Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Acute onverklaarbare spierpijnen?

sinds drie weken heb ik last van spierpijn in mijn benen,alsof ik zeer intensief gesport heb,ik word snachts wakker van de pijn.
ik heb geen koorts.
nu heb ik sinds twee dagen ook spierpijn in mijn rug,en mijn buiksieren doen ook pijn,ik heb af en toe tintelingen in mijn handen en voeten.
mijn armen voelen loodzwaar en mijn nek is ook wat gevoelig.
verder heb ik nergens last van,geen koorts ,geen griepverschijnselen.
iemand een idee wat dit kan zijn?
moet ik me zorgen maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

12-12-2008 om 23:38

Su-sanne.

Of je je zorgen moet maken kan je huisarts je vertellen.
Ik zou me in ieder geval wel zorgen maken ! Als je niets doet gaat het vast wel over
M.

sus-anne

sus-anne

13-12-2008 om 10:02 Topicstarter

Rembrand

flauwe opmerking,het is nu weekend,mijn eigen huisarts is op vakantie ,dus ik kan over tien dagen pas terecht.
ik post hier omdat er misschien mensen zijn met dezelfde ervaring,en die ervaring wil ik graag horen.

Lynna

Lynna

13-12-2008 om 10:24

Ook gehad maar dan korter

Hallo Sus-anne,

ik heb ditzelfde een paar weken geleden ook gehad. Maar na een dag of 4 was het over. Ik had overal (spier)pijn, het voelde alsof ik zware griep had. Ik had alleen geen spatje koorts, geen hoofdpijn, geen keelpijn, was niet verkouden. Heel gek.

Bij jou duurt het al langer, dan zou ik toch naar de huisarts gaan. Heeft je eigen huisarts geen vervanger?

Rembrand

Rembrand

13-12-2008 om 11:18

Sus-anne.

Je hebt er al drie weken last van en je wordt in de nacht wakker van de pijn.
Dan ga je toch niet op Vrijdag vragen naar de ervaringen van andere mensen ?
M.

Guinevere

Guinevere

13-12-2008 om 11:32

Ja, arts

Ik sluit me aan bij Rembrand. Arts dus. En ook een vervangende HA heeft een diploma hoor.
Sterkte ermee.

MaximeM

MaximeM

13-12-2008 om 11:34

Ook wel eens gehad

Hoi,

Ik heb ook wel eens iets soortgelijks gehad. Werd 's nachts niet wakker van de pijn, maar kan me wel herinneren dat ik dan 's ochtends wakker werd en echt moed moest verzamelen om me om te draaien (omdat dat niet ging van de spierpijn) daar leek het het meeste op. Spierpijn in al mijn spieren, een vest of trui aantrekken was een heel karwei (pijnlijk en vermoeiend) en dan in de loop van de dag werd het minder (soepeler) en voelde ik me in de avond best lekker. En dan de volgende ochtend was het weer raak. Ben naar de huisarts geweest en die kon het niet verklaren. Ik was ook ontzettend moe. En toen ineens, na een week of 3 ging het iedere dag beter en was het over. Heb het daarna nooit meer gehad. Het leek op een soort griep qua spierpijnen alleen dan zonder snotterig hoofd en zonder koorts.
Ik zou maandag toch gewoon naar een vervanger van de huisarts gaan voor de zekerheid.

Maxime

San

San

13-12-2008 om 12:47

Arts

Persoonlijk vind ik de opmerking van Rembrand helemaal niet flauw. Wat verwacht je dan van ons? Dat wij kunnen inschatten wat het is en of je je zorgen moet maken? En stel nu dat wij allemaal zeggen: maak je geen zorgen, 't is waarschijnlijk niets, gaat wel weer over, want bij mij ging het ook over. En stel nu, dat later blijkt dat er tóch iets aan de hand is (ontsteking, virus, of wat dan ook maar), en dat je er veel te lang mee bent blijven doorlopen. Wat dan?
Rembrand geeft aan dat hij (?) zich wel zorgen zou maken. Ik zou mij ook zorgen maken als ik deze klachten had. En ik zou dan dus ook niet wachten tot mijn huisarts terug was, ik zou naar de vervanger gaan. Want die is er gewoon! (tenzij je niet in Nederland woont, maar in een land waar medische zorg niet altijd beschikbaar is)

