Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Klassie

Klassie

14-02-2019 om 15:46

Zoveel haat hoe daarmee om te gaan...?

Hallo

Ik ben nieuw hier. Ik zocht ouders waarmee ik dit samen kon delen. Ik ben een moeder van 3 kinderen waarvan 1 overleden en 2 pubers. Ik ben in 2017 gescheiden met een hele goede verstandhouding. In de zomer van 2017 heeft hij me een poosje lastig gevallen en wou die me even terug ook dat is goed uitgepraat. In de zomer van 2017 ontmoette ik ook mijn huidige vriend. Alles ging redelijk zo nu en dan wat gedoe, maar kwamen we dan wel weer uit. Tot begin december toen ik 60 km verder ben verhuisd en ben gaan samen wonen. We woonden daarvoor nog bij elkaar in het dorp. Hij gaf steeds aan dit geen probleem te vinden en hij zou ons oude huis weer betrekken. Bij de verhuizing was ik iets vergeten op te ruimen sindsdien is het helemaal mis. Ik doe niks maar dan ook niks meer goed en ben een hele slechte moeder. Ik ondermijn hem en manipuleer iedereen, maak altijd ruzie en ga zo maar door in zijn ogen. Hij kan huishoudens niet los zien en bemoeit zich met alle zaken die hier spelen. Nou is te geval dat er door mijn verhuizing een nieuw convernant gemaakt moet worden en door zijn gezeur en gezever duurt dit eeuwen en kan ik nog niet verder en het doet zo zeer. Hij dreigt met dingen als een rechter of zulke instanties. Ik weet eigenlijk niet eens waarom...? Daarnaast doet hij dingen alleen om te sarren zoals vakanties want vraag ik de eerste weken wil hij die en andersom of wat hij ook maar kan doen om het mij moeilijk te maken. Zeg ik er wat van dan weet hij het zo te maken dat ik het weer gedaan heb.

Ik weet dit zijn dingen die nergens op slaan en heel eerlijk het slaat kant nog wal, maar het raakt me wel. Ik heb hem gevraagd om ergens heen te gaan om onze communicatie te verbeteren, maar daar zegt ie niks op. Het lijkt bijna alsof ik geen kans krijg en hij zegt dat dit voor hem zelf opkomen is. Nee ik weet het niet meer. Ik ben wel in therapie gegaan voor mijzelf zodat ik sterker word en beter met deze dingen kan omgaan maar ik will zo graag een einde en ik graag me af waar die is...? Mijn vriend heeft dit ook gehad met zijn ex en dat gaat nu super. Iemand advies? Want wat ik ook zeg of niet zeg ik heb het gedaan.

Alvast bedankt!

Annemarie

Annemarie

14-02-2019 om 18:30

60 km

Klassie,

Kan het zijn dat het "probleem" is dat je 60km verder op bent gaan wonen? Tot voor kort kon je ex de kinderen ook buiten de omgangsregeling om tegen komen en/of was hij gevoelsmatig dicht bij de kinderen. Fysiek 60 km is letterlijk nog meer afstand.

Rouwproces

Heb jij initiatief tot deze scheiding genomen?

Voor hem is het nu pas definitief geworden, nu jij verhuisd bent en bij je vriend bent ingetrokken. Zijn rouwproces begint nu pas. Hij vond het geen probleem omdat hij rationeel kon beargumenteren dat dit de omgang met de kinderen niet in de weg stond, maar nu komt de emotionele klap: hij had toch nog onbewust hoop dat het ooit weer goed zou komen met jou, hij had nog niet gerouwd om de relatie met jou, en dat moet nu alsnog. Boosheid is een fase van het rouwproces.

Blijf emotionele afstand houden in deze moeilijke tijd. Schiet niet in de verdediging als hij zich bemoeit met dingen die hem niet aangaan, ga er gewoon niet op in. Wees een beetje flexibel vwb de omgang met de kinderen (jij bent immers verhuisd), maar geef hem geen emotionele reacties. Laat hem vooral niet merken hoe hij je irriteert of onzeker maakt.

Laat anders zijn telefoontjes standaard naar voicemail gaan, geef je zelf een halve dag om de boodschap te verwerken, en reageer dan zakelijk en kort op de relevante punten via email of sms.

Als hij verder tijdens jullie relatie een respectvolle partner was, dan zal het na verloop van tijd echt weer beter gaan. Dan moet je vooral zorgen dat je nu dingen niet escaleert (laat het van je afglijden) en dat je geen "gemengde signalen" afgeeft (niet vragen hoe het met hem gaat ofzo...).

Elizabeth

Elizabeth

15-02-2019 om 21:19

Contact beperken

Kun je het contact met hem niet tot een minimum beperken? Bijvoorbeeld niet appen en bellen, alleen mailen. En alleen reageren als het om jullie kinderen gaat.

Nieuw convenant

Ergens zit een trigger en je weet nog niet goed waar. Ik denk dat je daar eerst helderheid over moet krijgen. Nu niet meer communiceren en hem behandelen als een probleem of gevaar zal de agressie alleen maar groter maken.
Het probleem kan zijn: de manier waarop jij bekend maakte dat je ging samenwonen. Bestaat het vermoeden dat de relatie met je vriend in feite de oorzaak van de scheiding was?
De manier waarop je toen over de consequenties hebt gesproken. Je geeft aan dat hij er geen moeite mee had, maar waar had hij geen moeite mee?
Als hij in jullie oude huis ging wonen, waarom zijn de kinderen dan niet daar blijven wonen? Hoeveel tijd heb je eraan besteedt om daarover te praten?
Je geeft aan dat er nu nog gepraat moet worden over een nieuw convenant. Is het oude convenant niet meer haalbaar? Heb jij nu beslissingen genomen, waardoor het oude convenant niet meer haalbaar is en je in feite nu bepaalde nieuwe afspraken afdwingt?
Is er iets mis gegaan met de boedelverdeling, bijvoorbeeld in die zin, dat hij aanvankelijk zeer welwillend is geweest naar jou toe, meubels mochten blijven, hypotheek bleef hij betalen etc. Terwijl jij nu van alles verdeeld hebt zonder zijn inbreng?
Wat moet er volgens jou geregeld worden in een nieuw convenant?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.