Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Morgana Fata

Morgana Fata

17-09-2010 om 12:11

Zorgverdeling

Wat vinden jullie nou de perfecte zorgverdeling? En hoe is het werkelijk geregeld?
Laatst las ik dat iemands kinderen 3 weekenden bij hun vader zijn. Dan vraag ik me af waarom dat zo geregeld is .
Hier een verdeling van 60/40. De weekenden om en om. De weekdagen zijn ze de ene week 1 dag bij ex en de andere week 2 dagen. Het vervelende hieraan vind ik de onduidelijkheid voor de kinderen. En dat ex ver weg woont, dus op schooldagen moeten ze veel reizen. Het voordeel is toch zeker dat ik weinig opvang nodig heb ivm. werk. En dat ik regelmatig wat ´kinds onvriendelijk´ kan doen in het weekend zonder eerst oppas te moeten regelen. (euhm, zodra de jongste ook volledig gaat dan).

Lijkt me leuk om te horen hoe anderen het geregeld hebben, hoe het bevalt en wat je graag anders zou zien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

17-09-2010 om 12:51

Hier

lange weekenden om en om, van vrijdag tot maandagochtend. En elke dinsdagnacht.
De weken zijn min of meer gelijk verdeeld. Net als jij vind ik die weekenden zonder kind heerlijk om kindonvriendelijke dingen te doen. Gewoon niet pedagogisch verantwoord bezig te hoeven zijn wegens op te voeden oogjes.

Ik vind de verdeling zo ook prettig omdat papa dan ook de school en de bso kent en niet alleen maar de leuke dingen kan doen, maar ook gewoon optijd op school moet zijn.

Daarbij zijn wij dan weer zo flexibel dat als er eens iets leuks is voor onze dochter op een dag dat ze niet bij die ouder is dat wel geregeld zal worden.

Ook van afstel komt het bijna niet, we zullen eerder een dag of weekend ruilen. We hebben haar beiden graag bij ons.

Eigenlijk kan ik geen minpunten bedenken op dit moment behalve dat dit niet mijn idee was hoe ik een kind wilde opvoeden toen ik zwanger werd.

(stief)moeder

(stief)moeder

17-09-2010 om 13:21

En hier

Hier gaat het inderdaad zo dat mijn kinderen 3 weekenden bij hun vader zijn. Hun vader werkt door de weeks en er zit ruim 100 km. afstand tussen. Dus in de praktijk word het gewoon heel lastig om de kinderen door de weeks naar papa te laten gaan.
Omdat hij ze wel graag wil zien hebben we dus 3 weekenden afgesproken. Zo heeft hij ook een weekend voor zichzelf en heb ik ze ook een weekend voor mezelf.

Kinderen van mijn partner zijn er om en om in het weekend en op woensdag en donderdag. Hun moeder woont wat dichterbij, zodat het halen en brengen van en naar school geen probleem hoeft te zijn.

(stief)moeder

Hier...

Mijn kinderen zijn de ene week v.a. do-avond tot ma-ochtend en de andere week alleen op vrijdag (zijn vrije dag) bij hun vader. Echt soepel loopt het helaas niet. Ik blijf oplopen tegen kleine dingetjes. T-shirtjes die ik pas terug zie als ze alweer te klein zijn (we hebben afgesproken dat ik de was doe, hij krijgt van mij een tas schoon spul mee die-ie vies weer bij me aflevert), gymtassen en huiswerk wat blijft liggen (ok, wordt steeds meer verantwoordelijkheid van de kinderen zelf), douchen doen ze daar zelden en ik word aangesproken door juf, of de kinderen op tíjd in de les kunnen zijn. Ze zijn bij mij nooit te laat, maar als hij ze moet wegbrengen dus wel... en ik wil dan ook niet aankomen met 'ja-maar-mijn-ex...', maar vervelend is het wel.
Ik moet wel zeggen dat ik best dubbel ben over onze omgangsregeling. Enerzijds zou ik de kinderen echt niet minder willen zien. Maar ik besef wel dat hij nu alle vrijheid heeft... kan werken zo lang als hij wil, terwijl ik de lasten heb, het gejaag om op tijd thuis te zijn na het werk.

rozenstruikje

rozenstruikje

17-09-2010 om 19:48

60-40

Hier zijn ze 4 dagen bij mij en 3 dagen bij hem, elke week.
Het weekend is met deze verdeling half om half maar omdat je dan nooit een weekend weg kan/ uit logeren/ ofzo, hebben we dat opgelost door elk 1x per maand een lang weekend te geven. 1 x per maand is de verdeling dus 5 om 2 dagen en de andere keer is het 3 om 4. Snap je het nog. De lange weekenden zijn fijn maar maken het ook chaotisch: de kinderen (en ook vriendjes en familie) weten nooit in welk weekend we nu half/half doen en in welk weekend ze daar of hier zijn.
De schoolvakanties verdelen we in weken, dan zijn ze dus langer bij mij of hun vader aaneen.