reina

reina

13-12-2008 om 14:05

Mee eens

Rembrand heeft gelijkmws is er niets aan de hand, maar ik zou geen 10 dagen wachten, je makt jezelf ook wat zorgen, dus waarom niet naar de vervanger maandag?.

Rembrand

Rembrand

14-12-2008 om 00:30

San.

Ik ben een "meisje"
( je kent me vast onder mijn oude nick wel M. v. Rijn ).
M.

sus-anne

sus-anne

14-12-2008 om 10:36 Topicstarter

Bellen

jullie hebben wel gelijk,ik maak me ook wel zorgen,en ik heb er last van,maar ik vroeg me af,misschien komt dit vaak voor en gaat het vanzelf over.
want als ik de huisarts bel hoor ik; waarnemer in spoedgevallen is:.....
en ik voel me niet direct een spoedgeval,dus wilde ik even horen wat ik nu het beste kon doen.

Niet in het weekend

als je al 3 weken last hebt, dat zou ik niet doen, gewoon morgen bij de vervanger. Ik snap heel goed dat je je bezwaard voelt, omdat ze op het bandje ´alleen spoedgevallen´ zeggen, dat doet onze huisartsenpraktijk ook.

Eigenlijk vind ik het niet kunnen, 3 weken afwezig en dan alleen voor spoedgevallen bereikbaar zijn, dus ik vind dat je, als je anders ook naar de HA zou zijn gegaan, ook bij zijn/haar afwezigheid naar de vervanger kunt gaan.

Succes!

Guinevere

Guinevere

14-12-2008 om 21:20

Dat bandje...

Dat bandje dat een HA op zijn antwoordapparaat/voicemail heeft staan dient alleen om mensen met verkoudheden en andere dingen die vanzelf in 2 dagen overgaan af te schrikken. De vervanger heeft natuurlijk ook maar een beperkte capaciteit. Maar jij hebt hier al weken last van, het wordt erger, bellen dus! Zéker niet nog 10 dagen wachten.

sus-anne

sus-anne

15-12-2008 om 11:47 Topicstarter

Gebeld

morgenochtend kan ik terecht,bedankt voor alle goede raadgevingen.

sus-anne

sus-anne

16-12-2008 om 15:33 Topicstarter

Geweest

de diagnose is gesteld,en ik ben er niet zo heel blij mee.
ik heb namelijk fibromyalgie.
dit is chronisch en niet te genezen,ik moet rustig aan doen,goed naar mijn lichaam luisteren ,en me aanpassen,zodat ik zo min mogelijk pijn heb.
ik kan er wel heel oud mee worden,maar heb nog geen idee wat dit voor mij gaat inhouden allemaal.
ik heb een druk leven,een groot gezin,een baan,hobby,s ,veel sociale contacten.
het overvalt me allemaal nogal.
wat ik wel besef,het is alsof de hele puzzel op zijn plaats valt.
ik heb al 12 jaar allerlei vage klachten( extreme vermoeidheid,darmproblemen,geheugen en concentratie problemen ),en ik besef nu dat dit allemaal met de fibromyalgie te maken heeft.
terwijl ik altijd heb gedacht, ik heb het te druk,daarom heb ik van die vage klachten.
al deze klachten bij elkaar hebben dus een naam.
en hoe nu verder? ik weet het nog even niet.

Pluk53

Pluk53

16-12-2008 om 16:09

Er is hoop

fibromyalgie is iets waaraan gewerkt kan worden. Zie http://www.trouw.nl/archief/article1429366.ece?all=true
Ik weet niet of de link bij je werkt, of dat je abonnee moet zijn. Anders moet je een ( tijdelijk) email-adres maken, dan kan ik je het artikel mailen.

