Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kuzco

kuzco

06-04-2009 om 20:36

Achillespees operatief verlengen(ervaringen gevraagd)

Vandaag heb ik te horen gekregen dat bij mijn oudste zoontje van 5 jaar zijn achillespezen verlengd gaan worden d.m.v. een operatie. Daarna 6 weken in het gips met beide benen.
Ik wil eigenlijk een beetje weten wat me te wachten staat of beter gezegt wat mijn zoontje te wachten staat.

Groetjes Kuzco

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hetty,*

Hetty,*

06-04-2009 om 20:54

Vraag aan jou kuzco

Ik ben erg benieuwd waarom je zoon die operatie krijgt. Onze zoon is een tenenloper en gipsbehandeling heeft niet geholpen, hij begint weer op zijn tenen te lopen. Ik broeg me af of dit bij jullie ook het geval is. En ik wist niet van het bestaan van achillespezen verlengen en lees dus met interesse mee.
Groetjes Hetty,*

Ook benieuwd

Ik loop mijn hele leven al op mijn tenen.

Tango

Tango

06-04-2009 om 23:42

Vriendin van dochter

Heeft deze operatie net achter de rug ook bij beide benen. Het meisje is ruim 7 jaar oud. Na de operatie heeft ze inderdaad 6 weken gips gehad. Eerst 3 weken gewoon gips, daarna 3 weken loopgips waar ze ook nog niet veel op mocht lopen maar wel staan bijv. met het naar de wc gaan. Ze kon toen ook met wat aanpassingen weer naar school. Ze moest de hele dag met de benen naar voren zitten, dus best lastig.
Toen het gips er net af was kon ze helemaal niet lopen, nu gaat het weer beter, maar ze krijgt nog bijna elke dag fysiotherapie en dat is haar moeder nog het meeste tegengevallen. Dat ze nog zeker 3 maanden fysiotherapie moet krijgen, nu 5 keer per week en op den duur nog 3 keer per week.
Na de operatie had ze ook behoorlijk wat pijn en ook toen het gips vervangen was.
Het lijkt me zeker geen kleine ingreep en zeker voor een jongetje van 5 best heftig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-04-2009 om 20:13

Achillespezen

Ik was een chronische op mijn tenen loopster tot mijn twaalfde jaar waardoor mijn achillespezen te kort waren. Daarnaast had ik ook last van hypertonie (overstrekking van de spieren) dus toen ik een jaar of zes was raadde men mij deze operatie ook aan. Het zou minstens 6 weken in het gips inhouden plus vrij langdurige revalidatie in De Trappenberg. Mijn ouders hebben ervoor gekozen om de operatie (Achillespeesmyotenotomie) niet te laten doen maar ik heb wel Bobattherapie en intensieve fysiotherapie gehad. Op mijn twaalfde jaar liep ik niet meer op mijn tenen en waren mijn achillespezen redelijk op lengte gekomen; nu ik ouder ben zijn ze "normaal" qua lengte. Ik heb er nooit last van gehad en ben achteraf gezien blij dat ik niet geopereerd ben. Natuurlijk was de intensieve fysiotherapie niet altijd even leuk maar het kan een alternatief zijn. Echter niet in alle gevallen is fysio, evt. met spalken een effectieve behandeling. Maar achillespezen groeien niet mee, ook niet na een verlenging dus het is wel zaak om daar rekening mee te houden. Oefeningen blijven aan te raden. Sterkte!

Goh

Ik had als kind ook te korte achillespezen. Werd gezien als een familiekwaaltje. De hele familie heeft er last van. Er is ook nooit iets aan gebeurd. Ik had er wel regelmatig pijn van en dan moest ik ze oprekken. Tenen tegen de muur op ongeveer 10 cm hoogte en dan de hak naar beneden drukken. Nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van. Ik wist niet dat ze dat ook echt opereren!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-04-2009 om 23:50

Operatie

Ik heb begrepen dat ze tegenwoordig ook niet snel meer de achillespezen operatief verlengen. Alleen als de verkorting heel ernstig is en fysio/spalken niet helpen. Ik heb er ook helemaal geen last meer van; alleen als ik een avondje op hoge hakken heb gelopen voel ik het wel maar ja, dat hebben meer mensen En gelukkig wilde ik toch geen ballerina worden lol

kuzco

kuzco

08-04-2009 om 09:56

Reactie

Mijn zoontje heeft door kortstondig zuurstofgebrek tijdens de geboorte neurlologische schade opgelopen(symetrische diplegie). Hierdoor heeft hij dus een te korte achillespees en staan zijn voeten extreem naar buiten toe gedraaid en is zijn rechterbeen korter dan zijn linkerbeen.Tenenlopen kan daar dus ook een gevolg van zijn. Dat is dus ook de reden van de operatie, want als ze hem hier lang mee door laten lopen zal hij hoe zwaarder hij wordt meer last gaan krijgen van al zijn gewrichten. Wij hebben al langere tijd fysio gehad en daar konden ze niet meer voor hem betekenen. Door zijn achillespezen te verlengen kunnen ze zijn voeten weer in de juiste stand zetten, waardoor hij dus ook weer normaal gaat lopen enz.
Dit is een beetje in het kort ons verhaal.

Groetjes Kuzco

Lang geleden

heeft mijn man deze operatie gehad. Is nu een 40er, hij was toen een jaar of 8. Fysio tja was toen nog niet echt. Hij kreeg het advies van veel zwemmen.
Bij hem is het helemaal goedgekomen.
Gr. Rymcke

Hetty,*

Hetty,*

09-04-2009 om 23:30

Kuzco

Dank je voor de toelichting. Jouw verhaal klinkt gecompliceerder dan ons verhaal. Bij ons is het alleen tenenlopen, tot nu toe. Er (nog?) niet onderzocht waar dit vandaan komt.
Tot nu toe vind ik het een best ingrijpende operatie als ik het zo lees.
Groetjes Hetty,*

Eke

Eke

11-04-2009 om 17:49

Zelf gehad, maar

aan 1 kant. Als gevolg van een ongeluk waren mijn onderbeenspieren verkleefd, waardoor ik alleen nog op m'n tenen kon staan en veel pijn aan mijn onderbeen had (en aan m'n andere voet door overbelasting). Het heeft na operatie en gips een behoorlijke tijd geduurd voor ik weer goed kon lopen. Ik ben halverwege januari geopereerd en heb op vakantie eind juli nog een wandelstok meegenomen voor de lange stukken.

Achillespeesverlenging ken ik verder uit de revalidatie (ooit kort gewerkt), inderdaad bij kinderen met een hersenbeschadiging en daardoor te hoge spierspanning. Het is chirurgisch een ingreep van niks (ik was in 20 min. klaar), maar wel een hele revalidatie als het aan twee benen moet. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.