt me voor je eigen mentale gezondheid geen plezierige situatie. Neemt echter niet weg dat wat voor jou wellicht al ' vaste lasten' zijn voor hem nog uitgaven zijn als ware het zakgeld.

Tsjor

Janeway

Janeway

26-02-2020 om 18:27

zoon 17 met stufi

Zoon van 17 met stufi basis en aanvullend betaald dus bijna alles zelf. Hij krijgt OV van Duo dus reiskosten doordeweeks maakt hij niet (of weekend) Verder gaat daar zijn college geld vanaf en zijn onderhoud aan kleding, wat extra sporten, kapper telefoon enz. Zorgverzekring (basis) moet hij volgende maand ook zelf betalen, wij betalen de aanvullende verzekering. Hij is chronisch ziek dus dat wordt voor hem nogal kostbaar allemaal.
Je moet dus ook niet de zorgverzekering vergeten die hij moet gaan betalen, maar daar krijgt hij weer zorgtoeslag voor

Vakantie betalen wij als hij mee gaat, besluit hij dat niet te willen betaald hij dat dus zelf.
Kost en inwoning betalen wij.
En idd zoon heeft netto meer uit te geven aan zichzelf dan wij.

Hier

Mijn zoon van 18 jaar studeert en krijgt een aanvullende beurs en zorgtoeslag. Hij moet alles zelf betalen, behalve collegegeld, boeken en overige studiekosten. Eten en huisvesting is gratis. Mijn zoon krijgt erg veel stufi en heeft al heel lang (tot mijn frustratie) geen bijbaan.
Hij bulkt ook van het geld, ik wil dat hij de helft van zijn stufi spaart, ook omdat ik het spannend vind als hij zijn uitgavenpatroon nu ontwikkelt en dan later als hij meer kosten heeft zo gewend is aan het hoge uitgavenpatroon dat ie in de problemen komt.
Mijns inziens wen je veel sneller aan veel geld tot je beschikking hebben dan aan ineens minder geld te besteden hebben. Je zou dus ook richting je ex als argument kunnen gebruiken dat je het beter vindt voor je zoon om minder bij te dragen, omdat je wil dat hij met geld leert omgaan. Eventueel zet je zelf wat geld dat je hierdoor overhoudt op een spaarrekening voor hem.

Klavertje 4

Klavertje 4

27-02-2020 om 06:45

18 jarige hier

Zit in 5 HAVO. Ze heeft scholierentoeslag daar moet ze zelf kleding, telefoon, kapper, sportclubjes etc van betalen.
Wij betalen de zorgverzekering en ze heeft kost en inwoning. Zorgtoeslag maakt ze aan ons over.
Als ze in september naar het HBO gaat betalen wij collegegeld, boeken en andere studiekosten. Omdat de scholierentoeslag weg valt mag ze de zorgtoeslag houden. Voor andere wensen (vakantie etc) kan ze werken.

Triva

Triva

27-02-2020 om 07:32

waarom

laat je een 18jarige niet gewoon zelf de zorgverzekering betalen? Kom op, kind is volwassen toch? En dan de zorgtoeslag laten houden? Die twee hoor je mijn inziens te koppelen, ook voor als ze straks gewoon geld gaan verdienen. Daarmee leer je ze meteen dat zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag los staan van de zorgverzekering, huur en kinderopvang. Die kun je beter meteen koppelen ter voorkoming van het ene gat vullen met het andere.

Pom

Pom

27-02-2020 om 07:50

Zorgverzekering

Strepen die zorgverzekering en de zorgtoeslag elkaar niet gewoon weg? Behalve bij chronische ziekte zoals bij janeway natuurlijk. Daar zou ik ook als ouder aan meebetalen.

Dank voor jullie inzichten! Ik laat de reiskosten wonen/school voor mijn rekening denk ik. Maar vind ook dat ie dan eigenlijk veel te veel geld heeft. Dus dan gaat behalve kost en inwoning, en vakantie als ie meegaat, helemaal dicht. Vermoed dat ie snel afstand doet van z’n dure daglenzen als hij die zelf moet gaat betalen ...

Groet pom

Pom

'Strepen die zorgverzekering en de zorgtoeslag elkaar niet gewoon weg? Behalve bij chronische ziekte zoals bij janeway natuurlijk.'