Susanne

Ik wil je niet ongerust maken, maar volgens mij kan een huisarts nooit of te nimmer zonder veel en gedegen onderzoek tot deze conclusie komen.

De diagnose fibromialgie komt vaak om de hoek kijken als er verder niets gevonden wordt.

Is er gekeken naar bepaalde waarden in je bloed? Hoe zit het met je schildklierfunctie? Lactaat? Creatine kinase? Is er een electromyogram(spieronderzoek)gedaan? Of misschien een lunbaal punctie om tot deze wijsheid te komen?

In mijn ogen was dit het kluitje op weg naar het bekende rietveld.

Zoals jij het omschreef had het naar mijn mening een behoorlijk accuut verloop.

Het zou ook best om een virale besmetting kunnen gaan die op je spieren slaat.

Groet, Zofia

Petra-

Petra-

16-12-2008 om 16:54

Pluk

Zou je mij het stuk willen mailen? [email protected]

Petra-

Petra-

16-12-2008 om 19:49

Pluk

het artikel is idd gewoon te lezen, dankjewel voor de tip!

sus-anne

sus-anne

16-12-2008 om 19:59 Topicstarter

Zofia

ten eerste,de extreme pijnklachten hadden inderdaad een acuut verloop,die bestaan pas sinds drie weken.
maar ik heb sinds 12 jaar een heleboel *vage klachten*.
een slijmbeursontsteking die al jaren duurt,en die niet verbeterde met welk medicijn dan ook.
chronische vermoeidheid( ik slaap al 12 jaar elke middag 2 uur en lig s,avonds ook vroeg op bed)concentratie problemen,geheugenverlies.altijd vage lichte spierpijn,die soms ook weer verdwijnt.
darmproblemen die voor mij net niet ernstig genoeg waren om mee naar de huisarts te gaan.krachtsverlies in mijn handen en benen( ik kan soms zomaar door mijn benen zakken of iets laten vallen doordat de kracht *opeens* uit mijn handen verdwijnt).tintelingen in armen handen en benen.stemmingswisselingen.
12 jaar geleden heb ik een ernstige depressie gehad,hierna zijn deze klachten ontstaan,volgens mijn (vorige)huisarts hadden al deze vage klachten te maken met bijwerkingen van de antidepressiva.
vandaar dat er verder nooit onderzoek naar gedaan is.
ik ben nu sinds een half jaar de antidepressiva aan het afbouwen en dat gaat goed,ik voel me (geestelijk)heel goed.maar de lichamelijke klachten bleven bestaan ,ondanks dat ik veel minder AD slik.
en nu ik ook nog eens extreme pijnklachten kreeg vond ik het tijd voor een bezoek aan de huisarts.
overigens is mijn bloed niet onderzocht,fibromyalgie is niet aan te tonen in het bloed.
mijn huisarts heeft me lichamelijk onderzocht,daarna heb ik een hele vragenlijst moeten beantwoorden ,en van de 7 symptonen had ik er zes.
al met al kwam mijn huisarts tot deze conclusie.
ik vind het aannemelijk klinken,het is voor mij alsof alles op zijn plaats valt.
overigens heeft mijn huisarts wel gezegd,dat de meningen over fibromyalgie verdeeld zijn.
net als de chronische vermoeidheids ziekte ME ,wordt fibromyalgie niet door elke arts erkend als ziekte.
ik heb besloten om mijn leven gewoon verder te leven,rust te nemen als ik dat nodig vind(deed ik al jaren)en gewoon goed naar mijn lichaam te luisteren.

sus-anne

sus-anne

16-12-2008 om 20:01 Topicstarter

Ergotherapie

vergeet ik nog te zeggen,ik heb ook een verwijzing voor ergotherapie gekregen.

sus-anne

sus-anne

16-12-2008 om 20:05 Topicstarter

Info van huisarts ( lang)

Uw arts heeft u verteld dat u fibromyalgie hebt. Dit is een van de ruim honderd reumatische aandoeningen. Er komen ongetwijfeld veel vragen op u af. Vragen over de ziekte zelf, de behandeling en toekomstverwachtingen. En ook over de gevolgen van fibromyalgie voor het dagelijks leven. Waar moet u rekening mee houden, wat kunt u nog wel en wat niet meer?

Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren. Het is dus een term die alleen maar beschrijft wat er aan de hand is, maar die geen oorzaak aanduidt. Bindweefsel en spieren zijn onderdelen van het bewegingsapparaat.
Ons bewegingsapparaat bestaat uit harde en zachte delen. De harde delen, de botten, zorgen voor de stevigheid. Tussen de botten bevinden zich beweeglijke verbindingen: de gewrichten.
De zachte of weke delen bestaan uit spieren, pezen, gewrichtsbanden en bindweefsel. De spieren en pezen zorgen ervoor dat de botten kunnen bewegen. De gewrichtsbanden en het bindweefsel geven de gewrichten extra steun en stevigheid.
Aandoeningen van het bewegingsapparaat die niet door een ongeval of een blessure zijn ontstaan, noemen we reumatische aandoeningen. Ook fibromyalgie is een reumatische aandoening.
Bij fibromyalgie komen verschillende klachten tegelijkertijd voor: pijn, stijfheid, vermoeidheid en soms stemmingswisselingen. De pijn komt vooral voor in spieren, bindweefsel en in en rondom gewrichten. De klachten kunnen erg op en neer gaan en zijn niet altijd even ernstig.
Nu heeft iedereen wel eens last van pijn en stijfheid. Bijvoorbeeld door een verkeerde houding, overbelasting of een griepje. Deze klachten gaan dan vanzelf weer weg. Bij mensen met fibromyalgie blijft de pijn bestaan, terwijl er geen beschadigingen of vergroeiingen zijn.

De langdurige pijn kan invloed hebben op uw emoties. U kunt zich, door het heel geregeld hebben van pijn, somber, boos, bang of moe gaan voelen. Van deze emoties is niet voldoende aangetoond dat ze de oorzaak zijn van fibromyalgie. Wél weten we dat ze het gevolg van de langdurige pijn kunnen zijn.
Omgekeerd kan uw stemming soms van invloed zijn op hoe u de lichamelijke klachten ervaart. Als u bijvoorbeeld slecht hebt geslapen, kunt u de pijn en vermoeidheid minder goed hebben. Dit alles gebeurt bij veel mensen met chronische pijn, waaronder fibromyalgiepatiënten.

