Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lisbeth

lisbeth

11-03-2013 om 08:19

Adhd medicijnen en hoofdpijn

Dochter is nu bijna een maand geleden met ritalin begonnen. Nu heeft ze eigenlijk vanaf het begin hoofdpijn, dagelijks. De ene dag erger dan de andere maar ze klaagt er iedere dag over. Ik ga vandaag contact opnemen met de psychiater maar heeft iemand ervaring met andere ADHD medicijnen en hoofdpijn. Zou dit met bijvoorbeeld concerta minder zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2013 om 09:50

Ritalin?

Lees de bijsluiter maar eens. Volgens mij is dit een bekende bijwerking van Ritalin. Zou het kunnen dat de dosis te hoog is?

Dochter klaagt er trouwens ook wel eens over, maar zeker niet dagelijks. En zij merkt dat als ze de medicatie tijdens het eten inneemt het veel beter gaat. Wel iets om met de arts te bespreken dus.

lisbeth

lisbeth

11-03-2013 om 10:34

Klopt

Ik weet dat het een bekende bijwerking is. Ik had ook al gelezen dat tijdens het eten innemen beter is. Ze eet echter om 7, 12 en 5 terwijl ze de pillen om 8 12 en 4 uur neemt. Zou ik een uurtje kunnen smokkelen met die tijden?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

11-03-2013 om 11:34

Hier

Onze zoon had ook veel hoofdpijn in de eerste zes weken. Later werd dit minder. Toen hij een medicatieverhoging kreeg, kwam de hoofdpijn weer terug.
Ik denk dat je je niet zo strak aan de tijden hoeft te houden. Wij gaan daar heel relaxed mee om. Wel zorgen dat er minimaal een aantal uur, tussen twee innames zit, anders krijgt ze te veel van de stof tegelijk in haar bloed.
Krijgt ze vanaf het begin de volledige dosering, of zijn de medicijnen opgebouwd? Ik lees weleens dat het het beste is, om met een kleine dosering te beginnen en geleidelijk te verhogen.
Ken je deze folder? Daar worden hele zinnige dingen in gezegd, over ritalin en de alternatieve behandelingen van adhd.
http://www.maasstadziekenhuis.nl/dsresource?objectid=5497&type=org

Alcedo atthis

Alcedo atthis

11-03-2013 om 11:43

Ik zou het nog even aankijken

Ik zou het nog even aankijken. Natuurlijk kun je wat smokkelen met de tijden, maar ik weet niet of het van invloed is om het te combineren met het eten. Wij houden toch wel behoorlijk strikt vast aan de tijden, omdat zoon er wel last van heeft als de medicatie uitgewerkt raakt. Een uurtje later is echt te laat voor hem.

lisbeth

lisbeth

11-03-2013 om 12:09

Psychiater gebeld

En volgens hem lag het waarschijnlijk niet aan de medicijnen aangezien ze de hoofdpijn al heeft bij het opstaan. Dus een uur voordat ze de eerste pil neemt.
Hij raadde mij aan langs de huisarts te gaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-03-2013 om 16:00

Okee

Griepje onder de leden dan?

Wij passen de maaltijden aan de medicatie aan. Of de medicatie aan de maaltijden. Net wat beter uitkomt.

Dochter krijgt tweemaal per dag een pilletje, tijdens het ontbijt en de lunch. En dat gaat prima. Hier geen echte rebound. Vandaar dus dat we relaxt omgaan met die tijden. Wat ik wel doe is uitkijken met het tijdstip van de laatste pil. Zo heeft ze weleens de eerste om 14.00 uur 's middags gehad en de tweede om 18.00 uur. Maar toen wist ik zeker dat ze niet om 22.00 uur in bed zou liggen.

Annet

Annet

11-03-2013 om 22:38

Leek, maar toch een reactie

Waarom begint je dochter zo laat met de eerste pil? Het is toch de bedoeling dat die op school werkt? Of werkt zo'n pil binnen een half uur?

anna van noniemen

anna van noniemen

12-03-2013 om 11:11

Annet

Ritalin werkt binnen 15 a 20 minuten. De reden waarom mensen wat later beginnen met medicatie kan zijn: het is alleen op school nodig en samen met de andere slikmomenten bestrijk je de totale schooldag. En omdat Ritalin maar 3 hooguit 4 uur werkt (dat kan per kind verschillen) kan het dus handiger zijn pas laat de 1e te geven, omdat je anders op het einde van de schooldag een hyperdepiep kind hebt

Hier starten wij ook pas om 8 uur met ritalin, onze zoon red het 3 uur op 1 halve tablet, dus 11 en 14 krijgt hij de volgende halve. Daardoor redt hij precies de schooldag + een beetje. De ochtend voor de 1e tablet is wel ff doorbijten overigens voor ons, maar ik heb liever dat hij het maximale effect op school heeft, gelet op de ellende die we daar al hebben....

En de hoofdpijn, ik herken dat wel, in het begin klaagde zoon ook over hoofdpijn, ook als hij hem nog niet had ingenomen. Maar natuurlijk kan het ook van wat anders zijn, controle is niet verkeerd!!

lisbeth

lisbeth

12-03-2013 om 12:27

Huisarts geweest

En hij kon toch niets vinden dat hoofdpijn kan veroorzaken. Het is dus of stress of de ritalin.
we hebben twee opties:
of een paar dagen stoppen en kijken of de hoofdpijn dan weggaat en dan weten we of het aan de ritalin ligt.
of twee weken standaard paracetamol geven en dan na 2 weken kijken of de hoofdpijn weg is.
probleem hierbij is dat dochter heel moeilijk van die grote tabletten slikt. ze wordt al misselijk bij het idee.

stom genoeg ben ik vergeten te vragen of hij haar bloeddruk kan meten

anna van noniemen

anna van noniemen

12-03-2013 om 12:30

Als het de ritalin is

dan is de kans groot dat het vanzelf over gaat, daar kan een paar weken overheen gaan....toch nog eens met de behandelaar contact opnemen?
En is paracetamol oid er niet in vloeibare vorm?

lisbeth

lisbeth

12-03-2013 om 13:25

Nu gehaald

ik heb nu vloeibare vorm gehaald, kan ik dat mengen met yoghurt ofzo.

anna van noniemen

anna van noniemen

12-03-2013 om 15:28

Geen idee

dat lijkt mij nou bij uitstek een vraag voor de apotheek of drogist....

Vocht

Drinkt je dochter wel genoeg, vooral 's avonds? Sommige mensen worden niet snel wakker van dorst maar bekopen dat met een katerig gevoel.

Annet

Annet

13-03-2013 om 17:43

Bedankt voor de uitleg anna

Weer wat geleerd.

lisbeth

lisbeth

15-03-2013 om 14:54

Gaat beter

We hebben de innametijden iets aangepast zodat ze de pilletjes echt tijdens het eten inneemt en toeval of niet. Het gaat beter. De hoofdpijn is afgelopen drie dagen een stuk minder.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Karmijn

Karmijn

15-03-2013 om 15:33

Fijn zeg!

Dat is goed nieuws.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-03-2013 om 16:27

Dat is fijn lisbeth

voor je dochter ook een stuk prettiger!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.