Nou, mijn oudste is niet chronisch ziek, maar ze heeft wel een aanvullende verzekering voor de fysio. En dan ben je meer kwijt dan de zorgtoeslag. Net als wanneer je een tandartsverzekering erbij hebt, trouwens.

Triva

Triva

27-02-2020 om 09:06

Zorgverzekering

Je kunt altijd je kind helpen bij grote kosten maar ik zou de toeslagen en de verzekering nooit loskoppelen.

Wij zijn gaan rekenen en beide zonen hebben het hoogste eigen risico met de goedkoopste basisverzekering van independer. Ja dan hebje niet de keuze uit elk zkh maar we hebben gechecked: alle zorgverleners in de buurt zitten er in. Met het hoogste eigen risico (watje nietdoet als je wéét dat je kind per jaar meer dan 500€ eigen risico verbruikt) nemen ze een risico van ongeveer 250€. Dat heeft mijn oudste al drie jaar nietnodig gehad dus ook daarop weer flink bespaard. Ik zou het eerste jaar die 250€ dekken.

Triva

Triva

27-02-2020 om 09:08

Oja en elk jaar gaan ze

innov/dec naar de tandarts. Als ze ietsziet aankomen van meer dan 150€ dan verzekeren ze zich bij en doen die behandeling in januari.

Aanvullende verzekering

Het is ook wat je belangrijk vind. Ik snap dat je je portemonnee wil sparen maar ik ben blijkbaar van de oude stempel, nog van de vorige eeuw, en misschien wel hypocriet, want om openlijk aan te bevelen de zorgverzekeraar te 'tillen', door alleen dat te verzekeren wat je ziet aankomen en waar je dreigt meer kosten te krijgen dan dat je aan premie zou betalen, dat vind ik dus misbruik maken van een sociale voorziening.
Het is geen vlees en geen vis. Of je verzekert je voor een risico dat we allemaal lopen of je betaald er voor. Nu is het elkaar vliegen afvangen en kijken wie er kan 'verdienen' op die gedeelde kosten.

Mijn kinderen krijgen een zorgtoeslag. Bij dochter doe ik daar nog wat geld bij omdat het niet voldoende is voor haar restitutiepolis. Die noodzakelijk is vanwege de kans dat ze op kortere of langere termijn overgaat naar een vrijgevestigde psychiater die geen contract heeft met de zorgverzekeraar.

Beide jongeren hebben overwogen om een tandartsverzekering te nemen. Toch maar niet gedaan. Die zijn steeds duurder omdat mensen die pas nemen als ze kosten denken te gaan maken.

Ze zijn gesaneerd en we betalen de jaarlijkse controle zelf. Dwz, die betaal ik.

Een groot risico nemen als een dubbel eigen risico doen we hier niet. Zolang ik dat risico draag is het geen optie. Je gaat niet gokken met je gezondheid.

Dus het is ook maar waar je voor staat hoe je dat aanlegt.

We hebben hier dus alleen een basisverzekering.

Gat in de begroting

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2020/zoveel-zorgtoeslag-ontvang-je-in-2020

"Een gemiddelde basisverzekering kost volgend jaar bijna 120 euro in de maand. "

De zorgtoeslag voor 2020 is 104,- euro bij geen of weinig inkomen. Daar gaat dus elke maand ook geld bij. Zoon betaalt dat zelf, dochter krijgt het er nog wel bij van mij.
Ze krijgt een paar tientjes, nog steeds van haar scholierensituatie, om de premie voor de zorgverzekering aan te vullen en om een eigen bijdrage voor medicatie te betalen.

Ze zou het inmiddels zelf kunnen betalen, maar ze is hard bezig met dure apparatuur aan te schaffen, noodzakelijk voor een door haar te kiezen opleiding en voor het zelfstandig werken dat ze nu parrttime in loondienst doet, en verder absoluut zuinig, dus dat laat ik nog maar even zo.

Biebel

Biebel

27-02-2020 om 12:14

Hoe doen we het hier

Inderdaad; 18jarige krijgt zorgtoeslag op de 23e, en weet dat op de eerste werkdag van de maand de zorgverzekeraar €104 incasseert. Haar verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het erop staat. Als ze eigen risico moet betalen, waarschuwt ze ons en zorgen wij dat dat bedrag op de incasso datum op haar rekening staat. Precies om wat Temet zegt; zo leert ze dat zorgtoeslag er is voor zorgverzekering.