Geen twee mensen met fibromyalgie zijn hetzelfde. Dat betekent ook dat de klachten sterk kunnen verschillen. Soms verminderen de klachten na verloop van tijd, maar helemaal verdwijnen ze nooit. Meestal zijn ze ernstiger en blijven ze langer bestaan.
Chronische vermoeidheid, pijn, stijfheid en darmproblemen zijn klachten die bij vrijwel iedereen met fibromyalgie voorkomen. Ook hebben veel mensen slaapproblemen. Bovendien kan men tijdelijk last hebben van een sombere c.q. negatieve stemming. Andere veelgehoorde klachten zijn problemen met het concentratievermogen en geheugenverlies.
Met fibromyalgie kunt u alledaagse handelingen, zoals persoonlijke verzorging en koken, meestal zelf blijven doen. De klachten zijn wel zodanig dat u er rekening mee moet houden. Dat kan door uw activiteiten aan te passen en goed te verdelen over de dag.
Pijn
Vrijwel alle mensen met fibromyalgie hebben last van pijn. Daarbij gaat het om spierpijn, pijn in en rondom de gewrichten of op het aanhechtingspunt van de pezen aan de gewrichten. De pijn kan stekend, brandend of zeurend zijn.
De pijn begint meestal in rug, nek of schouders en kan zich geleidelijk uitbreiden naar andere delen van het lichaam. Pijn komt ook vaak voor in het borstbeen, de zijkant van de heupen en de binnenzijde van de knie.
Krachtverlies
De kracht van de spieren kan achteruitgaan. Het wordt dan moeilijker om bepaalde handelingen uit te voeren. Soms hebt u minder controle over uw gewrichten.
Vooral langdurig en intensief gebruik van de spieren kan hevige pijn tot gevolg hebben. De spieren laten het dan even afweten. Aangepaste bewegingsvormen zijn van groot belang.
Stijfheid
De meeste mensen met fibromyalgie hebben last van ochtendstijfheid in het hele lichaam. U kunt ook stijf worden als u lang in dezelfde houding hebt gezeten of gestaan. Regelmatig bewegen is van groot belang.
Slaapproblemen
Veel mensen met fibromyalgie hebben slaapproblemen. Sommigen worden 's nachts wakker door de pijn. Door slecht slapen en pijn kunt u in een vicieuze cirkel belanden: Door de pijn kunt u niet slapen. En omdat u minder slaapt kunt minder pijn verdragen. De pijn lijkt dan nog erger. Vanwege die pijn gaat u minder bewegen. Uw lichaam wordt niet moe, waardoor u weer moeilijker inslaapt. Om tot een goede nachtrust te komen moet deze vicieuze cirkel doorbroken worden.

Stemmingswisselingen
Het komt vaak voor dat ook uw stemming onder de klachten lijdt. Veel mensen met fibromyalgie zijn bang en depressief. Ze hebben weinig energie, nergens zin in en een lage dunk van zichzelf. Bovendien hebben ze moeite zich te concentreren en moeite met het nemen van beslissingen. Soms werkt het (korte termijn) geheugen niet goed. Ook hebben ze minder interesse in de leuke dingen zoals hobby's. De continue pijn en vermoeidheid kunnen deze gevoelens nog versterken.
Overige klachten
Bijna iedereen met fibromyalgie heeft last van vermoeidheid, pijn en stijfheid. Daarnaast zijn er klachten die niet bij iedereen voorkomen:
• een zwaar gevoel in armen of benen
• tintelingen in armen en/of benen
• branderig of doof aanvoelen van de huid
• concentratiestoornissen
• krampende darmen, buikpijn
• opgezette vingers
• geheugenverlies

bovenstaand info heb ik gekregen.

door alle berichtjes hier word ik toch wel wat onzeker,vraag ik me af,moet ik nu terug naar de huisarts om een verwijsbrief voor de reumatoloog?
ik weet het even niet meer.

sus-anne

sus-anne

16-12-2008 om 20:07 Topicstarter

Cameron

ik ga je straks even mailen,bedankt!

Sus-anne

Misschien moet je inderdaad een doorverwijzing vragen naar een reumatoloog, een doorverwijzing naar een revalidatie-arts of pijnpoli kan ook een mogelijkheid zijn.

Je woont niet toevallig in de regio Amsterdam? Want in dat geval kan het zinnig zijn meteen even te bellen met het Jan van Bremen Instituut (JBI) dat veel ervaring heeft op dit terrein.

Ik werk niet in de gezondheidszorg maar in de rechtshulp, en heb op die manier veel fibromyalgiepatiënten (en hun medische dossiers) leren kennen. Het artikel dat Cameron plaatste geeft, voor zover ik het kan zien, een heel goed (en genuanceerd) inzicht in het probleem met dit soort aandoeningen. Laat je vooral niet in de put praten.

Beterschap

Temet

sus-anne

sus-anne

17-12-2008 om 15:52 Topicstarter

Bedankt

bedankt allemaal voor de reacties,ik ga in elk geval naar de ergo therapeut,en wie weet ook nog naar de pijnpoli.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.