Dit vind ik op zich wel een eerlijke verdeling. We hebben elk een weekend dag, elk een vrije dag doordeweeks met ze en elk een werkdag, en ik dan nog een werkdag.

De perfecte zorgverdeling zie ik toch anders, dan was ik niet gescheiden. Mijn plan was samen, dus samenwonend, de kinderen op te voeden. Dan had ik ze heerlijk alle dagen om mij heen gehad! Scheiding was dan ook niet mijn keus.
Echter ik kan ook erg genieten van mijn kind-vrije dagen om dan inderdaad kind-onvriendelijke dingen voor mezelf te doen. Daar had ik tijdens het huwelijk nooit zo'n behoefte aan maar nu wel, ik denk omdat zorgen in je eentje toch intensiever of zwaarder is.

En Leanne, hier ook wel kleine irritaties bij mij: nieuwsbrieven van school kwamen niet bij mij aan want ze worden verspreid op zijn dag, ze komen vaak met kleding die te klein is (en dan breng ik ze weer terug in passende kleding waardoor het voelt alsof hij 'gratis' bij mij komt winkelen, bij hem gaan ze nauwelijks in de douche, er wordt totaal niet gelet op schone kleding, ze gaan bij hem veel te laat naar bed en zijn dan dus doodop. Dus dan zucht ik even en laat het maar los. Wat kun je anders.

Rozenstruikje

Bij die van niemand

Lijkt me.

En hoe doe je dat dan trouwens in de vakanties?

Morgana Fata

Morgana Fata

18-09-2010 om 19:17

Rea's

Amk, kan je helemaal geen minpunten bedenken? Je doet nog steeds het grootste gedeelte van de zorg, zou je het bijvoorbeeld niet liever eerlijk verdeelt zien? (ps. ik vind de kindervrije weekenden niet heerlijk, maar het scheelt wel een heleboel geregel )
(stief)moeder, wat ik me bij jouw verdeling afvraag is vooral of je de verdeling van vrijetijd/schooldagen niet lastig vindt. Als ik het me goed herinner ben jij verder weg gaan wonen toch? Was de regeling daarvoor hetzelfde?
Leanne, die vrije dag, hoe laat gaan ze dan? Vanaf donderdagavond of vrijdag na schooltijd? En hoe zijn jullie tot deze regeling gekomen? btw, als school wat te klagen heeft moeten ze bij hem zijn toch? Alhoewel ik het als moeder wel fijn vind om door school op te hoogte gehouden te worden, zolang ze maar niet de verwachting hebben dat ik er wat aan kan veranderen .
Rozenstruikje, dat onregelmatige is dus ook precies waar ik tegenaan loop. Het is gewoon lastig. Zo gaan ze hier de ene week wel op dinsdag naar hun vader, de andere niet. Heel lastig met het regelen van opvang voor die dag. Kleding is hier ook altijd een gezeur trouwens. Ik koop en was eigenlijk alles. Hij betaald minimale kinderalimentatie, maar durft toch nog te zeuren over de kwaliteit van de kleding, zucht. Adem in, adem uit, nog eens en nog eens . Bedtijden blijken ook lastig te zijn. Bij papa gaan ze minstens een uur later naar bed en ruim een half uur eerder eruit. Woensdagmiddag is dan ook vaak bijslaap middag, anders zijn ze de hele week niet te genieten.
Uiteraard bedoel ik met mijn vraag over de perfecte zorgverdeling, die onder de huidige omstandigheden, haha.
Shannara, woont je ex dichtbij? Dat je haar zo
makkelijk kan ophalen. En waarom blijft ze eigenlijk niet slapen? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
De tijd 'telt' mijn inziens, naar degene die verantwoordelijk is tijdens die schooluren. Als die dag uitvalt, wie moet het dan regelen?

amk

amk

18-09-2010 om 21:16

Nee

ik zou het niet anders willen in deze omstandigheden. De zorg is nu verdeeld zo als het ook verdeeld was toen we nog bij elkaar waren. Ik denk dat ik zelfs minder zorg als toen omdat de weekenden anders ingevuld worden.
S had destijds veel dienstreizen, die zou ik alleen op moeten vangen.

Ik zie het zorgen ook niet als moeten maar als mogen. En ik zorg ook betrekkelijk weinig natuurlijk, ze gaat 5 dagen naar school, 3 daarvan gaat ze naar de bso. Ik werk ook op 5 dagen. De bso verzorgt de zwemles, ik hoef haar daar alleen maar op te halen en dat is dichter bij mijn werk als de bso locatie. Ze eet warm op de bso. Afspraken met haar vriendinntjes: liefst op de bso, want daar hebben ze leuker speelgoed aldus de meiden.
Wat blijft er dan over aan zorg: maandag tussen 3 en 7, dinsdag niet, woensdag van 12 tot 7, donderdag van 6 tot 7, vrijdag of van 6 tot 7 of niet. Van 7 tot half 8 slaapt ze, en om half 9 moeten we al weer op school zijn.
Als ze ziek is springt ex gewoon bij, dat overleg is nog hetzelfde als toen we bij elkaar waren. Wiens agenda laat wat toe, en wat moet er dan geregeld worden?

ok het overleg is wat minder direct geworden, niet meer dagelijks zoals het uitkomt, maar we bellen toch zeker 2-3x per week om te overleggen of te teuten over dagelijkse dingen. En dat zijn dan idd dingen als: ze is haar jas vergeten op de bso, let er op dat je er vandaag 2 meeneemt.