Verder betalen wij telefoon en ov. Als ze meer beltegoed nodig heeft, dan koopt ze die zelf bij. Ze heeft van mij een briefje van €50 in haar telefoon zitten voor noodgevallen. Dat kan een keer een taxi zijn om uit een onveilige situatie te komen, de morning after pil voor een vriendin of een hostel als de trein ineens niet rijdt... het is noodgeld waar zij over mag besluiten dat het nodig is.

Zelf neemt ze kleding, uitjes, uitgaan, vakanties, cadeaus enz voor haar rekening. Ze zit in 5/6 vwo en krijgt daarom scholieren tegemoetkoming. Wil ze meer, dan moet ze werken - maar dat lukt haar nu fysiek nog niet.

Als laatste het abonnement van de sportschool. We hebben de afspraak dat de die zelf betaalt maar... elke keer dat ze gaat nemen wij een deel voor onze rekening. Zo ‘sponsoren’ wij niet de sportschool maar wel het fysieke herstel van dochter.

Pom

Pom

27-02-2020 om 12:35

Extra verzekeren

Mijn criterium is dat je je extra verzekert als je onvoorziene kosten niet zelf kunt betalen. Zelf heb ik dan ook het hoogste eigen risico en de allergoedkoopste basisverzekering. Kost mij 89 euro per maand. Maar zoon heeft onvoldoende buffer om de onvoorziene kosten zelf te kunnen betalen dus ik raad hem aan zich extra te verzekeren voor bv de tandarts.

Biebel, geven jullie haar zelf ook nog een toelage naast het betalen van de telefoonrekening en ov? Of doet ze alles van de scholieren tegemoetkoming?

Groet Pom

Ysieux

' Hij moet alles zelf betalen, behalve collegegeld, boeken en overige studiekosten. Eten en huisvesting is gratis. Mijn zoon krijgt erg veel stufi en heeft al heel lang (tot mijn frustratie) geen bijbaan.Hij bulkt ook van het geld, ik wil dat hij de helft van zijn stufi spaart, (...)'
Waarom laat je hem dan niet zelf zijn collegegeld, boeken en overige studiekosten betalen?
Dan kun jij het geld dat je nu daaraan uitgeeft zelf voor hem sparen. Het is de kortste weg naar wat je wil, namelijk dat hij verantwoord met zijn geld om leert gaan en weet dat er behalve inkomsten ook kosten zijn die niet vallen onder wat je graag wil, maar wat je moet betalen als je een bepaalde keuze maakt.

Tsjor

Biebel

Biebel

27-02-2020 om 14:25

Voor Pom

De tegemoetkoming scholieren vind ik best hoog voor een 5/6 vwo leerling; €100. Van ons krijgt ze €30 + dus de eventuele sportschoolkosten. Dat is voor het verschil zorgtoeslag - verzekering (geen tandarts, laag eigen risico) en wat ze verder nodig heeft. Schoolspullen en dingen van de drogist neem ik mee in mijn online bestellingen, dus die betalen wij ook.

Als ze studeert gaan we zien hoe ze het wil doen. Oudste wilde dat wij niet betaalden, dus die leende volledig helaas. Deze dame denkt er niet over, dus waarschijnlijk gaan we dan wel een ouderbijdrage, collegegeld en boeken betalen.

Of ze gaat de accountancy opleiding doen. Dan heeft ze meteen inkomen en dat zou dr prima passen.

Pom

Pom

27-02-2020 om 16:38

Biebel

Die vergoeding vind ik ook heel fors. Lijkt me inderdaad ruim voldoende voor een middelbare school leerling.

Groet pom

Sas

Sas

27-02-2020 om 17:23

Die honderd euro betalen we samen

Je kunt bij je zoon ook andersom redeneren. Hij wordt volwassen en krijgt eigen inkomen (scholierentoeslag en zorgtoeslag) en eigen kosten (kleding, overige uitgaven, school, reiskosten, etc.)
Hij kan zelf een budget maken van wat hij denkt nodig te hebben, zie ook NIBUD voor een inschatting. En daar kijken jullie als ouder mee mee.
Zijn basis bestaat uit de toeslagen. En heeft hij meer nodig, dan komt dat uit die berekening. Je kunt samen besluiten welke opgaven puur voor de leuk zijn, die zou hij zelf kunnen bijverdienen.
En wat hij meer nodig heeft betaal jij (of de ouders samen). Los van de vastgestelde KA.

