Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

15-12-2009 om 10:40

Aantal kiezen

Gisteren bij de tandarts heb ik even meegekeken naar het gebit van mijn 10-jarige. Ik had verwacht dat ze inmiddels wel 4 kiezen per kant zou hebben, maar er zaten er nog maar 3. Dat houdt in dat er per kant nog 2 kiezen (incl verstandskies) bij moeten, maar volgens mij gaat dat niet passen. Komt het wel eens voor dat verstandskiezen wel kunnen blijven zitten, zodat je 5 kiezen per kant hebt? Ik ken namelijk alleen maar mensen bij wie de verstandskiezen getrokken zijn. Ik heb zelf ook maar 3 kiezen per kant (1e en laatste getrokken).
En op welke leeftijd komen de laatste kiezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jet Burg

Jet Burg

15-12-2009 om 10:52

Hoeft volgens mij niet hoor

Ik heb aan ieder kant 3 kiezen, altijd zo geweest en gebeleven. 2 verstandskiezen boven gehad, ook weer getrokken. Maar meer zijn er niet bijgekomen. Ik heb trouwens ook maar aan iedere kant 1 kies gewisseld. De rest zijn de melk kiezen nog.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-12-2009 om 12:31

Verstandskiezen

Mijn verstandskiezen kwamen op mijn 16e door, alle vier tegelijk. Ze zitten er nog gewoon in trouwens, nooit problemen mee gehad.

Ik neem aan dat er tussen je 10e en je 16e nog best wat groei in de kaak kan zitten? Daarbij vond mijn tandarts het destijds erg vroeg dat ik al op mijn 16e vier verstandskiezen kreeg.

groet, Mamvantwee

angel3

angel3

15-12-2009 om 13:21

Misschien komen ze niet door?

ik heb alleen boven verstandskiezen maar die zijn nooit doorgekomen.... dat kan dus ook nog. Er is nog vanalles mogelijk. Missch heeft hij ze niet eens? of is er weleens een foto gemaakt?

Vic

Vic

15-12-2009 om 14:32

Nog niet direct zorgen

Mijn dochter heeft best een grote mond (letterlijk), dus als het bij haar niet past... Maar dan moet ze dus wel nog een stukje groeien, want zoals ik het zag gaan er geen 5 kiezen achter elkaar passen. Vandaar dat ik me afvroeg of er überhaupt mensen zijn die aan elke kant 5 kiezen achter elkaar hebben.
En ik ben benieuwd wanneer de 4e kiezen komen. Je verstandskiezen rond of na je 18e, en die andere met 12/13?

Zus

Zus

15-12-2009 om 14:52

Niet

Tegenwoordig zijn er meer mensen bij wie de verstandskiezen helemaal nooit doorkomen. Dus dan heb je aan elke kant 2 kleine en 2 grote kiezen. Ik weet eigenlijk niet wanneer die 4e kiezen komen, goeie vraag!

Puck2

Puck2

15-12-2009 om 14:55

Verstandskiezen

Bij mij zijn mijn verstandskiezen net als mamvantwee ook zo rond mijn 15e/16e doorgekomen en die hebben ook nog nooit last gegeven. 1 van de 4 is er inmiddels uit, maar dat was niet vanwege ruimtegebrek maar omdat er aan de achterkant een gaatje in kwam dat niet goed te vullen was. De andere 3 zitten er nog gewoon in en volgens de tandarts zijn het ook nog eens "functionele" kiezen. Hij vertelde mij ook dat verstandskiezen bij steeds meer mensen niet meer doorkomen en soms niet eens meer aanwezig zijn.
Ik weet nog wel dat een jaar of 20 geleden het volgens mij een redelijke hype was om je verstandskiezen te laten trekken onder het motto "je krijgt er later toch alleen maar last van". Misschien is dat de reden Vic dat je zo veel mensen kent die geen verstandskiezen meer hebben? Mijn tandarts wilde die van mij er toen ook allemaal uit halen. Ben ik even blij dat ik daar nooit mee akkoord ben gegaan.

Brenda129

Brenda129

15-12-2009 om 21:40

Vierde kiezen

Mijn oudste had zijn vierde kiezen op tienjarige leeftijd gekregen maar ik begreep van de tandarts dat dit erg vroeg is. Dat ze normaal gesproken rond de 12 a 13 jaar doorkomen.
Verstandkiezen komen zo rond de 21 ste leeftijd maar volgens mij verschilt dit heel erg. Soms komen ze helemaal niet. Ik heb ze zelf alleen boven gekregen. op welke leeftijd weet ik niet meer maar het was in ieder geval boven de 20 jaar.
Gr. Brenda

neteret mut

neteret mut

15-12-2009 om 23:29

Vandaag

bij de orthodontist geweest. Dochter 1 ( 14 ) heeft alle kiezen behalve de verstandskiezen die al wel duidelijk te zien op de foto. Dochter 2 heeft de laatste en de verstandskiezen nog niet , zijn wel allemaal te zien op de foto's. Ikzelf had denk ik mijn verstandskiezen zo rond mijn 18de, er zijn er 2 getrokken ivm gaatjes en niet schoonkunnen houden ( te ver achterin mijn mond), de andere 2 blijven netjes zitten omdat daar al eerder gewone kiezen getrokken waren bij gebitsregulatie.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-12-2009 om 22:48

Verstandskiezen

ik heb ze alle 4 gehad, ergens tussen mijn 18e en 24e zijn ze opgekomen. Vooral onder was er weinig ruimte, wat zorgde voor slechts half doorgekomen kiezen en regelmatig een tandvleesontsteking. Uiteindelijk zijn ze links allebei getrokken, onder vanwege de ontstekingen en boven omdat er geen tegen-kies meer was. Rechts heb ik ze nog allebei, zo'n beetje de enige die nog gaaf zijn (niet gevuld).
Bij mijn man zijn ze er alle 4 operatief uitgehaald toen hij 25 was - die zaten horizontaal in zijn kaak en waren een gevaar voor de andere kiezen, hij had echt veel te weinig ruimte.
Zoon van 10 is nu net bezig de eerste kiezen boven te wisselen - de nieuwe zijn wel erg groot en komen ook wel erg ver buiten de oude naar boven. Nou ja, uiteindelijk zal dat ook wel weer recht komen, desnoods met een beugel.
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.