Dus overall, nee ik kan geen minpunten vinden op dit moment. Maar met gewijzigde omstandigheden zou dat best wel eens kunnen komen. Maar dan gaan we wel weer overleggen.

50/50

hier is de verdeling met de jongste 50/50.
De oudste woont permanent bij ons,en gaat ongeveer 1 middag p/m naar haar moeder.
dit laatste zou ik liever anders zien,maar dat lukt helaas niet.

Fulltime eigenlijk

En ik zou niet anders willen, papa komt elke woensdag bij ons eten en 1 dag in het weekend, meestal zaterdagmiddag, gaat ie met ze naar de speeltuin. Het past bij ons. Ik wilde absoluut niet mijn kinderen part-time opvoeden, daarom heb ik jaaaaren getwijfeld aan een scheiding, tot ik me realiseerde waarom ik wilde scheiden: omdat hij er nooit was, veel werken en daarna lekker de hort op.
Dus, hij heeft nu alleen de lusten, voor hem ideaal. En ik hoef mijn kinderen niet te missen...
Die zaterdagmiddag kan ik lekker shoppen (maar in het begin voelde ik me zelfs schuldig daarover , nu geniet ik ervan)
Als ik eens weg wil op zaterdagavond (filmpje ofzoiets) dan past mijn ex op bij mij thuis...
Hij is nu eindelijk bezig met eigen huisje ( na twee jaar bij ouders hebben gewoond) en dan zullen ze 1 zaterdag in de maand bij hem gaan logeren.
Ik ben een enorme moederkloek en huismus, en hij juist niet,... Dus prima zo.
Voor de kinderen trouwens ook hoor, zij hebben nu echt 100 procent aandacht op die momenten met hem...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

19-09-2010 om 15:55

Hier

Hier gaan de kinderen de ene week van donderdag na school/bso tot zondag voor het eten naar hun vader. De andere week van woensdag na school/bso tot vrijdag voor het eten. Deze regeling bevalt ons heel goed, maar ik ben benieuwd hoe dat gaat als oudste naar het v.o. gaat. Het lijkt me een heel gedoe om iedere keer alle boeken mee te slepen die ze dan evt de volgende dag nodig heeft. Gelukkig woont ex op 5 minuten loopafstand. We hebben laatst al zo'n leuk akkefietje gehad. Dochters rekenhuiswerkschrift was kwijt. Ik heb dat maandagmiddag voor het eerst aangekaart, en pas op dinsdagavond 21.00 uur besloot ze haar vader te bellen. Tja, toen mocht ze zelf niet meer de deur uit en haar ouders hadden allebei geen zin om door de regen het schrift te brengen/halen. Arm kind, maar volgende keer zorgt ze dan hopelijk dat haar spullen op orde zijn

madlief

madlief

19-09-2010 om 18:16

Aan het denken over verdeling zorg

Hoi,
ik ben momenteel aan het denken over hoe we de zorg moeten verdelen. Of eigelijk meer over hoe veel de kinderen bij mij of papa zullen zijn, waarbij de zorgverdeling dan op tweede plaats staat. Heel belangrijk vindt ik dat de kinderen papa zo veel mogelijk zien en hij de kinderen. Maar waar ik tegenaanloop, is dat ik het een vervelend idee vind om ze uit hun eigen omgeving weg te halen om bij papa te zijn. We wonen in een buurtje met veel kinderen, en directe buurkinderen zijn goede vriendjes. Allemaal spelen ze erg veel met en bij elkaar, ongedwongen omdat iedereen vlakbij woont, dus zonder vooraf afspreken en afgesproken tijden. Er wordt heel veel buiten gespeeld. Dat zouden ze dus missen als ze naar papa gaan. Mijn beeld is vast gekleurd door hoe ik tegenover een (eventuel) scheiding sta, maar dat is het niet alleen. Ik vind dat echt een heel groot nadeel van het bij papa zijn voor de kinderen.
Hoe is dat bij jullie? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat kunnen jullie "adviseren"?
De kinderen zijn nu een paar keer bij hem wezen logeren, avond/nacht/halve dag. Ze vonden het leuk, maar ook saai.
Daarnaast is het zo dat ik wel graag hun basis hier zou houden, en daar zijn man en ik het ook wel over eens, dus geen echt co-ouderschap met half/half verdeling.
Madlief.

Moes

Moes

19-09-2010 om 23:28

Madlief

Hé, daar ben je. En uit je berichtje kan ik een beetje afleiden wat jou bezighoudt. Je klinkt rustig, ik hoop dat het zo voelt. Groeten van Moes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.