Wij betalen aan zoon ook niet de KA die ooit berekend is. Hoewel dat in de vorm van collegegeld (dat wij betalen) redelijk recht wordt getrokken.

Pom

Pom

27-02-2020 om 18:31

Sas

Goed idee. Ik heb hem inderdaad gevraagd een overzicht te maken maar ging daarnaast wel steeds uit van mijn bijdrage aan kinderalimentatie. Dat is natuurlijk niet perse nodig. En zowel komt dat uit zijn begroting. Dank!

Groet Pom

Flavia

Flavia

27-02-2020 om 19:21

Verrassend

Ik zie de toeslagen als 1 van de inkomsten en niet 1op1 gekoppeld aan die premie.
Het totaal moet aan het eind van de maand/periode kloppen.
Ik betaal mijn premie per jaar en spaar gedurende het jaar de premie op een spaarrekening, dat scheelt weer 2% te betalen premie.

Klavertje 4

Klavertje 4

27-02-2020 om 19:37

zorgverzekering

Ze is nog bij ons verzekerd via mijn werk en de kosten worden ingehouden op mijn salaris. Wij hebben een vrij goede aanvullende verzekering met veel fysiotherapie. Ze heeft regelmatig fysiotherapie nodig dus het is handig om bij ons verzekerd te blijven. Vandaar dat ze de zorgtoeslag aan mij overmaakt.
Omdat ze geen studiefinanciering krijgt als ze gaat studeren en in feite geen inkomen heeft mag ze dan de zorgtoeslag houden voor kleding, sporten, telefoon. Ik kan dan een soort zakgeld overmaken aan mij, en zij kan aan mij de zorgtoeslag overmaken, maar dat lijkt me zinloos schuiven met geld.
Mijn kinderen hebben alle twee een redelijke spaarrekening, ze zijn vrij goed in plannen en sparen. Dus ik ben niet bang dat ze nu niet leren om genoeg geld op hun rekening te hebben staan.

Janeway

Janeway

28-02-2020 om 20:39

Zorgkosten

Zoon krijgt de volledige zorgtoeslag, dat dekt de basisverzekering niet. Daarbij de aanvullende polis. Maar dan dus ook je eigen risico en 250 euro medicatie kosten per jaar die niet vergoed worden op medicatie die dus niet in de standaard lijst staan. Het eigen risico gaat op aan bezoeken specialist en die medicatie kosten lopen ook door. Dus sowieso heeft zoon al 635 euro aan extra kosten boven op de premie van de verzekering. Dat is best wel een fiks bedrag.
Hij is nu nog 17 en gelden die bedragen niet maar vanaf 1 april wel.

Wendelmoed

Wendelmoed

28-02-2020 om 22:04

Janeway

Op het risico af dat ik iets doms zeg maar zou je zoon die kosten niet van de belastingen af kunnen trekken? Of werkt dat niet?

Eén kind hier heeft inderdaad ook de maximale 250 voor medicatie, en dan nog wat kosten die onder het eigen risico vallen.
Bij DSW (en vast ook wel bij andere verzekeraars) kun je het eigen risico gespreid betalen, dan betaal je maandelijks iets van 30 Eu extra op je premie en wat je niet gebruikt hebt aan het eind van het jaar krijg je terug. Dat is prettiger dan onverwacht een flink bedrag te moeten bijbetalen.
Maar een hoop geld blijft het, als je niet 100% gezond bent.
(daar komen dan om de paar jaar nog bril, inlegzooltjes, anticonceptiekosten bij, fysio, zelfzorgmedicijnen etc).
Een ander volwassen kind heeft zorgtoeslag, lage premie voor de basisverzekering en maximaal eigen risico dus die houdt geld over rond de ziektekostenverzekering. Het is niet helemaal eerlijk verdeeld. Chris Oomen (van DSW) deed daar dan ook stellige uitspraken over en die mening deel ik wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.